עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מהן המיומנויות החשובות למנכ"לים מצליחים – מה חושבים המנכ"לים ומה חושבים אחרים?

במאמר הזה אני נעזר בדברים של פיטר דרוקר (מהספר פיטר דרוקר הכל על ניהול), ג'ק וולץ' (מהספר להוביל ולנצח), בספר מבחן המנהיגות בתוצאה (שלושת הספרים בהוצאת מטר), בספר גלגל התנופה: מטוב למצוין (בהוצאת פקר) ובסקר רחב ומקיף שערכנו בבלוג לפני ארבע שנים.

הזמנה להשתתף בפוסט הקהילתי

זו השנה השלישית שבחגי תשרי אני מקדיש שבוע אחד לפרסם בבלוג "פוסט קהילתי" - פוסט שמורכב מטיפים קצרים לניהול שמגיעים מכם/ן - המנויים והמנויות לניולזטר. ראו את הפוסט משנת 2019 והפוסט משנת 2018. אני מזמין אתכם לשלוח אלי דרך הטופס ליצירת קשר טיפ קצר לניהול - בכל נושא ובכל סגנון. ניתן לפרסם בעילום שם או ביחד עם השם, התפקיד, וכתובת האתר או הבלוג האישי שלכם/ן. הפוסט הקהילתי יפורסם במהלך חודש תשרי.

מה חושבים המנכ"לים על המיומנויות החשובות ביותר שנדרשות לעבודתם?

יהל, בני, שלח אלי את הידיעה הבאה שהתפרסמה בפייסבוק

 image004

אני מודה שלמקרא המודעה הזו עלו בי סימני שאלה לא פשוטים על המנהלים שענו על הסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

הסקר נקרא: המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה בקרב מועסקים אקדמאים.
שם מתחת לתרשים 2, כתוב כך:
מנהלים כלליים ובכירים מעידים כי הם נדרשים למגוון הרחב ביותר של מיומנויות. הם דיווחו על השיעורים הגבוהים ביותר בצורך:

  1. במשא ומתן (99%)
  2. יזמות (99%)
  3. יצירתיות (99%)
  4. ארגון (99%)
  5. מיומנויות ניהול (98%)
  6. עבודת צוות (96%)

האם אתם מבינים את זה?
במקום הראשון מנכ"ל צריך מיומנות בניהול משא ומתן ורק במקום החמישי מיומנויות ניהול (האם הכוונה לניהול אנשים?) ובמקום השישי מבין המיומנויות הנדרשות למנכ"ל, הוא נדרש למיומנויות בעבודת צוות (!!).

מי הם המנכ"לים שחושבים שמיומנויות בניהול משא ומתן הן הכי חשובות למנכ"ל?

לא מצאתי את הנתון החשוב של כמה מנכ"לים ומנהלים בכירים ענו על הסקר, אך אני סומך על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שזהו סקר מייצג. אני מניח שענו עליו לפחות כמה מאות או כמה אלפי מנכ"לים.
במידה ואת או אתה, אחד המנכ"לים או המנהלים הבכירים שחושבים שמיומנות בניהול משא ומתן היא המיומנות הכי חשובה למנכ"ל ומיומנות עבודת צוות היא רק השישית בחשיבותה – אני אעריך מאד אם תיצרו אתי קשר ותסבירו לי היכן אני טועה.
אני מבטיח לפרסם את ההסבר שלכם כתגובה למאמר, שכולם יזכו לקרא אותו (כמובן רק באישורכם).

במידה רבה, הבעיה מתחילה עם עורכי הסקר

אני מאמין שהגורם האנושי הוא היתרון היחסי בכל ארגון ואציג להלן כמה אייקונים ניהוליים שאומרים דברים דומים. גם אם אינכם מקבלים את עמדתי שזהו היתרון היחסי בכל ארגון, קשה להתעלם מהתפקיד של המשאב האנושי בהשגת המטרות של הארגון.
אבל עורכי הסקר כלל אינם מכניסים את האפשרות הזו (של ניהול אנשים) ברשימה ממנה בחרו המנכ"לים את המיומנויות הנדרשות. נכנסה רק מיומנות ניהול באופן כללי.

ראו את רשימת המיומנויות שנמדדו:
ידע מקצועי; ידע כללי; יכולות מתמטיות; חשיבה ביקורתית ועצמאית; מיומנויות למידה; אנגלית בכתב; אנגלית בעל פה; הבעה בכתב; הבעה בעל פה; מיומנויות טכנולוגיות; יצירתיות; מיומנויות ארגון; מיומנויות ניהול; מיומנויות משא ומתן; מיומנויות מחקר/ניסיון מחקרי; מיומנויות הצגה בפני קהל; עבודה בצוות; יזמות; מיומנויות פיזיות; הדרכה; מיומנויות שיווק.

אין שום מילה על ניהול אנשים. אלא אם כן זה נכנס תחת המטריה הרחבה של המונח "מיומנויות ניהול". ואם זה כך, אז המשיבים מיקמו את המיומנות הזו רק במקום החמישי.

נבחן את תוצאות הסקר מול מקורות אחרים

אנחנו נבחן להלן את תוצאות הסקר בהשוואה לכמה מקורות אחרים.
נפתח בהשוואה קצרה ותמציתית של תוצאות הסקר של הלמ"ס לתוצאות שעלו בסקר שערכנו ענת מילנר כהן ואני לפני כארבע שנים בין הקוראים של הבלוג וגולשים באינטרנט.

יש שני הבדלים משמעותיים בין שני הסקרים: הראשון הוא שבסקר שלנו ענו לא רק מנכ"לים ולכן הוא משקף גם התבוננות של המנוהלים ולא רק של המנהלים. השני הוא המבחר של התכונות ממנו התבקשו המשתתפים לבחור את התכונות.

אחרי כן נסתכל בקצרה על התייחסויות לתכונות או דרכי פעולה של מנכ"לים מצליחים שעולות בכמה ספרים. 

מהן התכונות הנדרשות למנהל/ת מצליח/ה תוצאות הסקר שערכנו 

הסקר נשלח בזמנו למנויים של הניוזלטר, פורסם בכמה פרופילים בפייסבוק ובלינקדאין ובאתרים נוספים. בסך הכל ענו על הסקר קרוב ל-500 אנשים. זהו מדגם גדול אך, מאחר והוא היה אנונימי, איננו יודעים עד כמה הוא מדגם מייצג.

כפי שניתן לראות בתרשים להלן, התכונות הכי חשובות שנבחרו כנדרשות למנהל או מנהלת מצליח/ה הן (לפי הסדר שנבחר):
מנהיג כריזמטי,
מאציל סמכויות,
נותן דוגמה אישית,
מנהל רוחב, רואה תמונה רחבה,
ישר ואמין,
קשוב.

אתם מוזמנים לקרא את כל תוצאות הסקר שאנחנו ערכנו ואת הניתוח שלהן

 image003

הצגתי את תוצאות הסקר הזה בכמה כנסים. לפני הפגישות, שלחתי למשתתפים את שאלת הסקר. התוצאות שקיבלתי היו מאד דומות לתוצאות שקיבלנו דרך האינטרנט.
התכונות האלו שונות מאד ממה שעולה בסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. חלק מההסבר, כאמור למעלה, נעוץ במבחר התכונות שניתנו לבחירה. חלק אחר נעוץ במשיבים ואולי יש עוד סיבות שאינן ידועות לי.

מהן מיומנויות הניהול החשובות לדעתו של פיטר דרוקר?

פיטר דרוקר נחשב לאבי הניהול המודרני והיה יועץ ומנטור של מנכ"לים רבים וגדולים. אחדים מהם, כמו ג'ק וולץ' (Jack Welch) ומורטון מנדל (Morton Mandel) הפכו בעצמם למורי דרך בתחום הניהול. 

אליזבת האאס אדרסהיים (Elizabeth Haas Edersheim) מקדישה בספרה "פיטר דרוקר – הכל על ניהול" (The Definitive Drucker) פרק לעמדתו של דרוקר על "המנכ"ל בן המאה העשרים ואחת" וכך היא כותבת: "אם נמצה במילה אחת את מחשבותיו של פיטר על מה שהופך אדם למנכ"ל גדול באמת, זו תהיה המילה אומץ [...] פיטר הבין שהיכולת החשובה ביותר של ההנהלה היא להוציא מהעתיד את חוסר הוודאות, על ידי סיוע לארגונים לראות מכשולים ולעקוף אותם, ולהמר באומץ" (שם עמ' 192).

ובהמשך אדרסהיים כותבת:
"בשיחותינו הגדיר פיטר שלושה מאפיינים ייחודיים למנכ"ל:
1. שדה ראייה נרחב, והיכולת לשאול מה צריך לעשות וגם להשיב על כך.
2. טביעת אצבעותיו על אופיו של הארגון ועל אישיותו.
3. ההשפעה שיש לו או לה על אנשים – אישית וקבוצתית.
(שם עמ' 192,3)

שדה ראייה
"לאיש אין את היכולת לראות את המכלול כמו למנכ"ל [...] המנכ"ל מקשר בין החלק הפנימי, כלומר הארגון, לבין החלק החיצוני – החברה האנושית, כולל הכלכלה, הטכנולוגיה, השווקים, הלקוחות, משתפי הפעולה ודעת הקהל. בתוך הארגון ישנן רק הוצאות, בחוץ נמצאות התוצאות."
"...שדה הראייה מחייב הקשבה והתבוננות - לא הוראות. הוא מחייב בדיקות קבועות והקצאת זמן כדי לצעוד לאחור ולפרש את מה שרואים – אולי התפקיד הקשה ביותר של המנכ"ל" (שם עמ' 193, 204).

מותג המנכ"ל
המנכ"ל מטפח את האישיות של הארגון ומעצב אותה. כשהדברים הולכים ורעים המנכ"ל אחראי. הוא אינו יכול לומר "לא ידעתי" (שם עמ' 199, 201).

השפעה על אנשים – קבוצתית ואישית
"...פיטר כתב ב-1990 לבוב ביופורד, מנכ"ל רשת הטלוויזיה בכבלים: "כפי שניסיתי להדגיש, התפקיד הראשון שלך ... הוא תפקיד אישי. זוהי מערכת היחסים עם האנשים, פיתוח האמון ההדדי, זיהויים של האנשים ויצירת קהילה. זהו משהו שרק אתה יכול לעשות [...] אי אפשר למדוד או להגדיר זאת בקלות, אבל זה לא רק תפקיד מרכזי, זהו תפקיד שרק אתה יכול לבצע אותו" (שם עמ' 202).

נסכם את עמדתו של פיטר דרוקר
פיטר דרוקר מדבר על אומץ, ראיה רחבה, עיצוב פני הארגון, לקיחת אחריות וניהול האנשים.

מהם כללי הניהול והמנהיגות של ג'ק וולץ' שהיה המנכ"ל והיו"ר של ג'נרל אלקטריק 

ג'ק וולץ' (Jack Welch) שהיה המנכ"ל והיו"ר של ג'נרל אלקטריק במשך 20 שנה והוביל מהפיכה מרשימה בתאגיד הענק - מקדיש בספרו "להוביל ולנצח" (Winning) פרק לנושא מנהיגות.
כך הוא כותב על כללי הניהול שסייעו לו להצליח בקריירה הארוכה והמגוונת שלו:

מה מנהלים עושים

  1. מנהלים משדרגים את הצוות שלהם ללא הרף, ומנצלים כל מפגש כהזדמנות להעריך, להדריך ולבנות ביטחון עצמי.
  2. מנהלים מוודאים שאנשים לא רק יראו את החזון, אלא יחיו וינשמו אותו.
  3. מנהלים נכנסים לתוך עורו של כל אחד, מקרינים אנרגיה חיובית ואופטימיות.
  4. מנהלים יוצרים אמון בעזרת גילוי לב, שקיפות ומהימנות.
  5. מנהלים ניחנו באומץ לקבל החלטות לא פופולריות ולהחליט "לפי תחושת בטן".
  6. מנהלים חוקרים ודורשים ודוחפים בעזרת סקרנות הגובלת בספקנות, ומוודאים שהשאלות שלהם יקבלו תשובה במעשים.
  7. מנהלים מעניקים השראה לנטילת סיכונים וללמידה כשהם מציגים דוגמה אישית.
  8. מנהלים חוגגים.

(שם עמ' 59)

הגדרה של מנהלים משלב 5 בספר גלגל התנופה מטוב למצוין

ג'ים קולינס (Jim Collins) מחבר הספר גלגל התנופה: מטוב למצוין ערך מחקר גדול מאד במשך חמש שנים בעזרת צוות של עשרים עוזרי מחקר במטרה לאפיין את החברות שהפכו מטובות למצוינות.
לא אכנס כאן לכל ההגדרות של החברות שהם הגדירו ככאלו שהפכו מטובות למצוינות, רק אציין שהם מצאו רק 11 חברות שעמדו בכל ההגדרות הללו.

קולינס וצוות המחקר מצאו שלמנכ"ל של כל אחת מ-11 החברות המצוינות היה חלק מכריע בהפיכת החברה מטובה למצוינת.
הם הגדירו את המנכ"לים האלו כמנהיגים משלב 5.
נראה להלן את התמצית של שני צידיה של אותה מנהיגות.

נחישות עסקית צניעות אישית
יוצר תוצאות מעולות, זרז ברור במפנה מטוב למצוין. מפגין צניעות כובשת, מתרחק מהערצה ציבורית, לעולם אינו מתגאה.
מציב נחישות לא מעורערת לעשות כל מה שצריך להיעשות כדי להפיק את התוצאות הטובות ביותר לטווח הארוך, יהיו הקשיים אשר יהיו. פועל בהחלטיות שקטה ושלווה, כדי להניע את אנשיו, מסתמך בעיקר על מתן השראה לביצוע הנדרש ולא על כריזמה.
קובע את הרף לבנייתה של חברה מצוינת, לא מוכן להתפשר על פחות. מתעל שאפתנות – ולא אגו – לתוך החברה. ממנה יורשים שיצליחו להשיג הצלחות גדולות עוד יותר בדור הבא.
מסתכל בראי, לא אל מחוץ לחלון, כדי להטיל את האחריות [על עצמו] להישגים לא טובים, לעולם לא מאשים אנשים אחרים, גורמים חיצוניים, או מזל רע. מסתכל אל מחוץ לחלון כדי לייחס את הצלחותיה של החברה לאנשים אחרים, לגורמים חיצוניים, ולמזל הטוב.

(שם עמ' 62)

לחצו כאן כדי לקרא מאמרים נוספים שכתבתי בבלוג בעזרת הספר גלגל התנופה: מטוב למצוין

סיכום התכונות של הניהול לפי הספר מבחן המנהיגות - בתוצאה

הספר "מבחן המנהיגות – בתוצאה" (Results – Based Leadership) נכתב על ידי דייב אולריך (Dave Ulrich), ג'ק זנגר (Jack Zenger) ונורם סמולווד (Norm Smallwood).
המחברים מקדישים פרק לקשר בין תכונות הניהול לתוצאות.

הם מסכמים את כל התכונות בתרשים פשוט וברור:
מה עושים מנהלים מצליחים?

  image009

(שם עמ' 18)

סיכום והמלצה

כשראיתי את התוצאות של הסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, על המיומנויות הנדרשות למנכ"לים ומנהלים בכירים – די נדהמתי.
האמנם המיומנות החשובה ביותר למנכ"לים היא ניהול משא ומתן? ומיומנות ניהול (של אנשים?) היא רק במקום החמישי ועבודת צוות במקום השישי?
כל מנכ"ל יכול להיעזר בפעולת המכירה והרכש בסמנכ"לים טובים, אך איש לא יוכל לנהל במקומו את העובדים והמנהלים בארגון אותו הוא מנהל.

אני באופן אישי, בקדנציית הניהול הראשונה שלי כמנכ"ל של שמיר אופטיקה, ידעתי שכדי להשיג מחירי מכירה טובים כדאי לי להפקיד את המשא ומתן בידיהם של אנשי המכירות שלנו ובראשם אמנון הרדוף ומיקי לצר. הם תמיד השיגו מחירים יותר טובים מאלו שאני הייתי משיג. אך את ניהול העסק ובניית האסטרטגיה למהפך שעשינו, היה עלי להוביל בעצמי.
בדרך דומה נהגתי כשכיהנתי בתפקידים אחרים וכך אני רואה גם את המנכ"לים שאני מלווה בשתים עשרה השנים האחרונות.

בהשוואה לסקר של הלמ"ס הצגתי סקר שערכנו ענת מילנר כהן ואני לפני כארבע שנים ואת ההמלצות המופיעות בכמה מספרי ניהול חשובים. המלצות של פיטר דרוקר, ג'ק וולץ' וג'ים קולינס.
נראה לי שניתן למצוא חוט מקשר בין כל ההמלצות ובאותו הזמן הן שונות מהתוצאות שנמצאו בסקר של הלמ"ס.

האם מקור השוני הוא בעורכי הסקר או במנכ"לים שענו עליו?
אני מקווה שהשוני נובע מסל המיומנויות שהוצגו למשיבים ולא ממי שהשיב על הסקר. אחרת יש לנו בעיה.

שפרו את סגנון הניהול שלכם קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום ויחד נחשוב כיצד לשפר את התוצאות שאתם משיגים לחצו לתיאום שיחה

שאלת הסקר הפעם

האם בחברה שלך יש מנהלים שאינם ממלאים את תפקידם?

נשמח אם תיכנסו לסקר שבסוף המאמר ותבחרו את התשובה המתאימה לשאלה הזו. כך נלמד כולנו מה נהוג בישראל. הסקר הוא אנונימי ואתם יכולים לצפות בו בכל עת ולבחון את התוצאות.
על הסקר הזה השיבו בעבר 262 מאות גולשים ולכן הוא מעורר עניין רב.

מאמרים נוספים בהם נעזרתי בספרו של ג'ק וולץ' "להוביל ולנצח":

  1. מה המנהלים והעובדים לא מספרים אחד לשני ואיך ליצור שינוי?
  2. כיצד לבנות אסטרטגיה לחברה?
  3. כיצד ליזום שינוי ולהתמודד עם ההתנגדויות?
  4. האם אתם מכוונים להיות מספר 1 בשוק שלכם?
  5. כיצד ומתי נכון לפטר עובדים?
  6. מנהל משאבי אנוש - מי צריך את זה?
  7. תפקידו של ניהול משאבי אנוש בהשגת המטרות של הארגון
  8. "כוכבים" והעובדים המקצועיים שאי אפשר בלעדיהם
  9. איך לשפר את יציבות העובדים ולהקטין את התחלופה?
  10. כיצד אתם מתחזקים את המכונה האנושית?

 מאמרים נוספים בהם נעזרתי בספר "פיטר דרוקר הכל על ניהול":

  1. האם אתם בטוחים שאתם יודעים מי הלקוח שלכם ומה הוא רוצה או צריך?
  2. היתרונות של שיתופי פעולה עסקיים וכיצד לבנות אותם בדרך האופטימלית
  3. מה עליכם לנטוש כדי ליצור מקום לחדשנות?
  4. קבלת החלטות: באיזה דרג נכון לקבל אותן ומה ערכן לפני הביצוע?
  5. הגדירו משימה וכיוון ברורים ותנו לעובדים אוטונומיה במקום שליטה
  6. להתמקד בליבה העסקית: האם זה נכון וכדאי גם בתקופה של משבר כלכלי?
  7. האם אתם מכוונים להיות מספר 1 בשוק שלכם?
  8. מדוע אני בוחר להמשיך ולהציג בתערוכות מקצועיות?

 

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

הפתיחה של המאמר מעצבנת
באחד הקורסים הסטטיסטיקה שעשית בטכניון המרצה הקדישה חלק מהזמן לנושא של שאלונים והצגה גרפית של התוצאות ולימדה אותנו להיזהר מהטעיות בהצגת הדברים,
הסקר נערך על קבוצה של מי שהתחילו ללמוד לימודים אקדמאים 7 שנים קודם לביצוע הסקר, כמה מהם יכולים להיות מנהלים בכירים בכלל ובתעשיה בפרט, הייתי אומר שהמשתתפים בסקר כתבו את הרהורי לבם ולא את ניסיונם ולכן הייתי מתעלם לחלוטין מתוצאות הסקר
בכל מקרה זה מרגיז שעל נייר רשמי של מדינת ישראל מטעים במכוון את הציבור
אבל זו לא הפעם הראשונה וגם לא האחרונה לכן הזהרו במה שאתם קוראים ועוד יותר מהפרשנות לפני שאתם מבינים היטב את הנתונים בבסיס ההצגה הסטטיסטית

היי דובי,
תודה על תגובתך.
אתה יוצא מהנחה ודאית שהקהל שענה לסקר אינו מנכ"לים או מנהלים בכירים, או שיש טעות אחרת בבניית הסקר.
זה בהחלט אפשרי אך לא ודאי.
גם אני מניח שחלק משמעותי מהתוצאות המוזרות הוא באחריותם של עורכי הסקר. אבל אני משאיר גם פתח לאפשרות שיש מנכ"לים שבאמת מאמינים בתשובות שרשומות.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג