עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד ליזום שינוי ולהתמודד עם ההתנגדויות?

במאמר הזה אני נעזר בספר להוביל ולנצח מאת ג'ק וולץ' (הוצאת מטר).

חביאר הוא בחור צעיר ומורה דרך. עד לא מזמן הייתה לו הרבה מאד עבודה. הספרדית היא שפת האם שלו וכך זכה להדריך הרבה קבוצות של תגלית מדרום אמריקה. 

ואז הגיעה הקורונה, וחביאר מצא את עצמו ללא עבודה ועם הבנה שהחיים לא יחזרו כל כך מה למה שהיה פעם.

חביאר הוא לא היחיד שפרנסתו אבדה כתוצאה מהמשבר הכלכלי שהגיע בעקבות הקורונה. יש מאות אלפים כמוהו. חלקם מובטלים וחלקם עדין רשומים בחל"ת, אך ספק אם יחזרו לעבודה.

כמה מובטלים יש היום?

בחודש אפריל דווח על כ- 1.14 מיליון מובטלים ועובדים בחל"ת. על פי ידיעה בגלובס מראשית יוני, מאז הדיווח באפריל, היקף האבטלה נשמר בסוד. הערכות הן שיש כיום יותר מ-600 אלף מובטלים ועובדים בחל"ת וההערכה היא שמספר המובטלים יתייצב על 400 עד 500 אלף מובטלים.

כלומר כחצי מיליון איש יישארו ללא עבודה ומתישהו הם עלולים גם למצוא את עצמם ללא דמי אבטלה. 

כתבתי כאן לפני כחודשיים וחצי כי באותו זמן היציאה לחל"ת נראתה כ- Win-Win לעובדים ולמעסיקים. עובדים ועצמאים רבים נהנו מהחל"ת או מהישיבה מאונס בבית עם הילדים. באותה עת, אולי רבים האמינו שהכל יחזור לקדמותו במהרה. היה להם נוח לשמור, לפחות בחלום, על המצב המוכר אליו הם יחזרו במהרה.

גם מדריכי טיולים ובעלי חברות לארגון טיולים בארץ ובחו"ל האמינו שהכל זמני והשגרה המוכרת תחזור.

מי הזיז לחביאר את הגבינה?

בספר להוביל ולנצח (Winning) מקדיש ג'ק וולץ' (Jack Welch) פרק שלם לשאלה כיצד להתמודד ולהוביל שינוי בעתות שגרה.

וולץ' כותב: "אנשים אוהבים דברים מוכרים ודפוסים מוכרים, הם דבקים בהם. התופעה הזו מושרשת עד כדי כך שאפשר לזקוף אותה לטבע האדם" (שם עמ' 115).

להבדיל מרבים אחרים, חביאר לא השאיר את גורלו בידי המזל ולא היו לו ציפיות שהכל ישוב לקדמותו במהרה.

הוא פעל מיד כמו רחרחן ורצרצן העכברונים מהספר מי הזיז את הגבינה שלי? מאת ספנסר ג'ונסון (Spencer Johnson). בספר, מגיעים בוקר אחד רחרחן ורצרצן יחד עם ליבוט וחיבוט למחסן הגבינה ממנו ניזונו חודשים רבים והמחסן ריק.

רחרחן ורצרצן יוצאים מיד לחפש גבינה במקום אחר ואילו ליבוט וחיבוט ממשיכים להגיע בוקר, בוקר למחסן הריק בתקוה שהפעם ימצאו בו גבינה.

חביאר סיפר לי שעם סגירת הגבולות לכניסת תיירים, הוא התיישב על האינטרנט ובמשך חודשיים חרש אותו בחיפוש אחרי עסק חדש לפרנסתו ולפרנסת המשפחה הצעירה. הוא לא ראה טלוויזיה ולא עשה שום דבר אחר בכל תקופת הסגר הראשונה.

חביאר איתר תחום חדש קרוב לליבו וחדשני ולמד אותו לעומק עד שיצא מוצר חדש ועסק חדש בשם כיפת יער. 

המוצר שחביאר התחיל ליצר, אחרי שלמד לעומק את הנושא, נקרא טרריום שהוא פריט נוי מיוחד במינו. זו מערכת אקולוגית סגורה וכמעט אוטונומית. 

ראו להלן תמונה של שני פריטים שחביאר שלח אלי:

 image001

להבדיל מאלפי מובטלים ועצמאים שגם פרנסתם נגדעה, חביאר הבין מיד שסדרי העולם השתנו. העסק שפרנס יפה אותו ואת משפחתו הפך להיסטוריה וצריך לשנות. לברוא את עצמו מחדש.

חביאר הוא בחור צעיר, יזם ברוחו, בן דור ה-Y וסביר היה לצפות שייקח את גורלו בידיו ויחפש מיד פרנסה חדשה. 

האם גם חברות יכולות לשנות כיוון כמו חביאר?

לפני כמה חודשים, בראשית הסגר, וללא קשר ישיר אליו, פנה אלי ערן, מנכ"ל ובעלים של חברה קטנה. החברה של ערן הפסידה לאורך זמן וערן ביקש אותי לבחון האם יש סיכויים לחברה לעבור לרווח או שכדאי לו לסגור אותה.

אחרי שבחנתי עם ערן תרחישים שונים, מצאנו שהחברה יכולה לעבור לרווח אם ערן יוביל שינוי הן בתחום המכירות והן בתחום של התייעלות בהוצאות. 

איתרנו יחד את גורמי ההוצאות העיקריים אתם צריך להתמודד, כיוונים חדשים למכירות והגדרנו יעדים לכל נושא.

השינויים שערן הכניס הן בצד של ההוצאות והן בצד של המכירות, הביאו תוצאות מהירות וכבר בחודש השני החברה עברה לאיזון ואחרי כן לרווח קטן. 

חלק מלקוחותיו של ערן טרם חזרו לפעילות ואולי לא יחזרו והוא מאתר לקוחות חדשים. מצד שני גם חלק מהמתחרים שלו נאלצו לסגור עקב הירידה בפעילות הכלכלית. לא כולם יזמו את השינוי הנדרש.

הסגר והעובדה שחלק מהעובדים היו בחל"ת סייעו לערן לערוך שינויים בהתנהלות של החברה עם פחות התנגדויות. תחושה של איום קיומי ובפרט החרדה שהולכת וגוברת בעקבות איום הקורונה, מקלים על אנשים לצאת מהמצב, המוכר, הידוע והנוח ולקבל את השינוי. בתנאים כאלו קל יותר למנכ"ל להוביל שינוי. 

כיצד להוביל שינוי?

ג'ק וולץ' ממליץ בספרו על ארבעה עקרונות לשינוי: 

  1. המטרה או היעד של כל יוזמת שינוי צריכים להיות ברורים. שינוי רק לשם שינוי הוא מהלך מטופש ומתיש. ומוסיף כי "... אנשים צריכים להבין - בראשיהם ובליבותיהם – מדוע השינוי דרוש ולאן הוא מוביל אותם".
  2. גייסו וקדמו רק אנשים שבאמת מאמינים בשינוי, וטיפוסים של "בואו נעשה את זה".
    וולץ' מוסיף כי "להערכתו סוכני שינוי אמיתיים מהווים פחות מ-10 אחוזים מכל אנשי העסקים. אלה הם החסידים האמיתיים הדוגלים בשינוי [...] רוב משמעותי - כ-70 עד 80 אחוזים נוספים – אולי לא יובילו את ההסתערות, אבל ברגע שישתכנעו שהשינוי דרוש, הם יגידו: נו, בסדר, בוא נלך על זה. השאר הם מתנגדים."
  3. חשפו את המתנגדים והיפטרו מהם, גם אם הביצועים שלהם משביעי רצון.
    "...בכל ארגון ישנו גרעין של אנשים שלא יהיו מוכנים להשלים עם שינוי בשום פנים ואופן [...] או שהאישיות שלהם אינה מוכנה להשלים עם השינוי, או שהם כל כך מחופרים במצב הקיים – רגשית, אינטלקטואלית או פוליטית – עד שאינם מסוגלים לראות דרך כלשהי לשפרו. אנשים כאלה ייאלצו לעזוב בדרך כלל."
    וולץ' מוסיף: "לעיתים קרובות מנהלים אינם מפטרים מתנגדים בגלל מיומנויות מסוימות שיש להם, או מפני שהם ותיקים מאד.
    אל תעשו את זה.
    ככל שהזמן יחלוף הם רק יקצינו את עמדותיהם, וחסידיהם יתחפרו עמוק יותר [...] היפטרו מהם בהקדם."
  4. חפשו גרוטאות של מכוניות.
    "מיותר לומר ששום איש עסקים אינו רוצה שאסונות יקרו, אבל הם קורים. יהיו נפילות פתאומיות במחירי הנפט, בניינים ייהרסו ברעידות אדמה, חברות יפשטו רגל ומדינות שונות יתקרבו לפשיטת רגל. [..] רוב החברות מנצלות את ההזדמנויות המובנות מאליהן, אבל יש גם כאלה שמסוגלות להפיק את המרב מנסיבות מצערות מאד – "גרוטאות של מכוניות" – והן צריכות לעשות זאת."

(כל הציטוטים למעלה בעמ' 116 עד 124).

נבחן כיצד ערן הוביל את מהלך השינוי בחברה שלו

ערן לא הכיר את העקרונות שג'ק וולץ' ממליץ עליהם. אבל בפועל הוא יישם אותם:

  1. מטרה ויעד. המטרה הייתה ברורה מאד: לעבור לרווח. קבענו יעדים לנושאים המהותיים וניהלנו מעקב על ההקדמות.
  2. לגייס את מי שמאמין בשינוי. ערן הקים לידו קבוצה קטנה שתוביל אתו את השינוי.
  3. להיפרד ממתנגדים. ערן חשש שייאלץ להיפרד מכמה עובדים מרכזיים. אך בפועל נדרש להיפרד מבודדים. השאר שהיו "על הכוונת" הבינו שבתקופה הנוכחית אין אפשרות להיות מקובעים וכולם התגייסו לשינוי.
  4. לחפש "גרוטאות של מכוניות". זו לא המהות של השינוי שערן מבקש להוביל, אך בכל הקשור ליצירת מכירות חדשות – במסגרת החיפוש נבחנות גם הזדמנויות כאלו.
    כדי להצליח עם מהלך השינוי ערן יישם את העקרונות שג'ק וולץ' ממליץ עליהם גם אם הם לא היו כתובים לפניו. עקרונות אלו הם כמעט תנאי הכרחי, והצורך לעבור לרווח ולהפסיק את הדימום של החברה, יחד עם המציאות בתקופת משבר כלכלי קשה – אפשרו לערן להוביל את השינוי שרצה.

האם חביאר וערן הם יוצאים מהכלל או שיש רבים כמותם?

ג'ק וולץ' כותב כי "סוכני שינוי אמיתיים מהווים פחות מ-10 אחוזים מכלל אנשי העסקים".

אני מניח שהמצב הכלכלי בו למאות אלפי עובדים אין פרנסה, ועצמאים רבים אבדו את העסק שלהם - דוחף יותר אנשים ליזום שינוי ולחפש פרנסה אחרת. אך עדין מדובר במיעוט מקרב כלל האנשים שאבדו את פרנסתם.

חברות רבות "ניצלו" את המשבר הכלכלי, את הסגר ואת האפשרות להוציא עובדים לחל"ת להיפרד מעובדים וממנהלים, להוביל שינויים ולהתייעל. מנכ"לים קיבלו אומץ להוביל מהלכים שהיו צריכים להוביל מזמן, רק "בזכות" המציאות החדשה.

ככל הידוע לי אפילו חברה חזקה כמו גוגל מובילה שינוי ארגוני בעקבות משבר הקורונה ולא בהכרח כתוצאה ממנו.

בעוד כמה שנים, בהסתכלות לאחור נראה שהכלכלה השתנתה. יהיו עסקים שיעברו מהעולם ויהיו עסקים חדשים שיקומו. חברות שיובילו שינוי ויתייעלו יהיו חזקות יותר. יהיו חברות שייסגרו. עובדים ירכשו מיומנויות חדשות וישנו עיסוקים. 

אין ספק שהפעילות הכלכלית במרחב האינטרנטי תגדל מאד וגם חברות ועסקים שעדין אין להם פעילות אינטרנטית יפתחו פעילות כזו. 

אבל הדרך ותהליך השינוי לא יהיו קלים למאות אלפי אנשים. הפתרון היחיד שאני יכול להמליץ הוא ליזום שינוי. אם כמו חביאר, אם כמו ערן או כמו כל מי שנמצא לידכם ויוזם שינוי.

מיקרוסופט - יוזמה לסיוע בהשגת עבודה וקורסי לימוד

ראו להלן הודעת ווטסאפ שקיבלתי השבוע:

"שלום חברים,
לכל מי שמעוניין לבחון הצעות לכווני התפתחות חדשים/נוספים:
״המשבר לקח את פרנסתם של מאות אלפי ישראלים ושל מיליונים ברחבי העולם. אבל לכל אדם מגיעה הזדמנות לעתיד טוב יותר, להתחלה חדשה, לעבודה. ואנחנו במיקרוסופט רוצים לנסות לעזור.
אנחנו נרגשים לספר שמיקרוסופט פותחת השבוע ביוזמה חדשה, מהגדולות בתולדותיה, לסייע למיליוני אנשים בארץ ובעולם ללמוד בהקדם ובחינם יכולות שיסייעו להם להשיג עבודה חדשה בתחומים טכנולוגיים. במסגרת היוזמה אנו פותחים ללא תשלום מגוון תכני לימוד של מיקרוסופט, לינקדאין ו-גיטהאב, וכן עשרה קורסים חינמיים שיאפשרו למתעניינים ללמוד מקצועות מבוקשים כגון הנדסת תוכנה, ניהול פרויקטים, שיווק דיגיטלי, IT, מכירות, ניתוח דאטה, ניתוח פיננסי, עיצוב גרפי ועוד. בנוסף, כדי לסייע לאנשים שישלימו את הקורסים למצוא עבודה, מיקרוסופט ולינקדאין יספקו להם תעודות רשמיות על השלמת הקורס, וכן נעניק ללא תשלום כלים מתקדמים לחיפוש עבודה.״
לכל הפרטים על היוזמה וקורסי הלימוד - news.microsoft.com/skills"

מעניין כמה אנשים יקפצו על ההזדמנות שמיקרוסופט מאפשרת להם ליצור שינוי בחייהם.

סיכום והמלצה

ג'ק וולץ' כותב: "שינוי הוא חלק חיוני ביותר של העסק. צריך לשנות, וכדאי לעשות זאת לפני שמוכרחים" (שם עמ' 115).

המציאות משתנה כל הזמן, לפעמים במהלך מתון ולפעמים, בעקבות משברים – בקפיצות גדולות. מה שהיה טוב פעם לא בהכרח מתאים היום ולבטח לא יתאים בעוד כמה שנים.

כל מנכ"ל שאינו מוביל שינוי בתמהיל העסקי ובאסטרטגיה של החברה – דן את החברה למיתה.

המשבר הכלכלי הנוכחי, העצים את הצורך בשינויים והאיץ תהליכי שינוי. יזמים דוגמת חביאר שטרנפלד ייצאו מהמשבר מחוזקים. אך מה עם כל מאות אלפי המובטלים החדשים? איזה שינוי הם מוכנים לחולל בחייהם ואילו יוזמות הם יובילו.

אני ממליץ לכל המנכ"לים להקים צוות מיוחד שיחפש כל הזמן יוזמות לשינוי. אל תסתפקו בשינויים שכבר הובלתם בעקבות משבר הקורונה. סביר מאד להניח שעד ההתייצבות הכלכלית שתהיה בפאזה אחרת, בעוד כמה שנים - המציאות תמשיך להשתנות בקצב מהיר ממה שהורגלנו אליו.

לכן אסור לנוח על זרי הדפנה.

הובילו שינוי ארגוני אפקטיבי קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום וצרו שינוי ארגוני שיוביל לשיפור בתוצאות לחצו לתיאום שיחה

מאמרים נוספים בהם נעזרתי בספרו של ג'ק וולץ' "להוביל ולנצח":

  1. מה המנהלים והעובדים לא מספרים אחד לשני ואיך ליצור שינוי?
  2. כיצד לבנות אסטרטגיה לחברה?
  3. האם אתם מכוונים להיות מספר 1 בשוק שלכם?
  4. מהן המיומנויות החשובות למנכ"לים מצליחים – מה חושבים המנכ"לים ומה חושבים אחרים?
  5. כיצד ומתי נכון לפטר עובדים?
  6. מנהל משאבי אנוש - מי צריך את זה?
  7. תפקידו של ניהול משאבי אנוש בהשגת המטרות של הארגון
  8. "כוכבים" והעובדים המקצועיים שאי אפשר בלעדיהם
  9. איך לשפר את יציבות העובדים ולהקטין את התחלופה?
  10. כיצד אתם מתחזקים את המכונה האנושית?

קישור למאמרים על צמיחה עסקית וחדשנות:

1. כיצד לצמוח בסביבה עסקית כאוטית?
2. כיצד לעשות קאיזן בצעדים קטנים?
3. גורמי התנגדות לשינוי בארגון וכיצד להתמודד אתם?
4. מהי תעשייה 4.0? איזה תועלת תפיקו ממנה ואיך לקבל סיוע מהמדינה?
5. איך לעשות שינוי מהיר אפקטיבי ונכון בארגון: מודל 8 הצעדים של פרופ' קוטלר
6. כיצד להתמודד עם השינויים במציאות העסקית?
7. קישור לשישה מאמרים עם הכלים של SIT: טכניקות ההחסרה, החלוקה, ההכפלה, הוספת ממד, איחוד משימות ופתרונות יצירתיים לסתירות כוזבות

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
4 תגובות

במאמר שהתפרסם ב 4/07 בגלובס מנבאים השולמנים שהשנה יסגרו בישראל בין 60 ל 100 אלף עסקים קטנים ובינוניים בין 20% ל 100% יותר מאשר בשנים הקודמות, זה אומר מאות אלפי מובטלים חדשים בשוק שעדין לא נספרו,
גם כל מי שחושב שיהיה בסדר שלא ישגה באשליות, העזרה תגיע רק אם תצאו מנקודת הנוחות שלכם ותעשו מעשה.
אין דרך אחרת

היי דובי,
תודה על התייחסותך, אתה צודק, איזה השפעה יש להבנה הזו על האנשים? האם הם ייקחו אחריות על השינוי בחייהם?

רב האנשים נמצאים בחרדה מהעתיד הקרוב ומפחדים לזוז
ואם נזכור שרק 10% מהאנשים נמצאים בסטטוס של עושים מעשה רב רובם לא יעשו כלום.
חבל

היי דובי,
צודק,
תודה

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג