עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-6,200 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד חברות קטנות יכולות לאמץ שימוש בבינה מלאכותית בתקציב סביר

בסיום תמצאו את טור הבינה המלאכותית של ד"ר בני גוזלן שפורסם באתר שלנו ורשימת מאמרים קודמים שפרסמתי בנושא חדשנות.

 המלצות מועילות למנהלים. והפעם: מהן התכונות הנדרשות למנהל מצליח? תוצאות הסקר וניתוחן

לחצו כאן כדי להגיע לערוץ היוטיוב שם תמצאו עוד עשרות סרטונים שיעניינו אתכם. 

כלי המצוינות "הקלאסיים" - האם רק חברות גדולות יכולות?

גישות ניהול מתקדמות שפותחו בטויוטה, כמו Lean Production  (ייצור רזה),   Kaizen (שיפור מתמיד), עבודה עם יעדים ומדידה יומית, מעורבות עובדים ומנהלים ו-5S  - מלמדות אותנו שאפשר להשיג שיפור משמעותי בכל הביצועים ללא תוספת משמעותית בהוצאות.

במקום להוציא יותר, ניתן לשפר תהליכים קיימים, לצמצם בזבוזים ולהגביר יעילות באופן שיביא לצמיחה מבפנים. 

הטמעת מצוינות ושימוש בשיטות ובכלים לפיתוח מצוינות אינם נפוצים בקרב חברות בישראל ועוד פחות בחברות קטנות ובינוניות.

חברת טויוטה התפתחה במידה רבה בזכות שיטות היצור והכלים הייחודיים שהם פיתחו.

בשיטות היצור של טויוטה (Toyota Production System)  יש כלים מצוינים למהפך בכל חברה, קטנה וגדולה.

בפועל, רבים מהיזמים או המנכ"לים חושבים שהם יודעים הכי טוב מה החברה שלהם צריכה ולא נוטים לאמץ את השיטות בדרך למצוינות.

[לחצו כאן למאמר על העיקרון הארבעה עשר של טויוטה ובסיום יש קישורים לכל שאר העקרונות].

מצוינות או בינוניות?

מעטות הן החברות ששמו להן את המצוינות כמטרה. 

הבינוניות קיימת גם אצל מתחרים. כך חברות קטנות ובינוניות יכלו להמשיך להתקדם ולהתחרות בלי לאמץ את המצוינות.

אבל האפשרות להמשיך לעבוד ללא שינוי - לא יעבוד בעידן הבינה המלאכותית.

אפילו לא למראית עין.

הטכנולוגיה מתפתחת במהירות והשימוש בבינה מלאכותית מתפשט. 

גם עסקים קטנים ובינוניים מאמצים את השימוש בבינה המלאכותית.

ברור שככל שהשימוש יגבר, מי שלא יאמץ את השימוש ב-AI, עלול למצוא את עצמו בבעיה אם המתחרים יהיו לפניו.

מה שיעור החברות הקטנות שנעזרות בבינה מלאכותית?

בסקר שחברת AllJobs עשתה בארץ ופורסם לפני שנה (2024), נמצא כי:

87% מהעובדים שמעו על טכנולוגיית AI , פחות ממחציתם התנסו בשימוש בה.

רק 12% מהעובדים דיווחו כי הם עושים שימוש תדיר וקבוע ב-AI.

25% דיווחו כי הם עושים בטכנולוגיה זו שימוש קל.

9% נכנסו רק כדי להבין במה מדובר.

מה קורה בארה"ב?

סקר עדכני של U.S. Bank הראה שרק 36% מהעסקים הקטנים בארה"ב כבר משתמשים ב-generative AI  בעוד 21% מתכננים להתחיל בשנה הקרובה – אך עיקר השימוש נעשה בכלים חינמיים או זולים מאוד.

ישראל בהשוואה לארה"ב:

עד כמה שניתן להשוות בין שתי הסטטיסטיקות, נראה שהמצב בארץ דומה למצב בארה"ב.

המלצה אישית: 

אני ממליץ להתחיל עם איזשהי מערכת של בינה מלאכותית. להתנסות ולהכיר. 

יוסף, שלאחרונה חגג יום הולדת 95, עובד עם הצ'אט כתחביב. הוא חושב שאם יש טכנולוגיה כל כך משמעותית, אין מצב שהוא לא יכיר אותה וייעזר בה.

אני התחלתי עם  ChatGPT חינמי ומהר מאד שדרגתי לרמה הבאה והתחלתי לשלם. התשלום קטן וההבדל גדול. 

הילדות שלי, כשהיו בתיכון עבדו עם הצ'ט אצלי, כי היו דברים שיכלו להשיג רק עם הצ'ט המשודרג.

יש כמובן, עוד סוגים של בינה מלאכותית.

למדוד את התמורה

בסקר שלSalesforce  מדצמבר 2024 שנעשה בקרב 3,350 מנכ"לים נמצא כי 91% מאלו שמשתמשים בבינה מלאכותית חוו גידול בהכנסות בזכותה.

באותו סקר נמצא גם כי 78% מהמשתמשים בבינה מלאכותית אומרים שהיא תשנה את כללי המשחק עבור החברה שלהם. 

כבר עכשיו, 87% מהנשאלים המשתמשים בבינה מלאכותית אומרים שהיא עוזרת להם להגדיל את הפעילות.

86% רואים שיפור בשולי הרווח. 

הטכנולוגיה משנה הן את הפונקציות הפונות ללקוחות והן את הפונקציות התפעוליות, כאשר השימושים העיקריים כוללים:

אופטימיזציה של קמפיינים שיווקיים,

יצירת תוכן שיווקי,

המלצות אוטומטיות ללקוחות,

צ'אטבוטים אוטומטיים לשירות לקוחות.

המלצה למדידה:

קבעו מדדים פשוטים (כמו חיסכון בזמן, גידול בכמות לידים או מכירות), 

תמדדו לפני ואחרי, ותתקדמו עם מה שעובד.

אבטחת מידע ומידע מדומיין

שאלתי את ד"ר בנימין (בני) גוזלן מומחה לבינה מלאכותית, על מה הוא ממליץ ומהם הדגשים החשובים:

1. בטיחות מעל הכל! לא לחשוף נתונים מהותיים. לדוגמה, אם מעלים קובץ מכירות לניתוח בכלי 'ציבורי', חובה להסיר את שמות הלקוחות, ואת תיאורי המוצרים. להשאיר תמיד רק קודים, מק"טים, וכו'.

הטמעת הבינה המלאכותית חייבת לכלול הדרכה על הצורך באבטחת המידע. להטמיע את ההבנה שהמידע או השאלה מגיעים לשרתים של כלי ה-AI ונשארים שם לידיעת הציבור.

2. אחת החולשות של כלי הבינה המלאכותית היא שאנחנו עלולים לקבל מידע מדומיין כאילו הוא אמיתי.

המערכת מקבלות מידע "מהציבור" ומעבירות הלאה. אם המידע הזה הוא "פייק", יש חשש שהפייק יעבור הלאה. לכן תתייחסו בחשדנות למידע.

סיכום והמלצה

"טוב הוא אויבו של המצוין". כך פותח ג'ים קולינס (Jim Collins) את ספרו האייקוני "גלגל התנופה: מטוב למצוין".

השאיפה למצוינות אינה נפוצה בקרב החברות בארץ ועוד פחות בקרב העסקים הקטנים והבינוניים.

וכך, בהיעדר אתגר של מתחרים מצוינים יכלו אותם עסקים לשרוד, לעיתים אפילו בהצלחה.

אבל הבינה המלאכותית, ה-AI, היא סיפור אחר.

היא קלה להשגה ולשימוש וטומנת בחובה אפשרויות עצומות לשיפור.

כל אחד יכול לעבוד אתה, החל ביוסף בן ה-95 וכלה באחרון הטכנופובים.

היא מאפשרת לשפר באופן מהותי את השירות, אפילו שירות 24/7 ופניה כמעט אישית לכל לקוח, שיפור ומיקוד השיווק, התפעול, מערכת הכספים, ניהול משאבי אנוש והכל, הכל.

מי שלא יקפוץ על עגלת הבינה המלאכותית, הפעם באמת יישאר מאחור.

המלצה:

  1. התחילו עם בינה מלאכותית חינמית ושפרו בהדרגה.
  2. בטחון מידע מעל הכל! לא לחשוף נתונים מהותיים. זכרו שכל  מידע שאתם מעלים לבינה המלאכותית יהיה גלוי אחר כך לכולם. 
  3. הבינה המלאכותית עלולה להעלות מידע מדומיין כאילו הוא אמיתי.
  4. תמנו את אחד העובדים ללמוד הפעלה של AI ולהכניס כלים לשימוש החברה.
  5. מדדו תהליכים: חיסכון בזמן, לידים, הכנסות.

שאלת סקר חשובה

עד כמה נפוץ הרצון לחדשנות?

האם אצלך בחברה נהוגה חדשנות?

בסקר שפרסמנו  לפני שמונה שנים קיבלנו תוצאה אופטימית.

מה המצב אצלך?

השאלה ששאלנו הייתה:

האם בחברה שלך עוסקים בפיתוח של מוצרים חדשים או טכנולוגיות חדשות?

אני ממליץ לך להיכנס לקישור, לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.

 

רשימת מאמרים קודמים בטור הבינה המלאכותית מאת ד"ר בני גוזלן

  1. מי צריך להוביל את תחום הבינה המלאכותית בארגון? התפרסם בשנת 2024
  2. כיצד כלי בינה מלאכותית משנים את עבודתם של מנהלים בארגונים? התפרסם בשנת 2024
  3. שימוש בכלי בינה מלאכותית ביחידת משאבי אנוש פורסם בשנת 2024
  4. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת הכספים פורסם בשנת 2024
  5. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת הרכש פורסם בשנת 2024
  6. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקה הכלכלית פורסם בשנת 2024
  7. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת השיווק פורסם בשנת 2024
  8. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקה המשפטית פורסם בשנת 2024
  9. שימוש בכלי בינה מלאכותית בחטיבת המכירות פורסם בשנת 2024
  10. פרסי נובל 2024: מהפכת הבינה המלאכותית מגיעה לפסגת המדע פורסם בשנת 2024
  11. מודלי שפה רחבים (LLMs): תמונת מצב לקראת סיום שנת 2024 פורסם בשנת 2024
  12. סוכני AI – הדבר הבא בתעשיית היישומים הארגוניים פורסם בשנת 2024

רשימת מאמרים בנושא חדשנות

  1. היכן עובר הגבול הנכון בין חדשנות ללא קבעון העבר, לבין למידה מהניסיון והידע הקיים? פורסם בשנת 2015.
  2. כיצד למנוע נפילה של חברות בשל היעדר חדשנות או חדשנות יתר? פורסם בשנת 2018.
  3. חדשנות זהירה: קודם תירו כדורים ורק אחרי כן פגזים. פורסם בשנת 2019.
  4. מה עליכם לנטוש כדי ליצור מקום לחדשנות? פורסם בשנת 2020.
  5. כיצד לשמור על חדשנות ויצירתיות לאורך עשרות שנים? פורסם בשנת 2022.
  6. איך ליצור או לעודד חדשנות בניהול ובעסקים? פורסם בשנת 2023.
  7. מי משתמש בבינה מלאכותית? פורסם בשנת 2024.



 

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

כמו בכל מהפכה גם כאן השינוי יבוא לאט ופתאום יהיה בום ומי שלא יהיה בתוכו לא יהיה, זה כבר קרה הרבה בעבר וימיך לקרות באופן מוגבר, בארץ שלנו זה קרה בטכסטיל , זה קרה בכל התעשיות הקטנות של המכניקה , זה קרה בחקלאות וזה יקרה גם הלאה כשהטכנולוגיה מתפתחת, איפה היום הפקסים ? הדפסות הניר? הטלפון הקוי הכל משתנה בקצב מוגבר, והכי חשוב מבחינתנו זה לאמץ בהקדם את השינויים

פרסמו תגובה למאמר

ארכיונים קשורים באתר

תגובות אחרונות בבלוג