הבלוג של חברת 'מצוינות בעסקים' בנושאי תעשייה, ניהול ועסקים בארץ ובחו"ל. מעל 600 מאמרים מקוריים של יותר מ-30 כותבים וכותבות.
היום נדבר על חקירה לגורמי שורש, למה זה חשוב? מה זה בכלל?
כל מי שיש לו ילדים בוודאי מכיר את השלב שבו הם מתחילים לשאול על כל דבר "למה?" כשאנחנו שואלים למה אנחנו בעצם מחפשים את גורם השורש, מנסים להבין מה הסיבה באמת. שיטת למה למה פותחה בטויוטה ובסרטון אסביר איך להשתמש בה.
מה יהיה במאמר? מדוע שיחת משוב היא אוקסימורון ובכל זאת איך לנהל אותה. מהי המטרה הנכונה, לדעתי, לשיחת המשוב. אני אציג כלי שונה וטוב לביצוע שיחות המשוב, ומהן המכשלות העיקריות בשיחות משוב. לקראת הסוף, אחרי שאציג גם את המטרה וגם את הדרך אתייחס לחשיבות של שיחות המשוב לחברה.
מה זה סיעור מוחות? למה זה חשוב? ואיך זה יעזור לכם בעסקים וגם מחוץ לעסקים? בסרטון אתן דגשים חשובים לביצוע סיעור מוחות יעיל.
עצם דג היא סוג של סיעור מוחות. בסרטון אסביר מתי כדאי לנו לעבוד בשיטה זו ואיך נעבוד איתה בצורה הטובה ביותר.
בינואר השנה פורסמה בדה מרקר כתבה שכותרתה "ישראלים, היכונו למהפך מקצועי: 43% מהמיומנויות שלכם יצטרכו להשתנות בחמש השנים הקרובות". בכתבה מוצג דו"ח המשרות של הפורום הכלכלי העולמי. הדו"ח של הפורום מתפרסם אחת לשנתיים, והוא מתבסס על ממצאי סקר שבוצע בקרב מיליוני עובדים ב-1,000 חברות בעולם, בתעשיות מגוונות. השנה, 30 מהחברות היו חברות ישראליות.
יש מעט מאוד סיבות להיעדרויות עובדים, בסרטון אפרט מה הסיבות הנפוצות ואיך נוכל להתמודד איתן ולהפחית היעדרויות.
מהו לדעתכם גורם ההסחה מספר 1? בסרטון אפרט מה אני עושה על מנת לשמור על קשב בשיחה עם אדם אחר ואיך אני דואג שיקשיבו לי.
הסיפור אינו מסתיים בפיטורים. בפרט כשהפיטורים הם על רקע של צמצומים ולא על רקע של חוסר מקצועיות או עבירות משמעת.
האמת שהסתבכתי. כאשר נגשתי לכתוב את המאמר הזה בצעתי תחקיר רקע במקורות והסתבר לי מהר מאוד שאין בכל העולם כמעט מחקרים בנושא. במעט המחקרים שמצאתי הקשר הוא מובהק: משמעת גבוהה אומרת תפוקה גבוהה.
בסרטון אסביר כמה חשובה תחושת ההוגנות אצל העובדים ואיך נדאג שעובדים לא ירגישו שנהגנו כלפיהם בחוסר הוגנות.
לפני 7 שנים ערכתי סקר בשיתוף ענת מלמר כהן בנושא התכונות הנדרשות למנהל מצליח. בסקר הצביעו קרוב ל500 גולשים. היום נדבר על תוצאות הסקר.
התחילה שנה חדשה ואתם רוצים לעקוב על הביצוע של התקציב. התקציב שהכנתם הוא התכנית השנתית של ההכנסות, ההוצאות, הרווח וההשקעות. כעת צריך לעקוב על ביצוע התכנית, על העמידה ביעדים של התכנית. כדי לעמוד ביעדי התקציב נדרש לעמוד ביעדים של כל אחד מהחלקים שלו: הכנסות, הוצאות, רווח והשקעות. ההכנסות מתחילות במכירות.
מתי ניתקל במצב שבו נעבוד במבנה ארגוני מטריציוני? ואיך נדאג שזה יצליח? בסרטון אסביר למה חשוב לשים לב במקרים כאלו.
דיברנו רבות על החשיבות של הכרת המבנה הארגוני ופרסומו בחברה. היום נדבר על ההמלצות שלי למבנה ארגוני אידאלי.
בתהליך היצור הספגטי הטריים נתלים על מקלות שבשני קצותיהם הם נתלים על שרשראות שנוסעות בארונות יבוש. בנקודה מסוימת בזמן, לפני כשלושים שנים התקלות התחילו לחזור על עצמן. המקלות עליהן נתלו הספגטי נפלו שוב ושוב במהלך הייבוש. אנשי האחזקה המוכשרים לא הצליחו למצוא את הסיבה לתקלה. ברגע מסוים, עלתה מחשבה שאולי אין כאן תקלה מכנית, אלא חבלה של אחד העובדים.
מנכ"ל, הנהלה שרוצים להוביל את החברה, צריכים שהעובדים יאמינו להם. השקיפות היא הכרחית ליצירת אמון.
בואו נדמיין צינור מים עם שורה של ברזים. המים רוצים לזרום בצינור אבל כל ברז כשלעצמו סוגר את הצינור, כך גם כל אחד מהגורמים שאציין בסרטון יכול לעצור את ההצלחה של החברה.
גרפים נותנים לנו במבט אחד מה מצבנו והיכן נדרש שינוי דחוף. אוסף של מספרים, לא רק שמקשה על הסקת מסקנות, לפעמים בכלל נדלג עליו.
פעם עבדתי עם איזו חברה ושמעתי מעובדים כל מיני דברים. שאלתי אם המנכ"ל יודע. "לא לא עזוב הוא לא רוצה לדעת". אני בטוח מהיכרות עם אותו מנכ"ל שזה לא נכון, אבל זה הרושם שקיבלו העובדים וזה מה שחשוב.
התשובה לשאלה "איך לרתום עובדים ממורמרים?" מתבססת על התשובה לשאלה למה הם בעצם ממורמרים. האם אתם יודעים למה העובדים שלכם ממורמרים?
יזם שעבדתי אתו בעבר, פנה לשתף פעולה עם חברה גדולה. החברה שלחה לו כמה עקרונות לעבודה המשותפת. בדרך כלל הסיכונים ממוקמים או מוחבאים בהסכמים ארוכים מדי. ארוכים באופן מיותר. אבל במקרה של היזם שליוויתי, הוא קיבל הצעה ראשונית עם מעט עקרונות ובכלל מעט מילים. אני למדתי לחפש בכל הסכם את נקודות התורפה או הסיכונים.
איך נוהגים אצלך בחברה בנושא שכר? האם כל שנה יש תוספת שכר? מדוע העובדים מצפים לעליית שכר? לפי איזה קריטריונים מחליטים בחברה על גובה תוספת השכר שיקבלו עובדים שונים? האם וותק הוא קריטריון טוב לתוספת שכר?
כשאני מגיע לחברה, תמיד אני נכנס לרצפת הייצור ומשוחח עם העובדים. יום אחד העובדים אמרו לי תסתכל, תראה כמה מנהלים עוברים פה כל הזמן, אף אחד לא עוצר לשאול לשלומנו. הקשר של המנכ"ל עם העובדים הוא חשוב.
מתי בפעם האחרונה קיבלתם מחמאות? לפעמים זה כל כך נדיר שאנחנו זוכרים את זה שנים אחורה. תראו כמה חשוב לנו לקבל מחמאות, תחשבו מה ההשפעה של זה על העובדים שלכם.
בשנים האחרונות הפכו סוכני בינה מלאכותית (AI Agents) למונח חם ולכוח משמעותי בשוק הטכנולוגי והעסקי. מדובר במערכות חכמות שפועלות בצורה אוטונומית, מקבלות החלטות, לומדות באופן מתמיד ומבצעות משימות בצורה עצמאית, תוך התאמה לסביבה משתנה. אבל איך הגענו לכאן? כדי להבין את עוצמת החדשנות שמביאים עימם הסוכנים הללו, חשוב לבחון את האבולוציה של מערכות הבינה המלאכותית, מהעבר ועד להווה.
אחת הבנות שלי רואה את התכניות האהובות עליה בטלוויזיה תוך כדי שהיא גם שקועה באייפון שלה ואם אני אשאל אותה משהו ואחזור על שאלתי שלש פעמים היא גם תענה לי. האם היא גם תזכור אחר כך מה שאלתי? אני בספק.
הקשר בין שכר למוטיבציה של עובדים הוא קשר שחשוב להבין. האם יש קשר ישיר בין גובה השכר למוטיבציה של העובד? ואם לא, מה הגורמים המשפיעים?
דיברנו כבר על איך ליצור מוטיבציה, אבל איך אפשר למדוד אותה? ולמה זה חשוב?
הערכים מגדירים כיצד החברה פועלת. מהם הדברים החשובים ביותר מהבחינה הפרקטית. במידה מסוימת הם סוג של דיברות. מעט חברות מגדירות את הערכים שלהן. ומה קורה עם הערכים אחרי שהגדרתם אותם? האם הם מוכרים? האם פועלים לאורם? האם מתייחסים אליהם?