הבלוג של חברת 'מצוינות בעסקים' בנושאי תעשייה, ניהול ועסקים בארץ ובחו"ל. מעל 600 מאמרים מקוריים של יותר מ-30 כותבים וכותבות.
בתהליך היצור הספגטי הטריים נתלים על מקלות שבשני קצותיהם הם נתלים על שרשראות שנוסעות בארונות יבוש. בנקודה מסוימת בזמן, לפני כשלושים שנים התקלות התחילו לחזור על עצמן. המקלות עליהן נתלו הספגטי נפלו שוב ושוב במהלך הייבוש. אנשי האחזקה המוכשרים לא הצליחו למצוא את הסיבה לתקלה. ברגע מסוים, עלתה מחשבה שאולי אין כאן תקלה מכנית, אלא חבלה של אחד העובדים.
מנכ"ל, הנהלה שרוצים להוביל את החברה, צריכים שהעובדים יאמינו להם. השקיפות היא הכרחית ליצירת אמון.
בואו נדמיין צינור מים עם שורה של ברזים. המים רוצים לזרום בצינור אבל כל ברז כשלעצמו סוגר את הצינור, כך גם כל אחד מהגורמים שאציין בסרטון יכול לעצור את ההצלחה של החברה.
גרפים נותנים לנו במבט אחד מה מצבנו והיכן נדרש שינוי דחוף. אוסף של מספרים, לא רק שמקשה על הסקת מסקנות, לפעמים בכלל נדלג עליו.
פעם עבדתי עם איזו חברה ושמעתי מעובדים כל מיני דברים. שאלתי אם המנכ"ל יודע. "לא לא עזוב הוא לא רוצה לדעת". אני בטוח מהיכרות עם אותו מנכ"ל שזה לא נכון, אבל זה הרושם שקיבלו העובדים וזה מה שחשוב.
התשובה לשאלה "איך לרתום עובדים ממורמרים?" מתבססת על התשובה לשאלה למה הם בעצם ממורמרים. האם אתם יודעים למה העובדים שלכם ממורמרים?
יזם שעבדתי אתו בעבר, פנה לשתף פעולה עם חברה גדולה. החברה שלחה לו כמה עקרונות לעבודה המשותפת. בדרך כלל הסיכונים ממוקמים או מוחבאים בהסכמים ארוכים מדי. ארוכים באופן מיותר. אבל במקרה של היזם שליוויתי, הוא קיבל הצעה ראשונית עם מעט עקרונות ובכלל מעט מילים. אני למדתי לחפש בכל הסכם את נקודות התורפה או הסיכונים.
איך נוהגים אצלך בחברה בנושא שכר? האם כל שנה יש תוספת שכר? מדוע העובדים מצפים לעליית שכר? לפי איזה קריטריונים מחליטים בחברה על גובה תוספת השכר שיקבלו עובדים שונים? האם וותק הוא קריטריון טוב לתוספת שכר?
כשאני מגיע לחברה, תמיד אני נכנס לרצפת הייצור ומשוחח עם העובדים. יום אחד העובדים אמרו לי תסתכל, תראה כמה מנהלים עוברים פה כל הזמן, אף אחד לא עוצר לשאול לשלומנו. הקשר של המנכ"ל עם העובדים הוא חשוב.
מתי בפעם האחרונה קיבלתם מחמאות? לפעמים זה כל כך נדיר שאנחנו זוכרים את זה שנים אחורה. תראו כמה חשוב לנו לקבל מחמאות, תחשבו מה ההשפעה של זה על העובדים שלכם.
בשנים האחרונות הפכו סוכני בינה מלאכותית (AI Agents) למונח חם ולכוח משמעותי בשוק הטכנולוגי והעסקי. מדובר במערכות חכמות שפועלות בצורה אוטונומית, מקבלות החלטות, לומדות באופן מתמיד ומבצעות משימות בצורה עצמאית, תוך התאמה לסביבה משתנה. אבל איך הגענו לכאן? כדי להבין את עוצמת החדשנות שמביאים עימם הסוכנים הללו, חשוב לבחון את האבולוציה של מערכות הבינה המלאכותית, מהעבר ועד להווה.
אחת הבנות שלי רואה את התכניות האהובות עליה בטלוויזיה תוך כדי שהיא גם שקועה באייפון שלה ואם אני אשאל אותה משהו ואחזור על שאלתי שלש פעמים היא גם תענה לי. האם היא גם תזכור אחר כך מה שאלתי? אני בספק.
הקשר בין שכר למוטיבציה של עובדים הוא קשר שחשוב להבין. האם יש קשר ישיר בין גובה השכר למוטיבציה של העובד? ואם לא, מה הגורמים המשפיעים?
דיברנו כבר על איך ליצור מוטיבציה, אבל איך אפשר למדוד אותה? ולמה זה חשוב?
הערכים מגדירים כיצד החברה פועלת. מהם הדברים החשובים ביותר מהבחינה הפרקטית. במידה מסוימת הם סוג של דיברות. מעט חברות מגדירות את הערכים שלהן. ומה קורה עם הערכים אחרי שהגדרתם אותם? האם הם מוכרים? האם פועלים לאורם? האם מתייחסים אליהם?
מודלי שפה רחבים מהווים פריצת דרך מהותית בעולם הבינה המלאכותית. מודלים אלו, שנוצרו במטרה לעבד ולהפיק שפה טבעית, הפכו למוקד עניין עולמי בזכות יכולותיהם המתקדמות ביצירת טקסט, פתרון בעיות ותמיכה בהחלטות. היישומים של מודלים אלו רחבים וכוללים תעשיות רבות, אך הם מביאים עמם גם אתגרים מורכבים לרבת סוגיות אתיות, בעיות דיוק ואמינות, ודרישות אנרגיה גבוהות.
זהו סרטון המשך לסרטון "שיפור העבודה מול הספקים". הפעם אתן דוגמאות ואפרט על מקרים בהם הצלחנו לחסוך המון בעזרת שיפור העבודה שלנו מול הספקים בחברות שונות.
היום נדבר על שלושה טיפוסי מנהלים פחות מוצלחים. בכל אחד מאיתנו יכולות להתקיים התכונות של אותם מנהלים, ולכן חשוב שנדע לזהות אותן ולא לחזק אותן.
יש כמה גורמים שחסרונם עלול להכשיל כל חברה. כדי לבנות חברה מצליחה אנחנו צריכים לטפח את כולם. אני מעריך שאתם בטוחים שהחברה בה אתם עובדים לא תיפול לעולם ואולי המאמר הזה מיותר לחלוטין. נדמה לנו שמה שהיה הוא שיהיה. כדאי לדעת שחברות נסגרות. גם חברות שהאמינו שלעולם לא יפלו.
זהו הסרטון השלישי והאחרון בסדרת הסרטונים בנושא אסטרטגיית האוקיינוס הכחול. הפעם נדבר על סוגי התנגדויות ומכשולים ועל דרכי התמודדות איתם.
זהו הסרטון השני מתוך סדרה של שלושה סרטונים בנושא אסטרטגיית האוקיינוס הכחול. הפעם נדבר על חדשנות ההמחרה, מה זה אומר? ואיך אנחנו עושים את זה?
האם אתם יודעים מהו אוקיינוס כחול? זהו הסרטון הראשון בנושא מתוך סדרה של שלושה סרטונים. היום נדבר על ההבדלים בין אוקיינוס אדום לאוקיינוס כחול ואיך אפשר לעבור מהאחד לשני ולהציח למכור ולהרוויח.
זו השנה השביעית ברצף בה אני מפרסם את הפוסט הקהילתי - פוסט אחד בשנה שנכתב כולו על ידכם, קוראי וקוראות הבלוג שלי, מנהלים ומנהלות עתירי ניסיון בתעשייה הישראלית והעולמית. השנה ביקשתי מכם לכתוב בנושא 'ניהול בזמן מלחמה' ולשתף בטיפ אחד, או דרך אחת שבה השתמשתם כדי להמשיך ולהצליח בתקופה זו.
יש כמה גורמים שחסרונם עלול להכשיל כל חברה. כדי לבנות חברה מצליחה אנחנו צריכים לטפח את כולם. במאמר הנוכחי ובמאמר הבא, נציג את הגורמים האלו. תחשבו על צינור מים שיש בו כמה ברזים מסודרים בשורה, אחד אחרי השני. די בכך שאחד הברזים יהיה סגור כדי שלא יזרמו מים בצינור. כך גם בעסקים. אנחנו צריכים להבטיח שכל הברזים יהיו פתוחים.
אני פוגש חברות רבות מאד. ככלל אפשר לומר שחברות קטנות ובינוניות לא עובדות עם יעדים. להוציא יעדי מכירות שנפוצים מעט יותר. גם בחברות גדולות האמירה "שבישראל כ-70%–80% מהחברות הגדולות והמובילות מציבות יעדים למנהלים" רחוקה מהמציאות. חברות שורדות ואפילו מצליחות בתנאים כאלו או אחרים, אבל היעדר יעדים אישיים למנהלים פוגע בביצועי החברה.
כשאני מגיע לחברה חדשה שאני לא מכיר, אחד הדברים הראשונים שאני עושה הוא לבקש שיציירו לי את המבנה הארגוני בחברה. אני מקבל תמונות מאוד מעניינות, אפילו מצחיקות. בסרטון אתן כמה דוגמאות למקרים בעייתיים ואסביר למה חשוב לדאוג שכולם יהיו מודעים למבנה הארגוני העדכני בחברה.
בסרטון זה נלמד מה יכולים להיות המקורות למשבר אמון בין המנכ"ל וההנהלה ואיך נוכל לתקן את זה ולחזור לעבודה משותפת.
במסגרת העבודה שלי אני מגיע להרבה מאד חברות ופוגש מאות אנשים. מדי פעם, בסיום השיחה, שואלת או שואל בן שיחי איך הוא יכול להתקדם. היא אומרת שהיא מרגישה שמיצתה את התפקיד, מרגישה חסומה ואינה רואה אופק קידום.
זה רק נראה פשוט, אבל לעודד הצעות ייעול של עובדים זה אחד הדברים המורכבים. אנחנו צריכים להגיע למצב שבו העובדים יאמינו לנו, יאמינו שנתייחס ברצינות להצעות שלהם ושיקבלו את הקרדיט המגיע להם על כך. הדרך לשם היא תהליך.
היום נדבר על שמונת מוקדי הבזבוז. הכוונה היא למוקדי בזבוז שאין להם סעיף בהנהלת חשבונות, כאלה שתמיד שם אבל נסתרים מעינינו מרוב שאנו רגילים אליהם. נלמד לזהות אותם וכך לחסוך.