עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-4,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

"כוכבים" והעובדים המקצועיים שאי אפשר בלעדיהם

מאיר הכוכב עושה לי בית ספר.

בצעירותי, ניהלתי את ענף גידולי שדה בקיבוץ, מאיר (שם בדוי), היה אחד העובדים המרכזיים, איש מקצוע רציני. הכיר את כל העבודות ויכול היה לבצע כל משימה על הצד הטוב ביותר. אלא, שהוא לא רצה לבצע כל משימה. הוא בחר מה הוא עושה ומה לא, וגם איך יעשה זאת.

כמובן שלהתנהגותו הייתה השפעה רעה על שאר העובדים שגם ניסו מדי פעם לבדוק גבולות ולשאול "מדוע מאיר לא ואני כן?".

הרגשתי "מסונדל". בתוך תוכי ידעתי שהדבר הנכון יהיה להיפרד ממאיר, אבל לא העזתי. לא היו לי הרבה עובדים מנוסים ומקצועיים וחששתי להישאר בלעדיו.

את הלקח שלמדתי בשדות הכותנה לקחתי אתי מאז לכל תפקידי הניהול שמילאתי בהמשך. נזהרתי שהטיפוח של הכוכבים לא יביא אותם לתחושה שאי אפשר בלעדיהם והם לא מרגישים מחויבים לארגון.

נזכרתי בנושא זה לפני כמה חודשים, במסגרת עבודה עם חברה מסוימת. הם קידמו למשרת ניהול מפעיל מכונה מאד מקצועי שכבר כמפעיל מכונה, נהג להפר את כל הכללים והנהלים. יתרונו הגדול היה המקצועיות שלו.

הוא היה מפעיל כוכב שהפר את כל הכללים אבל ידע לתת מענה לתקלות ובעיות.

אחרי שקודם למשרת ניהול, הוא נשאר איש המקצוע הטוב ביותר, חלש בצד הניהולי (לא קיבל הכשרה בתחום הזה) וככלל המשמעת הייתה חלשה מאד ונהלי העבודה לא קוימו. גם המשמעת שלו וגם המשמעת של עובדיו.

גם בשלב הזה, עמד לו היתרון של היותו "כוכב", איש מקצוע מוביל והוא המשיך לעבוד ללא כל הערות או חשש לשינויים במעמדו.

אגב, התיאור למעלה מתאים למספר מקומות שפגשתי בשנים האחרונות.

ומה כותב על כך ג'ק וולץ':

ג'ק וולץ' שהיה המנכ"ל והיו"ר של ג'נרל אלקטריק, הוא חסיד של טיפוח ה"כוכבים" (שמהווים לטענתו 20% מאוכלוסיית העובדים) ורואה בהם נדבך מאד חשוב בחברה. אבל הוא מזהיר שמערכת היחסים אתם טעונה ויש להתמודד אתם בזהירות.

בספרו להוביל ולנצח (הוצאת המי"ל. מטר, בתרגום של  ברוך קורות), הוא כותב (בעמוד 98) שמחד, צריך להכיר את הכוכבים ולתגמל אותם, ללטף אותם, אבל, מאידך:

"... ליטוף עלול לטפוח על הפנים. אגו של כוכב עלול להיות דבר מסוכן...",

"...כבר ראיתי אנשים פקחים ומוכשרים שמתחילים להאמין שאי אפשר לוותר עליהם, עד כדי כך שהם לא צריכים להיות מחויבים לשום דבר, גם לא לערכי החברה".

"... "כוכבים עלולים להיהפך למפלצות, אם רק תאפשרו להם".

במקרה כזה, הוא ממשיך, המנהל שלהם, בסיוע משאבי אנוש צריך לקיים אתם שיחת גלויית לב על התנהגות וערכים.

"... לעולם אל תפחדו מהכוכבים שלכם, אין להרשות להם להחזיק את החברה כבת ערובה."

במצב האידיאלי, כותב ג'ק וולץ', כאשר הכוכב עוזב את החברה, כי קראו אותו לסדר, צריך להחליף אותו בתוך 8 שעות. תגובה כזו תעביר מסר בכל הארגון שאין אדם שאין לו תחליף.

סיכום שלי:

זכרתי היטב את דבריו של ג'ק וולץ', כי הם נגעו באחד הנושאים המהותיים ביותר, שאני מאמין כי כל מנהל מתמודד אתם.

זכרו כי כאשר אתם פוחדים להתמודד עם "כוכב",  ויהיה מקצועי ככל שיהיה, אתם מנציחים בעיה שרק תלך ותגדל.

מאמרים נוספים בהם נעזרתי בספרו של ג'ק וולץ' "להוביל ולנצח":

  1. מה המנהלים והעובדים לא מספרים אחד לשני ואיך ליצור שינוי?
  2. כיצד לבנות אסטרטגיה לחברה?
  3. כיצד ליזום שינוי ולהתמודד עם ההתנגדויות?
  4. האם אתם מכוונים להיות מספר 1 בשוק שלכם?
  5. מהן המיומנויות החשובות למנכ"לים מצליחים – מה חושבים המנכ"לים ומה חושבים אחרים?
  6. כיצד ומתי נכון לפטר עובדים?
  7. מנהל משאבי אנוש - מי צריך את זה?
  8. תפקידו של ניהול משאבי אנוש בהשגת המטרות של הארגון
  9. איך לשפר את יציבות העובדים ולהקטין את התחלופה?
  10. כיצד אתם מתחזקים את המכונה האנושית?
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

בדקו אפשרויות ליצירת שיפור גם אצלכם

ספרו לי על האתגרים שעומדים בפניכם ונבחן יחד אם יש ביכולתי לסייע לכם ליצור שיפור משמעותי. מלאו את הטופס ונקבע שיחת היכרות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
4 תגובות

ג'ק וולץ' כותב על חברה "קטנה" של עשרות אלפי עובדים,
בחברות קטנות של עשרות עובדים ה"כוכבים" הם סכנה אמיתית לארגון כולו,
המנהל חייב להיות מאוד אסרטיבי אתם כי הם יכולים להוריד אותו ביגון שאולה,
הרבה יותר חשובה בארגון הקטן והבינוני עבודת הצוות ותחושת השייכות מאשר לטפח כוכב,
הייתי מקצין ואומר שעדיף למנכ"ל של חברה קטנה ובינונית לא להחזיק כוכבים אלא להשתמש בהם במיקור חוץ או כיועץ חיצוני.

היי דובי,
אין ספק ש"כוכבים" יכולים להפריע וגם להרוס ובמקרים רבים, כדי לחזק את עצמתם, הם לא יאפשרו לכפיפים שלהם להתקדם.
אלא שהכוכבים צומחים מתוך הארגון, ואל להחזיק אותם, כפי שאתה מציע, פירושו, לפטר אותם.
זה יהיה צעד חריף מה גם שלא פעם, הכוכב רכש מעמד שנדמה שלא ניתן בלעדיו ולכך המאמר מתייחס.
תודה,
זאב

אלי אנקרי
אלי אנקרי
30-08-2015

כוכבים מנצנצים זה המהות שלהם..

למאמר עצמו , אני חושש רונן שמי שיוצר את הכוכבים הם ההנהלה ולא המציאות , כל עובד ויתרונותיו בתחומים מסוימים .
אולם כאשר ההנהלה מסמנת כוכב שלרוב הוא סך הכל איש שיווק טוב, היא מתחילה להקטין ולחסום את השאר.

דוגמא למשפטים שאני מקבל מההנהלה
"את העבודה הזו תביא לכוכב לטפל כי היא מסובכת"

השאלה הנשאלת היא האם הכוכב הוא היחיד שיכול להתמודד או שזה מה שההנהלה מסמנת לעובדיה, התוצאה אגו, חוסר מקצועיות והפיכת העובדים האחרים לראש קטן בהחלט הרסני אם הוא עוזב וגם אם הוא נשאר מאוד לא יעיל.

הפתרון לדעתי שהכניס טוב טוב לעובדים שלכל אחד יש תחליף (לא כאיום אלא כמציאות)
לחזק את היתרונות של כל עובד (אחד מקצועי , השני מסודר, והשלישי דבק חברתי)
התוצאה תהיה מחלקה מגובשת שנותנת במה לכל עובד.

אלי שלום,
אני מסכים עם כל מילה שלך. אין ספק שזו האחריות של ההנהלה לנהל את החברה נכון בכל ההיבטים ובפרט בהיבט של בנית כוכבים.

התחבר/י כדי לפרסם תגובה

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

ספרי הראשון: Manage! Best Value Practices for Effective Management

קראו את ספרי הראשון "Manage!" - הספר מספק מבט חדשני על ניהול בימינו, מתמקד בניהול אנשים ומסביר איך לשפר את התוצאות העסקיות ע"י רתימה וחיבור העובדים למטרות החברה. הספר מתפרסם באנגלית בשלב זה.

השער הקדמי של הספר

קראו את הפרק הראשון מהספר בבלוג >>

רכשו את הספר בחנות המקוונת >>

זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

זאב רונן

זאב רונן, B.Sc, בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

כיום, אני משמש כמוביל ומנחה פרויקטים להגדלת הרווח הנקי במספר רב של חברות ויועץ לחברות ויחידים בתחום העסקי והיזמות.

תגובות אחרונות בבלוג