הכירו את הכלים החשובים לכל מנהל/ת שרוצה להניע את עובדיו למצוינות 
ספרי הראשון "Manage!" זמין כעת לרכישה בחנות המקוונת - לפרטים ורכישה >>

מצוינות בעסקים - מובילים שיפור והתייעלות בחברות ומפעלים

עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-3,100 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כי ככה אני אמרתי ואילו הם חוקי המערכת

רחל הרגישה שהוויכוח עובר את כל הגבולות המותרים. היא הקשיבה והקשיבה וניר לא מבין את מה שהיא אומרת לו. טוב, היא לא בדיוק הקשיבה אבל לפחות הייתה בשקט והתאפקה חזק-חזק בזמן שניר חזר והרצה את עמדתו וסירב להבין את מה שהיא אומרת לו.

רחל היא מפקדת בכירה במערך השדה של צהל וניר הוא קצין הכפוף לה.

רחל לא הבינה מדוע ניר אינו מבין את הדברים הפשוטים שהיא מסבירה לו, היא כבר ויתרה על ההסברים ואמרה לו שזו המערכת ואילו החוקים ועדין הוא בשלו.

ואז הלכה למוצא האחרון כדי לסגור הוויכוח העקר: "...כי ככה אני אמרתי ואילו הם חוקי המערכת". הוויכוח הסתיים וכל אחד הלך כועס לדרכו.

כמה פעמים כבר הייתם במצב הזה, משני עברי המתרס? בצד של ההורה או של הילד ש"מסרב להבין"? בצד  של המנהל או של העובד ש"מסרב להבין"?

הרווח וההפסד

בואו נבחן מה היו הרווחים של רחל ומה היא הפסידה:

רווחים:

  • שקט. הדיון הסתיים בצייתנות. הוויכוח נדם.
  • ביצוע המשימה. ככל הנראה, ניר יפעל כפי שהצטווה.

הפסדים:

  • מנהיגות. רחל הפסידה את המנהיגות שלה. מנהל או הורה שמסיים דיון ב"כי ככה אני אמרתי". מפסיד את המנהיגות הטבעית שלו. אם הוא יבחר להמשיך בסגנון הזה, להפוך זאת לדרך חיים, לא תהיה דרך חזרה.
  • את ניר. ניר הוא קצין שמפקד על כמה עשרות חיילים. אחרי שהמפקדת שלו חתכה אותו כמתואר למעלה, הוא איבד מוטיבציה ואת המנהיגות שלו עצמו. אולי הוא צריך ללכת כעת לחיילים שלו ולהעביר להם את הפקודה בלי שהוא עצמו מאמין בה? לא פשוט. אגב, בהיבט הזה, אין שום הבדל בין מפקדת ובין מנהלת. מנהיגות היא מנהיגות בצבא או באזרחות.
  • את העצמאות והחשיבה העצמאית של ניר. אף מנהל ואף מפקד אינו מלווה כל הזמן את המנהלים תחתיו או את העובדים שלו. אם אנחנו לא בונים אותם כמנהלים או עובדים חושבים, עצמאיים שמייצרים פתרונות יצירתיים לטובת הארגון, אנחנו מסרסים את הארגון.
  • אולי ניר צדק. לפעמים אנחנו כל כך משוכנעים בצדקת דרכנו ואוטמים את עצמנו לשמוע דעה שונה עד שאנו סוגרים כל אפשרות לבחינה של הדרך שלנו, של הפתרון שבחרנו. אולי הפתרון שלנו שגוי? אולי יש בו איום משמעותי על הארגון?
  • הקונספציה. אם נקצין ונרחיק לכת, מעבר לאירוע המתואר, נזכור כי אטימות לדעה אחרת ולשאלות קשות "ומעצבנות" שמערערות על דרכנו הנחושה, הייתה אחד היסודות של ההפתעה הטרגית במלחמת יום הכיפורים.

האם אפשר היה אחרת?

אני לא מכיר את כל פרטי האירוע. איני מכיר את ניר וכל מה ששמעתי היה תיאור הדברים כפי שרחל תיארה.

אלא שזהו אירוע מאד נפוץ שקורה או קרה מתישהו לכל אחד מאתנו. השאלה היא איך אנחנו מתמודדים במצבים כאלו ומה אנחנו לומדים לפעם הבאה.

בהסתייגות הרשומה למעלה, אני בטוח שלו רחל הייתה מגלה הקשבה אמתית, ובוחנת את האפשרות שניר צודק, לפחות במידה מסוימת, או אוזרת כוח וסבלנות ומצליחה לשכנע את ניר מדוע הוא טועה ומה ההיגיון בדרך שהציגה, הייתה זוכה במנהיגות שלה ובונה אותו כמפקד טוב יותר לחייליו. בעתיד היא הייתה יכולה לסמוך על שיקול דעתו ותבונתו בהנהגת החיילים או העובדים שלו.

מנהיגות שפגשתי.

לפני כמה שבועות הלכתי לבקר חבר, רופא בכיר שממלא תפקיד אדמיניסטרטיבי חשוב במשרד הבריאות . הייתה לי פגישה ליד מקום העבודה שלו וקפצתי להגיד שלום. כשהגעתי הוא בדיוק נשא דברים לקומץ העובדים במשרד. הלכתי וחזרתי אחרי כשעה. הם אכלו ארוחת צהרים משותפת.

בשני הביקורים הקצרים שלי, חשתי במנהיגות השקטה של חברי. ההקשבה, השיחה השקטה, והעיניים הנשואות אליו, כולן שדרו מנהיגות ברורה, חד משמעית, שאין עליה עוררין, יחד עם הערכה רבה (הערכה - לא פחד או כניעה) של העובדים במשרד.

אין לי ספק, שבשעת הצורך, אותו חבר מפעיל את סמכותו ופוסק דברים באופן חד משמעי. בסופו של דבר, כמו בצבא, הם עוסקים שם בדיני נפשות, אבל אני משוכנע שהוא מפעיל את סמכותו וחותך דברים לעיתים מאד רחוקות, אם בכלל.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

בדקו אפשרויות ליצירת שיפור גם אצלכם

ספרו לי על האתגרים שעומדים בפניכם ונבחן יחד אם יש ביכולתי לסייע לכם ליצור שיפור משמעותי. מלאו את הטופס ונקבע שיחת היכרות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

יש כאן ענן קלאסי,
וכך גם תארת/או כתבת במאמר. יפה עשית,
האם למדת את רחל איך להתמודד עם פקוד כזה בלי לשבור אותו?
רב המנהלים שאני פוגש ביום יום אינם מקשיבים או מנסים להתמודד עם רעיונות שמגיעים מעובדים אחרים,
וכאשר הם נתקלים בדעה אחרת הם לא עוצרים לחשוב אלה פוסלים אותה מיד.
לא סתם אלי ז"ל התחיל משם את תורת האילוצים

רחל לא כל כך הייתה קשובה וחשוב שאולי לא פעלה הכי נכון בעולם.
באשר לכלל, אתה צודק. מסכים אתך

שתף/י את דעתך

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

עוד לקריאה בבלוג

  • חדש
  • פופולרי
  • תגובות אחרונות

זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

זאב רונן

זאב רונן, B.Sc, בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

כיום, אני משמש כמוביל ומנחה פרויקטים להגדלת הרווח הנקי במספר רב של חברות ויועץ לחברות ויחידים בתחום העסקי והיזמות.

Essential SSL

קבל/י מאמר חדש ומקורי בכל שבוע

הצטרף/י ליותר מ-3,100 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים ומקבלים מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.
זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

בלי ספאם - מכבדים את הזמן והפרטיות שלך.

זאב רונן, מייסד ומנכ"ל 'מצוינות בעסקים'