"מצוינות אינה מעשה, אלא הרגל" - כך אמר אריסטו, וצדק.
מה מפריד בין חברות מצוינות לחברות בינוניות? בין עסקים רווחיים לעסקים כושלים? בין מנהלים טובים לגרועים?
האם זהו מזל? כישרון? יצירתיות? עבודה מסביב לשעון?
במשך 30 השנים בהן אני משמש כמנכ"ל ויועץ, אני שואף תמיד לשפר את העבודה ולהגדיל את הרווחים - ולכן למדתי וחקרתי רבות את הדרכים השונות לייצר הצלחה ושיפור בעסק.
לא תמיד הצלחתי. חוויתי גם כישלונות, אך למדתי מהם אפילו יותר מאשר למדתי מההצלחות.
עם השנים למדתי את הדרך הנכונה להוביל חברה למצוינות ושיפור מתמיד, להפוך אותה לחברה שממשיכה להתייעל ולשפר את הרווח כל הזמן, ועושה זאת בצורה מתוכננת, מסודרת וברורה.
הדרך הזו, אותה למדתי ושכללתי לאורך השנים, הוכיחה את עצמה שוב ושוב מאז במקומות שונים, בחברות קטנות כגדולות ובעסקים הפועלים בשווקים מגוונים.
למדתי כי ישנם 2 צדדים בלתי-נפרדים לכל תהליך התייעלות מוצלח: הגדרת מדדי ביצוע (KPIs) נכונים ומעקב אחריהם - ורתימת העובדים לתהליך השיפור של החברה בצורה שתחבר אותם למטרותיה העסקיות.
נשמע פשוט... פשוט, אבל ממש לא קל.
רוב החברות להן אני מייעץ נופלות כבר בשלב הראשון: הגדרת מדדי ביצוע נכונים.
מדדי הביצוע אחריהם אתם עוקבים חייבים למדוד ולשקף את מנופי הרווח של העסק שלכם.
מנופי הרווח הם ההזדמנויות הגדולות ביותר ליצירת שיפור.
נכון שתמיד אפשר למדוד ולשפר כל דבר - את השיווק והמכירות, המוטיבציה של העובדים, תהליך היצור או כמות הפחת - אבל תהליך השיפור יכול להיות יקר וארוך, ולעתים התוצאה בשורה התחתונה לא שווה כלל את ההשקעה, או שיש שיפור ברווח, אבל הוא שולי ולא קרוב ליעד שהצבתם כאשר התחלתם בתהליך.
הצעד הראשון ביצירת שיפור משמעותי בכל עסק הוא לזהות את הנקודות שהשיפור בהן יתרום להגדלת הרווח באופן הגדול ביותר – נקודות אלו הן מנופי הרווח של העסק.
לאחר שמגדירים את מנופי הרווח, כל תהליך השיפור נהיה הרבה יותר פשוט וברור: בוחרים את מדדי הביצוע המתאימים לאותם מנופי רווח, ומתכננים את תהליך השיפור והמעקב.
לדוגמא, במפעלי ייצור שבהם יש פחת גבוה - עלות הפחת עשויה להגיע לעתים למאות אלפי ואף מיליוני שקלים בשנה.
שיפור של אחוזים בודדים בכמות הפחת יצור לחברה שיפור גדול בשורת הרווח, גם בלי שום גידול בכמות המכירות או התייעלות בחלקים אחרים של המפעל.
בתעשייה העולמית קיימים עשרות מדדי ביצוע מקובלים ובדוקים, שמתאימים למדידה ושיפור של כל חלק וחלק בתהליכי העבודה השונים - החל מניהול שרשרת האספקה, דרך רצפת הייצור, ועד למוטיבציה של העובדים והמחויבות שלהם למטרות החברה.
אלא שבישראל, לצערי, לא נהוג כמעט להשתמש במדדים מסוג זה - והדבר פוגע בתעשייה המקומית.
דווקא משום שהשימוש במדדים אינו נהוג בישרלא, יש פה הזדמנות לאותן חברות שכן רוצות לעבוד בצורה יעילה ולשאוף למצוינות - בתנאי שהן יודעות כיצד לעשות זאת.
עשרות שנותיי כמנכ"ל ויועץ למדתי כיצד להגדיר את מנופי הרווח הנכונים ביותר עבור כל חברה, לגזור מהם את מדדי הביצוע המתאימים - ומכאן לבנות תכנית עבודה ברורה שמובילה להתייעלות, מצוינות מתמדת ושיפור בתוצאות וברווחים.
כאשר מבינים היכן הכי חשוב ליצור שיפור, ניתן ליצור את השיפור המשמעותי ביותר.
הובלתי וליוויתי חברות רבות בתהליכי התייעלות שהובילו לשיפור גדול, ואשמח לעשות זאת גם עבורכם.
















