"מצוינות אינה מעשה, אלא הרגל" - כך אמר אריסטו, וצדק.
מה מפריד בין חברות מצוינות לחברות בינוניות? בין עסקים רווחיים לעסקים כושלים? בין מנהלים טובים לגרועים?
האם זהו מזל? כישרון? יצירתיות? עבודה מסביב לשעון?
במשך 30 השנים בהן אני משמש כמנכ"ל ויועץ, אני שואף תמיד לשפר את העבודה ולהגדיל את הרווחים – ולכן למדתי וחקרתי רבות את הדרכים השונות לייצר הצלחה ושיפור בעסק.
לא תמיד הצלחתי. חוויתי גם כישלונות, אך למדתי מהם אפילו יותר מאשר למדתי מההצלחות.
עם השנים למדתי את הדרך הנכונה להביא עסק למצוינות.
הדרך הזו, אותה למדתי ושכללתי לאורך השנים, הוכיחה את עצמה שוב ושוב מאז במקומות שונים, בחברות קטנות כגדולות ובעסקים הפועלים בשווקים מגוונים.
למדתי כי ישנם 2 צדדים בלתי-נפרדים לכל תהליך התייעלות מוצלח: הגדרת מדדי ביצוע (KPIs) נכונים ומעקב אחריהם – ורתימת העובדים לתהליך השיפור של החברה בצורה שתחבר אותם למטרותיה העסקיות.
נשמע פשוט... פשוט, אבל ממש לא קל.
רוב החברות להן אני מייעץ נופלות כבר בשלב הראשון: הגדרת מדדי ביצוע נכונים.
מדדי הביצוע אחריהם אתם עוקבים חייבים למדוד ולשקף את מנופי הרווח של העסק שלכם. מנופי הרווח הם ההזדמנויות הגדולות ביותר ליצירת שיפור.
נכון שתמיד אפשר למדוד ולשפר כל דבר – את השיווק, את המכירות, את הניהול ואת המוטיבציה של העובדים – את תהליך היצור או את הפחת – אבל תהליך השיפור יכול להיות ארוך ויקר – ולעתים התוצאה בשורה התחתונה לא שווה כלל את ההשקעה – או שיש שיפור ברווח, אבל הוא שולי ולא קרוב ליעד שהצבתם כאשר התחלתם בתהליך.
הצעד הראשון ביצירת שיפור משמעותי בכל עסק הוא לזהות את הנקודות שהשיפור בהן יתרום להגדלת הרווח באופן הגדול ביותר – נקודות אלו הן מנופי הרווח של העסק.
בשנים האחרונות פרסמתי בבלוג שלי הרבה מאמרים שעוסקים במנופי הרווח בדרך כזו או אחרת, והם זמינים דרך כאן.
לאחר שמגדירים את מנופי הרווח, כל תהליך השיפור נהיה הרבה יותר פשוט וברור: בוחרים את מדדי הביצוע המתאימים לאותם מנופי רווח, ומתכננים את תהליך השיפור והמעקב.
לדוגמא, במפעלי ייצור שבהם יש פחת גבוה – עלות הפחת עשויה להגיע לעתים למאות אלפי ואף מיליוני שקלים בשנה. שיפור של אחוזים בודדים בכמות הפחת יצור לחברה שיפור גדול בשורת הרווח, גם בלי שום גידול בכמות המכירות או התייעלות בחלקים אחרים של המפעל.
בתעשייה העולמית קיימים עשרות מדדי ביצוע מקובלים ובדוקים, שמתאימים למדידה ושיפור של כל חלק וחלק בתהליכי העבודה השונים – החל מניהול שרשרת האספקה, דרך רצפת הייצור, ועד למוטיבציה של העובדים והמחויבות שלהם למטרות החברה.
אלא שבישראל, לצערי, לא נהוג כמעט להשתמש במדדים מסוג זה – והדבר פוגע בתעשייה המקומית.
אך יש פה גם הזדמנות לאותם עסקים שכן מחויבים למדידה ושיפור, ויודעים כיצד לעשות זאת.
אני יודע כיצד להגדיר את מנופי הרווח הנכונים ביותר עבור העסק, ולבחור על בסיסם את מדדי הביצוע הנכונים שיובילו לשיפור והתייעלות.
כאשר מבינים היכן הכי חשוב ליצור שיפור, ניתן ליצור את השיפור המשמעותי ביותר. עשיתי זאת עבור חברות רבות, ואשמח לעשות זאת גם עבורך.