בסיום תמצאו רשימת מאמרים קודמים שפרסמתי בנושא למידה ושיפור.
במאמרים מהעבר שעסקו בנושא זהה או דומה, נקודת המבט הייתה שונה וכך גם התוכן.
המלצות מועילות למנהלים - והפעם: איך לעבוד עם עצם דג?
לחצו כאן לקישור לסרטון.
לחצו כאן כדי להגיע לערוץ היוטיוב שם תמצאו עוד עשרות סרטונים שיעניינו אתכם.
למידה כחלק אינטגרלי מהעבודה
בארגונים רבים נדמה כי הלמידה (ההכשרה, הקורסים, הסדנאות) מתרחשת מחוץ לעבודה השוטפת.
אך מה אם נוכל להפוך את הלמידה לחלק אינטגרלי מהעבודה עצמה?
מה אם הצוות לא ימתין לסיום המשימה כדי ללמוד, אלא ילמד תוך כדי ביצוע, ברגע אמת?
גישת ה-Kaizen (שיפור מתמיד) שהיא חלק ממערכת ה-Lean (יצור רזה) פותחת פתח בדיוק לכך:
לא רק שיפור מתוכנן מראש, אלא למידה ושיפור תוך כדי עבודה נכונה, במקום העבודה.
במאמר זה נבחן כיצד ניתן לשלב בין למידה בזמן אמת וחקר אירועים בצוותים כדי לאפשר צמיחה, גמישות ואחריות – ולא רק ביצוע של הוראות.
מה הקשר בין למידה בזמן אמת ומעורבות של העובדים?
בסקר שרץ באתר של מצוינות בעסקים עולה שרק בשליש מהחברות העובדים מעורבים בתהליכי השיפור (ראו בסיום קישור לסקר).
איך הלמידה בזמן אמת קשורה לנושא?
היתרונות המרכזיים של למידה בזמן אמת:
- מעורבות של הצוות, משום שהלמידה היא בתוך העבודה עצמה.
- פתרון מידי של בעיות, ולא המתנה לתובנות מאוחרות.
- תרבות למידה וחקר שמטמיעה את השיפור כחלק מהשגרה – ולא כאירוע נפרד.
שילוב עקרונות Kaizen בצוותים שלומדים בזמן אמת
הגישה של Kaizen מדגישה בין היתר: שכל אדם בארגון יכול לתרום לשיפור, שכל שינוי קטן מצטבר לשינוי מהותי.
ולא פחות חשוב: הגישה היא שהלמידה נעשית על ידי אלו שמבצעים את העבודה, במהלך העבודה עצמה.
להלן מספר עקרונות Kaizen שמשרתים במיוחד למידה בזמן אמת:
- שיפור מתמיד. לא להמתין לפרויקט גדול או לשדרוג משמעותי, אלא לבצע שיפורים בצעדים קטנים, מידיים, ולמדוד תוצאות.
- ללכת אל מקום האירוע (Go to Gemba) להיות שם, לראות מה קורה, לזהות פערים ולא רק דרך דוחות.
- צוותי שיפור: אנשים עם מומחיות שונה, שמביאים נקודות מבט שונות, מחלצים יחד תובנות חדשות. למידה בצוותים רב-תחומיים בסביבת Kaizen תלויה במבנה תומך ובמעורבות מלאה של חברי הצוות.
- הטמעה והפעלה מיידית של תובנות : זיהית פער? תקן עכשיו.
זה המפתח ללמידה בזמן אמת ולהעצמה ארגונית.
חקר אירועים ככלי למידה
חקר אירועים הוא מנגנון שבו המשתמשים מזהים חריגה או תקלה, מנתחים מה קרה וכך הארגון לומד מהשטח.
כאשר מחברים את חקר האירועים ללמידה בזמן אמת מקבלים שילוב מנצח:
הצוות לא מחכה לסיום המשימה או לדוח השנתי. הוא מזהה סטייה, מקפיד על הפקה מהירה של לקחים, משפר את התהליך מיידית, ולומד לשלב את התובנות בשגרות העבודה.
אם משתמשים בחקר אירועים, יש להקפיד כי הצוות יודע מה הוא חוקר, למה הוא חוקר ומה האחריות שלו לאחר מכן.
ללא זאת, הישג הלמידה עלול להישאר במגירה.
כך ניתן לבנות מנגנון:
- זיהוי סטייה או אירוע חריג (למשל: תהליך נעצר, איכות ירדה).
- הפסקת השגרה, הצוות מתכנס.
- ניתוח מידי: בעזרת טכניקת "למה, למה" תגיעו לסיבת השורש, תיצרו תיקון.
- תיקון או שיפור מידי. שיפור קטן.
- הציגו את התוצאה: איך נראה לפני ואיך אחרי.
- תיעוד קצר, שיתוף לקחים מהיר והפצה בצוותים.
- הטמעה בשגרה – והמשכיות: סכמו “מה למדנו היום”.
כך הלמידה לא נשארת על הניר במגירה – היא ממומשת ועשויה להשפיע במהירות.
מודל מוצע ללמידה בצוותים
להלן מודל בן ארבעה שלבים שמתאים למנהלים בצוותים המעוניינים לפעול כבר מחר.
|
שלב |
תכולה |
כלי ניהול |
|---|---|---|
|
בחינה רציפה |
הצוות עוקב בזמן אמת אחר הביצועים, אי עמידה ביעדים סטיות מהתקן: מה עובד, מה לא |
ישיבת “עמידה” יומית, לוח קיר עם המדדים (KPI's), היעדים והתוצאות היומיות |
|
זיהוי חריגה מהתקן, או אי עמידה ביעד |
מזהים אי עמידה ביעד היומי או חריגה מהתקן בזמן אמת. עוצרים את התהליך לניתוח קצר |
מציאת גורם השורש בעזרת 5Y's (למה, למה) או בעזרת כלי יותר מעמיק: |
|
שיפור מידי |
פתרון מידי – שיפור קטן ויישום תוך שעה או יום |
תכנית פעולה, חלוקת אחריות ומדידה מהירה |
|
שיתוף והטמעה |
הפצת התובנות, עדכון סטנדרט חדש |
פוסט קצר (“מה למדנו”), עדכון נהלים או הוראות עבודה |
המודל משלב את הרעיון שKaizen אינו רק אירוע יזום במפעל אלא חלק מהשגרה.
במקביל, למידה בזמן אמת מקבלת ביטוי לא רק בדיעבד – אלא תוך כדי ביצוע.
אתגרים וכשלים שכדאי להכיר
למרות הזדמנות הגדולה שחבויה בלמידה בזמן אמת, קיימים מספר כשלים אופייניים:
- באירוע Kaizen שלא הוגדרה בו מטרה ברורה או שלא היה צוות עצמאי – ההצלחה עלולה להיפגע.
- למידה בזמן אמת דורשת תרבות ארגונית משותפת: הארגון צריך לתמוך בשיטה של ”הפסקת העבודה כדי ללמוד”. ללא אישור לכך, הצוות יתעלם –מהכשל שזוהה.
- יש צורך במנהיגות שתוביל את הלמידה, לא רק ניהול ביצועים.
ניהול אפקטיבי והעמקת התרבות הם המפתח להצלחה. - לחצים של עבודה שוטפת יכולים לדכא למידה: הצוות פשוט “יוצר פתרון מהיר”, לא מנתח לעומק, לא מגיע לגורם השורש ואז הלמידה מתקצרת.
התקלה לא בהכרח תיפתר ועלולה להופיע שוב מחר.
המלצות למנהלים בצוותים
כדי ליישם את הגישה בהצלחה, הנה מספר הצעות פרקטיות:
- הגדירו מראש מנגנון “סטייה היא הזדמנות". ברגע שמזהים חריגה מהתקן במהלך תהליך היצור, הצוות יודע: זה הזמן לעצור, לנתח, ללמוד, לתקן או לשפר ולחזור לתהליך היצור.
- הכשירו את הצוותים בכלי חקר אירועים פשוטים. לדוגמה: “למה, למה".
- הטמיעו לוח מחוונים ומשוב בזמן אמת. כך הצוות רואה על המסך: “מה קרה היום”, “מה למדנו”, “מה נעשה בעקבות כך”.
- קבעו טקס יומי קצר ל-“מה למדנו היום" אפילו 10 דקות בסוף יום עבודה. הצוות משתף תובנה, מה נעשה ומה יש לשפר מחר.
- חזקו את הצד התרבותי. עודדו וציינו כל שיפור קטן, כשצוות מרגיש שלמידה היא חלק מהזהות שלו - היא תתבצע.
- עקבו אחרי מדדי למידה – לא רק מדדי ביצוע. שאלו: מה למדנו השבוע? כמה תובנות יושמו? האם התהליך החדש כבר עובד בשגרה?
סיכום והמלצה
למידה בזמן אמת אינה מותרות — היא הכרח בארגונים שמבקשים לצמוח, להתאים את עצמם ולהוביל.
כאשר משלבים את עקרונות Kaizen עם מנגנון חקר אירועים, יוצרים צוותים שמבצעים, לומדים, משפרים, כל יום וכל שעה.
הצוותים לא רק “עושים” את העבודה – הם משתפרים במהלך העבודה. הם לא מחכים לדוח חודשי או שנתי – הם עוצרים, מנתחים, משפרים.
הם הופכים למערכת לומדת וחזקה.
אם תיישמו את ההמלצות, תובילו את הצוות שלכם למקום שבו “השגרה” היא הזדמנות – ולא אתיקה. מקום שבו טעויות הן לא בושה, אלא מנוף למידה; שיפור קטן היום הוא ההבדל המשמעותי מחר.
שאלת סקר חשובה
במאמר למעלה דנו בלמידה בזמן האמת והקשר שלה למעורבות של העובדים בפתרון בעיות.
האם העובדים אצלך בחברה מעורבים בפתרון בעיות?
מפתיע לראות כמה מעטות הן החברות שבהן העובדים מעורבים בפתרון בעיות.
מה קורה אצלך בחברה?
שאלת הסקר ששאלנו לראשונה לפני תשע שנים עסקה בנושא זה:
עד כמה העובדים בחברה בה את/ה עובד/ת מעורבים בתהליכי השיפור?
תוצאות הסקר מאד מעניינות וגם מאכזבות.
אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.
סקר
רשימת מאמרים קודמים שפרסמתי בנושא למידה ושיפור
- היכן עובד הגבול הנכון בין חדשנות ללא קבעון העבר, לבין למידה מהניסיון והידע הקיים? פורסם בשנת 2015
- לעצור לרגע ולאסוף תובנות – תחקיר בימי קורונה מאמר מאת ד"ר נאוה קליין. פורסם בשנת 2020
- מדוע מנהלים מגלים התנגדות לצוותי השיפור ולמידע שהם מביאים? פורסם בשנת 2020
- כיצד להשיג שיפור בתוצאות בעבודה עם צוותי שיפור? פורסם בשנת 2021
- העיקרון הארבעה עשר של טויוטה: היו ארגון לומד באמצעות חשיבה חסרת פשרות ושיפור מתמיד פורסם בשנת 2021
- מביצוע תחקיר ועד לארגון חדשני ומתפתח מאמר מאת ד"ר נאוה קליין. פורסם בשנת 2022
- פרסי נובל 2024: מהפיכת הבינה המלאכותית מגיעה לפסגת המדע מאמר מאת ד"ר בני גוזלן. פורסם בשנת 2024
- כישלון יכול להיות נקודת הפתיחה לחדשנות אמיתית פורסם בשנת 2025
- שיפור והתייעלות בצעדים קטנים והישגים גדולים פורסם בשנת 2025

