בסיום תמצאו רשימת מאמרים המציגים את הגורמים להצלחה.
המלצות מועילות למנהלים - והפעם: שיטת קנבן - שיטת המגירות לניהול המלאי ושיפור הרווח
לחצו כאן לקישור לסרטון.
לחצו כאן כדי להגיע לערוץ היוטיוב שם תמצאו עוד עשרות סרטונים שיעניינו אתכם.
הגורמים ההכרחיים להצלחה הם כמו שורת ברזים אחד אחרי השני
יש כמה גורמים שחסרונם עלול להכשיל כל חברה. כדי לבנות חברה מצליחה אנחנו צריכים לטפח את כולם.
אני מעריך שאתם בטוחים שהחברה בה אתם עובדים לא תיפול לעולם ואולי המאמר הזה מיותר לחלוטין.
נדמה לנו שמה שהיה הוא שיהיה.
כדאי לדעת שחברות נסגרות. גם חברות שהאמינו שלעולם לא יפלו.
במאמר הראשון פרסמתי גרף של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שמציג את אורך החיים של כל החברות שקמו בשנת 2005.
אחרי 5 שנים שרדו רק 50% מהחברות (מתוך כלל ענפי הכלכלה).
אחרי 19 שנים שרדו רק 25% מהחברות (כנ"ל).
לכן, כדי להבטיח שתשרדו לנצח, כדאי לשמור על צניעות ולנקוט בצעדים הכרחיים.
בשני המאמרים אני מציג תשעה גורמים חשובים להצלחת החברה שלך. כולם חשובים.
תחשבו על צינור מים שיש בו כמה ברזים מסודרים בשורה, אחד אחרי השני.
די בכך שאחד הברזים יהיה סגור כדי שלא יזרמו מים בצינור.
כך גם בעסקים. אנחנו צריכים להבטיח שכל הברזים יהיו פתוחים.
ובמילים אחרות עלינו לטפח את כל הגורמים ההכרחיים להצלחה. איננו יכולים לטפח רק חלק מהם ולקוות להצלחה.
במאמר הקודם, הראשון מבן השניים, הצגתי את ההכרח בהצבת מטרה, בניית אסטרטגיה ואת הצורך במוצר או שירות ייחודיים. לעניין האחרון הוספתי המלצה לעבוד באוקיינוס כחול.
אין זה תנאי בל יעבור אבל האוקיינוס הכחול הוא גורם מאד חשוב.
במאמר הנוכחי אציג עוד שישה גורמים הכרחיים.
לפי הדימוי של שורת ברזים, אחד אחרי השני, אין ממש משמעות לגורם אותו אציג קודם.
חסרונו של כל אחד מהגורמים יכול לחבל בהצלחת החברה לאורך זמן.
מזומנים
אנחנו נדרשים להחזיק "מלאי" של מזומנים.
ההפתעות נוחתות עלינו פעם אחרי פעם.
הקורונה שיתקה חלקים נרחבים מהשווקים. מכירות נעצרו, הסחר העולמי נעצר והתאושש לאיטו. הייתה בעיה להשיג חומרי גלם, העובדים היו בבידוד ועוד גזירות כאלו ואחרות. חלק גדול מהחברות התקשו לשרוד. בוודאי שהיה קשה לשלם משכורות.
אחרי הקורונה, כשאמרתי לחברות שהפתעה כזו יכולה לקרות שוב, נשמעתי מעט מגוחך אפילו בעיני עצמי. אבל אז הגיעה המלחמה. שמעבר להיותה אירוע קשה היא פגעה בחברות רבות.
משברים כלכליים באים והולכים כל כמה שנים.
חברות שמינפו את עצמן עם הלוואות ואין להן מזומנים לעבור תקופות ללא מכירות – יהיו הראשונות ליפול.
מחויבות של המנהלים לתוצאות – Accountability
אני פוגש הרבה מנהלים רבים שאינם יודעים לאילו תוצאות הם מחויבים.
או מה ה-Accountability שלהם.
נכון, הם מתפקדים. משתדלים להצליח אבל ממש לא ברור להם במה למקד את המאמצים שלהם. והתוצאה היא שאין סנכרון בין המנהלים.
אין גבולות גזרה מוגדרים בין הפעילויות של המנהלים השונים.
בראש הרשימה החיובית עומדים מנהלי המכירות. בדרך כלל, ברורה להם המחויבות שלהם: להביא מכירות.
אבל בתחומים אחרים – שממה.
אם נראה לכם שאני מגזים, תעשו בדיקה פשוטה מאד:
תשאלו את עצמכם, או את המנהלים בחברה, מה התוצאות להם הוא או היא מחויבים. משפט אחד חד וברור.
המנכ"ל, למשל, בחברה רגילה, מחויב ליצור רווח וחוסן לחברה.
אילו הן שתי המטרות העיקריות שלו. זו ה-Accountability שלו.
האם ה-Accountability של שאר המנהלים בחברה גם כל כך ברורה?
אם לא, אז הם מבזבזים הרבה מאד זמן על עשיה לא ממוקדת.
המחויבות לתוצאות של כל מנהל נקבעת יחד עם המנכ"ל או המנכ"לית.
אחרי כן עוברים בהנהלה על התמונה הכוללת כדי להבטיח שאין חפיפה ואין שטחים אפורים.
כאשר המחויבות לתוצאות ברורה וידועה, קל מאד להגדיר את היעדים של המנהלים ושל הצוות שהם מנהלים.
יעדים ומדדים: מדידה, מעקב שיפור
אם כן, כשהתוצאות להן מחויבים המנהלים ברורות, קל לגזור את היעדים המדידים של כל אחד.
אלא שגם כאן, התמונה עגומה. חברות רבות מאד לא עובדות עם יעדים אישיים שיש עליהם מעקב שוטף ותהליכי שיפור.
בסקר שאנחנו מקיימים בבלוג, רק 33% מהמשיבים אמרו שבחברה בה הם עובדים "יש יעדים של החברה והם משויכים לסמנכ"לים. אחת לחודש מתקיים דיון בהנהלה וכל סמנכ"ל מציג את תכנית השיפור שלו".
כל השאר בחרו בתשובות אחרות.
עבודה עם יעדים טובה וחשובה לא רק לחברה אלא גם לכל מנהל ועובד באופן אישי.
עבודה כזו מאפשרת לו או לה לדעת בדיוק מה מצפים ממנה והאם היא או הוא עומדים בציפיות.
היא גם מאפשרת ליצור שיפור.
עבודה ללא יעדים, היא עבודה לא ממוקדת להשגת מטרות החברה, מקשה על השגתן ובעת משבר, עלולה לדרדר את החברה עד לסגירה.
עבודה עם יעדים משפרת את היעילות בצורה מהותית.
חיבור העובדים למטרות החברה
מבחינה מספרית העובדים הם הרוב הגדול בכל חברה. איך אפשר להצליח אם אין להם ענין משמעותי בהצלחה?
בהיבט של עמדות העבודה הם בבסיס. הם באים במגע עם הלקוחות כקופאים, אנשי שירות, או התקנות. הם יוצרים את המכירות או עובדים ברצפת היצור.
איך אפשר להצליח אם אין להם ענין משמעותי בהצלחה?
חיבור העובדים למטרות החברה הוא אחד הנושאים הפופולריים בבלוג.
בקצרה נאמר שנעשה זאת:
- ע"י הוקרה והערכה. הערכה לא עולה כסף ושווה זהב.
- נקשיב להם.
- נשתף אותם בחשיבה בעזרת צוותי שיפור ובדרכים אחרות.
- מה שחשוב למנהלים, חשוב גם לעובדים.
כל מה שחשוב לך חשוב לעובדים שלך.
אם תכבדו ותעריכו את העובדים הם יעריכו אתכם ויעבדו יחד אתכם להצלחת החברה.
שקיפות
לשקיפות במידע יש חלק משמעותי בחיבור העובדים למטרות החברה. אבל יש לה עוד יתרונות ולכן אני מוסיף אותה כאן כגורם עצמאי.
השקיפות משדרת הערכה לעובדים ולכן תורמת לחיבור שלהם למטרות החברה.
היא מחזקת מאד את האמון בתוך החברה ואת תחושת ההוגנות.
תחושה של חוסר הוגנות פועלת כמו כמוסת רעל. תחושה כזו מעליבה ומכעיסה מאד.
ככל שההנהלה מסתירה יותר מידע כך עלולות להתפתח מחשבות שמפלים אותי, שקיימת גישה לא הוגנת כלפי. כתוצאה אני עלול להקטין את תורמתי לחברה ואפילו לחבל בתוצרת.
ככל שהשקיפות רבה יותר כן ייטב.
לא נשתף בתוכניות פיתוח, בתמחיר ובמקורות של החומרים או החלקים שאנחנו רוכשים.
ניהול מדויק של המלאי
למלאי יש חשיבות רבה בשיפור השירות ללקוחות. אם כתוצרת גמורה ואם כחלקים להרכבה או חומר גלם.
אבל מלאי הוא יקר והוא גם תופס מקום יקר.
ככל שערך המלאי מהווה חלק יותר גדול מהמחזור, כך הוא גם עלול ליצור נזקים יותר משמעותיים.
ניהול מלאי מדויק מאפשר לעבוד Just In Time, בדיוק בזמן. לעבוד עם מלאי קטן בלי לפגוע בשירות ללקוחות.
כאשר ניהול המלאי אינו מדויק, אנחנו עלולים להזמין חלקים ללא צורך, או לא להזמין חלקים חסרים ואז לפגוע ביצור או בהספקה ללקוחות.
ככל שהמלאי מנוהל פחות מדויק, כך קל יותר לגנוב.
סיכום והמלצה
אם אנחנו רוצים להרוויח מהחברה שהקמנו לאורך שנים – אנחנו צריכים לטפח את הגורמים ההכרחיים.
הצגתי בעבר את הגורמים האלו במאמרים שעסקו בכל פעם בגורם יחיד. הפעם ריכזתי את כל הגורמים יחד בשני מאמרים.
במאמר הראשון הצגתי את הצבת המטרה, האסטרטגיה, החדשנות והייחודיות ואוקיינוס כחול.
במאמר למעלה הצגתי את המזומנים, המחויבות לתוצאות (Accountability) של המנהלים, יעדים (מדידה, מעקב ושיפור), חיבור העובדים למטרות החברה, שקיפות וניהול מדויק של המלאי.
הגורמים שהצגתי כאן:
- "מלאי" של מזומנים שיאפשר לצלוח תקופות קשות.
- מחויבות של המנהלים לתוצאות (Accountability),
- יעדים מדידים עם מעקב חודשי, שבועי ויומי, לפי העניין ושיפור.
- חיבור העובדים למטרות החברה.
- שקיפות רבה ככל האפשר.
- ניהול מדויק של המלאי.
שאלת סקר חשובה
קיומם של יעדים ומדדים והמעקב עליהם הוא אחד מהגורמים ליצירה של חברה רווחית לאורך שנים.
איך פועלים בחברה שלך?
מה שיעור החברות שאכן עובדות עם יעדים ומדדים?
שאלת הסקר ששאלנו לראשונה לפני שמונה שנים עסקה בנושא זה:
כיצד מתייחסים בחברה שלך למדדים ויעדים?
תוצאות הסקר מאד מעניינות.
אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.
סקר
רשימת מאמרים על הגורמים ההכרחיים
- מהגדרת תפקיד להגדרת אחריות: כיצד הגדרה נכונה פותרת בעיות בתוך הארגון פורסם בשנת 2014
- איך לנהוג עם מלאי מת ומה תוכלו לקבל מספירת המלאי השנתית? פורסם בשנת 2018
- משבר הקורונה הוא הזדמנות מצוינות לחבר את העובדים למטרות החברה פורסם בשנת 2020
- כיצד ליצור שייכות, לרתום את העובדים למטרות החברה וליצור מוטיבציה? פורסם בשנת 2020
- כיצד הדוחות הכספיים עוזרים לנהל את החברה? (חלק ב) פורסם בשנת 2021
- מה ההבדל בין ניהול משימות וניהול יעדים ומה עדיף? פורסם בשנת 2022
- ניהול מלאי- מדוע זה כל כך חשוב ואיך לעשות זאת? פורסם בשנת 2022
- בעד ונגד שקיפות השכר בחברות פורסם בשנת 2022
- כיצד לשמור על הכסף של העסק (חלק א)? מאמר ראשון מתוך שניים פורסם בשנת 2023
- מה יותר חשוב להגדיל את המכירות או לחסוך בעלויות המשתנות הגדולות? פורסם בשנת 2024
- איך לנהל מנהלים? פורסם בשנת 2024
- האם שקיפות בשכר היא דבר טוב? פורסם בשנת 2024