הכירו את הכלים החשובים לכל מנהל/ת שרוצה להניע את עובדיו למצוינות 
ספרי הראשון "Manage!" זמין כעת לרכישה בחנות המקוונת - לפרטים ורכישה >>

מצוינות בעסקים - מובילים שיפור והתייעלות בחברות ומפעלים

עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-3,100 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד להימנע מנפילה של חברות בשל היעדר חדשנות או חדשנות יתר?

המאמר הפעם מתבסס בעיקר על הרצאה בטד של Knut Haanaes (פרופסור בבית הספר למנהל עסקים בקופנהגן). כותרת ההרצאה בטד: Two reasons companies fail – and how to avoid them.

הסיבות הן: להתמקד רק בקיים או להתמקד רק בחדשנות.

להתמקד רק בקיים

Haanaes מביא את אחת הדוגמאות המפורסמות: Facit, יצרנית מכונות החישוב המכניות השבדית שבשנת 1970 הייתה בשיאה והעסיקה ארבעה עשר אלף עובדים ואז, בתוך חצי שנה עם הופעת המחשבונים היפניים, קרסה. הדוגמה של Facit כבר הוזכרה פעמיים בבלוג שלי, אךHaanaes חידש לי, כי האירוניה הייתה שהמהנדסים של Facit נהגו לבדוק את מכונות החישוב שלהם בעזרת מחשבונים יפניים זולים, ובכל זאת "לא נפל להם האסימון".

הם כל כך אהבו לעשות את מה שהיו טובים בו ולא היו פנויים "להסתכל החוצה", אל המגמות בשוק.

הדוגמה של Facit היא מן המפורסמות, אך היו עוד. אחת הדוגמאות מהשנים האחרונות בישראל שייכת לעולם החניה בעזרת הטלפון הסלולרי. שמעתי אותה מרועי אלבז המנכ"ל של חברת פנגו מאז שהייתה מיזם קטן ובו ארבעה עובדים (יחד אתו) ועד היום.

בשנת 2007 התפרסם מכרז של מרכז השלטון המקומי לתשלום על חניה בעזרת טלפון סלולרי. באותם ימים חברת איזי פארק שלטה בשוק החניה בעזרת מכשיר קטן בצבע צהוב, שהיינו מצמידים לחלון הרכב בעת החניה. לחברה היו באותם ימים שבע מאות אלף מנויים (!!). אך הם חשבו שאין עתיד לחניה בעזרת הסלולר...

חיפוש באינטרנט העלה שהם השיקו מכשיר חדש בשנת 2011 ונראה שהם כבר לא קיימים.

ניצול ושיפור הקיים, משתמש בידע שלנו לעשות טוב לטוב יותר, מהר יותר או זול יותר.

הסיכון נמוך בטווח הקצר וגבוה בטווח הארוך.

להתמקד רק בחדשנות

בצד השני, נמצאות החברות שמתמקדות רק בחדשנות ומחפשות כל הזמן לחדש ופתח מוצרים יותר טובים.

גם חברות אלו לא יצליחו לשרוד לאורך זמן, שכן בטווח הקצר לא יהיו להם מכירות ותזרים מזומנים.

החדשנות היא העתיד, אבל אף פעם לא נדע מתי יהיה לנו מוצר והאם או כיצד יימכר.

שילוב של חדשנות וניצול הקיים

ילדים מגלים כל יום משהו חדש. ככל שאנו מתבגרים, יש לנו יותר ידע ואנו מחדשים פחות.

כך גם חברות, ככל שהן מתבגרות הן עלולות להיתקע עם פחות חדשנות.

במבט לטווח ארוך נחדש,

במבט לטווח קצר נתמקד בשיפור הקיים.

מכאן עולות שתי שאלות:

  1. איך לנצל את הקיים ולהמציא מחדש את החברה?
  2. איך לשנות לפני שנהיה מיותרים ונסגר?

Haanaes מציין כי לעשות דבר אחד (חדשנות או שיפור הקיים) טוב זה קשה, לעשות את שניהם טוב – זו אומנות.

לדעתו רק 2% מהחברות מצליחות לעשות את שני הדברים גם יחד: בו זמנית גם לחדש וגם לנצל את הקיים.

אך כאשר עושים זאת התגמול הוא ענק.

ראו את ציור 1 למטה שמסכם את הדברים עד כאן.

אבא ציור 1

Haanaes מביא כמה דוגמאות לחברות גדולות שמצליחות לשלב חדשנות עם ניצול הקיים:

נסטלה שיצאו עם הנספרסו, לגו שנכנסו לסרטי אנימציה, טויוטה עם הרכב ההיברידי ויוניליבר עם הדגש על הקיימות.

מדוע קשה גם לנצל ולשפר את הקיים וגם לחדש?

יש כמה מלכודות ששומרות אותנו במקום בו אנו נמצאים. נתבונן על שתי מלכודות כאלו:

הרצון לחדש שוב ושוב

ללא הסבלנות הנדרשת להגיע למוצר או שירות שהגיעו לבשלות אחרי הפיתוח וכבר אנחנו מחדשים.

המלכודת השנייה היא ההצלחה

Facit נפלה במלכודת הזו ואני בטוח שכל אחד מכם מכיר את העיוורון שלוקים בו אלו שהצליחו.

כאשר אנחנו יודעים משהו טוב, קשה לנו לשנות.

Haanaes מצטט את ביל גייטס (Bill Gates) שאמר כי ההצלחה היא מורה גרועה. היא מובילה אותנו למחשבה שאיננו יכולים להיכשל.

Haanaes ממליץ לקחת ארבעה שיעורים שטובים לנו באופן אישי וטובים לחברות שלנו:

תהיו צעד אחד לפני המשבר. כל חברה שיכולה לחדש, יש לה ביטוח לעתיד.

התבוננו על העתיד בכמה פרקי זמן. בשנה הראשונה החדשנות מביאה רק כ- 30% מהערך של החברה, אבל בשנה העשירית הערך שהיא תביא לנו יהיה כבר כ 70%.

חפשו אתגרים. איש מאתנו לא יכול, לבדו, לאזן בין שימור הקיים וחדשנות. לכך דרושה עבודת צוות. חברה טובה (לדעתו של Haanaes ) היא חברה שפתוחה לחדשנות. ודירקטוריון טוב, הוא כזה שמאפשר את בניית התשתית לחדשנות.

תהיו ספקנים להצלחה. תחשבו על הגנרלים שהצליחו וזכו לתהילה. זכרו שהם רק בני אדם.

האיזון מתגמל אבל צריך להיות זהירים.

סיכום של Haanaes

לסיכום הוא שואל שתי שאלות:

  1. התבוננו על החברה שלכם, מהי רמת הסיכון שלכם ליפול למלכודת ההצלחה?
  2. מתי את או אתה חידשת לעצמך? איזה אפקט היה לחידוש עליך? האם זה משהו שכדאי לעשות לעיתים קרובות יותר?

אם אתם נוטים לחדשנות ואם אתם נוטים לשימור ושיפור הקיים – היופי הוא באיזון.

סיכום שלי

ההרצאה של Haanaes חידדה מאד נושא שיקר מאד לליבי והוא העיוורון שמביאה ההצלחה. נוח לנו ליפול למלכודת הדבש ולדבוק בדברים בהם אנחנו טובים והצלחנו בהם. נדרשת אנרגיה פנימית כדי לזוז הלאה ולחפש אתגרים והזדמנויות חדשות. כאשר מדובר בחברה, או בכל קבוצה של אנשים, יש לנו אפשרות לשלב עבודת צוות. לקבץ יחד אנשים שחושבים אחרת, שבאים מרקע שונה ותופסים עמדות שונות בחברה.

הכוחנות והגאווה של המנהלים עלולות להביא את הכישלון בעתיד.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

בדקו אפשרויות ליצירת שיפור גם אצלכם

ספרו לי על האתגרים שעומדים בפניכם ונבחן יחד אם יש ביכולתי לסייע לכם ליצור שיפור משמעותי. מלאו את הטופס ונקבע שיחת היכרות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

למה אתה הולך רחוק כל כך -"טבע" היא דוגמא חיה ומוחשית ממש לנגד עינייך
אלמלא פרופ' מיכאל סלע ואלי הורביץ הקופקסון לא היה יוצא לדרך
במקום לחדש / או לא לחדש מספיק טבע קנתה עוד ועוד וכמו בסיפור על הבלונים הסוף מוכר
רמי

היי רמי,
תודה על תגובתך המעניינת שמשקפת שתי תקופות בטבע

שתף/י את דעתך

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

עוד לקריאה בבלוג

  • חדש
  • פופולרי
  • תגובות אחרונות

זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

זאב רונן

זאב רונן, B.Sc, בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

כיום, אני משמש כמוביל ומנחה פרויקטים להגדלת הרווח הנקי במספר רב של חברות ויועץ לחברות ויחידים בתחום העסקי והיזמות.

Essential SSL

קבל/י מאמר חדש ומקורי בכל שבוע

הצטרף/י ליותר מ-3,100 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים ומקבלים מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.
זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

בלי ספאם - מכבדים את הזמן והפרטיות שלך.

זאב רונן, מייסד ומנכ"ל 'מצוינות בעסקים'