בשבוע שעבר התפרסם המאמר השביעי בטור הבינה המלאכותית של ד"ר בני גוזלן הפעם בנושא AI במחלקת השיווק.
בסיום תמצאו קישור לכל המאמרים בטור זה.
וכן מאמרים בנושא מוטיבציה.
הזמנה להשתתף בפוסט הקהילתי
כפי שנהגנו בשנים האחרונות, גם השנה נפרסם בתקופת החגים פוסט קהילתי.
הנושא הפעם יהיה:
מה עשיתם כדי להתאים את הארגון שלכם לתקופה המורכבת הזו?
אני מזמין אתכם לשתף טיפ או תובנה מהניסיון שלכם השנה: משהו חדש שעשיתם (או הפסקתם לעשות) בעסק או בארגון שלכם כדי להתמודד עם האתגרים של תקופת המלחמה.
זו ההזדמנות שלכם:
- לשתף את הניסיון שלכם עם קהילת מנהלים ומנהלות רחבה (קרוב ל-6,000 מנויים לניוזלטר שלי).
- לעזור לאחרים ללמוד מההתמודדות שלכם ולתרום לחוסן של התעשייה והחברה שלנו.
איך משתתפים?
פשוט כתבו לי בתגובה למייל הזה טיפ קצר (שורה או פסקה – מה שמתאים לכם). אם תרצו, נפרסם גם את שמכם, התפקיד שלכם, ופרטי קשר לפי בחירתכם.
מתי כדאי לך לחפש מקום עבודה אחר?
כדי לענות על השאלה הזו, נבחן קודם מה הם הכוחות שיגרמו לנו לרצות לחפש מקום עבודה אחר ומה הם הכוחות שיעצרו אותנו מלעבור למקום אחר.
המאמר מיועד למנהלים ולעובדים
המאמר מיועד גם לעובדים וגם למנהלים. לעובדים שמתלבטים האם כדאי להם לחפש מקום אחר ולמנהלים שמתלבטים בעצמם ומצד שני עלולים לקבל הודעה של עובד שהוא עובר למקום אחר.
מה אתה או את מרגישה כשאת קמה בבוקר לעוד יום עבודה?
המבחן הראשון בהקשר לשאלה האם כדאי לי לעבור מקום עבודה, הוא מה אני מרגיש כשאני קם בבוקר.
אם אני מבואס על עוד יום שאני צריך להגיע לעבודה, אז אני לא במקום הנכון.
אם אני קם חדור ענין ומוטיבציה לקראת עוד יום עבודה – אני בר מזל. אני עובד בתפקיד מעניין וטוב לי לעבוד עם האנשים סביבי ועם המנהל שלי.
לעבור מקום עבודה אין פירושו לעזוב את החברה. לא פעם אפשר לעבור לתפקיד אחר בחברה או למחלקה אחרת. לצמוח לתפקיד בכיר יותר ובעיקר מעניין יותר.
מה גורם לי לחשוב על מעבר למקום אחר?
הסיבה העיקרית תהיה היחס של המנהל הישיר.
בסקר המקיף שחברת CofaceBDI עושה מזה 20 שנה, בשיתוף עם מגזין דה מרקר, אנחנו רואים שהגורם החשוב ביותר לעובדים לאורך שבע השנים האחרונות הוא יחסי העבודה ובמקום השני שביעות הרצון מהמנהל הישיר.
המונח "יחסי עבודה" די חופף, לדעתי, ליחסים עם המנהל הישיר.
צריך להפריד בין שיקולים שנעשים בקור רוח כמו היעדר ענין בעבודה (או "אתגר מקצועי" כפי שמוגדר בסקר הנ"ל) ובין יחסים רעועים עם המנהל הישיר.
התחושה שאני מקבל יחס שלילי מהמנהל שלי, או התעמרות של המנהל או תחושה של חוסר הוגנות פוגעות ישירות בבטן הרכה שלי.
אני הולך הביתה פגוע, עם כעס ועלבון. הרגשה כזו מפעילה אצלי רצון לקום וללכת.
לא תמיד אני אממש את הרצון הזה ומיד נראה מה עומד כנגדו.
אבל בטוח שהמוטיבציה שלי תיפגע מאד ויחד אתה הרצון לתרום לחברה.
מה עוד יגרום לי לחשוב על מעבר למקום אחר?
בפסקה הקודמת דנתי בכוח שלילי חזק. ישנם שיקולים שנחשוב עליהם בקור רוח.
למשל, אובדן העניין או האתגר בתפקידנו יחד עם היעדר אופק קידום.
או האם יש לנו אפשרות לעבודה מהבית וגמישות בשעות העבודה, בפרט כשנשווה את עצמנו לחברים שלנו.
כך גם תנאי השכר שלנו בהשוואה לאלו של "המושווים". "המושווים" הם חברים שלנו שלדעתנו אנחנו במעמד דומה ואנחנו בוחנים מה הם מקבלים ומה אנחנו.
הכוח המניע החוצה של שיקולים כאלו יהיה חלש יותר. אך עם הזמן יהיה להם משקל מצטבר.
הכוח המניע לעזיבת מקום העבודה בשל עליה בשכר הוא יותר חלש ואף די נדיר.
אני פוגש עובדים ומנהלים רבים, שעברו למקום עם שכר נמוך יותר בעבור יחס אישי או עניין.
האפשרות לקבל שכר גבוה יותר יחד עם קידום מחוץ לחברה, תעלה כאשר Head Hunter ירצה למשוך אותנו למקום אחר.
מה הם הכוחות שיעצרו אותי מלעזוב את מקום העבודה?
אחד הכוחות שישאירו אותי במקום בו אני נמצא הוא ההרגל מול חוסר הוודאות מה יהיה במקום חדש. מי מבטיח לי שבמקום אחר לא אתקל באותן רעות חולות בהן אני נתקל כאן?
אבי ז"ל היה מספר שכשבישרו לרבי שהפריץ מת, הרב פרץ בבכי.
שאלו אותו מדוע הוא בוכה, הרי הפריץ התעלל ביהודים.
והרב השיב: אותו כבר הכרנו. מה יעשה הפריץ החדש, איננו מכירים.
במקום הנוכחי אני מכיר אנשים, מכירים אותי, כבר יש לי מעמד. יש לי חברים.
מי מבטיח לי שבמקום חדש גם יהיו לי חברים.
במקום חדש שוב אצטרך לרכוש מעמד.
בתקופות פחות יציבות בהיבט תעסוקתי, כמו מלחמה, החשש לעזוב מקום מוכר גובר עוד יותר.
נסכם שההרגל מול חוסר הודאות מה יהיה במקום חדש הם כוחות חזקים שמשאירים אותנו באותו מקום.
יש עוד כוח שעוצר אותנו מלעבור למרות התנכלויות והתעמרות
יש מצבים בהם המנהלים מתנכלים ואף מתעמרים בעובדים. העובד נמצא תחת לחץ כשכול מה שייעשה או יאמר ייתקל בתגובה שלילית.
עובד כזה עלול לשייך את המצב לעצמו ("שהוא האשם") ולחשוב שבמקום אחר מצבו יהיה אותו דבר.
אם כך, אז מדוע לשנות?
דוגמה לצמיחה תוך כדי שינוי
רגע לפני שאתן המלצה כיצד לנהוג, אני מבקש להביא את הדוגמה של ארז אינגבר.
כשניהלתי את המפעל הגדול של נסטלה אסם ביקנעם קלטנו מהנדסים צעירים. חששנו אז שהם יעזבו תוך זמן קצר ולכן שאלנו אותם היכן יהיו בעוד עשר שנים.
ארז ענה שבעוד עשר שנים הוא ינהל את המפעל ביקנעם. לקח לו מעט יותר שנים ובשנת 2015, אחרי שעשה כמה תפקידים בנסטלה אסם, ארז היה המנהל של המפעל.
מאז הוא המשיך לצמוח וכיום הוא המנכ"ל של אסם ארה"ב.
לדבריו: "ההתקדמות שלי הייתה בתוך החברה, אבל בין חברות בת שונות ומפעלים שונים. אז זה בעצם די הרגיש בחלק מהפעמים כמו לעבור חברה.
בעיקר בארה"ב כי זה ממש פיזי ו-DNA שונה [...] היו הזדמנויות לצאת אבל תמיד באותו הזמן היו גם הזדמנויות לא פחות טובות להתקדם בחברה".
ארז הוא מנהל מוכשר. אך בעיקר לא חשש מעולם משינוי והיה חדור מוטיבציה לשנות ולהתקדם.
המלצה
אני ממליץ לכם שאם כשאתם קמים בבוקר וחושבים על היום שמצפה לכם בעבודה ואתם מתבאסים – תשנו.
אין שום סיבה שחלק משמעותי משעות הערות שלכם תהיו במקום שלא טוב לכם.
השינוי לא חייב להיות מחוץ לחברה אבל הוא תלוי רק בכם.
ראשית תחשבו מה הייתם רוצים לעשות ותפעלו.
עובדת שהייתה פקידה בחברה מסוימת אמרה לי שאינה רואה שום אופק שינוי וזה מתסכל אותה. שאלתי אותה מה היא רוצה לעשות. לאן להתקדם והיא השיבה שאינה יודעת, אך במקום הנוכחי לא טוב לה.
הצעתי לה להשקיע מחשבה מה הייתה רוצה לעשות ולקחת יוזמה.
ואכן היא לקחה יוזמה וכעבור כמה ימים שוחחה עם המנהלת שלה והעלתה את הנושא בפניה.
כך צריך לפעול כל אחד.
ההתקדמות והשינוי אינם בהכרח כרוכים בעזיבת הארגון. הם יכולים להיות בלקיחת אחריות גדולה יותר. או בהובלה של צוותי שיפור כאשר הם חלק מהתרבות הארגונית.
לעובדים שחווים התעמרות מצד המנהל שלהם, המלצתי היא חד משמעית, חפשו מקום אחר.
אל תשלימו עם המצב
בחברה תעשייתית עבדו שישה עובדים זרים. היחס אליהם היה מזלזל. יום אחד עזבו ארבעה מהם את החברה אחרי שמצאו מקום טוב יותר. הם עשו זאת למרות קשיי תקשורת.
קפיצה של עד 396% בשכר: הפורום הכלכלי העולמי טוען שהעולם בעידן של "מעברי עבודה" — וזה משתלם
בכתבה של ירדן בן גל הירשהורן בדה מרקר לפני שבוע היא כותבת ש"הפורום הכלכלי העולמי ניתח מיליוני משרות ב-14 כלכלות ברחבי העולם, כדי לנסות לאמוד את פוטנציאל השיפור בשכר שטמון במעברי קריירה למשרות שבהן יותר ביקוש".
ראו את התמצית של הכתבה:
מה קורה בארץ?
במאמר שפרסמתי כאן לפני שבועיים הצגתי סקר נוסף של חברת CofaceBDI שנעשה בקרב 120 מנהלי ומנהלות משאבי אנוש.
אחד הנתונים שהצגתי היה שיותר חברות התרחבו בהיקף כוח האדם מאשר אלו שהצטמצמו:
כלומר, אינכם צריכים לחשוש משינוי של מקום העבודה.
כמובן בתנאי שהרצון שלכם בשינוי מותנה בנכונות שלכם להשקיע בעבודה. לעבוד במסירות ולהיות "ראש גדול".
סיכום והמלצה
אני ממליץ לכם שאם כשאתם קמים בבוקר וחושבים על היום שמצפה לכם בעבודה ואתם מתבאסים – תשנו.
אין שום סיבה שחלק משמעותי משעות הערות שלכם תהיו במקום שלא טוב לכם.
השינוי לא חייב להיות מחוץ לחברה אבל הוא תלוי רק בכם.
ראשית תחשבו מה הייתם רוצים לעשות ותפעלו.
אם אתם בתפקיד ניהולי חשוב מאד שתעבדו עם יעדים שמוסכמים בינכם ובין המנהל שלכם.
עבודה עם יעדים מוסכמים היא תאום ציפיות בינכם ובין המנהל שלכם.
אם המנהל שלכם לא רוצה לקבוע יעדים ולעקוב אחריהם – תיקחו יוזמה. תגדירו יעדים ותכנית פעולה ותבקשו מהמנהל שלכם לאשר אותה.
עבודה עם מדדים ויעדים מכניסה המון ענין ואתגר בעבודה. היא גם הבסיס להתקדמות שלכם בתוך החברה או מחוצה לה.
אם חלילה, המנהל הישיר שלכם מתעמר בכם, אפילו רק בהיבט של חוסר הוגנות והתעלמות – קומו ועזבו.
אל תמשיכו לעבוד במקום שלא טוב לכם משום שהמנהל הישיר מתנכל לכם.
הערה למנהלים: אם אתם לא רוצים שהעובדים שלכם יעזבו את החברה, קחו את כל מה שכתוב למעלה, ותבטיחו שלעובדים יהיה עניין להישאר בחברה.
שאלת סקר חשובה
עובדים שלא טוב להם אך חוששים לעזוב את מקום העבודה, נשארים במקום ומרבים להיעדר.
היעדרות מהעבודה היא אחד המדדים לרמת המוטיבציה של העובדים.
שאלת הסקר ששאלנו לראשונה לפני שבע שנים עסקה בתופעת ההיעדרויות וההתמודדות אתה:
האם וכיצד מתמודדים בחברה שלך עם היעדרויות של עובדים מהעבודה?
מה המצב בחברה שלך?
אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.
סקר
שימוש בכלי בינה מלאכותית בתחומים השונים של העסק
- מי צריך להוביל את תחום הבינה המלאכותית בארגון? התפרסם בשנת 2024
- כיצד כלי בינה מלאכותית משנים את עבודתם של מנהלים בארגונים? התפרסם בשנת 2024
- שימוש בכלי בינה מלאכותית ביחידת משאבי אנוש התפרסם בשנת 2024
- שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת הכספים התפרסם בשנת 2024
- שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת הרכש התפרסם בשנת 2024
- שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקה הכלכלית התפרסם בשנת 2024
- שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת השיווק התפרסם בשנת 2024
רשימת מאמרים בנושא מוטיבציה
- כיצד לקנות או ליצור מוטיבציה? התפרסם בשנת 2015
- איך ליצור ולמדוד מוטיבציה של עובדים? התפרסם בשנת 2017
- על הכוח של ההוגנות ליצור מוטיבציה ולרתום עובדים התפרסם בשנת 2018
- חלק מערכי הקיבוץ של פעם קמו לתחייה בחברות המתקדמות בעולם התפרסם בשנת 2019
- כיצד ליצור שייכות, לרתום את העובדים למטרות החברה וליצור מוטיבציה התפרסם בשנת 2020
- לעובדים אין מוטיבציה? של מי האחריות? התפרסם בשנת 2021
- מהי מוטיבציה, איך נמדוד ואיך נטפח אותה? התפרסם בשנת 2022
- [וידאו] האם יש הבדל בין עובדים בהייטק ובתעשייה בנוגע ליצירת מוטיבציה? התפרסם בשנת 2024