עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,750 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקה הכלכלית

זהו המאמר השישי של ד"ר בני גוזלן במסגרת טור הבינה המלאכותית.
בסיום תמצאו קישור לכל המאמרים הקודמים.

מבוא

בינה מלאכותית (AI) חוללה מהפכה במגוון תחומים כלכליים, והטמעתה במחלקות הכלכליות של ארגונים מאפשרת ניתוח מדויק, חיזוי מגמות, וקבלת החלטות מושכלת יותר. במציאות שבה השווקים המקומיים והבינלאומיים משתנים במהירות, חברות חייבות לאמץ כלים מתקדמים לניהול כלכלי, כמו AI, כדי לשמור על יתרון תחרותי. הפוסט יתמקד באופן בו AI משולבת בניתוח סוגיות מקרו-כלכליות קריטיות כגון צמיחה, סחר חוץ, השקעות, אינפלציה, ריביות ועוד, תוך מתן דוגמאות מהארץ והעולם.

צמיחה 

צמיחה כלכלית היא מדד מרכזי להצלחת ארגונים ומדינות, ובינה מלאכותית מאפשרת לחזות מגמות צמיחה עתידיות של מדינות על בסיס נתוני צריכה, השקעות ותעשייה. AI מנתחת נתונים בזמן אמת ממקורות מגוונים ומציעה תחזיות מדויקות על שווקים מקומיים ובינלאומיים. כך, למשל, חברות יכולות לזהות שווקים בצמיחה כמו כלכלת הודו, שצפויה לגדול בכ-6% בשנים הקרובות. במקביל, AI מסוגלת לחזות את השפעתם של שינויים רגולטוריים על הצמיחה של סקטורים מסוימים, דבר שמאפשר לחברות להיערך מוקדם לשינויים צפויים ולהתאים את האסטרטגיה שלהן בהתאם.

סחר חוץ (יבוא ויצוא) 

בינה מלאכותית מספקת כלים לניתוח והבנה של מגמות בתהליכי יבוא ויצוא, ומסייעת לנתח השפעות חיצוניות על סחר חוץ, כמו מלחמות סחר, או שינויים במדיניות כלכלית עולמית. לדוגמה, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין יצרה תנודות משמעותיות בשווקי היבוא והיצוא. ארגונים שהשתמשו בכלי AI הצליחו לנתח בזמן אמת את ההשפעות של המכסים החדשים על היצוא הטכנולוגי ולהיערך בהתאם. בנוסף, AI מסייעת לחברות לאתר שווקים חדשים ליצוא, על בסיס ניתוח דפוסים היסטוריים ותחזיות כלכליות, ומאפשרת להן לגשת להזדמנויות סחר חדשות בצורה יעילה.

השקעות 

AI משחקת תפקיד מרכזי בניתוח השקעות, באמצעות כלים המסוגלים לנתח מגמות בשוק ולהעריך את הסיכון והתשואה העתידיים. כך, מחלקות כלכליות יכולות לזהות הזדמנויות השקעה בשווקים מתפתחים או במגזרים מבטיחים כמו טכנולוגיה ואנרגיה מתחדשת. לדוגמה, AI אפשרה לזהות את הפוטנציאל העצום של חברות הטכנולוגיה המובילות, כמו Nvidia, Apple ו-Amazon, ולחזות את ההשפעה שלהן על השוק העולמי. על בסיס תחזיות כאלו, משקיעים יכלו להחליט על הקצאת משאבים והשקעות עתידיות בצורה מושכלת יותר.

גרעון 

גרעון תקציבי הוא גורם חשוב שמשפיע על כלכלה לאומית ובינלאומית. באמצעות AI, מחלקות כלכליות יכולות לעקוב אחר מגמות גרעון, ולהבין כיצד הוא משפיע על השוק המקומי והבינלאומי. בינה מלאכותית מאפשרת לזהות את ההשפעות האפשריות של גרעון על מדיניות כלכלית ושוקי ההון. לדוגמה, AI ניתחה את השפעות הגידול בגירעון התקציבי של ממשלת בריטניה בעקבות הברקזיט והתריעה על סיכונים שהיו כרוכים בכך עבור משקיעים גלובליים.

אינפלציה 

AI מאפשרת חיזוי של מגמות אינפלציה תוך ניתוח נתוני מחירים, שכר, ונתונים כלכליים נוספים בזמן אמת. בעקבות מגפת הקורונה, למשל, חברות רבות בארה"ב חזו עלייה חדה באינפלציה, אך ארגונים שהשתמשו ב-AI הצליחו לצפות את עליות המחירים מראש ולהיערך בהתאם. בעזרת ניתוח זה, מחלקות כלכליות יכלו להתאים את המדיניות הפיננסית שלהן, להיערך לעלייה בהוצאות התפעול ולהתמודד עם לחצים אינפלציוניים ביעילות.

ריבית 

שינויים בריבית משפיעים על קבלת החלטות כלכליות, והשימוש ב-AI מאפשר לחזות שינויים אלו בזמן אמת. כלים מבוססי AI מנתחים את השפעת ריבית על הלוואות, השקעות ואשראי ומספקים תחזיות מושכלות למנהלים. לדוגמה, לאחר שהבנק המרכזי בארה"ב העלה את הריבית ב-2023, AI סייעה לחברות לנתח את ההשפעות של ההחלטה על השקעות ותזרים המזומנים שלהן, דבר שאפשר לחזות את העלייה בעלויות האשראי ולהיערך לכך.

אבטלה 

בינה מלאכותית מאפשרת למנהלי ארגונים ומחלקות כלכליות לחזות מגמות אבטלה בשוקי העבודה המקומיים והבינלאומיים. AI יכולה לנתח את השפעת האוטומציה והטכנולוגיה על שוקי העבודה ולזהות תחומים שבהם עלולה להיות ירידה בהיקף המשרות החדשות הדרושות. לדוגמה, בארה"ב, AI זיהתה ירידה צפויה בשיעורי התעסוקה בתחומי הייצור בעקבות שילוב רחב יותר של אוטומציה. כך, מחלקות כלכליות יכולות להיערך לשינויים בשוק התעסוקה ולבצע התאמות בניהול כוח האדם בהתאם.

שערי חליפין 

AI מספקת כלי ניתוח מתקדמים לניהול שערי חליפין, על ידי ניתוח נתונים כלכליים בזמן אמת כגון שינויים בשערי ריבית, אינפלציה, ותנודות פוליטיות. כך, ארגונים יכולים להיערך לשינויים בשוק המט"ח ולהפחית סיכונים הכרוכים בהמרות מטבע. לדוגמה, חברות שהשתמשו ב-AI יכלו לחזות את ההיחלשות המהירה של הלירה הטורקית, ולהתאים את עסקיהן בהתאם לשינויים בשערי החליפין.

יחס חוב תוצר 

יחס חוב-תוצר הוא אינדיקטור חשוב ליציבות פיננסית של מדינות, ו-AI מסייעת בניתוח השפעות יחס זה על שוקי ההון. באמצעות ניתוח נתונים של מדדים פיננסיים וצמיחה כלכלית, כלים מבוססי AI יכולים לחזות את השפעתו של יחס חוב-תוצר על ההשקעות בשוק המקומי והבינלאומי. כך למשל, ניתוח AI הצביע על סיכונים מוגברים להשקעות ביוון בזמן משבר החוב, כשהיחס חוב-תוצר של המדינה חצה רמות קריטיות.

דירוג אשראי 

דירוג אשראי משפיע רבות על החלטות השקעה, ו-AI מאפשרת לנתח בצורה חכמה את דירוגי האשראי של מדינות וארגונים. בינה מלאכותית עוזרת לזהות שינויים מוקדמים בדירוג אשראי, לנתח את הסיכונים הקשורים לכך ולהתריע בפני ארגונים על סיכונים פיננסיים פוטנציאליים. לדוגמה, AI ניתחה את הירידה בדירוג האשראי של לבנון לאחר המשבר הכלכלי, ואפשרה לחברות להתכונן להשפעות השליליות על ההשקעות במדינה.

סיכום

שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקה הכלכלית מאפשר לארגונים לייעל תהליכי קבלת החלטות, לחזות מגמות כלכליות ולשפר את יכולת ההתמודדות עם שינויים בלתי צפויים בשווקים המקומיים והבינלאומיים. AI מסייעת להתמודד עם סוגיות מקרו-כלכליות כמו צמיחה, אינפלציה, ריבית ודירוגי אשראי, ובכך מאפשרת לארגונים לנהל את עסקיהם בצורה נבונה, להימנע מסיכונים מיותרים, ולמקסם הזדמנויות עסקיות.

רשם:     ד"ר בנימין (בני) גוזלן

            "אופקס AI, יועצים לניהול" בע"מ

בסיוע  הכלי GPT 4o מבית חברת OpenAI

רשימת מאמרים קודמים בטור הבינה המלאכותית מאת ד"ר בני גוזלן

  1. מי צריך להוביל את תחום הבינה המלאכותית בארגון? התפרסם בשנת 2024
  2. כיצד כלי בינה מלאכותית משנים את עבודתם של מנהלים בארגונים? התפרסם בשנת 2024
  3. שימוש בכלי בינה מלאכותית ביחידת משאבי אנוש התפרסם בשנת 2024
  4. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת הכספים התפרסם בשנת 2024
  5. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת הרכש התפרסם בשנת 2024
  6. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת השיווק התפרסם בשנת 2024
  7. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקה המשפטית התפרסם בשנת 2024
בני גוזלן

הכותב, ד"ר בנימין (בני) גוזלן, הוא מייסד ומנכ"ל חברת הייעוץ "אופקס AI, יועצים לניהול" בע"מ; עוסק במחקר וייעוץ בתחומי מצוינות תפעולית וארגונית, ובשילוב של כלי בינה מלאכותית להשגתם.

972-54-6947100

כתובת דוא"ל: gozlan@opex.co.il
1 הגיב/ה

אין ספק שזה יכול לעזור אבל כמו בכל נושא חדש כדאי מאוד לעבוד עם יועץ מומחה ולא לעשות את זה לבד, תכונה מאוד ישראלית שעושה פיתוח מתמיד של גלגלים מרובעים

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג