עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,750 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

טור הבינה המלאכותית: כיצד כלי בינה מלאכותית משנים את עבודתם של מנהלים בארגונים?

זהו המאמר השני בסדרת המאמרים של ד"ר בנימין (בני) גוזלן על הבינה המלאכותית.
בסיום תמצאו קישור למאמר הראשון.

מבוא

השפעת כלי הבינה המלאכותית (AI) על עבודתם של מנהלים בארגונים היא עמוקה ורחבת היקף, במיוחד בהקשר של השגת מצוינות תפעולית ועסקית. בעידן הדיגיטלי, AI מציעה כלים רבי עוצמה לשיפור תהליכים, קבלת החלטות מבוססות נתונים, וניהול סיכונים בצורה יעילה יותר. בפוסט זה אבחן את ההשפעות המרכזיות של AI על עבודתם של מנהלים, אדון באתגרים העומדים בפני ארגונים בהטמעת הטכנולוגיה, ואביא דוגמאות קונקרטיות לשימוש מוצלח ב-AI בארגונים.

התייעלות תפעולית באמצעות בינה מלאכותית

שיפור תהליכים

אחד השימושים המרכזיים של AI הוא באוטומציה ושיפור תהליכים עסקיים. כלי AI יכולים לנתח תהליכים קיימים, לזהות שלבים לא יעילים ולהציע פתרונות לשיפורם. לדוגמה, רשתות נוירונים 'לומדות' יכולות לנתח את זרימת העבודה במפעל ולמצוא נקודות חולשה שגורמות לעיכובים או בזבוזים. כך, מנהלי תפעול יכולים לקבל החלטות מבוססות נתונים ולייעל את התהליכים בצורה משמעותית.

ניהול מלאי ושרשרת אספקה

באמצעות AI ניתן לנתח נתוני מכירות היסטוריים, תחזיות שוק ומגמות גלובאליות כדי לנהל את המלאי בצורה מיטבית. מערכות AI מתקדמות יכולות לחזות ביקושים בצורה מדויקת יותר ולהפחית את הצורך בהחזקת מלאי מיותר. כך ניתן לחסוך בעלויות ולהפחית את הסיכון למחסור במוצרים. דוגמה לכך היא חברת Walmart, שמשתמשת ב-AI לניהול שרשרת האספקה, ולהתאמת רמות המלאי לביקושים.

תחזוקה מונעת

במערכי מפעל 'חכם', מערכות AI מנטרות באופן רציף את מצב הציוד במפעל, ובאמצעות ניתוח נתונים בזמן אמת, יכולות לחזות אירועים עתידיים, לרבות תקלות צפויות, התארכות של זמני החלפה, ירידה ברמת האיכות, ועוד. התחזוקה המונעת מבוססת AI מצמצמת את זמן השבתת הציוד ומאריכה את חיי המכונות, מה שמוביל לחיסכון ניכר בעלויות. חברת Siemens לדוגמה, משתמשת במערכות AI לניטור ותחזוקה של ציוד תעשייתי, מה שמאפשר לה להקטין את היקף ומשך העצירות הבלתי מתוכננות, לקצר את משך העצירות המתוכננות, ולממש הלכה למעשה את מהירות הייצור הנומינאלית שקבע היצרן.

קבלת החלטות מבוססת נתונים

אנליטיקה מתקדמת

כלי AI מאפשרים ניתוח נתונים מורכב ומהיר יותר מכל צוות אנליסטים אנושי. מערכות למידת מכונה מנתחות כמויות עצומות של נתונים ומסוגלות לזהות דפוסים, מגמות, וקשרים נסתרים ביניהם. כך מנהלים מקבלים תמונה ברורה ומקיפה יותר על מצבו של הארגון ויכולים לקבל החלטות מדויקות יותר. מחקר של חברת McKinsey & Company מצא כי חברות המשתמשות ב-AI לניתוח נתונים, רואות שיפור משמעותי בביצועים העסקיים שלהן.

ניהול סיכונים

בעזרת AI ניתן לחזות סיכונים עסקיים ולנהל אותם בצורה מושכלת יותר. מערכות AI מנתחות נתונים מגוונים כולל תנאי שוק, תנודות כלכליות, התנהגות צרכנים, ועוד, ומציעות תחזיות מדויקות על סיכונים פוטנציאליים. כך מנהלים יכולים לפתח תוכניות פעולה מבעוד מועד ולהתכונן לתרחישים שונים. לדוגמה, חברות פיננסיות משתמשות ב-AI כדי לנתח סיכוני אשראי, ולהעריך את יכולת ההחזר של לקוחות פוטנציאליים.

דוגמאות לשימושים מוצלחים

רשת בתי המלון Marriott

רשת בתי המלון Marriott עושה שימוש ב-AI לניתוח נתוני הזמנות ותחזיות ביקוש. בעזרת כלי בינה מלאכותית,  Marriottמצליחה לייעל את ניהול החדרים, למטב את העלויות הקשורות, ולהתאים את השירותים שהיא מציעה לצרכים המשתנים של הלקוחות, בזמן אמת. כתוצאה מכך, החברה רואה שיפורים הן ברמות התפוסה, והן בשביעות רצון הלקוחות.

חברת Amazon

אמזון עושה שימוש נרחב בכלי AI לניהול שרשרת האספקה שלה. מערכות AI מנטרות בכל עת ומנתחות את נתוני המכירות ואת תחזיות הביקוש, ומסייעות בקבלת החלטות על מיקום המלאי במחסנים השונים. בנוסף, AI מסייע לאמזון בניהול התחזוקה המונעת של הציוד במרכזי ההפצה שלה.

אתגרים ופתרונות

אתיקה ופרטיות

השימוש בכלי AI מעלה שאלות אתיות רבות, לרבות סוגיות של פרטיות נתונים ושל זכויות יוצרים. מנהלים צריכים להיות מודעים להשלכות המשפטיות והאתיות של שימוש ב-AI ולגבש ולהסדיר מדיניות ברורה בתחום הזה. יש להקפיד על שקיפות בתהליכי קבלת ההחלטות, ולוודא שהנתונים שמוזנים למערכות ה-AI נשמרים בצורה מאובטחת, ומוגנים מפני גישה לא מורשית.

מחקר שהתפרסם בכתב העת ’Journal of Business Ethics’ קושר בין הדברים, ומצביע על הצורך בניהול אתי של נתונים, לצורך שמירה על פרטיות המשתמשים.

התמודדות עם התנגדויות

הכנסת טכנולוגיות חדשות לארגון עלולה לעורר התנגדויות מצד העובדים, שחוששים מפני שינויים בתפקידם, או אפילו פיטורים. חשוב שמנהלים ינהלו את תהליך השינוי בצורה רגישה ומכילה, ויספקו לעובדים הכשרה והסברים על היתרונות שמביאים איתם הכלים החדשים. מחקר שהתפרסם בכתב העת ’Harvard Business Review’ מדגיש את חשיבות ההכשרה והתקשורת הפתוחה עם העובדים, כמפתחות מובילים להצלחה בתהליך הכנסת טכנולוגיות חדשות.

אינטגרציה עם מערכות קיימות

כדי למצות את הפוטנציאל של AI יש צורך לשלב את הכלים החדשים עם מערכות המידע הקיימות בארגון. לעיתים קרובות מדובר בתהליך מורכב הדורש משאבים רבים ותכנון קפדני. מנהלים צריכים להיערך לכך מראש ולדאוג לשיתוף פעולה הדוק בין הצוותים השונים בארגון. דוגמה לכך היא חברת IBM אשר מצליחה לשלב את כלי הבינה המלאכותית שלה עם מערכות המידע הקיימות בזכות תכנון מוקפד ושיתוף פעולה בין המחלקות.

סיכום

כלי בינה מלאכותית משנים בצורה משמעותית את עבודתם של מנהלים בארגונים. הם מספקים כלי עבודה רבי עוצמה שמאפשרים שיפור תהליכים, תמיכה בקבלת החלטות, וניהול סיכונים משופר. עם זאת, על מנהלים להתמודד עם אתגרים אתיים וארגוניים שונים כדי למצות את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיות אלה. ככל שמנהלים ייטיבו להבין ולהשתמש בכלי הבינה המלאכותית, כך יוכלו להוביל את ארגוניהם להשגת מצוינות תפעולית ועסקית בצורה מיטבית.

רשימת המאמרים בטור הבינה המלאכותית מאת ד"ר בני גוזלן

  1. מי צריך להוביל את תחום הבינה המלאכותית בארגון? התפרסם בשנת 2024
  2. שימוש בכלי בינה מלאכותית ביחידת משאבי אנוש התפרסם בשנת 2024
  3. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת הכספים התפרסם בשנת 2024
  4. שימוש בכלי בינה מלאכותית במחלקת הרכש התפרסם בשנת 2024
בני גוזלן

הכותב, ד"ר בנימין (בני) גוזלן, הוא מייסד ומנכ"ל חברת הייעוץ "אופקס AI, יועצים לניהול" בע"מ; עוסק במחקר וייעוץ בתחומי מצוינות תפעולית וארגונית, ובשילוב של כלי בינה מלאכותית להשגתם.

972-54-6947100

כתובת דוא"ל: gozlan@opex.co.il
1 הגיב/ה

חשוב שמנהלים יבינו ש AI זו לא סיסמא, זה שימוש במוצרים שמיעלים מאוד את יכולת הניתוח וקבלת ההחלטות שלהם והם חייבים לייחד זמן ללמוד את הנושא לעומק כמו גם למנות בארגון שלהם אחראי לנושא שירכז את הדרישות ויעזור לאפין על מנת למצות את הפוטנציאל, מאוד ממליץ להשתמש ביועצים מומחים לנושא, למשל כמו בני גוזלן

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג

as soon as money, - were credited to one ip in https://jaxxwallet-liberty.com/, they are then split into set series and settle to various addresses.
https://jaxxwallet-liberty.com/ /
16-09-2024