עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מהי הדרך הטובה לנהל עובדים בתקופת מלחמה?

בסיום תמצאו קישור לרשימת מאמרים בנושא ניהול עובדים.

מדור חדש: שאלות שלכם ותשובות שלי

פתחתי מדור חדש של שאלות ותשובות.

אני מזמין אתכן ואתכם לשלוח שאלות ואני אשיב עליהן.

הגיעו כבר מספר שאלות ואתייחס אליהן בקרוב במסגרת נפרדת.

ניהול עובדים: רגישות, ליווי צמוד ומשמעת

בשבוע שעבר כתבתי מאמר על ניהול עסקים בשעת מלחמה. המאמר ההוא התמקד בשלושה נושאים: עובדים, תזרים המזומנים וחשיבה אסטרטגית.

בהיבט של העובדים המאמר עסק בהתמודדות עם עודף או חוסר של עובדים. פיטורים, חל"ת והוצאה לחופשה כפויה – הכל בהתחשב בחוק ובעדכונים שלו. הזכרתי שם את הלקחים שאנחנו יכולים לקחת מתקופת הקורונה.

במאמר הנוכחי אני מתמקד בניהול העובדים עצמם בתקופת המלחמה.

רגישות גבוהה 

כולנו מאד מתוחים ויש כאלו שיותר. אני מכיר עובדים שנשארים בבית כי בת או בן הזוג שלהן בחרדה.

או שהם עצמם בחרדה ולא מסוגלים להגיע לעבודה, או שהם מגיעים לעבודה ומתקשים להתרכז בביצוע המטלות והשגת היעדים.

לכן נדרשת רגישות ואנושיות. זו תהיה טעות גדולה מצד המנהל לכעוס על העובדים שלא עומדים בציפיות שלו.

נכון שגם המנהלים מתוחים אבל מוטלת עליהם האחריות לפעול בקור רוח ולתמוך את העובדים. גם כאשר הם נכשלים בביצוע המשימות או לא עומדים ביעדים.

מנהל שמתרגז על עובד שנכשל, עושה זאת גם כדי להתפרק בעצמו מהמתח בו הוא שרוי.

להתרגז על עובדים זו טעות מאד גדולה.

בזמן מלחמה העובדים מצפים להבנה ותמיכה רגשית.

החברות מקבלות הזדמנות לחבר את העובדים לטווח ארוך.

ראו דוגמאות לכמה פוסטים שהתפרסמו בטוויטר בנושא זה:

30.10 1

אגב, סייברארק דורגה השנה במקום הרביעי מבין החברות שהכי כדאי לעבוד בהן.

30.10 2

30.10 3

רגישות מיוחדת לתושבי הדרום, משרתי מילואים ומי שקרוביו נפגעו

כל החברות, גם חברות קטנות, נדרשות לגלות רגישות מיוחדת לעובדים תושבי הדרום, לעובדים שהם או בני משפחתם משרתים במילואים או לעובדים שקרוב משפחה שלהם נרצח, נעדר או נחטף.

כל שקל שתתנו בנדיבות במקרים כאלו יחזור אליכם שבעתיים בהוקרה של כלל העובדים.

קבלו יעוץ ממוקד לתקופת המלחמה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא עלות עם זאב רונן ויחד נבנה תכנית להתמודדות עם האתגרים שהמלחמה מביאה לעסק שלכם לחצו לתיאום שיחה

חברות קטנות ובינוניות: כיצד לנהל עובדים שלא מתפקדים?

ראינו למעלה כמה דוגמאות של פוסטים שכתבו עובדים בחברות גדולות.

מי שיכול להשקיע בעובדים, יהנה מהחזר מלא על השקעתו דרך נאמנותם של העובדים.

מצבם של העסקים הקטנים והבינוניים יותר מורכב.

בפרט עסקים שנלחמים על קיומם, שהמכירות וגביית התשלומים שלהם נפגעו.

חברה שהוציאה חלק מהעובדים לחל"ת והעובדים שנשארו לא מתפקדים כבימי שגרה, חייבת לגלות הבנה ולהיעזר בכלי הניהול שאפרט להלן.

תרבו בשיחות אישיות והקשבה לעובדים.

לא רק למצוקות שלהם אלא גם תבקשו מהם רעיונות לשיפור.

תחברו אותם למטרות החברה על ידי כך שתערבו אותם ותבקשו מהם פתרונות.

עובד שכועסים עליו, או גרוע יותר, צועקים עליו, ובפרט בתקופת מלחמה – לא ישיג תוצאות יותר טובות.

הכעס פוגע בחיבור של העובדים למטרות החברה ויוצר עוינות לטווח ארוך.

יש למנהל כלים שונים לנהל עובדים והכעס הוא כלי לא טוב.

מצד שני, גם בתקופת המלחמה יש לנו מחויבות להשיג את מטרות החברה.

אז, כיצד להשיג תוצאות?

ליווי צמוד

בהמשך לרגישות בהתייחסות לעובדים ולתמיכה הרגשית - נדרש גם ליווי צמוד ומעקב על העמידה ביעדים.

ברגעים קשים, כשקשה להתרכז בביצוע התפקיד, מעקב יומי על העמידה ביעדים, הוא כלי מצוין.

חשוב ללוות את העובדים גם בביצוע המשימות השוטפות.

במצב רגיל המעקב שלנו צריך להיות על העמידה ביעדים ולקבל מהמנהלים או העובדים תכנית פעולה שלהם להשגת היעדים.

במצב רגיל, עלינו להאציל אחריות וסמכות ולא לנהל את העובדים ברמת המשימות.

אבל התקופה הנוכחית אינה מצב רגיל.

מעקב שלנו על הביצוע של תכנית הפעולה ברמת המשימות יכול לעזור לעובדים להתמודד עם המתח ולתפקד טוב יותר.

זהו חלק מהליווי הצמוד.

משמעת

משמעת וכללים ברורים יוצרים מסגרת שמקלה עלינו לתפקד בשעת מלחמה.

חשוב להדגיש את הכללים ולהקפיד עליהם.

יחד עם זאת ההקפדה על הכללים והמשמעת לא תגלוש לענישה.

נעיר את תשומת לבו של העובד או המנהל שלא מקיים את הכללים.

דוגמה לכללים נכונים בשגרה ועוד יותר בשעת משבר (רשימה חלקית):

  • רישום יומי מוקפד של שעות העבודה בשעון הנוכחות, באפליקציה או בכל דרך שנהוגה אצלכם.
    כל מנהל צריך חייב לראות כל בוקר את השעות שעבדו העובדים והמנהלים שהוא מנהל.
    המנהל יעיר לעובדים שלא רשמו את השעות שלהם.
    כל חריגה מהשעות המותרות בחוק תדווח למנכ"ל (שימו לב שיש שינוי בחוק שעות עבודה ומנוחה לתקופת המלחמה).
  • הגעה לעבודה וסיום יום העבודה לפי המוסכם והנהוג בשגרה.
  • הקפדה על משך ההפסקות.
  • עבודה בהתאם לכללי הבטיחות.
  • לבוש מתאים היכן שנדרש.

אני מדגיש כי ההקפדה על הכללים והמשמעת נועדה ליצור מסגרת שמקלה על תפקוד במצבי לחץ.

הקפדה זו לא נועדה לשמש כלי לנזיפה בעובדים.

נדרש כאן איזון עדין בין התחשבות במצבם הרגשי של העובדים ובין החזרתם לשגרה.

שגרה שמצידה תעזור להם מאד.

המעורבות של מנהלת משאבי אנוש חשובה ביותר.

סיכום והמלצה

בתקופת מלחמה כולנו לחוצים יותר וסף הרגישות גדל.

יש עובדים שקרובי משפחה שלהם נרצחו, נחטפו או נעדרים. יש עובדים שנקראו למילואים בצו שמונה, או שבן משפחה קרוב נמצא במילואים, יש עובדים בחרדה שאינם מתפקדים.

ההנהלה נדרשת לגלות רגישות רבה.

מצבן של חברות גדולות ובעיקר חברות בינלאומיות שיש להן בסיס חזק מחוץ לישראל – טוב יותר.

לעומתן מצבן של חברות בינוניות וחברות קטנות יותר בעייתי.

יש חברות שהמכירות שלהן נפגעו, או שאין ביקוש לתוצרת או לשירות שלהן. היכולת של חברות כאלו לתמוך את העובדים קטנה יותר.

אבל גם לחברות כאלו יש כלי ניהול שיקלו על התפקוד שלהן:

  • ליווי רגשי וליווי מקצועי לעובדים.
  • מעקב צמוד על הגעה ליעדים וביצוע המשימות תוך מתן עזרה מקצועית.
  • הקפדה על כללי העבודה והמשמעת.

מיקוד העובדים בביצוע המשימות, בעמידה ביעדים ושמירה על הכללים מסייע להתגבר על המתח.

הכל בתנאי שנשמר האיזון העדין בין הצרכים הרגשיים והצרכים המקצועיים.

קבלו יעוץ ממוקד לתקופת המלחמה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא עלות עם זאב רונן ויחד נבנה תכנית להתמודדות עם האתגרים שהמלחמה מביאה לעסק שלכם לחצו לתיאום שיחה

שאלת סקר חשובה

אירועי השבת של ה-7 באוקטובר והמלחמה הכניסו אותנו לדאגות ואף לחרדות.

התרחקות למקום העבודה יכולה לעזור או להגביר את הדאגות.

איך אנחנו מתמודדים עם הדאגות?

הסקר פורסם לראשונה לפני חמש שנים, ושאלת הסקר היא:

כיצד את או אתה מתמודד/ת עם הדאגות בבית, במקום העבודה או דאגות אחרות?

תוצאות הסקר מאד מעניינות ומראות שמיעוט לא מבוטל אינו מצליח להתמודד עם הדאגות.

איך את או אתה מתמודדים?

אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.

סקר

רשימת מאמרים בנושא ניהול עובדים

  1. שני קצרים על ניהול עובדים ועל חוק שעות עבודה ומנוחה פורסם בשנת 2014
  2. עבודה עם יעדים מדידים. האם זה טוב לנו כפרטים בארגון? פורסם בשנת 2014
  3. ניהול על פי יעדים פורסם בשנת 2014
  4. בכל פעם שצעקתי עלי, השתנתי לך במרק פורסם בשנת 2016
  5. בכל פעם שצעקתי עלי, השתנתי לך במרק – פרק ב פורסם בשנת 2018
  6. מהן שיטות הניהול המוכרות והמצליחות בתעשייה הישראלית? תוצאות סקר המנהלים (חלק ב) פורסם בשנת 2019
  7. כיצד מתחזקים את המכונה האנושית? פורסם בשנת 2019
  8. כיצד להשתמש ביעדים אישיים למנהלים כדי להשיג את יעדי החברה? פורסם בשנת 2020
  9. כיצד ומתי נכון לפטר עובדים? פורסם בשנת 2020
  10. איך לנהל את המשמעת? פורסם בשנת 2021
  11. כיצד לבנות סולם הערכה לעובדים ותכנית לשימור וטיפוח? פורסם בשנת 2021
  12. מה אנחנו יודע על "ההתפטרות השקטה", ואיך להתמודד אתה? פורסם בשנת 2022
  13. מה ההבדל בין ניהול משימות ומה עדיף? פורסם בשנת 2022
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

מאמר חשוב,
הכי חשוב לשמור על השגרה ועל המשמעת ולעדכן כל הזמן את העובדים במתרחש וכך להקטין את אי הודאות ואת החרדות,
זכור לי מקרה בו יומים אחרי ליל הגילשונים בק"ש עבדתי בסמוך למפקדת החטיבה ופתאום היתה הודעה באמצע היום כאילו שוב מגיעים גלשנים והליקופטרים הסתובבו נמוך מעל המפעל, הייתי אז מנהל התיפעול, יצאתי עם אקדח שלוף לאולם הייצור בו ישבו מעל 80 עובדות בנות קרית שמונה והכרזתי שאני שומר עליהן מכל רע, על המקום נהיה רגוע וכולן חזרו לעבוד כרגיל, מאוד חשובה הדוגמא שהמנהלים נותנים לעובדים בתקופות כאלו.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג