עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

משל המערה של אפלטון: האם אנחנו מכירים בכך שאולי המציאות אחרת?

משל המערה של אפלטון
מתוך יוטיוב - זכויות יוצרים ליוצר המקורי

שוחחתי השבוע עם מורה שלי על משל המערה של אפלטון ושאלנו את עצמנו האם כיום אנחנו מכירים בכך שאולי המציאות שונה מכפי שאנו רואים אותה. או לפחות יש חלקים הנסתרים מעינינו.

אפלטון שחי במאה הרביעית לפני הספירה כתב את המשל בעקבות הוצאתו להורג של ידידו ומורהו סוקרטס, ע"י המדינה.

המשל מתאר קבוצה של אנשים הנמצאים במערה ומסוגלים לראות רק את הצללים של העולם מאחוריהם, שמוקרנים על הקיר. אחד האנשים מצליח להשתחרר ומטפס החוצה אל העולם האמתי.

כאשר הוא עולה למעלה הוא מסנוור מהאור. לאט, לאט הוא מסתגל ולומד להכיר את המציאות "האמתית". אחרי זמן הוא מתגעגע אל המערה וחוזר.

כאשר הוא מגיע למטה אינו מסוגל לראות דבר בחושך, הוא מספר לחבריו את שראה ולמד. הם אינם מאמינים לו ובנוסף פוחדים לעלות למעלה, כי שם מתעוורים (לראיה שהוא לא רואה דבר) ולבסוף הורגים אותו.

הנמשל של אפלטון היה ברור, אבל בשיחתי עם המורה שלי, לקחנו את המשל לשאלה איך יודעים להבחין בין המציאות, או האמת (האם בכלל יש "אמת" אחת, מוחלטת?) ובין מה שמשתקף לנו אודותיה.

מה עוד ניתן ללמוד מהמשל?

אם ניקח את המשל צעד אחד הצידה, למקום אחר, נוכל לשאול את עצמנו לגבי המציאות שאנחנו רואים סביבנו ובפרט בחזית העסקית, ואותה המציאות כפי שהיא נראית בעיניהם של אנשים אחרים הנמצאים סביבנו.

יותר מפעם אחת שאלו אותי מנכ"לים "מה כבר יכולים לתרום העובדים ברצפת היצור, מה הם יודעים שהמנהלים אינם יודעים?".

בקורס שהעברתי למנחים לצוותי שיפור, הדגשתי את החשיבות שהמנחה יוביל את הדיון ויהיה פחות מעורב. בפרט הדגשתי את הצורך בפתיחות לרעיונות חריגים שיעלו. על כך שאל אותי אחד המנחים: "ואם הרעיון הוא שטות גמורה, גם אז להישאר בעמדת המנחה בלבד?".

התשובה שלי לאמירה זו הייתה, שפריצות דרך אמתיות, תמיד יהיו חריגות ולא פעם ייתפסו בעינינו כשטות. בעיקר משום שהן מייצגות דרך חשיבה אחרת, או הסתכלות שונה על הדברים.

בנוסף, פעמים רבות, החשיבה האחרת מגיעה מאנשים הנמצאים מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות. זאת משום, שדעתם של הנמצאים במעגל מקבלי ההחלטות, כבר נשמעת. חשיבה אחרת תגיע מאחרים.

ומה בין עבודה עם תכנית וזיהוי הזדמנויות?

אני חסיד גדול של הכנת תכניות לטווח ארוך ובנית הצעדים מחר ובחודש הבא, בהתאם למטרה שהצבנו לעוד חמש שנים.

אלא שהליכה בנתיב התכנית יכולה למנוע מאתנו להבחין בהזדמנויות שנקרות בדרכנו, והן "בצד השביל", לא עליו.

גם כאן, אני ממליץ, להסתכל כל הזמן בפתיחות רבה, לעבוד עם תכנית ובאתה עת להסתכל בסקרנות מסביב כאילו אין תכנית.

מאחר וזו משימה כמעט בלתי אפשרית עבורנו כאנשים, יהיה נכון, גם במקרה הזה, לשתף עוד אנשים במעגל רחב ומשתנה וכך לזכות ברעיונות ומחשבה חדשים ושונים.

הערה בשולי הדברים: אני ממליץ לקרא את המשל (היכנסו בקישור למעלה), הוא קצר מאד ומרשים ביותר. מצורף גם סרטון קצר מתוך האתר Youtube.

קבלו ליווי אישי מקצועי מזאב רונן קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחברה לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
6 תגובות
יעל שטאובר
22-09-2014

שלום. אכן, רעיונות טובים עשויים לבוא מעובדים או אנשים מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות "הרגיל". אבל... כשמבקשים זאת יש שתי סוגיות אליהן צריך להתכונן היטב. האחת, הציפייה של המשתתפים החדשים "שיקרה משהו" עם הצעותיהם . אם נשתמש בחוכמת ההמונים כטכניקת עבודה (שהיא חשובה ונכונה) אבל פעם אחר פעם, לא נקבל ההצעות וניישמן, השותפים יפסיקו לשתפינו ואף יהיו מתוסכלים מכך. והשניה, לנמצאים מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות, לרוב חסר ידע משמעותי על מגבלות, נסיונות קודמים וכו'. צריך לחשוב היטב איך מציגים את כללי המשחק, בפעם אחת, ע"מ לאפשר הצעות ריאליות. נדמה לי שאם לא נתייחס לסוגיות אלו, עלולה טכניקה טובה זו, להיות לחרב פפיות. ושנה טובה לכולנו!

יעל שלום ותודה על תגובתך,
אין ספק שאם לא נתייחס להצעות מהשטח הן יפסיקו להגיע. לכן הצעות ייעול הן, בעיני, אחד הכלים המורכבים ביותר לטיפול. בדרך זו באים לביטוי המכשולים שתיארת יותר מכל.
לעומת זאת, אם נפעיל צוותי שיפור לטיפול בבעיות ממוקדות, או לקידום מנופי הרווח שלנו (כמו הורדת פחתים, הגדלת מכירות, תלונות לקוחות, הוצאת הזמנות במועד ועוד), יחד עם מדידה ודיון מונחה ע"י מנחה שעבר הכשרה, נזכה בטוב ללא המכשולים שאת מציגה.
שנה טובה

יעל שלום ותודה על תגובתך,
אין ספק שאם לא נתייחס להצעות מהשטח הן יפסיקו להגיע. לכן הצעות ייעול הן, בעיני, אחד הכלים המורכבים ביותר לטיפול. בדרך זו באים לביטוי המכשולים שתיארת יותר מכל.
לעומת זאת, אם נפעיל צוותי שיפור לטיפול בבעיות ממוקדות, או לקידום מנופי הרווח שלנו (כמו הורדת פחתים, הגדלת מכירות, תלונות לקוחות, הוצאת הזמנות במועד ועוד), יחד עם מדידה ודיון מונחה ע"י מנחה שעבר הכשרה, נזכה בטוב ללא המכשולים שאת מציגה.
שנה טובה

הקשבה לדעה אחרת (לא לקבל אבל לשמוע) היא חיונית אצל מנהל ועליו לתרגל אותה לאורך הדרך הניהולית,
צריך בכלל לחשוב על תהליכי למידה של מנהלים והכשרתם על מנת שבאמת יוכלו לתרום לארגון בו הם עובדים

תודה, דובי. צודק מאד. אני מאמין שהתכוונת שלא בהכרח לקבל אבל תמיד להקשיב. לפעמים כן כדאי לקבל רעיונות חדשים.

רעיונות פורצי דרך יגיעו מסוג מסויים של אנשים. מוכחת המנהל היא לאתר אותם, לשבץ אותם במקום הנכון ולטפח אותם. זה הכל.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג