עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,750 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

היכן חשוב שהמנכ"ל ירד לשטח והיכן עדיף שישמור מרחק?

בסיום תמצאו רשימת מאמרים בנושא ניהול חברות.

שאלות ותשובות על ניהול - והפעם: מתי לפטר עובד גרוע ומתי לנסות לשפר אותו?

לחצו כאן לקישור לסרטון.

לחצו כאן כדי להגיע לערוץ היוטיוב שם תמצאו עוד עשרות סרטונים שיעניינו אתכם.

החקלאי חייב להיות בשטח

לפני שהלכתי ללמוד הנדסה בטכניון ועברתי לתעשייה, ניהלתי את ענף גידולי שדה בקיבוץ שמיר.

כדי להצליח בגידול חקלאי, המגדל חייב להכיר את השטח. להסתובב בשטח.

בזמנו היה לנו צוות של מפקחות מזיקים ומדריך חקלאי שגם הסתובב בשטח, אבל כדי להצליח, הייתי חייב להכיר את הגידול. היו לנו כ-2,300 דונם ובכל יום היו כמה שעות שיועדו להסתובבות בשטח וזיהוי נקודות בעייתיות.

חקלאי שרוצה להצליח צריך להכיר את הגידולים שלו ולהסתובב שם.
נכון שיש חברות שמחזיקות פרדסים או גידולים אחרים ואז המנכ"ל מרוחק מהשטח, אלא שאז הוא לא המגדל. הוא איש העסקים, לא החקלאי המגדל.

ותפקידו דומה במידה רבה לתפקידו של כל מנכ"ל בתעשייה או בעסקים.

ומה קורה בתעשייה ובמסחר?

מנכ"ל של תעשייה או עסק מסחרי נדרש לראות תמונה רחבה ובזמן אמת.

לשם כך יש לו לוח מחוונים (KPI's). לפחות כדאי שיהיה לו, אם הוא רוצה להצליח.

פעם אמר לי מנכ"ל שהכיר בצורך למדוד, אבל לא יכול היה להביא את עצמו לידי מדידה מסודרת – שיש לו אינטואיציה מצוינת והוא מכיר את החברה שלו גם בלי למדוד.

אינטואיציה חשובה מאד, וגם תחושת בטן מאד חשובה בקבלת החלטות.

אך הן אינן באות במקום מדידה.

המדידה נותנת לו תמונת מצב יומית, שבועית וחודשית. היא מציגה נפילות, או בעיות שצצות ועוזרת לנו לעקוב אחרי העמידה ביעדים וליצר תכנית פעולה.

האינטואיציה אינה מחליפה את הצורך במדידה,

והמדידה אינה מחליפה את הצורך להסתובב בשטח ולפגוש במציאות.

חזרנו להסתובבות בשטח

גם המדדים הטובים והמדויקים ביותר לא יכולים להחליף את המידע שהמנכ"ל יקבל בשטח. והשטח הוא רצפת היצור, או ביקור לקוחות עם אנשי המכירות, מחלקת ההנדסה והפיתוח, הצגה בתערוכות וכל מפגש אחר עם האנשים: העובדים, הספקים והלקוחות.

מנכ"ל שמסתובב ופוגש את העובדים שלו, יראה שיש להם אור בעיניים, תשוקה להצליח ומוטיבציה. או להיפך: מירמור, אבטלה סמויה ועיניים כבויות.

זהו מידע חשוב מאד שמדריך את המנכ"ל כיצד לפעול.

מנכ"ל שמסתובב בשטח ומשוחח עם העובדים  משדר להם שהם חשובים לו ומחזק את המוטיבציה שלהם.

אלא שלהסתובבות בשטח עלולים להיות גם היבטים שליליים.

לכך אגיע עוד רגע.

לפני כן נבחן הסתובבות בשטח מסוג אחר. רעיון חדש שתופס תאוצה בעולם.

מנכ"לים שמתנסים אחת לתקופה בעבודות תפעוליות

ביולי 2023 פורסמה כתבה בדה מרקר תחת הכותרת עושים משלוחים מחלטרים כבריסטה: דור חדש של מנכ"לים יורד לשטח.

בכתבה מתוארים מנכ"לים שמבצעים עבודות של אנשי השטח.

למשל אנדי פנג, סמנכ"ל הטכנולוגיה ואחד המייסדים של חברת דורדאש (DoorDash) מבצע שליחויות כאחד השליחים של החברה.

לחברה יש יותר משישה מיליון שליחים בעולם והיא מחייבת אלפים מהעובדים הקבועים של שלה בארה"ב, בקנדה ובאוסטרליה להשלים לפחות ארבעה משלוחים בשנה.

חברות נוספות שמתוארות שם הן אובר בה המנכ"ל דארה קוסרשאהי מסיע נוסעים מדי פעם.

אמזון השיקה לאחרונה מחדש תוכנית בשם Associate Experience Week (שבוע התנסות), שמעודדת עובדי מטה להתנסות במשך שבוע בעבודה תפעולית על מנת להבין טוב יותר את העבודה שלהם. התוכנית היא חובה לחלק מהמנהלים.

ומתוארות שם חברות נוספות.

מדוע ההתנסות המתוארת חשובה?

התכנית המתוארת היא צעד גדול מאד קדימה להבנה של מה שקורה בחזית התפעולית.

הפעילות של חברת דורדאש, לדוגמה, היא משלוחים ממסעדות.

זו החזית. שם יוצרים את ההכנסה. אנשי המטה שיושבים במשרדים ומקבלים החלטות, יקבלו החלטות טובות יותר כשיבינו מה קורה בחזית.

התכנית הזו גם מציגה כשל בעבודה הקיימת

פנג, סמנכ"ל הטכנולוגיות בדורדאש מצוטט בכתבה: "... מהר מאוד גם גילינו שכשאנחנו עושים את המשלוחים בעצמנו, אנחנו מקבלים הרבה תובנות לגבי מה נדרש על מנת לבצע את המשלוחים האלה כראוי".

אני מאד מעריך את המתודה החדשה ומקווה שתגיע גם לארצנו.

אלא שעם כל הכבוד והערכה שלי לרעיון שמתואר בכתבה, אנחנו מבינים שהמנהלים שם אינם לומדים מהעובדים על הבעיות בשטח ואינם מקשיבים לרעיונות שלהם לפתרון.

כך הם מפסידים הזדמנות ללמוד כל הזמן על כשלים ופתרונות ולא פחות חשוב הם מפסידים הזדמנות ליצור מוטיבציה אצל עובדי השטח.

עמירם לוין: המחשבה היצירתית נמצאת לא פחות אצל הצעירים

בפרק השני של הפודקאסט "המבצעים הגדולים של הכוחות המיוחדים" על "מבצע ענבי זעם" מצוטט עמירם לוין שהיה באותה עת אלוף פיקוד הצפון: "... השכל לא יושב אצל הגנרלים. לגנרלים ולמפקדים הבכירים יש יותר ניסיון, יותר ידע. אבל המחשבה היצירתית נמצאת לא פחות אצל הצעירים. אלף כי הם צעירים, תאי המוח שלהם פעילים הרבה יותר. שתיים הם רואים זוויות שאתה לפעמים לא רואה. אתה שבוי כבר בדברים. שלוש כשאתה נותן לחבורה הצעירה הזאת ליזום הם מחויבים לתכנית שהם הציעו לך. הם ישקיעו בה יותר והמוטיבציה שלהם תהיה יותר גבוהה מאשר אם נבוא ונכתיב להם...".

ראוי שכל מנהל בכיר וכל מנכ"ל ילמד מהתבונה של עמירם לוין שהתייחס לדרך הפעולה שלו כשהיה אלוף פיקוד הצפון. ראוי גם ללמוד מהענווה של המנכ"לים המתוארים בכתבה למעלה.

מה לא לעשות...

ההסתובבות בשטח, ההקשבה לעובדים, לספקים וללקוחות מאד חשובה. ועוד יותר שגרת הפעולה בעבודת השטח – חשובה מאד ומביאה ערך רב.

אלא שכל מנהל צריך לדעת היטב מה כן ומה לא.

מנכ"ל ומנהלים אחרים חייבים להישמר שלא לחתוך את המנהלים שתחתיהם.

לא לחתוך את שרשרת הניהול.

זו רק כאילו התייעלות. בעצם זו דרך ליצור חוסר משמעת, בלגן ופגיעה במוטיבציה של המנהלים.

חשוב שהמנהלים שמסתובבים בשטח ישוחחו עם עובדים, שיתנו משוב חיובי היכן שרק ניתן וירבו לפרגן.

אבל אסור, ממש אסור להם לתת הוראות, לנזוף או לתת משוב שלילי.

את זאת עליהם להעביר רק דרך שרשרת הניהול. בקצה הדרך, המנהל הישיר של העובדים, הוא זה שצריך לתת תשובות והוא זה שישוחח ויעיר לעובדיו.

באותו אופן מנכ"ל שפוגש לקוחות חייב לעשות זאת כדי לקבל מידע חשוב. ובאתו הזמן עליו להישמר שלא יהפוך לכתובת של הלקוחות לתלונות או הזמנות.

חשוב מאד לשמור על מעמדו של סוכן השטח. אחרת החברה תיפגע.

סיכום והמלצה

בכתבה שפורסמה בדה מרקר ביולי לפני שנה, מתוארים מנכ"לים של כמה חברות בינלאומיות גדולות שיורדים לשטח, לחזית הפעולה ומבצעים עבודות "פשוטות". העבודות שיוצרות את ההכנסות של החברה. עבודות כמו משלוחים ממסעדות, הסעת נוסעים, שיפוץ דלתות וכדומה.

בדרך זו הם לומדים על מכשולים ותקלות, "מקדמים אמפטיה ושיתוף פעולה" ומשפרים את המוטיבציה של העובדים.

כל הסתובבות בשטח שבאה מתוך ענווה ונכונות ללמוד מהעובדים, תציג למנכ"ל ולמנהלים בכירים אחרים מידע חשוב שלא ניתן להגיע אליו בדרך אחרת.

בה בעת הסתובבות כזו תשפר את המוטיבציה של העובדים.

אלא שמנהלים שמסתובבים בשטח חייבים להישמר מהרצון להעיר הערות ולחלק הוראות.

עליהם להתמקד אך ורק ביצירת קשר, בהקשבה, במשוב חיובי ופירגון היכן שרק ניתן.

את כל ההערות עליהם להוריד למטה דרך שרשרת הניהול.

בהחלט כדאי לנו ללמוד מהרעיון שפורסם בכתבה וגם מהדברים שאמר עמירם לוין.

שפרו את מה שחשוב לכם עם ליווי אישי מקצועי קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום עם זאב רונן ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחצו לתיאום שיחה

שאלת סקר חשובה

במאמר למעלה אני מציג גישה ניהולית חדשה שהולכת ומתפשטת בעולם ולפיה מנכ"לים ומנהלים בכירים, יורדים לשטח, לחזית הפעולה ומבצעים את העבודה בשטח. העבודה "הפשוטה" לכאורה.

אלא שכל ירידה לשטח, והסתובבות בקרב העובדים מזמנת למנהלים את הפיתוי הרע לחלק הוראות ולהעיר הערות.

מה קורה בחברה שלך?

שאלת הסקר ששאלנו לראשונה לפני שמונה שנים הייתה:

עד כמה המנכ"ל בארגון שלכם מתערב בעבודה של המנהלים תחתיו?

תוצאת הסקר מעניינות אד וגם מאכזבות במידת מה.

אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.

סקר

רשימת מאמרים בנושא ניהול חברות

  1. ניהול על פי יעדים פורסם בשנת 2014
  2. מהן התכונות הנדרשות למנהל/ת מצליח/ה - תוצאות הסקר וניתוחן פורסם בשנת 2017
  3. ניהול מלאי – מדוע זה חשוב כל כך וכיצד לעשות זאת? פורסם בשנת 2019
  4. מנכ"ל סמכותני או מנכ"ל שמתקשה לקבל החלטות, מי מהם גורם יותר נזק לחברה? פורסם בשנת 2019
  5. מהן המיומנויות החשובות למנכ"לים מצליחים – מה חושבים המנכ"לים ומה חושבים אחרים? פורסם בשנת 2020
  6. "ניהול איכות ספקים" – איכות הספקים היא בעצם שיקוף איכות הארגון שלך פורסם ע"י ד"ר נאוה קליין בשנת 2020
  7. האם יש תפקידי ניהול נשיים? פורסם בשנת 2023
  8. מהי הדרך הטובה לנהל עובדים בתקופת מלחמה? פורסם בשנת 2023
  9. ניהול עצמו בתקופת מלחמה – מקומו של המאמן לצידו של המנהל פורסם בשנת 2023
  10. המדדים שחשובים לניהול עסק – חלק ראשון, המדדים שהמנכ"ל בוחן באופן תדיר פורסם בשנת 2023

בסיום המאמר האחרון יש קישור לכל שבעת המאמרים בסדרה זו ועוד מאמרים בנושא מדדים ומדידה.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

מאמר מענין תודה,
מנכ"ל שלא צמח מלמטה באמת לא מכיר את החברה שלו טוב ולכן טוב יעשה עם יתנסה בפעילויות שונות של החברה בשביל להכיר אותן מקרוב, אבל, גדול, הפאנץ של כל הפוסט הזה נמצא במשפט "...אנחנו מבינים שהמנהלים שם אינם לומדים מהעובדים על הבעיות..", וזו שורש הבעיה , חשוב שמנכ"ל ומנהלים בכירים בארגון יתנסו במה שהארגון עוסק בו לא בשביל לתת פתרונות אלא בשביל עצמם להכיר את העולם בו הם פועלים. את הפתרונות חייבים להביא בעזרת צוותי שיפור על ידי העובדים שעוסקים בעבודה יום יום ולא על ידי אורחים מזדמנים.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג