השבוע כתבה לנו המורה של הבת בכיתה א: "אתם מוזמנים לבוא למרחב כיתות א' ולראות את היצירות המדהימות לחנוכה המקשטות את הקירות. שבחו את הילדים הם עושים עבודה מדהימה עם אלה המורה לאומנות!"
מיכל המורה מזכירה לנו – ההורים - כל הזמן לשבח את הילדים, לפרגן להם כדי לחזק אותם.
האם נכון לפרגן רק לילדים בכיתה א?
לפני זמן מה קיימנו דיון באחת החברות. בדיון השתתפו גם מנהלים בכירים וגם עובדים מהדרגים הנמוכים ואחד העובדים ציין כי המנהלים אף פעם לא אומרים מילה טובה, לא משבחים.
על כך הוא קיבל את התשובה הבאה: "למה צריך להגיד מילה טובה? אתה עושה את העבודה שלך".
נסתכל פנימה, אל עצמנו. האם אין אנו נהנים לקבל מחמאות? לשמוע מילה טובה?
אני מעריך כי כולנו אוהבים לקבל מחמאות ונעשה מאמצים כדי לחזור ולקבל מחמאה.
וכך נכון גם בעבודה. עובד שמקבל מחמאה עבור ביצוע מוצלח של עבודתו, יעשה מאמצים לחזור ולקבל שוב מחמאה.
המאמצים שהעובד יעשה לבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר כדי לקבל מחמאה ופרגון מהממונים עליו, יהיו לאין ערוך רבים יותר מהמאמצים שיעשה כדי להימנע מנזיפה על ביצוע כושל.
לאחרונה ביקרתי במפעל גדול בעמק הירדן. על לוח המודעות בכל מחלקה הייתה תלויה רשימת העובדים במחלקה עם הרבה דגלים ירוקים ומעט אדומים.
הסבירו לי כי העובדים מקבלים משוב חיובי ושלילי על הביצועים. על כל ביצוע מוצלח, רעיון חדש, שיפור או מניעה של כשל העובד מקבל דגלון ירוק. כל חמישה דגלונים ירוקים הופכים לגביע. אם עשה טעות הוא מקבל דגלון אדום ויורדים לו שלושה דגלונים ירוקים.
במקומות נוספים קיימת שיטות דומות להגברת המוטיבציה של העובדים. באחת החברות נוהגים לפרסם עלון קיר בסיום כל חודש ומציינים גם מחלקות או עובדים שעשו מאמצים מיוחדים. בכל עת שהעלון מפורסם, העובדים באים לראות בעניין רב.
כאשר מישהו חושב שהגיע לו שיציינו גם אותו לשבח, הוא הולך למנהלת משאבי אנוש ונלחם על "המגיע לו". אני מזכיר, זה לא כסף או כל פרס חומרי אחר. רק מילה טובה על לוח המודעות.
בחברה שניהלתי בעבר נהגנו לתת סמיילי על ביצועים מוצלחים. "הסמיילי" הופיע עם מכתב אישי או ברשימה שפורסמה. כמו כן, בעיקר נהגנו לכתוב לעובדים מכתבי הוקרה. בביקורים שהייתי מקיים מדי פעם בבתים של העובדים ראיתי את המכתבים במסגרת תלויים בסלון.
כמובן שכאשר היה צורך לנזוף, גם את זה ליווינו במכתב.
כל המכתבים ,תמיד, היו מתויקים גם בתיק האישי.
המלצה:
אל תחסכו במחמאות ובפרגון. כל אחד רוצה לקבל מחמאות, גם העובדים שלכם.
דרך הניהול ותגמול העובדים באמצעות מחמאות ושבחים משיגה תוצאות הרבה יותר טובות, מהר יותר והאווירה הכללית נעימה יותר.