עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

המדדים שחשובים לניהול עסק – חלק שביעי ואחרון: מדדים מיוחדים וסיכום

בסיום תמצאו קישור למאמרים הקודמים בסדרת המאמרים על מדדים שחשובים לניהול עסק ולרשימת מאמרים בנושא מדידה, מדדים ויעדים.

סדרת המאמרים הזו היא ריכוז של המדדים החשובים שכל עסק צריך למדוד.

לאורך השנים עסקתי רבות בהצגת מדדים וכעת אציג אותם בתמצית עם קישור למקומות בהם הם מתוארים יותר בפירוט.

זה החלק השביעי והאחרון בסדרה והוא כולל גם סיכום קצר.

חשוב שנזכור כי השיפור מתחיל תמיד במדידה ואחרי כן בחקירה לגורמי השורש וייצור של פעולות מתקנות ומונעות.

מדדים חשובים שנמדוד מדי פעם. לא בתדירות שבועית או חודשית:

מדד ראשון: האם כל המוצרים תורמים לרווח התפעולי, ל-EBIDTA?

האם גם אצלכם יש מוצרים מאד דומים עם מאפיינים שונים במעט ללקוחות שונים?

פה היה איש מכירות שהיה בטוח ש"התאמה קטנה" ללקוח חדש תביא מכירות,

שם הייתה בקשה של לקוח פוטנציאלי שלא התממשה בסוף לכדי קניות – וכך הצטברו עוד ועוד מוצרים מאד דומים.

או מוצרים שכמעט לא נרכשים ושוכבים על המדפים.

אני מסתובב במחסנים של חברות סחר ורואה אלפי מוצרים - רבים מהם כמעט זהים - שוכבים על המדפים בלי תנועה.

וגם בחברות יצרניות התמונה דומה.

יש גם מוצרים עם היקף מכירה משמעותי שאינם תורמים לרווח.

אולי אף תורמים להפסד.

בחינה של התרומה של המוצרים השונים לרווחיות החברה היא אחד המדדים שכדאי לבחון אחת לתקופה.

תדירות המדידה המומלצת היא פעם בשנה או פעם בשנתיים.

ככל שיש יותר מוצרים העלויות גדלות. יותר מלאי שלא זז, יותר מורכבות ביצור או בניהול שרשרת האספקה.

אילו מוצרים תורמים לרווח, או ל- EBIDTAשל החברה ואילו לא?

חשוב למדוד, ללמוד ולהשתפר.

(ראו הסבר במאמר הראשון בסדרה).

במאמר שפרסמתי כאן לפני כמה שנים הצגתי בחינה של רווחיות המוצרים והמורכבות שלהם.

(לחצו כאן כדי לקבל הסבר על ההגדרה של מורכבות המוצרים).

העלינו על גרף את רווחיות המוצרים, המורכבות שלהם והיקף המכירות וקיבלנו את התמונה הבאה:

02.10 1

אין טוב ממראה עיניים והגרף הציג תמונה מפתיעה שלא היינו ערים לה.

ניתחנו את הגרף וקבענו תכנית פעולה:

ראשית, הגרף הציג כמה משקולות שמושכות את הרוויות הכללית למטה.

מוצרים N, O ו- L היוו בעיה גדולה. אך מאחר והם נמכרו בהיקף גדול בחנו האם ניתן לשפר את הרווחיות ולהגיע לרווחיות חיובית, או להפסיק ליצרם.

לגבי המוצרים הקטנים עם רווחיות שלילית ההחלטה הייתה להפסיק ליצרם מיד.

מוצר E היה עם רווחיות טובה ומכירות יפות אך עם מורכבות גדולה. לכן מונה צוות לבחינה של דרכים להקטנת המורכבות.

בהמשך בחנו את כל המוצרים שנותרו. כיצד להקטין את המורכבות.

הגרף הבא מציג את ההחלטות שהתקבלו לפעולה בשלב הראשון:

02.10 2

ככל שיש יותר סוגי מוצרים (מק"טים או SKU's) כך מורכבות הלוגיסטיקה גדלה וזה עוד לפני שבחנו את הרווחיות של המוצרים.

מדד שני: דיוק עצי מוצר

בדיקה של עבודה מדויקת לפי עצי המוצר היא עוד אחד מהמדדים שכדאי לבדוק מדי פעם. אחת לשנה או אחת לכמה חודשים.

אני מניח שבכל בדיקה כזו יהיו לכם כמה הפתעות.

מתפתחת תורה שבעל פה שאינה מעודכנת במערכת. לא מדייקים את עצי המוצר.

לעיתים הטכנולוגים בחרו לעשות שינויים בעץ המוצר אבל השינוי לא נרשם ונשאר כתורה שבעל פה.

לעיתים השינוי הוא פשוט תוצאה של עבודה לא מדויקת ביצור.

בכל מקרה בחינה ומדידה של דיוק העבודה תשפר את התנהלות התפעול.

חשוב מאד לתעד את הבדיקה וגם לרשום מה שיעור הדיוק של העבודה לפי עצי המוצר.

כל מדידה היא ההתחלה של השיפור.

מדד שלישי: משוב מלקוחות

משוב מלקוחות נותן מענה לארבעה צרכים:

  • למידה ושיפור. אם נשאל את השאלות הנכונות נלמד כיצד להשתפר.
  • הגברה וקיבוע של שביעות הרצון של הלקוחות. אם הלקוחות שבעי רצון, עצם התשובות שהם יתנו ייקבע את שביעות הרצון בראשם.
    אם הלקוחות אינם שבעי רצון, ההתעניינות שלנו, ההקשבה שלנו והאפשרות שלהם לכתוב את חוסר שביעות הרוצן -תוביל לשיפור משמעותי של הרגשתם ושל שביעות הרצון שלהם.
  • הזדמנות לקבל המלצות עלינו. כמובן רק בתיאום עם הלקוח, אחרי שענו על השאלון.
  • מדידה של תהליך השיפור.

מבנה השאלון

השאלון חייב להיות מאד נוח להתייחסות:

באינטרנט.

קצר (שלש עד חמש שאלות לכל היותר).

רק שאלות פתוחות. לא שאלות של כן ולא.

אלא שאלות כמו: עד כמה אתם שבעי רצון מהמוצרים (או השירות) שלנו. אנא דרגו מ-1 ממש לא שבעי רצון, עד 5 מאד שבעי רצון.

הדגש הוא על מילים כמו "עד כמה...".

רק דירוג יוציא מהלקוחות שלנו מידע שיהיה בעל ערך עבורנו.

לאפשר את הדירוג בלחיצה על הערך המתאים. שיהיה קל, זמין ומהיר.

ניתוח, שיפור ומדידה

כמו בכל מדידה תנתחו את התשובות ותבחנו כיצד לשפר.

תמדדו ותנהלו מעקב על הציון הכללי.

אל תעגלו פינות. כל זיוף או עיגול פינות יפגע רק בכם. תחפשו את ההזדמנות לשפר ולא להראות תוצאות טובות היכן שהן לא ממש כאלו.

תדירות המדידה: לעבור כל לקוח פעם בשנה, או בסיום עבודה משותפת.

סיכום כללי לסדרה

הצגתי רק את המדדים של הסמנכ"לים

כל המדדים שהצגתי בסדרה זו היו של המנכ"לית והסמנכ"לים – דרג ההנהלה.

כל אחד מהסמנכ"לים ישרשר את המדדים שלו אל המנהלים והעובדים שהוא מנהל עם פירוט לפי אזורי הניהול שלהם.

למשל סמנכ"לית התפעול נמדדת על ה-OEE הכללי.

היא תמדוד את ה-OEE במחלקות ובמשמרות השונות.

סמנכ"לית המכירות תימדד על העמידה שלה ביעדי המכירות

היא תמדוד את מנהלי המכירות תחתיה.

וכך הלאה בכל התחומים.

לוח המחוונים

את נתוני המדידה החודשיים נעלה על לוח המחוונים (Dash Board) שמרכז את כל המדדים בליווי צבעים:

ירוק יציין תוצאה של 98% ומעלה מהיעד.

צהוב תוצאה מתחת ל-98% ומעל 92%.

אדום תוצאה של 92 ולמטה מהיעד.

נבחן את הדוגמה למטה:

02.10 3

שימו לב שבמרבית המדדים יש שיפור לאורך השנה.

פעילות השיפור

בכל חודש המנכ"ל מרכז דיון על העמידה ביעדים.

כל סמנכ"לית תציג תכנית פעולה להשגת היעדים במקרים שהיא אינה עומדת ביעד.

כל המדדים שהצגתי בשבעת המאמרים האחרונים חשובים.

אבל כדי להפוך את המדידה לתכנית שיפור, נדרש לעבוד עם ההנהלה על לוח המחוונים.

סיכום והמלצה

לרשימת המדדים העיקריים שהצגתי בששת המאמרים הקודמים, הוספתי כעת עוד שלושה מדדים.

המדידה של תרומת המוצרים השונים לרווחיות החברה.

מדידה של דיוק העבודה על פי עצי המוצר.

מדידה של המשוב מהלקוחות.

מדדים אלו נמדדים אחת לתקופה, לא באופן סדיר (כלומר, לא פעם ביום, פעם בשבוע או פעם בחודש).

המדידה מאד חשובה, אך כדי ליצור שיפור חייבת להיות פעולה סדירה של הנהלת החברה לעמוד ביעדים.

שאלת סקר חשובה

זהו המאמר השביעי והאחרון בסדרת המאמרים בנושא מדדים ויעדים.

האם ועד כמה עובדים בחברה שלך עם יעדים?

האם יש אצלכם יעדים והאם מתייחסים אליהם, או שהם רק קישוט?

הסקר פורסם לראשונה לפני שש שנים, ושאלת הסקר היא:

כיצד מנהלים אצלכם את היעדים?

תוצאות הסקר מאד מעניינות וגם קצת מאכזבות.

אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.

סקר

רשימת המאמרים בסדרה זו של ריכוז המדדים

  1. המדדים שחשובים לניהול עסק – חלק ראשון: המדדים שהמנכ"ל בוחן באופן תדיר פורסם בשנת 2023
  2. המדדים שחשובים לניהול עסק – חלק שני: משאבי אנוש וכספים פורסם בשנת 2023
  3. המדדים שחשובים לניהול עסק – חלק שלישי: שרשרת האספקה פורסם בשנת 2023
  4. המדדים שחשובים לניהול עסק – חלק רביעי: תפעול ומכירות פורסם בשנת 2023
  5. המדדים שחשובים לניהול עסק – חלק חמישי: איכות ושיווק פורסם בשנת 2023
  6. המדדים שחשובים לניהול עסק – חלק שישי: הנדסה ופיתוח פורסם בשנת 2023

רשימת מאמרים בנושא עבודה עם מדדים

  1. ארבעה מדדי ביצוע חשובים שכדאי להכיר פורסם בשנת 2013
  2. מדדים לבקרה ושיפור מערך האחזקה פורסם בשנת 2013
  3. הגדלת המכירות בעזרת מדידה ותגמול פורסם בשנת 2013
  4. האם צמצום כמות המוצרים יכול להביא להגדלת הרווחיות (EBIDTA) של החברה? פורסם בשנת 2013
  5. שישה כללים ומדדים ליצירת רווח פורסם בשנת 2014
  6. מדוע כדאי לנו למדוד ואיך להטמיע תרבות של מדידה? פורסם בשנת 2017
  7. היזהרו מעיוותים שהעבודה עם מדדי ביצוע עלולה להביא פורסם בשנת 2017
  8. על מה אני מסתכל בדוחות הכספיים? פורסם בשנת 2019
  9. עד מתי ניתן להמשיך ולהתייעל? פורסם בשנת 2022
  10. מדוע חברות לא גובות תשלומים שמגיעים להן? פורסם בשנת 2023
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

סדרה מאוד מענינת ומלמדת,
מדידה היא המרכיב הכי חשוב בתהליך המעבר לחברה עם איכות ומצויינות, בלי שינוי תרבותי מתאים שיעביר את החברה לתהליכי מדידה לא יאפשר לחברה לשפר באמת את מצב האיכות והמצוינות בחברה.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג