בחברות בהן המוצר מורכב ממספר מרכיבים העבודה עם עץ מוצר (או המונח באנגלית שרווח במקומות רבים: BOM – Bill Of Material) הינה דבר ברור וחלק משגרת העבודה.
אך כמו כל דבר, גם את עצי המוצר צריך לנהל ובשביל לנהל נכון כדאי למדוד.
במהלך שגרת העבודה הרגילה נכנסים שינויים בעץ המוצר. לפעמים השינוי יהיה פתרון לבעיות שמתעוררות בתהליך היצור ואז הטכנולוגים ימצאו חומר אחר. לפעמים השינוי יהיה כתוצאה משינוי שקרה ברכיב מסוים, או מחסור בחומר גלם ושימוש בחומר חליפי, ולעיתים השינוי יהיה פתרון מקומי שנתנו עובדי היצור בשטח.
מאחר ורובנו שונאים בירוקרטיה, ובפרט את נהלי העבודה הכתובים שנראים כטרחה מיותרת ומשהו ששייך רק למנהלת האיכות, לא באמת משהו חשוב – השינוי יישאר כתורה שבע"פ ולא יוטמע בנהלים המסודרים.
אכן, בד"כ התורה שבע"פ עובדת ועובדי היצור והמחסנאים "יזכרו" להשתמש בחומר החליפי ולא בחומר שמערכת המידע מנחה להזמין, החומר "הישן" שכבר לא בשימוש.
כמובן שדרך זו היא הרת אסון ותביא לטעויות הן ביצור והן בניהול החומר והמלאים.
מערכת המידע תנהל את החומרים לפי מה שרשום במערכת. המערכת היא "גולם" ויודעת רק מה שנרשם בה.
מחלקת הרכש תזמין חומרים לפי מה שרשום במערכת המידע וגם כאשר היא תזמין את החומר המתאים לפי ה"תורה שבע"פ" - המשיכה הלוגית מהמחסן תהיה לפי מערכת המידע. כלומר - התנועות הלוגיות יהיו של חומרים לא מתאימים, ולא התנועות הפיזיות של החומרים.
במחסן יצטבר מלאי של חומרי גלם לא בשימוש ואילו היצור יתקע ללא חומרים מתאימים ויריצו הובלות בהולות מהספקים.
אם נראה לכם שהרשום כאן הינו מופרך, אתם מוזמנים להיכנס לרצפת היצור אצלכם ולבדוק אקראית כמה מוצרים שמיוצרים עת, ולבחון אם היצור מתאים לעץ המוצר שרשום במערכת המידע.
תרבות האלתורים שלנו
מניסיוני האישי, הן כמנהל והן כמנחה של פרויקטים לשיפור בחברות, בכל פעם שבדקנו את המדד הזה, הופתענו עד כמה תרבות האלתורים חזקה אצלנו וכמה מעטה ההתאמה בין עץ המוצר הרשום במערכת ועץ המוצר בשימוש.
דיוק עצי מוצר
המדד המתאים לנושא זה נקרא: "דיוק עצי מוצר". אופן המדידה הינו כפי שרשמתי למעלה, נכנסים לרצפת היצור ובוחנים כמה עצי מוצר (העץ שבשימוש בפועל מול מה שרשום במערכת המידע). נחלק את כמות עצי המוצר שהיו מדויקים לגמרי בכמות עצי המוצר שבדקנו. התוצאה מבוטאת באחוזים.
המלצה
הכניסו את המדד של דיוק עצי מוצר לרשימת מדדי השיפור הנבדקים אצלכם. בדקו מספר פעמים במהלך החודש (כאשר הדיוק מאד גבוה, ניתן לרדת לפעם בחודש) ותקנו כל עץ מוצר שגוי.