הבלוג של חברת 'מצוינות בעסקים' בנושאי תעשייה, ניהול ועסקים בארץ ובחו"ל. מעל 600 מאמרים מקוריים של יותר מ-30 כותבים וכותבות.
בשבוע שעבר הצגתי את הסקר הכללי כולל סדר החשיבות שמייחסים העובדים לשמונת המשתנים החשובים להם לאורך עשר שנים האחרונות. במאמר הנוכחי נרד לפרטים ונתמקד בהיבט של היציבות במקום העבודה לאורך השנים האחרונות ובשונות של מגדר ושל גיל.
כמה אחוזים מהזמן שלכם מתבזבזים על כיבוי שריפות? וכמה מהעיסוק שלכם הוא ברמה האסטרטגית של החברה? היום נדבר על האצלת אחריות. איך ולמה כדאי לכם להאציל סמכויות בחברה?
היום נעסוק בהשפעה של קירות זכוכית עליכם ועל העובדים, איך זה עוזר לשפר את האמון בחברה?
מזה 20 שנים שחברת CofaceBDI, בשיתוף עם מגזין דה מרקר עורכות סקר בשאלה "מי הן 100 החברות שהכי טוב לעבוד בהן בישראל". זו השנה השישית שאני מפרסם מאמר שדן בסקר הזה. זהו המאמר הראשון מתוך ארבעה.
באופן טבעי יש מידע שהעובדים, ואפילו המנהלים, מסתירים מהמנכ"ל. המנכ"ל צריך מאוד להתאמץ לקבל הרבה מידע, וזה תלוי במערכת היחסים שהוא בונה עם העובדים בחברה.
היום נדבר על הדרך הנכונה לנהל את תנועת החומרים במפעל. למה זה חשוב? איך זה משפיע על הרווחים?
בשנים האחרונות, בינה מלאכותית הפכה לכלי מרכזי שמאפשר לארגונים לייעל תהליכים, לשפר את קבלת ההחלטות ולחזק את השותפויות העסקיות שלהם. בתחום הרכש, היכולת להטמיע AI משנה את הדרך שבה מחלקות רכש מתפקדות, והיא מהווה יתרון תחרותי משמעותי.
כשאתה נכנס לתפקידך כמנהל, בוחנים אותך בשבע עיניים. את או אתה מגיעים לתפקיד חדש ואולי אפילו למקום חדש וחסר לך הרבה ידע. אפילו ידע בסיסי. חשוב מאד להגיע כלומד, לא כמי שיודעת. גם אם צמחת מתוך החברה וגם אם הגעת מבחוץ.
בסרטון זה אדבר על ניהול ברגים ומלאי דומה באמצעות קנבן חזותי, למה זה מועיל וממה כדאי להמנע?
שיטת קנבן (או שיטת המגירות) היא שיטה שפיתח טאיצ'י אוהנו מחברת טויוטה ומטרתה לייעל את ניהול המלאי לאורך כל שרשרת האספקה בצורה מיטבית. בסרטון אסביר איך להשתמש בשיטה הזו.
מתי אנחנו מגלים שיש לנו בעיה במלאי? מה אנחנו עושים במקרה כזה? בסרטון אסביר למה לתקן את המלאי ולהמשיך כרגיל זו טעות ואיך אפשר לעבוד נכון.
העידן הדיגיטלי מביא עמו שינויים מרחיקי לכת בכל תחומי העסקים, ומחלקות הכספים אינן יוצאות דופן. כלי בינה מלאכותית הפכו לחלק בלתי נפרד מהניהול הפיננסי של ארגונים רבים, כשהם מציעים פתרונות חדשניים ואוטומטיים למשימות מורכבות. במאמר זה, אבחן כיצד AI משתלבת בניהול הפעילויות המרכזיות במחלקת הכספים, ומהם היתרונות שמציעים כלים אלו לארגון.
בסקר שערכנו בבלוג לפני שבע שנים דרגתם את תכונת המנטורינג בין עשר התכונות החשובות למנהל/ת מצליח/ה. אף על פי כן בסקר אחר שקיים on-line בבלוג, כל הזמן, עולה כי רק 5% מהחברות מקיימות אצלן מנטורינג. בהמשך ננסה להבין מדוע המנטורינג למנהלים אינו נפוץ ואיך לקיים אותו.
בחברות רבות קיימת המחשבה שאם העובדים ידעו כמה החברה מרוויחה הם ירצו יותר כסף. לא רק שהמחשבה הזו שגויה, האמת שאם העובדים ידעו זה רק יעזור לחברה להרוויח יותר. זו רק דוגמה אחת, בסרטון אסביר על חשיבותה של השקיפות בחברה והתרומה הגדולה שלה לרווחים.
מה ההבדל בין הגדרת תפקיד להגדרת אחריות? קודם כל בחברות רבות אין הגדרה כלל, בחברות אחרות הגדרת התפקיד ארוכה כל כך ומלאה בתוכן מיותר עד כדי כך שאף אחד לא זוכר מה באמת כתוב שם. בסרטון אסביר למה זה חשוב ואיך עושים את זה נכון ותמציתי.
מכירים את הרגע הזה שאתם באים עם רעיון גאוני אבל ברגע שאתם מציגים אותו קם מישהו ומצנן את ההתלהבות? ישר מוצא סיבות למה לא, למה הרעיון לא יעבוד. אז למה זה בעצם טוב לשמוע למה לא? איך אפשר להשתמש בזה? כל התשובות בסרטון.
בעידן הדיגיטלי, בו השינויים הטכנולוגיים מתרחשים במהירות מסחררת, גם מחלקות משאבי אנוש נדרשות לאמץ כלים וטכנולוגיות מתקדמות כדי לשפר תהליכים, לייעל את העבודה ולשפר את חוויית העובד. בינה מלאכותית מציעה פתרונות חדשניים שנוגעים לכל שלבי חיי העובד בארגון. במאמר זה, אתמקד בשימושים השונים של AI במחלקת משאבי אנוש, תוך בחינת יתרונותיה והאתגרים שהיא מציבה.
התפקיד של השיווק הוא ליצור את הרצון לקנות את המוצרים שלנו, התפקיד של המכירות הוא לספק את הרצון לקנות מאיתנו. השיווק מקדם את המכירות, והמכירות מצידן, יכולות לפגוע במותג.
בסרטון זה נלמד איך לקחת את השליטה לידיים שלנו ולעבור ממצב של דאגה למצב של השפעה.
מה זה הגוף הזה הנהלה בכלל? בואו נחשוב רגע, תחפשו בגוגל, דירקטוריון או מועצת מנהלים. אלה גופים עם הגדרה ברורה, יש להם סמכות, חובות חוקיות, רגולציה. אבל מה זה הנהלה? מה זה הגוף הזה שקוראים לו הנהלה? אז לכאורה אין דבר כזה. כלומר בתקנות, זה לא גוף רשמי, אבל הוא גוף חשוב מאוד, והוא חסר בהרבה מאוד ארגונים. בסרטון אפרט מה תפקיד ההנהלה ולמה היא חשובה.
וילפרדו פארטו היה כלכלן וסוציולוג איטלקי שחי בין 1848-1923 והוא מצא ש80% מהעושר באיטליה מוחזק על ידי 20% מהאיטלקים. איך זה קשור אלינו? מה אנחנו יכולים ללמוד מזה? איך נשתמש בזה כדי לשפר את רווחיות העסק? כל התשובות בסרטון.
השלב הראשון: הגדרת תפקיד. רגע, מה הקשקוש הזה? הגדרת תפקיד של מנהל? הוא יודע שהוא מנהל את המחלקה, האגף, המפעל, המחסן או החברה. הכל עובד, מדוע להפריע? אז זהו, שלא. במקרים רבים מדי אין למנהל יעדים ואין תאום ציפיות בינו ובין המנהל שלו.
בכל קהילה או ארגון יש תרבות ארגונית, היא תוצאה של הערכים שישנם באותו מקום. הערכים האלה והתרבות הזאת נקבעים על ידי ההנהלה או כוחות דומיננטיים אחרים בחברה. בסרטון אסביר איך כדאי לקבוע את הערכים המנחים וכך ליצור תרבות ארגונית המתאימה לארגון.
מה זה תעשייה 4.0? ומה אנחנו יכולים ללמוד מזה? התשובות בסרטון.
פרמיה היא דבר רע, לכולם, גם אם תקראו לזה בונוס. כל תגמול שממוקד במשתנה אחד או במעט משתנים כמו תפוקה או כל דבר אחר, יומית, שבועית, חודשית או אפילו רבעונית הוא דבר רע. מדוע? בסרטון אסביר למה זה מזיק גם לעובדים וגם למעסיק.
בשבוע שעבר ראינו שהכישור שהמנהלים גם בהייטק וגם בתעשייה רוצים לחזק במקום הראשון הוא "יכולת לעבוד עם בינה מלאכותית". בפועל עבודה עם AI. הבנות שלי בתיכון עובדות יותר עם הבינה המלאכותית ממה שאני פוגש בחברות. שאלתי את ד"ר בנימין גוזלן מומחה לבינה מלאכותית, על מה הוא ממליץ ומהם הדגשים החשובים.
בחלק הראשון התייחסתי לממצאים בסקר בנושא אילו כישורים המנהלים מחפשים אצל העובדים. וסתירות מהותיות בין מה שהמנהלים מצהירים ודרך פעולתם בפועל. הפעם אני מתייחס לכישורים שהמנהלים מעוניינים לחזק אצל עצמם. ובהשוואה בין מה שהמנהלים מבקשים לחזק אצלם ובין מה שהם מחפשים אצל העובדים.
בפוסט זה אבחן את ההשפעות המרכזיות של AI על עבודתם של מנהלים, אדון באתגרים העומדים בפני ארגונים בהטמעת הטכנולוגיה, ואביא דוגמאות קונקרטיות לשימוש מוצלח ב-AI בארגונים.
השבוע פורסם מדד הכישורים של TheMarker ואפקה. המדד השנתי נועד להתחקות אחר הכישורים הרכים הדרושים במשק הישראלי, לאור השינויים שחלים בו מבית ובמחוץ. אני אציג כמה מהתובנות שעלו בסקר, מה חושבות על כך שלש מנהלות מובילות בתחום של משאבי אנוש וגיוס והשמה. ואילו פערים אני מוצא בין מה שהמנהלים חושבים ואומרים ובין התנהגותם בפועל.
ישבנו בפורום מנחים של צוותי שיפור ותמיר הזכיר שעובדים עוזבים את המנהל שלהם ולא את מקום העבודה. כלומר, הם עוזבים את מקום העבודה אבל בגלל שהם עוזבים את המנהל הישיר. הוא הסיבה העיקרית לעזיבתם, או להישארותם.