הבלוג של חברת 'מצוינות בעסקים' בנושאי תעשייה, ניהול ועסקים בארץ ובחו"ל. מעל 600 מאמרים מקוריים של יותר מ-30 כותבים וכותבות.
הדרך המקובלת לניהול תנועת החומרים במפעל היא משיכה. בסרטון אסביר מדוע הדרך הזו לא טובה ואתן דוגמה לדרך מדויקת ויעילה יותר.
אני מציג כאן סוגים שונים של תקשורת, בהיבט עם מי ואיך אנחנו מתקשרים. למשל דיאלוג או רב שיח או משא ומתן שזה סוג של תקשורת שונה וייחודי. סגנונות שונים של תקשורת. למשל, מקשיבים אחד לשני, או צועקים אחד על השני וכל מה שבין לבין. מכאן נגיע לקשר בין סוג התקשורת, עם מי הוא מתנהל ובין סגנון התקשורת. ובנוסף מה נרוויח וכמה נשלם בכל דרך.
שאלה שחוזרת על עצמה המון היא 'מה הם מדדי הביצוע הכי חשובים?' במה להתחיל? מה הכי חשוב? תכירו את המושג KPIs (Key Performance Indicators). בסרטון אדבר על המדדים החשובים ביותר בכל תחום.
דמיינו שאתם יושבים במשרד ומסתכלים על הקיר בקצה החדר, על הקיר תלויות המון תעודות. אתם רואים את התעודות, אבל לא רואים מה כתוב בכל אחת מהן. מי שנמצא קרוב לקיר רואה מה כתוב על כל תעודה, אבל לא את כל הקיר. זה מה שקורה גם בחברה.
שיטת 5S היא שיטה של טויוטה המתארת חמישה S: Sort Straighten Shine Standardize Sustain בסרטון אפרט על כל אחד מהשלבים והמטרות.
במרבית החברות השכר האישי הוא סוד. העובדים אמורים לשמור אותו לעצמם ולא לחשוף אותו לאחרים. מדוע? מה הסיבה לשמור את השכר בסוד? התשובה לכך היא פשוטה, אם אני אדע שקולגה שלי משתכר יותר ממני, אני ארצה להשתכר כמוהו. הוא הרי לא יותר טוב ממני, לא יותר וותיק ממני וגם התפקיד שלו אינו יותר משמעותי מהתפקיד שלי.
כדי להצליח בגידול חקלאי, המגדל חייב להכיר את השטח. להסתובב בשטח. כשניהלתי את ענף גידולי שדה בקיבוץ שמיר. היה לנו צוות של מפקחות מזיקים ומדריך חקלאי שגם הסתובב בשטח, אבל כדי להצליח, הייתי חייב להכיר את הגידול. היו לנו כ-2,300 דונם ובכל יום היו כמה שעות שיועדו להסתובבות בשטח וזיהוי נקודות בעייתיות.
אנחנו רוצים שהמלאי יזרום בדיוק כשצריך אותו. את שיטת Just In Time פיתח טאיצ'י אונו בטויוטה במטרה לא ליצור מלאים לפני, לייצר בדיוק את מה שצריך.
אני רוצה לספר לכם על הבנות שלי ששיחקו כדורסל הרבה שנים. עד כיתה ו' היו שחקניות בינוניות ובקושי השתתפו במשחק, עד שהתחלף המאמן והפכו לכוכבות. כמעט תמיד אפשר לצאת מהמצב הזה שנדמה לנו שעובד הוא עובד גרוע.
איך יודעים מתי להזמין מלאי וכמה? ישנם מודלים שונים, חלקם פשוטים וחלקם למקרים מורכבים יותר. צפו בסרטון להסבר על המודלים השונים לתכנון המלאי.
הצעות ייעול הן המהלך האחרון שנעשה בנושא של מעורבות העובדים ובשיתוף שלהם בחשיבה. נדרשת משמעת עצמית של הנהלת החברה לטיפול בהצעות של העובדים. אם הנהלת החברה תאבד את האמון של העובדים, יהיה לה מאד לא פשוט ליצור שינוי בעתיד. שני גורמים עיקריים מונעים מהעובדים להעלות הצעות ייעול: חשש שההנהלה ללא תתייחס להצעות. חשש שהמנהל הישיר יציג את ההצעה כאילו היא שלו וייקח את הקרדיט אליו.…
תתפלאו אבל עדיין יש מנכ"לים ומנהלים שחושבים שהעובדים אינם חשובים. ובעיקר אין משמעות ליחס כלפיהם. הם צועקים עליהם, יכולים להשפיל אותם. ובעיקר אינם נותנים משוב חיובי. הערכה. גם מנכ"ל שלא צועק על העובדים שלו, אבל לא מפרגן, לא נותן משוב חיובי ייכשל ביצירת מוטיבציה. מציגים למנכ"ל כזה מצב בו כאשר יש תחרות, החברה בה לעובדים יש יותר מוטיבציה היא תנצח. עובדים עם מוטיבציה ייצרו ביעילות…
הגורם הראשון שיעזור למנכ"ל ליצור מוטיבציה הוא מנהלת או מנהל משאבי אנוש. לשם כך דרוש שהמנכ"לית תראה במנהל משאבי אנוש סמנכ"ל משמעותי וחשוב. שסמנכ"לית משאבי אנוש יד ימינה של המנכ"לית. בנוסף חשוב שיהיה יועץ טוב שילווה את שניהם. על כך ועל גורמים נוספים תוכלו ללמוד בסרט.
כאשר גם המנהלים מאבדים אמון בחברה זה מצב מדאיג שעלול לגלוש במדרון חלקלק. נדרשת פעולה דחופה של המנכ"ל או הבעלים. דרך הפעולה תהיה כמו עם העובדים. חשוב שהמנהלים ירגישו משמעותיים. שסופרים אותם. שהם חשובים. הכלים הם: מעורבות. לערב אותם בתהליכי החשיבה. שקיפות. כמה שיותר שקיפות במידע. משוב חיובי. על כך ועל גורמים נוספים תוכלו ללמוד בסרט.
בוובינר שהעברתי השבוע בנושא כלים ליצירת מוטיבציה של עובדים, שאלה אחת המשתתפות איך אפשר לגרום לעובדים, שהתרגלו לעבוד מהבית תקופה ארוכה, לרצות לחזור ולעבוד מהמשרד? ראשית אני שואל אתכם האם זה בכלל אפשרי, והאם אנחנו צריכים לצפות ל-100% חזרה לעבודה מהמשרד? שנית, מכיוון שאנחנו בכל זאת רוצים כמה שיותר מהעובדים במשרד, עלינו לדאוג שהם ירצו לחזור. אז איך עושים זאת? צפו בסרטון לתשובתי המלאה.
שאלה שנשאלתי בוובינר שהעברנו השבוע בנושא כלים ליצירת מוטיבציה של עובדים: האם פרמיה, או "שכר עידוד", היא דרך טובה להניע עובדים לתוצאות טובות יותר וליצור מוטיבציה? לא בכדי, שיטת הפרמיה כמעט ונעלמה מהעולם. פעם היא הייתה נפוצה, אבל ברוב המקומות הבינו כי לא רק שהיא לא יוצרת מוטיבציה, היא עשויה אפילו לפגוע בה במקרים רבים. צפו בסרטון להסבר המלא שלי.
בוובינר שהעברתי השבוע בנושא יצירת מוטיבציה של עובדים, הסברתי על החשיבות של השקיפות ככלי שגורם להגברת המוטיבציה של העובדים. אחד המשתתפים שאל אותי: האם השקיפות צריכה להיות גם בשכר? התשובה שלי פשוטה: שכר הוא אחד מהמקרים יוצאי הדופן, בהם אנחנו לא רוצים שקיפות. שקיפות בשכר גורמת ליותר בעיות משהיא מועילה, ובלאו הכי השכר, או הכסף, לא צריך להיות כלי שבו אנחנו משתמשים כדי להניע עובדים…
הרבה מנהלים חושבים ש"בתעשייה המסורתית אי אפשר ליצור מוטיבציה של עובדים", וש"רק בהייטק" אפשר ליצור מוטיבציה. אבל האם בהייטק ובתעשייה המסורתית עובדים בני אדם שונים? לא. כולנו אותו הדבר. ההבדל אינו בעובדים אלא במנהלים. בהייטק המנהלים מבינים את חשיבות המוטיבציה הרבה יותר מאשר בתעשייה המסורתית. אבל גם בתעשייה, מי שישכיל לטפח מוטיבציה של העובדים שלו, לרתום אותם ולחבר אותם למטרות החברה, ירוויח ובגדול. תשובה לשאלה…
שירותים מלוכלכים, אז מה? אז בואו נחשוב מה זה עושה לנו. אנחנו לא רוצים להיות שם, אנחנו לא רוצים לעבוד במקום שאני לא יכול להיכנס לשירותים. בסרטון נדבר גם על תורת שני הגורמים של פרדריק הרצברג.
זו השנה התשיעית שאני מפרסם מאמר מיוחד לקראת יום האישה הבינלאומי החל ב-8 במרץ בכל שנה.
מה אני עושה אם המנהל חותך אותי? המנהל שלי חותך אותי ונותן הוראות לעובדים. אז בראיונות אומרים על הדבר הזה שאלה טובה. מתי המרואיין אומר שאלה טובה? כשאין לו תשובה.
מרים היא מנכ"לית של אחת החברות אתה עבדתי. קישרתי אותה עם דניאל, מנהל בכיר מומחה בתחום מסוים. מרים הציעה לו שכר מגוחך ואמרה שאינה יכולה לשלם יותר. מאחר ומרים התרשמה מאד מהידע שיש לדניאל, היא הציעה לו בונוס בעתיד. דניאל דחה את ההצעה ובשיחה ביני ובין מרים תמכתי בו.
כולנו צרכנים ולכן בכל פעם שאנחנו חושבים כיצד למשוך צרכנים או לקוחות, נסתכל במראה. מה מושך אותנו. מה גורם לנו להעדיף מוצר אחד על פני האחר. או בכלל, מה גורם לנו לבחור במוצר כלשהו, מוצר מוכר או חדש בשוק. בראשית ימי בתעשייה פנו אלי שאהיה המנכ"ל של שמיר אופטיקה. היום שמיר אופטיקה היא חברה גדולה מאד וכבר נמכרה לחברת אסילור לוקסוטיקה. אבל באותם ימים הביאו…
התפקיד הראשון שלי כמנכ"ל היה בשמיר אופטיקה. באחד הימים כשהסתובבתי ברצפת היצור ראיתי באחת המכונות שטופס הבקרה מלא קדימה לשעות הבאות. העובד ייעל לעצמו את העבודה ורשם את נתוני הבדיקה העתידיים. שלחתי את העובד לביתו, עצרתי את העבודה במפעל, כינסתי את העובדים והצגתי את שאירע.
למדו איך ליצור מוטיבציה של עובדים! הכלים המובילים בתעשייה ליצירת מוטיבציה והנעת עובדים למצוינות. בוובינר זאב חולק מניסיונו הארוך ומסביר מדוע המוטיבציה של העובדים חשובה לנו, מתי התחלנו (כמנהלים) להבי מה מניע עובדים ומה יוצר מוטיבציה, איך בכלל אפשר למדוד מוטיבציה, וכמובן מה הם הכלים שבעזרתם נוכל ליצור מוטיבציה של עובדים - ולקבל עובדים שמחים ומחוייבים יותר שמשיגים תוצאות טובות יותר עבור החברה.
שאול התקשר אלי וביקש להתייעץ איתי בנושא הזמנת סחורה. שאול ציין שהוא עסק קטן יחסית, עם מגוון גדול של מוצרים שהוא מייבא ומוכר בארץ. הוא ביקש להתייעץ על תוכנה מתאימה שלא תהיה יקרה ותתאים לעסק שלו. לדבריו, כל התוכנות שבדק היו יקרות מדי עבורו. המלצתי לו לבצע הזמנות בשיטת קנבן
האם זה נכון להחליף את ההנהלה כאשר נכנס מנכ"ל חדש? יש מנכ"לים שעם כניסתם לתפקיד מפטרים חלק מההנהלה הקיימת או את כולה ומביאים אנשים שלהם. בדרך זו הם מבטיחים לעצמם שהנהלה תהיה אתם, שלא יתקלו בהתנגדויות. כאשר המנכ"ל עוזב יתכן וחלק מהסמנכ"לים חשבו שהם מתאימים להחליף ולכן אולי יתנגדו למנכ"ל חדש. עלולה להיות גם התנגדות לשינוי כמו חש לכל שינוי. מנכ"ל חדש שמפטר סמנכ"לים עם…
הנושא של היעדרויות עובדים מעניין את כולם בכל הארגונים. היעדרויות הן בעיקר עקב ימי מחלה. הדרך לעודד אנשים להגיע לעבודה היא לתת הוקרה והערכה למי שמגיע. לשלם על מחלה לפי החוק, לא מהיום הראשון ולהיות בקשר תומך עם עובדים חולים. במגזר הפרטי שיעור ההיעדרויות הוא 1.6% ובמגזר הציבורי 6.5% מימי העבודה. מדוע? על כך ועל היבטים נוספים תוכלו ללמוד בסרט.
בכל חברה שאינה מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח), הרווח הוא המטרה העיקרית. אלא שאם לא מודדים ולא מציגים את הרווח פעם בחודש – הוא לא במודעות. ואם הוא לא במודעות, אנחנו לא ממוקדים בהשגתו.
מנכ"לים ומנהלים רבים רואים בישיבות בזבוז זמן, ולא מצליחים באמת לנהל ישיבות שיהיו יעילות ומועילות לחברה. ישיבות הן כלי ניהולי חשוב ביותר - ושימוש נכון בהן יעזור לנו תמיד לצמוח, להשתפר, וכמובן לנהל את העבודה השוטפת בחברה. אך פעמים רבות הישיבות אכן הופכות לבזבוז זמן, אך ורק מכיוון שהן לא מנוהלות בצורה הנכונה. מנהלים חייבים לדעת איך לנהל ישיבות: החל מהגדרת מטרות הישיבה, דרך ניהול…