אסטרטגיות צמיחה במציאות של אי-ודאות, תנודתיות ועמימות כלכלית

בסיום תמצאו קישור למאמרים נוספים על ניהול משברים. 

המלצות מועילות למנהלים. והפעם: כיצד לתקן משבר אמון בין המנכ"ל וההנהלה?

לחצו כאן כדי להגיע לערוץ היוטיוב שם תמצאו עוד עשרות סרטונים שיעניינו אתכם.

האם במצב של אי וודאות, עמימות ותנודתיות יהיה נכון להציב יעדים?

אמרה לי פעם מישהי שאני מאד מעריך, שהמציאות פחות ופחות צפויה. כל הזמן יש הפתעות ברמה המקומית וברמה הגלובאלית. והוסיפה שמשק כנפיים של פרפר בסין יכול להפוך לסערה במערב, ואת זה היא אמרה לפני הקורונה.

במציאות כזו, היא הוסיפה, לא בטוח שנכון לקבוע יעדים לטווח ארוך, אולי פשוט לעשות את המיטב בכל מצב. לרכב על הגלים.

אני חושב אחרת. אם אנחנו רוצים להצליח אנחנו חייבים להגדיר מטרה, להגדיר יעדים בדרך אל המטרה, להתוות דרך ולמדוד כל הזמן.

וכשהמציאות משתנה?

וכשהמציאות משתנה, לשנות את הדרך אל אותה המטרה. לא המטרה משתנה אלא הדרך.

ככל שנמדוד לעיתים יותר קרובות נזהה יותר מהר שנדרש תיקון לדרך ואולי אפילו שינוי משמעותי ולא רק תיקון.

כשהקורונה נכחה בכל עוצמתה, מי שלא נבהל וידע להתמודד הצליח יותר. היו חברות שהקורונה עשתה להן טוב.

VUCA

VUCA  הוא ראשי תיבות של Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity – כלומר: תנודתיות, אי־ודאות, מורכבות ועמימות. המונח מתאר סביבה עסקית וניהולית המאופיינת בשינויים מהירים, בתוצאות בלתי צפויות, בתלותיות מורכבת בין גורמים שונים ובמצבים שאינם ברורים. מקור המושג בצבא, אך עם השנים אומץ בהרחבה גם בעולם העסקי כדי לתאר את אופייה הדינמי והמאתגר של התקופה שבה אנו פועלים.

הביטוי של אי הוודאות, העמימות והתנודתיות במציאות הכלכלית

לשם הקלות, נקרא לכל הרכיבים של ה-VUCA – אי-וודאות. 

המציאות הכלכלית של היום מאופיינת באי-יציבות גלובלית, בעליות ריבית, מלחמות סחר ומשברים גיאופוליטיים. אבל דווקא בתקופות אלה אפשר למצוא הזדמנויות ובעיקר, מי שיידע להתמודד עם אי הוודאות בהצלחה, יהיה לו יתרון יחסי. 

האם אנחנו יכולים להתכונן למצב של אי-וודאות?

בשני סקרים שערך Citizen Bank בראשית 2025 בקרב מקבלי החלטות בעסקים בינוניים,  נשאלו מקבלי ההחלטות אילו גורמים מייצגים את הסיכון הגדול ביותר לביצועי החברה השנה:

  • 59% ציינו את האינפלציה,

  •   44%התייחסו לריביות,

  • 42% התייחסו למכסים,  

  • 39% לתנודתיות בשווקים הפיננסיים. 

  87% ממקבלי ההחלטות בעסקים בינוניים צפו שאתגרים הקשורים לכוח העבודה ישפיעו ישירות על הצמיחה שלהם בשלוש עד חמש השנים הקרובות. 

כדי להתמודד עם האתגרים האלו, הארגונים בחרו להשקיע יותר בעובדים:

 39% בחרו להשקיע יותר בהכשרה ופיתוח עובדים,

 36% התמקדו בתרבות ארגונית ובמעורבות עובדים, 

ושליש מהחברות התכוננו להציע שכר גבוה יותר והטבות טובות יותר.

נתון מעניין במיוחד: 

למעלה מ־77%  האמינו בעת הסקר, שתוצאות הבחירות של 2024 ישפיעו לטובה על תוכניות הצמיחה שלהם.

ואז למדנו את המשמעות של חוסר הוודאות:

הסקר פורסם במרץ 2025 ובאפריל טראמפ התחיל במלחמת סחר, העלה מכסים באופן קיצוני, הוריד ושוב העלה, שיגע את הבורסה וטרף את הקלפים.

איך לפעול לנוכח אי הוודאות, העמימות והתנודתיות?

1. להיות מוכן למשברים גלובאליים.  הכלל הראשון והחשוב ביותר, לדעתי, הוא להניח כל הזמן שתחת אי הוודאות הקיימת כל הזמן, קורונה חדשה או מלחמה חדשה יגיעו ויהפכו את המציאות על פיה. 

כלומר לא בהכרח מגפה כמו הקורונה וחלילה לא מלחמה חדשה, אבל משברים גלובאליים דומים יקרו שוב ושוב.

תחשבו כיצד להיות מוכנים למשבר כזה אם יגיע.

2. לבחון כל הזמן את הסביבה העסקית והמדדים של החברה. אבל לבחון מתוך פתיחות. לא לצאת מהנחה שהכל "בסדר".

מנכ"לית של חברה שכתבה קודים עבור חברות גדולות, זיהתה כבר בנובמבר ודצמבר 2019 שמתרחש משהו בסין שיהפוך לצרה כלל עולמית. היא התריעה ללקוחות שלה שנדרש שינוי בהתארגנות. אבל הם פסלו את המחשבה הזו על הסף.

וההמשך ידוע. 

אותה מנכ"לית זיהתה את מה שעתיד היה לקרות מתוך בחינה של הסיבה העסקית ופתיחות. היא לא אמרה לעצמה בשום שלב: "הכל בסדר, אין מה לדאוג".

3. להמשיך עם פעילות השיווק.  בזמנים של חוסר וודאות או מיתון – לא לעצור את מהלכי השיווק, אלא, אפילו להגבירם. לפי האמירה, "כשהמצב טוב כדאי לפרסם, כשהמצב רע, חובה לפרסם".

חברות שרואות את תקציב השיווק כהוצאה ולא כהשקעה, ממהרות לעצור את מהלכי השיווק בעתות מצוקה.

לעומתן חברות שמגבירות את הפרסום בתקופות כאלו, נהנות מכך שהמתחרים אינם מפרסמים וכך מגדילות את ההשפעה של הפרסום שלהן ואת המכירות והרווח.

(לחצו כאן לדוגמאות וכתבה מפורטת).

4. שיתוף העובדים. ככל שהעובדים מחוברים יותר למטרות החברה ובעלי מוטיבציה גבוהה כך גדלה היכולת של החברה להתמודד עם שינויים והפתעות בתקופה של אי-ודאות.

המלצה של הפורום הכלכלי העולמי

הפורום הכלכלי העולמי ממליץ על ארבע דרכים מרכזיות שבעזרתן החברות המובילות בעולם מייצרות צמיחה – לא משנה אילו אתגרים ניצבים בדרכן:

  1. גמישות ואדפטיביות – התאמה מהירה לשינויים בשוק, בשרשראות האספקה ובדרישות הלקוחות.

  2. השקעה מתמדת בטכנולוגיה ובחדשנות – שימוש ב-AI, אוטומציה ופתרונות דיגיטליים כדי להגדיל פרודוקטיביות ולייצר יתרון תחרותי.

  3. פיתוח ההון האנושי – משיכת כישרונות, שימור עובדים והכשרות מתמשכות ליצירת ערך אמיתי לאורך זמן.

  4. מחויבות לקיימות ואחריות חברתית – שילוב שיקולי ESG ואימוץ מודלים עסקיים ירוקים כבסיס לאמון משקיעים ולקוחות.

כך עסקים מצליחים להפוך את אי-הוודאות ליתרון יחסי, ולבסס לעצמם מסלול צמיחה יציב גם במציאות תנודתית.

סיכום והמלצה

הסביבה העסקית אינה יציבה ואינה וודאית. לעיתים נדמה לנו שהכל יציב ומה שהיה והינו גם ימשיך להיות בעתיד.

אך למעשה אנחנו לא תמיד ערים לשינויים שמתרחשים כל הזמן. אנחנו מגלים אותם רק כשחל שינוי גדול. בדרך כלל משבר בסדר גודל כזה או אחר. 

וכשהמשבר קורה, אם אנחנו ערוכים להתמודד עם מצבים לא צפויים, אנחנו יכולים לזכות ביתרון יחסי ולגדול.

אם איננו ערוכים, אנחנו עלולים להיפגע מאד, עד כדי סגירת העסק. 

כיצד להיערך מצבים לא צפויים במציאות של אי-וודאות:

  • תכוונו למטרה ותמדדו כל הזמן את ההתקדמות. אם יש מגמה של ירידה בביצועים, נתחו מה הסיבה.

  • תבחנו כל הזמן מה קורה סביבכם

  • תישארו נוכחים דווקא כשכולם נעלמים,

  • שימרו על גמישות תקציבית - התאימו את התקציב למציאות ולתחזית המשתנה,

  • השקיעו בעתיד – פתחו מוצרים חדשים ושירותים חדשים,

  • העצימו את האנשים שלכם – תוצאות אמיתיות באות מתרבות תומכת.

קישור לרשימת מאמרים בנושא ניהול משברים

  1. כיצד לפתור קונפליקטים, סכסוכים וחילוקי דעות בעזרת תקשורת לא אלימה? פורסם בשנת 2020.

  2. הקורונה היטיבה עם חלק מהעסקים – איך למנף את המזל הטוב ואת ביש המזל? פורסם בשנת 2020. 

  3. להתמקד בליבה העסקית: האם זה נכון וכדאי בתקופה של משבר כלכלי? פורסם בשנת 2020.

  4. משברי האמון העסקיים שנוצרו בעקבות משבר הקורונה וכיצד להתמודד אתם, פורסם בשנת 2020.

  5. בתקופה של משבר כלכלי חיוני לקבל החלטות עסקיות בעזרת ניתוח רגישות לשינויים. פורסם בשנת 2020.

  6. כיצד ליזום שינוי ולהתמודד עם התנגדויות? פורסם בשנת 2020.

  7. מה לימדה אותנו הקורונה ואילו לקחים חשוב שניקח אתנו הלאה? פורסם בשנת 2021.בסוף המאמר תמצאו קישורים ל-10 מאמרים שפורסמו בנושא הקורונה.

  8. מה חשוב כשמנהלים משברים או כשרוצים למנוע אותם? פורסם בשנת 2022.

  9. אסטרטגיות לניהול מצבים בלתי צפויים, וכיצד לשמור על יציבות בזמן משבר? פורסם בשנת 2025.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

מאמר חשוב,
אי ודאות הוא מכשול אדיר לבני אנוש שלא אוהבים להיות במצב הזה, המוח שלנו בגלל שיקולי אנרגיה ובעיקר עצלנות מחשבתית מעדיף מצב של וודאות לכן יעשה כל מאמץ לשמור אותנו בתוך קיבעון מחשבתי, ז"א לא לשנות את מצבנו, כמו נחום תקום, לאורך הזמן המח מקבע את דרך החשיבה שלנו וגורם לנו לחזור על אותן פעולות כך שהוא יוכל לפעול על טיס אוטומטי ולחסוך אנרגיה, זה לא טריוויאלי לצאת מהמצב הזה זה דורש אימון מתמשך וקבוע על מנת לא לתת למוח להכניס אותנו לקיפאון, ז"א הפתרון לאי וודאות הוא להישאר גמיש מחשבתית ולהתמודד עם השינויים הרבים שהסביבה התחרותית מטילה עלינו.

מי שבסביבה העסקית לא עובד לאור מטרה ברורה ותוכנית עבודה מאורגנת כך שעושים בכל רגע נתון רק את מה שצריך אין לו סיכוי להגיע למטרה שלו.
הדרך לעשות זאת מאוד פשוטה בארגון עסקי, כל מה שצריך זה חזון, אסטרטגיה ושיפור מתמיד.
הבנתם כמה זה פשוט?
בפועל זה לא מתקיים או הייתי אומר מתקיים רק אצל החברת המצליחות וזה מה שמבדיל אותן בין השאר מכל יתר החברות

פרסמו תגובה למאמר

צרו שיפור בתוצאות וברווח

צרו קשר לתיאום שיחת ייעוץ של 30 דק' ללא עלות עם זאב רונן

תגובות אחרונות בבלוג