עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

האם אנחנו יכולים לחשוב אחרת, כמו רבי עקיבא למשל?

האם אנחנו יכולים לחשוב אחרת, כמו רבי עקיבא, למשל?

סיימתי לקרא את ספרה הנפלא והמרתק של יוכי ברנדס, הפרדס של עקיבא (הוצאת זמורה ביתן מודן 2012) המספר את חייהם של רחל בת כלבא שבוע, רבי עקיבא אישה ואת סיפורה של תקופה סוערת ומרתקת.

הסופרת, אשר מונה בסוף הספר רשימה ארוכה של מומחים, חוקרים ופרופסורים בהם נועצה ומהם למדה לקראת כתיבת הספר – שמה מספר פעמים בפי גיבוריה את האמירה כי רבי עקיבא הגיע למקום שהגיע, והתבונן אחרת על התורה והדת, רק משום שתחיל ללמוד בגיל ארבעים. לו התחיל ללמוד כילד נאמר שם (בציטוט חופשי), היה הולך בתלם וחושב כמו כולם.

על אף שהרומן נטוע היטב בשורשי ההיסטוריה כפי שהיא מוכרת לנו, איני יודע עד כמה אמירה זו על רבי עקיבא, הינה אמת או פרי חירותה של המספרת, בכל מקרה אין ספק שהיא מתארת מציאות אפשרית.

ואיך אנחנו יכולים לחשוב אחרת, לחשוב שונה?

המציאות משתנה ואילו לנו, נוח ללכת בנתיבים סלולים, או שסללנו לעצמנו, אבל באותו הנתיב שעבד טוב בעבר, לפני שהמציאות הציבה בפנינו אתגרים חדשים.

מצד שני, ברגע שנחשוב תמיד "אחרת", שונה מהזרם, מהכלל, נהיה, שוב, שבויים בדפוס החדש שבנינו לנו.

נראה כי הדרך הבטוחה "לחשוב אחרת" כארגון, היא להיות פתוחים למגוון דעות ורעיונות שקיימים בארגון. בעיקר אצל "רועי הצאן", כפי שרבי עקיבא היה.

האם אנחנו פתוחים לרעיונות שונים ממה שאנחנו חושבים?

באחת החברות אתן עבדתי, הקימו צוות שיפור שמטרתו הייתה להקטין את הפחת הגדול של החומר. בשל עבודת המשמרות הייתה ניידות מבורכת של המשתתפים בפגישות של הצוות. העובדים ציינו פעם אחר פעם כי המקור העיקרי של הפחת נמצא באופן בו מגיע חומר הגלם מהמחסן.

מאחר ולא הייתה מדידה של הקטע הזה, לא ניתן היה להוכיח את הטענה וההנהלה לא קיבלה אותה.

על בסיס ניסיוני,  לא היה לי ספק שכאשר מספר עובדים שונים טוענים טענה כזו, יש לה בסיס מוצק. גם נוכחותי במקום לימדה אותי שיש הגיון רב בטענה, אבל ללא הועיל. ההנהלה דבקה בקו שלה.

במקום אחר, בחברה גדולה, המנכ"ל ששירת בתפקידו שנים רבות, קיבל את הצעתה של מנהלת משאבי אנוש להיכנס לעבודה עם צוותי שיפור במטרה זהה, להקטין את הפחת הגבוה של תהליך היצור. אבל המנכ"ל התנה זאת בכך שלא ישתתפו בצוותים עובדים מרצפת היצור. "הם לא מבינים", טען.

המלצה וכללי זהב למיסוד החשיבה האחרת, המתחדשת.

  • הקשבה. לחזור ולשנן כל הזמן להקשיב לדעות ורעיונות אחרים הארגון. אם יש מישהו בארגון שכל הזמן מנסה לעצור אתכם ותמיד יש לו הצעות אחרות, כדאי תמיד לבחון את דבריו. אולי יש בהם שמץ של אמת. 
  • אגו. האגו הוא רעה חולה ופעמים רבות הוא יכשיל אותנו וימנע הקשבה למחשבה אחרת, או לדעה שונה.

לגבי שני ההיגדים למעלה, נכונים ככל שיהיו, יכולתנו לשנות את טבע האדם ולפעול אחרת מועטה ביותר. לכן אציג להלן צעדים פשוטים יותר וברי ביצוע:

  • תכנית ארוכת טווח. קבעו מטרות ובנו תכנית ארוכת טווח.
  • מדידה. קבעו מדדים שימדדו את ההתקדמות לעבר המטרה בהתאם לתכנית ארוכת הטווח.
  • מעקב ובקרה. בחנו היטב האם אתם מתקדמים בהתאם לתכנית או חל שיבוש.

כאשר אתם מזהים ירידה בתוצאות, או סטייה מהכיוון, או איומים חדשים, חפשו חשיבה שונה, הצעות אחרות. פתחו את ההקשבה והנמיכו את האגו.

קבלו ליווי אישי מקצועי מזאב רונן קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחברה לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג