עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-6,200 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד להתמודד עם בוס גרוע? מאמר ראשון: מנקודת ראותו של העובד

במאמר הבא נדון כיצד ההנהלה מתמודד עם מנהלים גרועים.
ובמאמר שאחריו עם התעמרות במקום העבודה מצידם של עובדים אחרים.
בסיום תמצאו רשימה של מאמרים בנושא יחסים בין עובדים ומנהלים. 

המלצות מועילות למנהלים - והפעם: שיפור העבודה מול הספקים

לחצו כאן לקישור לסרטון.

לחצו כאן כדי להגיע לערוץ היוטיוב שם תמצאו עוד עשרות סרטונים שיעניינו אתכם. 

נחזור לנושא המאמר

האם היה לכם פעם בוס טוב?

בקדנציה השניה שלי כמנכ"ל, עוזי גרנות היה היו"ר של הדירקטוריון. גרנות היה בעל ידע ותבונה ארגונית שלא יסולאו בפז. למדתי ממנו דברים רבים ובין השאר כלים ניהוליים שאני נעזר בהם עד היום.

בוס טוב מיוחד הוא משהו שלא שוכחים.

האם גם אתם זכיתם לבוס שהיה בעל שיעור קומה וזכור לטובה?

האם היה לכם פעם בוס גרוע, או שאפילו כעת יש לכם אחד כזה?

אימנתי בעבר את טל, בחור צעיר ומוכשר מאד שהייתה לו מנהלת בלתי נסבלת.

המנהלת הייתה בלתי נסבלת וטל ממש סבל.

הקושי הגדול היה שהיא הייתה גם הבעלים ולא רק המנהלת.

במשך תקופה ארוכה ניסינו, טל ואני, לחשוב יחד איך להתמודד בהצלחה במציאות שנוצרה.

יום אחד הבנתי שכאשר אני חושב עם טל איך להתמודד עם המנהלת, אני עושה לו עוול. אסור לו להישאר במקום העבודה. הוא סובל ואין סיכוי ליצור שינוי. טל צריך למצוא את הדרך החוצה.

פשוט למצוא מקום עבוד אחר. אבל לא להתפטר לפני שיש לו מקום אחר.

בפגישה הבאה אמרתי לטל את המסקנה שלי. הוא היה בשוק. הרעיון שהוא יוותר ויעזוב היה שינוי קיצוני.

אחרי שבוע הוא חזר ואמר לי שהגיע למסקנה שאכן עליו לעזוב וממש הוקל לו.

מנהלים מתחלפים אבל מנהלים גרועים מתחלפים פחות

טל היה במצב קיצוני.

לא תמיד הצעד הנכון הוא להחליף מקום עבודה, מיד נבחן כיצד להתמודד עם בוס גרוע. אבל אם אתה או את מגיעים הביתה ופורצים בבכי, אין סיבה להישאר במקום.

יש מנהלים מצוינים מבחינה מקצועית והם מוערכים ואהובים על ידי המנהלים שלהם, אך הם מתעמרים בכפיפים שלהם.

ליוויתי פעם חברה שגייסה מנהל שהיה איש מקצוע מעולה בתחומו. עשה סדר וחסך הרבה כסף לחברה. אבל הוא היה בלתי נסבל לעובדים שלו.

על כל טעות הוא היה צועק עליהם, מעיר להם בפרהסיה, מבייש ומשפיל אותם.

המנהלים שלו ידעו על כך והעירו לו שוב ושוב. 

אלא שהוא לא השתנה והחברה לא רצתה לוותר עליו.

מנהלים גרועים גם עלולים שלא להיות מקודמים כי הם גרועים. וכך הם נשארים במקום ומי שסובל תחתם ימשיך לסבול.

מה קורה מסביב

התעמרות במקום העבודה היא תופעה נפוצה המשפיעה על עובדים רבים. למשל, מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות מצא כי 64% מהעובדים חוו התנהגות תוקפנית בעבודתם.

למעלה ממחצית מהעובדים שחוו התעמרות נאלצו לעשות שינוי בתפקידם, ומעל שליש מהם נאלצו להתפטר מעבודתם. השאלה הגדולה היא: איך מתמודדים? איך שורדים יום אחרי יום תחת ניהול בעייתי בלי להישחק או לוותר?

שלב ראשון: להבין עם מי יש לך עסק. לא כל בוס רע הוא גם מתעמר

לא כל בוס רע הוא בהכרח מתעמר. חשוב לזהות עם איזה סוג של מנהל אתה מתמודד:​

  • המנהל האדיש - נותן לך תחושה שאתה שקוף. לא מפתח אותך, לא מחזק, לא מתעניין.
  • המיקרו-מנהל - עוקב אחר כל פעולה שלך, בודק כל פרט קטן, לא סומך עליך לרגע.
  • המנהל הכוחני - מרבה להרים את הקול, לבקר בפומבי, להוריד ביטחון.
  • המניפולטור - משחק עם העובדים אחד נגד השני, לא אמין, מבטיח ולא מקיים.
  • המתעמר הקלאסי - מתנהג בצורה פוגענית באופן עקבי, משפיל, מבודד ומקטין.

זיהוי סוג הבוס הוא קריטי – כי לכל אחד מהם יש דרך התמודדות שונה.

שלב שני: להפסיק לקחת את זה אישית

בוס גרוע הוא בעיה – אתה עלול לסבול ממנו. אבל הוא הבעיה ולא אתה. הוא לא זה שקובע את הערך שלך. ברגע שאתה מבין שהוא הבעיה ולא אתה, כבר עשית חצי דרך.​

בספר "להוביל ולנצח" מאת ג'ק וולץ' (Jack Welch), כותב וולץ': "בכל מצב של "בוס גרוע" אינכם יכולים להרשות לעצמכם להיות קורבנות. [...] בוס כזה עלול לגרום לכם לרחם מאד על עצמכם.

אל תעשו את זה!

התייחסות אל עצמכם כאל קורבן – בכל מצב עסקי שהוא – היא הרס עצמי מוחלט" (שם עמ' 250, 251).

ענת מילנר כהן שהיא אולי המאמנת הכי בכירה בארץ, אומרת שתחת מנהל מתעמר עובדים עלולים לאבד את הביטחון העצמי באופן כזה שיתקשו לתפקד גם במקומות העבודה הבאים.

זכרו שלא אתם הבעיה.

שלב שלישי: להציב גבולות

בוס גרוע ימשיך להתנהג כפי שהוא רגיל – עד שמישהו יעצור אותו. הצבת גבולות חשובה במיוחד עם בוסים כוחניים או מתעמרים:​

  • אל תאפשר לו להקטין אותך - אם הוא משפיל בפומבי, השב בצורה עניינית: "אני אשמח לשוחח על זה בפרטי".
  • שמור על קור רוח - התפרצות רגשית היא בדיוק מה שהוא רוצה. אל תיתן לו את הסיפוק הזה.
  • סמן קווים אדומים - אם הוא חורג מהמקובל, אמור זאת: "אני מבין את הדרישה, אבל הדרך שבה זה נאמר לא מקובלת עליי".

הערה: כל מה שכתבתי למעלה אינו פשוט כלל וכלל.

אבל הצבת גבולות היא גם הכרחית וגם צריכה להיות מכבדת. בסוף הוא הבוס, אתה העובד ואינך רוצה להיכנס אתו למלחמה.

אם תעמדו במשימה של הצבת הגבולות בצורה מכבדת, יש סיכוי טוב שתזכו להערכה ולשינוי בהתייחסות. 

יש סיכוי אבל לא תמיד.

שלב רביעי: לבנות רשת תמיכה

אחד הדברים שהכי עוזרים בהתמודדות עם בוס בעייתי הוא קבוצה של אנשים שסומכים עליך ותומכים בך. זה יכול להיות:​

  • עמיתים לעבודה - הם כנראה חווים את אותו הדבר.
  • חברים ומשפחה - כדי לפרוק את מה שעובר עליך.
  • יועץ קריירה או פסיכולוג תעסוקתי - כדי לקבל אסטרטגיות מקצועיות להתמודדות.

התעמרות במקום העבודה יכולה לפגוע בסולידריות בין עמיתים ולהגביר תחושת חוסר ביטחון תעסוקתי. לכן, חיזוק רשת התמיכה הוא קריטי (לחצו כאן למחקר בנושא זה). 

למי לא: אל תפנו לבוס של הבוס. ועל כך מיד בהמשך.

שלב חמישי: תיעוד – הנשק הסודי שלך

אם אתה חושב שהבוס שלך עבר את הגבול ושוקל לפנות למשאבי אנוש או לנקוט צעדים אחרים נגדך – תיעוד זה כוח.​

כלל ברזל: תעד בכתב כל אינטראקציה בעייתית.

  • שמור מיילים, הודעות וואטסאפ, או כל מסמך רשמי אחר.​
  • רשום לעצמך הערות: תאריך, שעה, מה נאמר, מי היה נוכח.​
  • שמור את התיעוד מחוץ למייל או לענן של החברה. אתה עלול להיחסם ועליך להבטיח שתהיה לך גישה לתיעוד גם אם תחסם.

תיעוד כזה יכול לשמש אותך בכל בירור במשאבי אנוש, ואפילו כראיה משפטית אם תחליט לפעול בהמשך. 

במאמר שפורסם לפני כמה שנים בדה מרקר הודגש הצורך במניעת התעמרות בעבודה, בדומה למניעת הטרדה מינית. 

שלב שישי: לבדוק את האופציות שלך

אם ההתמודדות הופכת קשה מדי – אל תפחד להסתכל החוצה. יש לך שלוש אפשרויות:​

  1. לשפר את המצב – אם אתה עדיין רוצה להישאר, פנה לאדם בכיר יותר בארגון או למשאבי אנוש.
    הערה: הפניה למנהל בכיר תהיה רק כדי לעבור למחלקה אחרת. אל תפנה כדי להתלונן.
  2. לחפש הזדמנות אחרת בתוך החברה - ייתכן שיש מחלקה אחרת עם מנהל טוב יותר.
  3. למצוא עבודה חדשה - לפעמים, זו ההחלטה הבריאה ביותר. 

הערה: ככל שהדברים תלויים בך, אל תתפטר לפני שיש לך עבודה חדשה.
חיפוש עבודה בזמן שאתה עדיין מועסק נותן לך יתרון – אל תחכה לנקודת השבירה.​

למי לא לפנות כשהבוס מתעמר בכם

ג'ק וולץ' כותב בספרו (הנ"ל): "ייתכן שתרגישו דחף להתגנב במעלה המדרגות ולדבר על המצב עם הבוס של הבוס שלכם. זה עלול להיות איבוד לדעת. ב-90 אחוזים מהמקרים, בקירוב, התלונות על בוס גרוע באוזני הבוס שלו חוזרות אל המתלונן כמו בומרנג. יכול להיות שהבוס חושב שהוא עומד לצדכם כשהוא נוזף בבוס שלכם על התנהגותו, אבל אתם יכולים להיות בטוחים לחלוטין שאחרי כן החיים שלכם יהיו עוד יותר לא נעימים" (שם עמ' 257).

איך ניישב את הסתירה עם מה שכתבתי למעלה?

דבריו של וולץ' שרירים וקיימים. אני ממליץ לפנות בעת הצורך למשאבי אנוש. הפניה אל הבוס של הבוס צריכה להיות רק כאשר אתם נחושים לעבור למחלקה אחרת ומבקשים את עזרתו במעבר.

או כאשר מדובר בהטרדה מינית.

סיכום והמלצה

מנהלים מתחלפים, אבל מנהלים גרועים מתחלפים פחות. את עלולה למצוא את עצמך תחת מנהל גרוע לאורך זמן רב.

אם את מוצאת את עצמך פורצת בבכי בגלל המנהל שלך זה הזמן להחליף מקום עבודה בתוך החברה או מחוץ לחברה.

אל תיקחי את המצב באופן אישי. מקור הבעיה הוא המנהל שלך ולא את. 

אל תתני לביטחון העצמי שלך להיפגע.

תציבי גבולות למנהל שלך. בצורה מכבדת אבל באסרטיביות.

לא טוב להישאר לבד. תבני רשת תמיכה בקרב עמיתיך לעבודה, חברים ומשפחה, יועץ קריירה או פסיכולוג תעסוקתי.

כאשר מערכת היחסים מתדרדרת, ובפרט אם את מרגישה "שתופרים לך תיק" תתעדי את האירועים. תתעדי תכתובות במייל ובווטסאפ ואירועים חריגים.

גישתך לתכתובות שלך ולתיקיות שלך עלולה להיחסם. לכן התיעוד ייעשה מחוץ לרשת של החברה.

תבדקי כיצד ניתן לשפר את המצב.

תפני למשאבי אנוש במטרה לשפר את היחסים, או במטרה לעבור מחלקה בתוך החברה.

במצבים חריגים תבחני מעבר למקום עבודה אחר.

שאלת סקר חשובה

אחד האתגרים בהתמודדות עם בוס רע הוא לא לקחת באופן אישי את הערותיו.

פגיעה בביטחון העצמי שלנו כתוצאה מהפגיעות של הבוס – עלולה לפגוע בתפקוד שלנו לא רק במקום העבודה הנוכחי אלא גם במקומות עתידיים.

שאלת הסקר ששאלנו לראשונה לפני שמונה שנים עסקה בנושא זה:

האם אתם יכולים לא לקחת באופן אישי אמירות פוגעניות?

תוצאות הסקר מאד מעניינות.

אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך. 

סקר

רשימה של מאמרים בנושא יחסים בין עובדים ומנהלים

  1. בכל פעם שצעקת עלי השתנתי לך במרק פורסם בשנת 2016
  2. להיות מנטור – האם יש לנו זמן לבזבז על תקשורת בינאישית? פורסם בשנת 2017
  3. בכל פעם שצעקת עלי, השתנתי לך במרק – פרק ב פורסם בשנת 2018
  4. חלק מערכי הקיבוץ של פעם קמו לתחייה בחברות המתקדמות בעולם פורסם בשנת 2019
  5. מתי בפעם האחרונה החמאת לעובד שלך? פורסם בשנת 2021
  6. איך לנהל את המשמעת? פורסם בשנת 2021
  7. מהי הדרך הטובה לנהל עובדים בתקופת מלחמה? פורסם בשנת 2023
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

אין דבר גרוע במקום העבודה מבוס גרוע!
אתם יכולים לצטט אותי,
ויש לזה רק פתרון אחד,
למצוא מקום עבודה אחר ולעבור הלאה,
אתם רק מרוויחים מזה .

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג