עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

האם במקום העבודה שלך יש חזון?

בסיום תמצאו קישור לרשימת מאמרים בנושא חזון

המלצות מועילות למנהלים - והפעם: מה זה קונסיגנציה?

לחצו כאן לקישור לסרטון.

לחצו כאן כדי להגיע לערוץ היוטיוב שם תמצאו עוד עשרות סרטונים שיעניינו אתכם.

נתחיל בחזון האישי

וולט דיסני (Walt Disney) נחשב במידה רבה לאיש של חלומות שמתגשמים. שתיים מאמירותיו על חלומות היו:

"אם אתה מסוגל לחלום זאת, אתה מסוגל לבצע זאת",

ו"אדם צריך להגדיר את מטרותיו בהקדם האפשרי ולהקדיש את כל כוחו וכישרונו כדי להגיע לשם".

בכל אימון אישי המתאמן או המתאמנת מגדירים את החזון שלהם. היכן היא או הוא, רוצים להיות בעוד כך  וכך שנים.

החזון האישי מתחיל כחלום, נטול מגבלות. אחר כך מפרקים אותו להיבטים שונים. למשל, ההיבט של הפרנסה, מה הם רוצים לעשות בעוד חמש או עשר שנים ומה גובה ההכנסה שהם רוצים לקבל. ההיבט של המשפחה, ילדים, ההיבט של העיסוק בשעות הפנאי וכדומה.

אחרי כן, אנחנו הולכם אחורה בכל אחד מההיבטים משנת היעד, מהחלום, עד מחר בבוקר.

מה צריך לעשות כדי להגשים את החלום. בונים תכנית פעולה מפורטת לשנה הקרובה ופחות מפורטת להמשך.

לסיום אנחנו בודקים שהתוכניות השונות לא סותרות אחת את השניה ומקבלים תכנית מעשית להגשמת החזון האישי. מה שהתחיל כחלום הופך למציאות עם תכנית סדורה להגשמה.

החזון של חברות עסקיות – שטראוס עלית

חזון של חברות אינו דבר נפוץ ונגיע לכך בעוד רגע.

חברות שיש להן חזון עושות זאת לעיתים מטעמים שיווקיים. אקט שיווקי שיהיה רשום באתר ותו לא.

קבוצת שטראוס מציגה חזון ומפרטת את הערכים של החברה ואת המחויבות שלה לצרכנים, לבעלי המניות, לשותפים העסקיים, לאנשי שטראוס ולדור הבא. לכל פרט הם כותבים מה הם עושים כדי לממש או להגשים אותו.

ניכר שהחזון המפורט בתוספת ערכי החברה והמחויבות נעשה במחשבה יסודית.

כעת נשאלת השאלה כיצד קבוצת שטראוס מטמיעה את החזון, הערכים והמחויבויות בקרב חמישה עשר אלף עובדיה.

באפריל 2022 התגלתה סלמונלה במוצרים של מפעל השוקולד של שטראוס עלית בצפת. האירוע התגלגל לסגירת המפעל לתקופה ארוכה ונזק שהוערך אז בעיתונות במעל מאתיים מיליון שקלים.

מנכ"ל הקבוצה, גיורא בר דעה, התפטר ואחריו בכירים נוספים. לא אכנס לפירוט הגורמים (אלו שהתפרסמו) למשבר, אבל ברור שלו נשמרו ערכיה והמחויבויות של הקבוצה על ידי כל העובדים והמנהלים, המשבר היה נמנע.

יש לי דוגמאות נוספות לכך שהחזון של שטראוס אינו מקוים בכל חברות הבנות ועל ידי כל העובדים בשטראוס.

אף על פי כן, החזון שלהם ראוי להערכה, הן בשל תוכנו והן בשל הצעדים לקיומו להם מתחייבת החברה.

כדי להגשים חזון עם ערכי חברה ומחויבות נדרש להטמיע אותו בקרב כל העובדים וכאמור בקבוצת שטראוס יש חמישה עשר אלף עובדים.

דוגמה אחרת לחזון של חברה

חברה ציבורית כלשהי פרסמה באתר שלה: "חזון החברה הינו המשך צמיחה והתפתחות תוך התבססות על טכנולוגיות חדשות ופריצה לתחומים ושווקים חדשים".

שורה אחת וזהו.

החברה לא מפרסמת כיצד בכוונתה לממש את החזון או מה הם ערכיה. איני בטוח האם או כיצד הם הטמיעו אותו בקרב אלפי העובדים.

במבט שטחי מהצד, נראה שהחזון למעלה נכתב כדי לרצות מהלך שיווקי כלשהו ותו לא.

אז מה המטרה ומי צריך חזון? המבחן הוא ביישום

אם המטרה של החזון היא רק לצאת ידי חובה למישהו (לא ברור למי), או כאקט שיווקי, אני בספק רב מה התועלת בחזון כזה.

חזון כזה עלול לגרום נזק אם בעתיד תרצו לכתוב חזון אמיתי. יהיה לכם לא קל לרכוש את האמון של העובדים והסביבה העסקית בכנות הכוונה שלכם.

החזון המפורט של שטראוס שכולל את ערכי החברה והמחויבויות שלה יכול להיות בעל רב. חזון כזה נותן מפת דרכים ליום יום והנחיה כיצד החברה תתפתח.

אלא שכדי לקיים חזון כזה יש להטמיע אותו בקרב כל העובדים והמנהלים בחברה. לוודא שהם מבינים אותו ופועלים על פיו.

אם כך, כמו החזון האישי שמגדיר חלום ומאפשר לבנות תכנית פעולה להגשמת החלום, כך גם חזון של חברה צריך להגדיר את המקום אליו החברה שואפת להגיע והערכים שלה.

כמו שיש לעקוב על הביצוע של החזון האישי, כך הנהלת החברה נדרשת לוודא שהיא מתקדמת לביצוע החזון שלה.

המבחן הוא ביישום.

בזכות שמירה על עקרונות החברה, מורטון מנדל ניצל מהונאת פונזי

מורטון מנדל (Morton L. Mandel) תיאר כיצד ניצל מהשקעה אצל ברני מיידוף (עמודים 105- 107 בספרו הסוד טמון באנשים) מנדל מספר שחבר משותף הכיר בינו ובין מיידוף והם נעשו חברים. רבים מחבריו של מנדל סיפרו לו על הרווחים הנאים שהם עשו מההשקעות בקרן הגידור של מיידוף. מנדל רצה להשקיע אף הוא אצל מיידוף וכך הוא כותב:

"למען האמת הייתי קרוע. חברים ותיקים ושותפים דרבנו אותי תקופה ארוכה שנדמתה כנצח לשים את כספנו בידי מיידוף. הם סיפרו לנו על הרווחים הנכבדים והקבועים שקיבלו שנה אחרי שנה. העובדות – לפחות הרווחים שהם קיבלו – היו משכנעות. אבל אני הצבתי במרוצת השנים קווים מנחים להשקעותינו. והחברה של ברני הפרה שניים מהחשובים בהם: הצורך בשקיפות והדרישה שהקרן תעמוד בפיקוח חברה לראיית חשבון מהשורה הראשונה. [...] כפי שהתברר, משקיעים הפסידו מיליארדים עקב ההונאה [של מיידוף]. המחויבות שלנו לעקרונות חסכה לנו מיליונים.

חזון נכון, מגדיר את הכללים והעקרונות על פיהם פועלת החברה. מנדל כותב שחשב לעצמו שאם הוא, המנכ"ל והבעלים יפר את הכללים, כיצד יוכל לתבוע מהעובדים לקיימם.

האם במקום העבודה שלכם יש חזון?

אני כמעט לא רואה חברות שיש להם חזון. אולי משום  שהמנהלים מתייחסים מראש בזלזול לרעיון של חזון שנכתב מהפה ולחוץ. ללא כוונה לקיים אותו.

כנראה שגם בחברות שכתבו סוג של חזון שאינו אלא ניסיון לכתוב סיסמה שיווקית – לא מאמינים ברעיון.

אם תפתחו חזון שיגדיר את מי שאתם כעסק שואפים להיות, יחד עם הערכים שלכם והמחויבויות שלכם תצאו נשכרים.

לא רק כתיבת החזון נדרשת להיות מושקעת אלא גם ההטמעה שלו בקרב כל עובדי החברה וההתייחסות אליו בכל יום.

ראו שוב, את הקישור לחזון ולערכים של קבוצת שטראוס. להבנתי הושקעה מחשבה עמוקה בניסוח.

שטראוס נפלו בהטמעה. ההטמעה צריכה להיות יסודית, להגיע לכל העובדים והמנהלים ונדרש מעקב על הקיום.

סיכום והמלצה

בתהליך אימון אישי המתאמן, או המתאמנת מגדירים חזון אישי שהוא או היא חולמים להגשים בעוד חמש או עשר שנים. אחרי כן אנחנו בונים תכנים להגשמת החלום החל ממחר בבוקר.

החזון ייצא אל הפועל אם המתאמנת או המתאמן יתמידו בביצוע של תכנית הפעולה.

כך גם חזון עסקי, כדי שהוא יהיה בעל ערך החברה נדרשת להאמין בו. לכתוב אותו ברצינות, כמפת דרכים של החברה. מבוססת על הערכים של החברה והמחויבויות שלה. אחרי כן החברה נדרשת להטמיע אותו בקרב כל העובדים והמנהלים ולהבטיח שהוא מקוים בחיי היום יום.

כל חברה שתגדיר חזון בדרך זו תצא נשכרת. תהיה לה מפת דרכים להתנהגות היום יומית בדרך שבחרה ללכת בה. 

שאלת סקר מעניינת ורלוונטית

נושא החזון הוא אחד הנושאים "הסמויים מהעין". מעט חברות הגדירו את החזון שלהן. בפרט בין החברות הקטנות והבינוניות. מתוכן רק מיעוט הגדיר חזון כמפת דרכים ולא כאקט שיווקי נטול ערך.

שאלת הסקר ששאלנו לראשונה לפני חמש שנים הייתה:

האם לחברה שלך יש חזון?

תוצאות ההצבעה בסקר מעט מאכזבות מעוררות סימני שאלה.

אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.

סקר

רשימת מאמרים בנושא חזון

  1. חזון ואסטרטגיה. למה זה טוב? ומה ההבדל ביניהם? פורסם בשנת 2014
  2. 13 עקרונות חשובים לניהול שבונה חברה צומחת ויוצר רווח? פורסם בשנת 2014
  3. חזון אסטרטגיה ותכנית עבודה רב שנתית פורסם בשנת 2015
  4. כיצד להכין תכנית עבודה לשנה הבאה? פורסם בשנת 2016
  5. כיצד לפרק את תכנית העבודה לחלקים ברי ניהול? חלק ראשון: החזון האישי פורסם בשנת 2021
  6. כיצד להתגבר על מכשולים בדרך לשינוי? פורסם בשנת 2022
  7. כיצד להגדיר חזון עסקי והאם החזון הוא סיסמה שיווקית או בסיס לתכנית פעולה? פורסם בשנת 2023
  8. מה המטרה של העסק שלך? פורסם בשנת 2023
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

הדוגמא של שטראוס נהדרת כי בוודאות אין קשר בין החזון למוצר ולהתחייבות ללקוחות, כי אחרת אין הסבר לכך שהגלידות (מגנום למשל) נהיים כל הזמן יותר קטנים אבל הלקוח משלם אותו דבר, והאריזה נשארת אותו גודל למרות שגודל השלגון קטן, מה זה אם לא לרמות את הצרכנים?

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג