עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,750 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

חזון ואסטרטגיה. למה זה טוב? ומה ההבדל ביניהם?

במאמר שפרסמתי לפני שבוע, על 13 עקרונות חשובים לניהול שבונה חברה צומחת ויוצרת רווח, היו החזון והאסטרטגיה, שניים מהעקרונות החשובים.

לאחר מכן נשאלתי, מה מטרת החזון ומה ההבדל בין חזון ואסטרטגיה.

חזון.

אני מגדיר את החזון כמעין כוכב הצפון שמגדיר את הכיוון של החברה ומתמצת עת ערכיה.

איזון נכון בין ארבעה קדקודים המונים את בעלי המניות, הלקוחות, העובדים והקהילה מחזק את החוסן וכושר ההישרדות של החברה.

מדוע?

בעלי המניות משקיעים בחברה ולכן צריכים לקבל תמרה על השקעתם . בדרך כלל, המטרה של בעלי המניות היא לקבל תמורה כספית, או תשואה על השקעתם, אך לא תמיד זה כך. למשל מלכ"רים (מוסדות ללא כוונת רווח). כאשר בעלי המניות יקבלו תמורה נאותה הם ימשיכו להשקיע בחברה.

הלקוחות הם אלו שמזרימים את החמצן, או הכסף לחברה ומאפשרים את פעילותה. לכן כאשר הם ירגישו שהם מקבלים תמורה הוגנת למחיר ששילמו הם ישובו לרכוש את מוצרי החברה.

העובדים מייצרים בעבודתם את מוצרי החברה, וכאשר נצליח לרתום אותם למטרות החברה, נשפר מאד את האיכות והיעילות.

הקהילה היא הסביבה המידית בה נמצאת החברה. כאשר נקיים מערכת יחסים טובה והוגנת עם הקהילה, נזכה שהעובדים הטובים ביותר ירצו לעבוד אצלנו. בוודאי שתהיה לכך השפעה על העובדים דרך בני המשפחה וכמובן שחברי הקהילה הם גם קהל לקוחות.

דוגמאות לחזון של חברות.

בתרגום חופשי, של קטע בחזון של נסטלה:

"...בכל יום אנו שואפים להפוך את המוצרים שלנו בריאים וטעימים יותר. להיות הבחירה שתעזור לצרכנים לשמור על עצמם ובני משפחותיהם. זה לא יהיה אפשרי ללא המו"פ שלנו שאין כמוהו, מדע תזונה ותשוקה לאיכות בכל דבר שאנחנו עושים."

או החזון של חברת שטראוס עלית:

"לחולל פלאות מהדברים הבסיסיים ביותר.

השילוב בין החזון הייחודי של שטראוס לבין היכולת לקחת את חומרי הגלם הבסיסיים ביותר ולהפכם לפלא, טבוע בחברה הן כתפישה עסקית והן בפיתוח המוצרים שלנו.

חזון זה מניע אותנו להעשיר את איכות החיים של אנשים ברחבי העולם, באמצעות פיתוח עסקים, מוצרים מיוחדים ופתרונות מפתיעים וחדשניים.".

כיצד לנסח חזון.

אולי יש פיתוי לנסח חזון בעזרת מומחים שיווקיים, אבל יש יתרון גדול כאשר מלאכת הניסוח היא חלק ממאמץ ארגוני. בדרך זו, החזון יהיה חלק אורגני מהחברה ולא משהו זר שלא אומר דבר לעובדים.

אחרי ניסוח החזון, חשוב מאד להעביר אותו לכל העובדים בחברה.

בעבר כאשר הובלתי את הניסוח של החזון של חברה שניהלתי, עשיתי זאת עם קבוצה של מנהלים.

היינו כעשרים מנהלים. אחרי שדנו במטרות החברה והערכים המובילים, התחלקנו לכמה קבוצות. כל קבוצה ניסחה חזון, אחרי כן אחדנו את הנוסחים לשני נוסחים ובצעד הבא ניסחנו את החזון המשותף.

אסטרטגיה.

כאשר המטרות והערכים של החברה מוגדרים, צריך לקבוע את הדרך או המדיניות על פיה נפעל כדי להגשים ולהשיג אותם.

האסטרטגיה היא אם כן המדיניות או הדרך בה נפעל.

למשל, האסטרטגיה שלנו בחברה מסוימת הייתה למצב את המוצר ברמה הגבוהה ביותר. לשם כך פעלנו לשמור על איכות גבוהה וחדשנות מתמדת. למען אותה מטרה קבענו גם כי המחיר יהיה גבוה.

בחברה אחרת, האסטרטגיה היא ליצר מוצרים באיכות גבוהה אבל למצב את המחיר נמוך, מתחת לשאר המוצגים באותה רמת איכות.

סיכום.

חזון ואסטרטגיה כלל אינם מושגים חופפים, אלא שני מרכיבים, חשובים מאד, בעיצוב של החברה ובנית דרכה.

שפרו את מה שחשוב לכם עם ליווי אישי מקצועי קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום עם זאב רונן ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
4 תגובות

חזון וערכים חשובים ביותר להתווית דרכה ותרבותה של חברה או ארגון. אחת הבעיות היא שהם נשארים כפלקט על הקיר ולא נטמעים בין אנשיה ובין קירותיה.
דרך נפלאה להטמיע חזון, ערכים ותרבות היא דרך עיצוב סביבת עבודה המשקפת את אלו.
כיצד ניתן להטמיע חזון וערכים דרך עיצוב סביבה פיסית, ניתן לקרוא ב:
http://www.designforpotential.com/blog/?bl=31
וב - http://www.designforpotential.com/blog/?bl=26

נטע שלום ותודה הארת הנושא של החזון מזווית אחרת.
העיצוב הסביבתי מאד משפיע עלינו אך על פי רוב איננו מפנים לכך תשומת לב ומשאבים.
אין ספק שנכון יהיה לעצב את סביבת העבודה בהתאם לערכים של החברה.

אין ספק שהנושא חשוב, וצריך להאיר אותו בזרקור,
שאלה מעניינת היא איך גורמים למנכ"ל להשקיע בהכנת חזון ואסטרטגיה לעסק אותו הוא מנהל בחברה קטנה,
מנסיוני רובם אינם מחשיבים את הענין במידה מספקת על מנת לעסוק בו ונעים בים המציאות כמו ספינה ללא קברניט.

דובי, אין ספק שאתה מציג היבט מאד חשוב. מנהלים של עסקים קטנים, ממלאים לא פעם הרבה תפקידים ולא מוצאים את הזמן להרים את הראש מעל המים. זו גם הסיבה, במקרים רבים, שימשיכו לנוע במעגלים בלי לצאת ולפרוץ קדימה. כי בהיעדר כיוון וחזון לא ברור לאן ללכת

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג