במאמר שפרסמתי לפני שבוע, על 13 עקרונות חשובים לניהול שבונה חברה צומחת ויוצרת רווח, היו החזון והאסטרטגיה, שניים מהעקרונות החשובים.
לאחר מכן נשאלתי, מה מטרת החזון ומה ההבדל בין חזון ואסטרטגיה.
חזון.
אני מגדיר את החזון כמעין כוכב הצפון שמגדיר את הכיוון של החברה ומתמצת עת ערכיה.
איזון נכון בין ארבעה קדקודים המונים את בעלי המניות, הלקוחות, העובדים והקהילה מחזק את החוסן וכושר ההישרדות של החברה.
מדוע?
בעלי המניות משקיעים בחברה ולכן צריכים לקבל תמרה על השקעתם . בדרך כלל, המטרה של בעלי המניות היא לקבל תמורה כספית, או תשואה על השקעתם, אך לא תמיד זה כך. למשל מלכ"רים (מוסדות ללא כוונת רווח). כאשר בעלי המניות יקבלו תמורה נאותה הם ימשיכו להשקיע בחברה.
הלקוחות הם אלו שמזרימים את החמצן, או הכסף לחברה ומאפשרים את פעילותה. לכן כאשר הם ירגישו שהם מקבלים תמורה הוגנת למחיר ששילמו הם ישובו לרכוש את מוצרי החברה.
העובדים מייצרים בעבודתם את מוצרי החברה, וכאשר נצליח לרתום אותם למטרות החברה, נשפר מאד את האיכות והיעילות.
הקהילה היא הסביבה המידית בה נמצאת החברה. כאשר נקיים מערכת יחסים טובה והוגנת עם הקהילה, נזכה שהעובדים הטובים ביותר ירצו לעבוד אצלנו. בוודאי שתהיה לכך השפעה על העובדים דרך בני המשפחה וכמובן שחברי הקהילה הם גם קהל לקוחות.
דוגמאות לחזון של חברות.
בתרגום חופשי, של קטע בחזון של נסטלה:
"...בכל יום אנו שואפים להפוך את המוצרים שלנו בריאים וטעימים יותר. להיות הבחירה שתעזור לצרכנים לשמור על עצמם ובני משפחותיהם. זה לא יהיה אפשרי ללא המו"פ שלנו שאין כמוהו, מדע תזונה ותשוקה לאיכות בכל דבר שאנחנו עושים."
"לחולל פלאות מהדברים הבסיסיים ביותר.
השילוב בין החזון הייחודי של שטראוס לבין היכולת לקחת את חומרי הגלם הבסיסיים ביותר ולהפכם לפלא, טבוע בחברה הן כתפישה עסקית והן בפיתוח המוצרים שלנו.
חזון זה מניע אותנו להעשיר את איכות החיים של אנשים ברחבי העולם, באמצעות פיתוח עסקים, מוצרים מיוחדים ופתרונות מפתיעים וחדשניים.".
כיצד לנסח חזון.
אולי יש פיתוי לנסח חזון בעזרת מומחים שיווקיים, אבל יש יתרון גדול כאשר מלאכת הניסוח היא חלק ממאמץ ארגוני. בדרך זו, החזון יהיה חלק אורגני מהחברה ולא משהו זר שלא אומר דבר לעובדים.
אחרי ניסוח החזון, חשוב מאד להעביר אותו לכל העובדים בחברה.
בעבר כאשר הובלתי את הניסוח של החזון של חברה שניהלתי, עשיתי זאת עם קבוצה של מנהלים.
היינו כעשרים מנהלים. אחרי שדנו במטרות החברה והערכים המובילים, התחלקנו לכמה קבוצות. כל קבוצה ניסחה חזון, אחרי כן אחדנו את הנוסחים לשני נוסחים ובצעד הבא ניסחנו את החזון המשותף.
אסטרטגיה.
כאשר המטרות והערכים של החברה מוגדרים, צריך לקבוע את הדרך או המדיניות על פיה נפעל כדי להגשים ולהשיג אותם.
האסטרטגיה היא אם כן המדיניות או הדרך בה נפעל.
למשל, האסטרטגיה שלנו בחברה מסוימת הייתה למצב את המוצר ברמה הגבוהה ביותר. לשם כך פעלנו לשמור על איכות גבוהה וחדשנות מתמדת. למען אותה מטרה קבענו גם כי המחיר יהיה גבוה.
בחברה אחרת, האסטרטגיה היא ליצר מוצרים באיכות גבוהה אבל למצב את המחיר נמוך, מתחת לשאר המוצגים באותה רמת איכות.
סיכום.
חזון ואסטרטגיה כלל אינם מושגים חופפים, אלא שני מרכיבים, חשובים מאד, בעיצוב של החברה ובנית דרכה.