עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

איך ליצור מחויבות לביצוע משימות?

בסיום תמצאו קישור לרשימת מאמרים בנושא ישיבות פרודוקטיביות.

כתבתי כאן מספר מאמרים בנושא ישיבות פרודוקטיביות. ישיבות שמביאות תועלת חשובה. כאלו שאינן בזבוז זמן ומשאבים.
במאמר הזה אני מתמודד עם האתגר של ביצוע המשימות שמנהלים מתחייבים לבצע אך לא עומדים בהתחייבותם.

ישיבות שתורמות להשגת המטרות ושיפור הרווח

באחת החברות הישיבות היו מאד לא יעילות. ממש בזבוז זמן. לכן הייתה התנגדות לעצם קיומן.

אלא שהצורך בהן היה קיים במטרה לקדם את מטרות החברה.

בסדנה שקיימנו במקום חשבנו איך להפוך את הישיבות ליעילות.

בסיום הסדנה, המנכ"לית שלחה לכל המשתתפים את הסיכום אליו הם הגיעו.

עיקרי הסיכום היו:

  1. לכל ישיבה יוגדר בזימון הישיבה – מנהל ישיבה.
  2. חשוב שבכל ישיבה, מלבד עדכון ושיתוף מידע, יהיו מסקנות ופעולות לשיפור.
  3. סיכום הישיבה יכלול את התובנות וההחלטות, ויתמקד במשימות. הבטיחו שלכל משימה יש אחראי, לוח זמנים ומחויבות של האחראי לביצועה.

פעולות לשיפור, אחראי ולוח זמנים

אכן, מה שכתבה אותה מנכ"לית, אלו הם הדברים החשובים ביותר: פעולות לשיפור או תיקון, מי אחראי על כל משימה ולוח זמנים לביצוע.

בכל המאמרים שעסקו בנושא זה, סיכמתי בכך שהתנאי להפוך ישיבה מבזבוז זמן לישיבה פרודוקטיבית, כזו שתורמת להשגת המטרות – הוא סיכום ממוקד במעשים וביצוע המשימות עליהן הוחלט.

אלא שהדברים החשובים ביותר רק כמעט קורים.

ישיבות טובות מנוהלות בצורה ממוקדת במטרה, יש החלטות מעשיות, נקבע אחראי לביצוע ולוח זמנים.

דוחים את המטלות מפעם לפעם

רק דבר אחד נשאר אתגר בלתי מושג: המטלות לא מבוצעות.

באחד המאמרים אפילו ציטטתי בנושא זה כמה מובילי דעה חשובים:

יובל נוח הררי כותב בספרו 21 מחשבות על המאה ה-21 "מילים זולות ממעשים" (שם עמ' 93).

פרד קאופמן (Fred Kofman) כותב (כאן בתרגום חופשי שלי): "הדיבור הוא זול, לכן קל לקבל החלטות. הפעולה היא יקרה. לכן נדרשת מחויבות [...] מחויבות מגדירה באופן ברור מי הבטיח לעשות מה ומתי. ולמי הסמכות להבטיח שמי שלקח את המחויבות יבצע אותה" (לחצו כאן למאמר בנושא זה).

אליזבת האאס אדרסהיים (Elizabeth Haas Edersheim) כותבת בשמו של פיטר דרוקר (Peter Drucker), שנחשב לאבי הניהול המודרני: "כל זמן שההחלטה אינה מתורגמת לעבודה ומגיעה לשלב של ביצוע בפועל, פירוש הדבר הוא שמשום בחינה אין החלטה".  

דרוקר מעלה גם את עניין המשאבים לביצוע ההחלטה:

"כשהחלטות מתקבלות, האם מוקצים משאבים כדי להכניס אותן לעבודה?

האם קיבלתם את המחויבות של המיישמים ואת כמויות המשאבים שימירו את ההחלטות לפעולה?

האם יש לכם מנגנונים שיספקו מעקב מאורגן ומשוב?".

בחברות שאני מלווה אני שב ונתקל בתופעה שהמשימות אינן מבוצעות. המנהלים שלקחו על עצמם מחויבות – לא עומדים בה.

אז מה עושים? איך הופכים את המילים למעשים?

כל הדברים החכמים שציטטתי למעלה, גם הם רק מילים. מילים שצריך להפוך למעשים.

ישיבות שיכולות וצריכות להיות פרודוקטיביות מסתיימות במשימות, יש לוח זמנים ויש אחראי שלקח על עצמו לבצע את המשימה. ו... הוא לא מבצע.

בפגישה הבאה הוא ידחה את הביצוע בשבוע או שבועיים ושוב לא יבצע.

מדוע?

כאן אנחנו מגיעים למנכ"לית או למנכ"ל. הכישלון הוא שלהם.

על פי רוב מדובר במנהלים שלא מבצעים את ההתחייבות שלהם.

נניח, שאחד המנהלים לוקח על עצמו התחייבות לבצע משימה ואינו עומד בהתחייבות שלו. מה קורה?

האם בכלל יש התייחסות או תגובה לזלזול בהתחייבות האישית שלקח על עצמו?

כעת נבחן סיטואציה שונה.

למשל, מנהל האחזקה, אינו דואג לכך שהציוד יהיה זמין ליצור. כלומר אינו דואג לכך שהוא יהיה תקין.

או מנהלת המכירות לא דואגת שיהיו מכירות.

כיצד תנהג המנכ"לית?

האם היא תשאיר מנהלים כאלו בתפקידם?

מרבית המנכ"ליות והמנכ"לים – יחליפו את בעלי התפקידים שאינם מבצעים את תפקידם. אבל כאשר הוא "רק" לא עומד בהתחייבויות שלקח על עצמו – הן ממשיכות הלאה ולא מגיבות.

איך כן, דוגמה חיובית

אם בעל תפקיד מזהה שאין תגובה לכך שהוא לא עומד בהתחייבויות שלקח – הוא ימשיך בכך.

תמיד יהיו תירוצים. אך אלו הם תירוצי סרק.

ליאור לוין, סמנכ"ל התפעול בחברת דולב מוצרי פלסטיק, מתחיל כל בוקר את ישיבת הביצועים היומית, במעבר על המשימות שהיו אמורות להתבצע עד אותו יום. מרבית המשימות הן מיום האתמול.

רק משימות בודדות לא הושלמו במועד.

כל מנהל באגף התפעול מגיע מוכן לישיבת הבוקר בה עוברים על הביצועים והיעדים היומיים.

לא ראיתי שם מצב בו משימות נדחו שוב ושוב. זה פשוט לא קרה.

המנהלים עמדו בהתחייבויות שלקחו על עצמם.

הישיבות התנהלו ברוח טובה, באווירה נעימה, היו קצרות וממוקדות. הן נמשכו לכל היותר חצי שעה והתוצאות היו מדהימות.

כל מנהל ידע שהעמידה שלו ביעדים התפעוליים והעמידה בהתחייבויות שלקח על עצמו, הן חלק אינטגרלי מתפקידו.

שם המילים תורגמו למעשים.

אין דרך אחרת.

האחריות מתחילה ונגמרת במנכ"ל, או במנהל של הפורום שמתכנס.

סיכום והמלצה

ישיבה הופכת מבזבוז זמן לפרודוקטיבית אך ורק כאשר היא תורמת למטרה שבעבורה התכנסה.

כמעט תמיד, שלב הכרחי הוא להסכים על פעולות לביצוע, לקבוע אחראי לביצוע המשימות ולוח זמנים.

מה שיהפוך את המילים למעשים הוא ביצוע המשימות. ביצוע ההתחייבויות שהמנהלים או בעלי התפקידם לקחו על עצמם.

כאשר המשימות אינן מבוצעות ונדחות שוב ושוב – ההתקדמות לעבר המטרות נעצרת.

מצב כזה הוא באחריות של המנכ"לית או המנכ"ל, או של המנהל האחראי על הפורום שהתכנס.

במרבית המקרים ניהול נכון ונחישות של המנכ"ל יפתרו את הבעיה.

במיעוט המקרים, יהיה צורך להחליף את בעל התפקיד שאינו עומד בהתחייבויות.

שפרו את עבודת המנהלים בחברה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום, והפכו את ההנהלה ליחידה מנצחת לחצו לתיאום שיחה

שאלת סקר חשובה

עמידה בהתחייבויות שמנהלים לוקחים על עצמם היא חלק אינטגרלי מתפקידם.

הכל מתחיל ונגמר בדרך בה הם מנוהלים.

ראו את שאלת הסקר שפרסמנו לראשונה לפני שש שנים. כ-300 גולשים כבר התייחסו לשאלת הסקר והתוצאות מפתיעות ומלמדות דברים חשובים:

האם בחברה שלך יש מנהלים שאינם ממלאים את תפקידם?

אני ממליץ לכם לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אתכם להצביע בעצמכם.

סקר

 קישור לרשימת מאמרים בנושא ישיבות

  1. כל הזמן יש ישיבות, לא עבדתי היום בכלל פורסם בשנת 2014
  2. ישיבות בוקר, למה זה טוב והמלצה פורסם בשנת 2014
  3. כיצד לקיים ישיבות בוקר מועילות שתורמות לרווח? פורסם בשנת 2018
  4. איך לקיים ישיבות יעילות? פורסם בשנת 2019
  5. מדוע ישיבות הן בזבוז זמן והאם אפשר אחרת? פורסם בשנת 2021
  6. המנכ"ל וההנהלה – מדוע כדאי לכל מנכ"ל לעבוד עם הנהלה? פורסם בשנת 2022
  7. איך לנהל ישיבות ביעילות? פורסם בשנת 2022
  8. מה הקשר בין עבודת צוות אפקטיבית וקיום ישיבות פרודוקטיביות? פורסם בשנת 2023
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

מאמר מצוין
נושא חשוב,
המפתח במילה משימות לא צריך לדון במשימות צריך לדון במשימה אחת בכל פעם,
ז"א צריך לעשות ישיבה על הנתונים הנמדדים ומהם להפיק משמעויות ונקודות לטיפול ואת נקודות הטיפול להפוך לישיבה לביצוע מטלה אחת שמשפרת את המדד הספצפי על ידי הצוות המתאים
ברב המקרים הדיון הופך לא ממוקד כי עוסק ביותר מדי נושאים.

היי,
נקודת מבט מעניינת.
תודה

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג