בסיום המאמר תמצאו רשימה של מאמרים בנושא מנטורינג וליווי מנכ"לים.
יורם סיפר לי שכשקיבל את תפקיד המנכ"ל, הבעלים חייב אותו לקחת יועץ חיצוני. יורם טען שאין לו צורך, אך הבעלים, שבחר אותו לתפקיד, הבהיר שזה לא נתון לדיון.
זה אירוע נדיר.
כמה מקרים דומים אתם מכירים, בהם הבעלים או היו"ר חייבו את המנכ"ל לקחת יועץ חיצוני?
3 סיבות מדוע כדאי לקחת יועץ חיצוני?
- יועץ חיצוני מביא אתו ידע ופרקטיקה שאינכם מכירים.
הסביבה העסקית משתנה כל הזמן וככל שהתקשורת משתפרת – כך גוברת החשיפה לתחרות מכל העולם. גם המנכ"לים הטובים ביותר מתבשלים במיץ של עצמם ואינם זוכים להכיר פרקטיקות שנהוגות בחברות אחרות או ידע שמתפתח.
בחברות בינלאומיות יש שיתוף ידע. כשניהלתי מפעל גדול בנסטלה אסם קיבלתי הרבה מאד ידע ממקומות אחרים. זכיתי להשתתף בקורס ניהול במטה של נסטלה בשוויץ ובנסטלה הקפידו כל הזמן לשתף ידע.
צוותים מיוחדים סרקו את מאות המפעלים של נסטלה בעולם (לפי תחומי פעילות), זיהו את ה-Best Practices שיש בכל מפעל ושיתפו במאגר ידע שהיה זמין.
כולם היו חשופים לשגרות העבודה שהתפתחו כל הזמן. בנוסף, כולם נמדדו באותו סולם והיה מי שסייע להתמודד עם המקומות החלשים בעזרת הידע שהתפתח כל הזמן.
בקצה הפירמידה, הנהלת נסטלה נעזרה בחברות ייעוץ חיצוניות. גם המנכ"ל של נסטלה לא חשב שהוא יודע הכל, או שכל הידע נמצא בחברה.
ההזדמנות הזו לא קיימת למי שמנהל חברה מקומית. - אנחנו עיוורים לנקודות החולשה שלנו.
בדרך כלל איננו רואים את נקודות החולשה שלנו. במקביל אנחנו מתרגלים לשגרות ולדרכי פעולה מסוימות.
אדם שמגיע מבחוץ אינו שבוי בדרכים בהן המנכ"ל התרגל ללכת ויש לו יכולת להתבונן על הדברים בדרך שונה ולהאיר את עיניו של המנכ"ל. - להיות בן שיח למנכ"ל.
בשורה של נושאים המנכ"ל אינו משתף בהתלבטויות שלו את היו"ר או הבעלים ובוודאי שלא את הסמנכ"לים. יועץ חיצוני הוא כתובת עבור המנכ"ל בנושאים אלו.
גם בסיירת מטכ"ל
סיירת מטכל היא יחידת החי"ר הטובה ביותר. למרות זאת, ביחידה מעריכים מאד את הידע שיש לאחרים. כדי להיות כל הזמן יותר טובים, היחידה קולטת קצינים קרביים מיחידות אחרות. כך הם מעשירים את הידע הפנימי בידע ושיטות עבודה של יחידות אחרות בצה"ל.
למשל, הרצי הלוי הרמטכ"ל המיועד, התגייס לנח"ל ולפי ויקיפדיה עבר לסיירת מטכל כמפקד פלגת ההכשרות אחרי שמונה שנים. בהמשך הוא היה המפקד של סיירת מטכל.
מסלול דומה מאד עשה גם בוגי יעלון שהיה אף הוא מפקד סיירת מטכל והרמטכ"ל ה-17. כך גם נחמיה תמרי ז"ל ועוד קצינים רבים מאד.
בנוסף, ביחידה נעזרים במנטורים חיצוניים ומפקד היחידה, כמו מפקדים אחרים בצה"ל, מתחלף אחרי כשלש שנים.
כך נשמרת שם ההתחדשות כל הזמן.
מה חשוב למנכ"ל כדי להתחדש?
בראיון רדיו שעשו אתי לפני כמה ימים בנושא הספר שהוצאתי על ניהול ומנהיגות, שאלה אותי המראיינת מהם הדברים החשובים ביותר שנדרשים למנכ"ל בתקופה של שינויים בסביבה העסקית.
עניתי ששתי התכונות החשובות ביותר הן ראש פתוח וענווה.
מדוע ראש פתוח?
מנכ"ל ותיק מכיר היטב את השוק, את הלקוחות ואת מנופי הרווח העיקריים של החברה.
לצד יתרונות אלו, הוא מפתח הרגלים וקיבעונות מחשבתיים.
קיבעונות אלו מגבילים אותנו ואיננו רואים שהמציאות משתנה ונדרשים כלים אחרים מאלו שאנו משתמשים בהם.
המנכ"ל נדרש למאמץ מובנה ומכוון כדי לחשוב אחרת. בדרך כלל עליו להיעזר במתודות שונות כדי ליצור את החשיבה השונה ושמירה על ראש פתוח.
מדוע ענווה?
ההצלחה גורמת לנו להתבשמות עצמית. לגאווה. אנחנו מתחילים להתאהב בעצמנו ובעיקר בהצלחות שלנו.
אלא שההצלחות הן היסטוריה. הן שייכות לעבר. מה שהיה טוב אתמול לא בהכרח יהיה טוב מחר. סביר להניח שלאור השינויים המהירים בסביבה העסקית נדרשים כלים אחרים.
טיפוח האגו הוא ברירת המחדל של כולנו. מנכ"ל עם אגו מפותח יתקשה להאזין וללמוד מאחרים ובפרט מיועצים חיצוניים.
התמיכה של המדינה
משרד הכלכלה משקיע הרבה מאד כסף במימון שעות ייעוץ לחברות.
המהפכה התעשייתית הרביעית (או תעשייה 4.0) הביאה להתפתחות מהירה של התעשייה בעולם המערבי.
מנגד התעשייה בישראל די דורכת במקום ובמשרד הכלכלה יש חשש גדול מאובדן התעשייה המקומית.
רשות החדשנות ומשרד הכלכלה מפעילים כלים שונים לסיוע בהתייעלות ומעבר לתעשייה 4.0 (למשל, מכינת המו"פ, המכון ליצור מתקדם. המרכז להתייעלות במשאבים וקולות קוראים). כל הכלים האלו וגם התמיכה של רשות ההשקעות במעבר לתעשייה 4.0 מחייבים עבודה עם יועצים.
בחלק מהמקרים התמיכה היא רק או כמעט רק בסבסוד היועצים.
הסיבה היא כרשום למעלה.
סיכום והמלצה
לפני כמה שנים התקשרתי למנכ"ל של חברת טכנולוגיה גדולה והצעתי לו להיפגש. בתשובה סיפר לי המנכ"ל בקול בוטח וגאה את הסיפור על החתול המסורס.
שנה יותר מאוחר המנכ"ל פוטר כי לא הצליח להתמודד עם הקשיים החיצוניים והחברה התדרדרה.
זו תהיה חוסר ענווה מצידי לקבוע שאני הייתי מציל אותו בלי להכיר מקרוב את החברה. אבל אין ספק שגאוותנותו ובטחונו העצמי המופרז הכשילו אותו בהתמודדות עם השינויים בסביבה העסקית.
ההצלחה תמיד מסחררת אותנו ומעוורת את עינינו.
כלים בעזרתם הצלחנו אתמול לא בהכרח יתאימו למציאות היום ומחר.
המציאות משתנה, מתחרים חדשים מגיעים עם שיטות חדשות, הדרישות של הלקוחות משתנות. כל חברה נדרשת להשתנות כל הזמן.
יועץ חיצוני מביא עמו שלושה יתרונות:
- ידע ופרקטיקה חדשים. שיטות עבודה שהוא פוגש במקומות אחרים או לומד עליהן.
- יועץ חיצוני רואה את נקודות העיוורון של המנכ"ל. תמיד יש לנו נקודות עיוורון שאדם אחר יכול לראות. בפרט אם יש לו ניסיון בכך. הסמנכ"לים והעובדים בחברה עשויים להיות ערים לאותן נקודות עיוורון אך יתקשו לומר זאת למנהל שלהם והוא מצידו יתקשה לקבל אמירות כאלו.
- להיות בן שיח. המנכ"ל, כמו מנהלים אחרים, אינו יכול לדון עם מי שמדווח לו או עם מי שמעליו, על התלבטויות אישיות או מקצועיות.
יועץ חיצוני הוא בן ברית ובעל אוזן פתוחה לשיחות כאלו.
המדינה בנתה מספר כלים למימון שעות ייעוץ וחברות רבות נמנעות מלהיעזר בהם.
אני ממליץ לכם לחפש כל הזמן מה עלול להפיל את החברה שאתם מנהלים, לחשוב איך להתמודד עם המכשולים ולהיעזר לשם כך באנשי מקצוע.
שאלת סקר חשובה
ליווי מנהלים היא במידה רבה דרך חיים של חברות. או שיש או שאין.
בתוך החברה חשוב להיעזר עם מנטורים שהוכשרו לכך מבין המנהלים והעובדים בחברה. ככל שמטפסים בהירארכיה, כך מורכב יותר להיעזר עם מנטור פנימי וצריך להיעזר במנטור, מאמן או יועץ חיצוני.
שאלת הסקר שפרסמנו לראשונה לפני שש שנים עוסקת בנושא זה והתשובות ממש מפתיעות:
האם מנטורינג היא דרך מקובלת בחברה שלכם?
אני מזמין אותך לצפות בתוצאות ההצבעה שהייתה עד כה ולהצביע בעצמך בסקר.
קישור לרשימת מאמרים בנושא מנטורינג ליווי מנכ"לים
- המורה הבור – עוצמתה של הבורות בהקניית ידע (או: המנהל המנטור) פורסם בשנת 2016
- להיות מנטור – האם יש לנו זמן לבזבז על תקשורת בינאישית? פורסם בשנת 2017
- האם קיים מנהל שהוא גם מנהיג וגם מנטור? והאם אלו הן תכונות נרכשות? פורסם בשנת 2017
- בוא למנהל שלך עם פתרונות, לא עם בעיות. פורסם בשנת 2020
- מהם המכשולים בדרך להובלת שינוי? פורסם בשנת 2021
- משהו לא טוב קורה בחברות משפחתיות קטנות. איך לפעול אחרת? פורסם בשנת 2021