עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,750 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד לעבוד עם עיקרון פארטו במציאות שלנו?

בסיום תמצאו קישור לרשימת מאמרים על כלים נוספים בהם כדאי להשתמש.

שאלות ותשובות בנושא ניהול - והפעם: מדוע חשוב כל כך הידע של העובדים?

לחצו כאן לקישור לסרטון.

לחצו כאן כדי להגיע לערוץ היוטיוב שם תמצאו עוד עשרות סרטונים שיעניינו אתכם

מהו עיקרון פארטו או כלל 80-20?

וילפרדו פארטו (Vilfredo Frederico Damaso Pareto) היה כלכלן וסוציולוג איטלקי (1848 עד 1923) שניסח את העיקרון הקרוי על שמו (עיקרון פארטו) וידוע גם בשם "כלל 20 – 80".

פארטו מצא כי 80% מהתוצאה נקבעים על ידי 20% מהגורמים הפעילים.

הוא זיהה כי בתקופתו 80% מהעושר באיטליה הוחזקו על ידי 20% מהאיטלקים.  

לפי פרסום גלובס מיולי 2023 שני העשירונים העליונים משלמים 92% ממס ההכנסה, אך "רק" 62.3% מסך ההכנסות ממיסים. בנתון הזה תומך גם ChatGPT4.

אלו הם נתונים פיקנטיים ומעניינים ברמת המקרו, אבל איך אנחנו יכולים להיעזר בעיקרון פארטו?

במה עיקרון פארטו עוזר לנו?

עיקרון פארטו מסייע לנו לקבוע סדר עדיפות בהקצאת משאבים. נניח שאנחנו רוצים לשפר את הרווחיות של חברה, ולשם כך בוחנים את הביצועים של מוצריה.

לדוגמה, חברה שמוכרת עשרים מוצרים. נסדר אותם בטבלה בסדר יורד, מהמוצר שמייצר את הרווח הגבוה ביותר ועד המוצר שמיצר את הרווח הנמוך ביותר. על פי עיקרון פארטו, יש סיכוי גבוה שארבעת המוצרים הראשונים ברשימה מייצרים כ-80% מהרווח של החברה. אם נתמקד בשיפור הרווחיות של ארבעתם נשיג שיפור משמעותי ברווחיות של כלל החברה בדרך תכליתית ויעילה.

המספרים לא תמיד מדויקים אבל בדרך כלל העיקרון עובד בקירוב טוב מאד.

המטרה הפעם היא דווקא לבחון מקרים בהם הכלל פחות מדויק.

לפני שנבחן את המקרים בהם הכלל של 80-20 פחות עובד, אני מזמין אתכם לראות דוגמה "טובה". כלומר דוגמה בה הכלל 80-20 מתקיים.

פרסמתי את הדוגמה הזו במאמר שכתבתי כאן בעבר.

נבחן דוגמה "טובה"

נתחיל עם דוגמה שאני בניתי בעבר והיא נמצאת בבלוג (לחצו כאן למאמר בבלוג).

נתבונן בקצרה על הדוגמה הזו.

יש לנו חברה שמייצרת 10 מוצרים ורוצה לשפר את הרווח שלה.

אלו הם המוצרים:

 

מוצר

מחזור מכירות שנתי באלפי ₪

השיעור מסך המחזור של החברה

רווח או הפסד באחוזים מסך המכירות של המוצר

רווח או הפסד באלפי ₪

1

נעלי גברים חומות

4,500

45%

0%

0

2

נעלי נשים חומות

850

8.5%

0%

0

3

נעלי גברים שחורות

3,500

35%

1.4%

50

4

נעלי נשים שחורות

350

3.5%

3%

10-

5

נעלי גברים לבנות

130

1.3%

8%-

10-

6

נעלי נשים לבנות

250

2.5%

4%

10

7

נעלי גברים אדומות

50

0.5%

40%-

20-

8

נעלי נשים אדומות

120

1.2%

1.7%-

2-

9

נעלי נשים צהובות

100

1%

8%-

8-

10

נעלי נשים אפורות

150

1.5%

0.7%-

10-

 

סך הכל לפני השיפור

10,000

100%

0%

0

אחרי שנמיין את המוצרים לפי סדר של היקף המכירות מלמעלה למטה נקבל את הטבלה הבאה:

 

מוצר

מחזור מכירות שנתי באלפי ₪

השיעור מסך המחזור של החברה

רווח או הפסד באחוזים מסך המכירות של המוצר

רווח או הפסד באלפי ₪

1

נעלי גברים חומות

4,500

45%

0%

0

2

נעלי גברים שחורות

3,500

35%

1.4%

50

3

נעלי נשים חומות

850

8.5%

0%

0

4

נעלי נשים שחורות

350

3.5%

3%

10-

5

נעלי נשים לבנות

250

2.5%

4%

10

6

נעלי נשים אפורות

150

1.5%

1.7%-

10-

7

נעלי גברים לבנות

130

1.3%

1%-

10-

8

נעלי נשים אדומות

120

1.2%

1.7%-

2-

9

נעלי נשים צהובות

100

1%

8%-

8-

10

נעלי גברים אדומות

50

0.5%

40%-

20-

 

סך הכל לפני השיפור

10,000

100%

0%

0

 עכשיו אנחנו רואים ש- 20% מהמוצרים (שניים מתוך עשרה מוצרים) מוכרים 80% מהמכירות.

אם נשפר רק את הרווחיות שלהם נקבל את השיפור הטוב ביותר האפשרי ברווח של החברה. בהנחה שיש לנו משאבים לטפל רק בשני מוצרים.

 

מוצר

מחזור מכירות שנתי באלפי ₪

השיעור מסך המחזור של החברה

שיעור השיפור מההכנסות השנתיות של המוצר

השיפור באלפי ₪

רווח או הפסד באחוזים מסך המכירות של המוצר

רווח או הפסד באלפי ₪

1

נעלי גברים חומות

4,500

45%

5%

225

5%

225

2

נעלי גברים שחורות

3,500

35%

5%

175

6.4%

225

3

נעלי נשים חומות

850

8.5%

   

0%

0

4

נעלי נשים שחורות

350

3.5%

   

3%

10-

5

נעלי נשים לבנות

250

2.5%

   

4%

10

6

נעלי נשים אפורות

150

1.5%

   

1.7%-

10-

7

נעלי גברים לבנות

130

1.3%

   

1%-

10-

8

נעלי נשים אדומות

120

1.2%

   

1.7%-

2-

9

נעלי נשים צהובות

100

1%

   

8%-

8-

10

נעלי גברים אדומות

50

0.5%

   

40%-

20-

 

סך הכל אחרי השיפור

10,000

100%

 

400

4%

400

כל אפשרות של שיפור של שני מוצרים אחרים, תייצר לנו פחות רווח. 

נכון שאני סידרתי את המספרים כך שהכלל 80-20 יעבוד יפה. אבל במקרים רבים בחיים אנחנו נמצאים בקירוב טוב לכלל 80-20.

איך נפעל כאשר הכלל 80-20 לא מתקיים

נכון שהכלל שפארטו מצא מתקיים פעמים רבות, אבל לא תמיד.

עבדתי בעבר עם חברה שמכרה כמה מאות של סוגים של מוצרים. הרווח של החברה היה נמוך ורצינו לשפר אותו.

בחנו את התרומה לרווח של כל מוצר.

התרומה לרווח של כל מוצר היא שקלול של היקף היחידות שנמכרות מאותו מוצר והרווח הגולמי שהוא מותיר. כלומר, סך כל היחידות שנמכרות מאותו מוצר, כפול הרווח הגולמי שלו. כעת הצבנו את כל הנתונים האלו בטבלת אקסל ומיינו לפי שיעור התרומה לרווח מהגבוה לנמוך.

מאחר והיו לחברה מאות סוגים של מוצרים והתורמה לרווח של כל מוצר הייתה אחוזים בודדים, 20% מהמוצרים היו רחוקים מ-80% מסך התרומה לרווח של כל המוצרים.

אנחנו רוצים לשפר את הרווח הכולל של החברה אבל לא סביר לעשות זאת ע"י שיפור הרווח של כמה מאות מוצרים. הכלל של 80-20 לא עובד, אז כיצד נפעל?

ההמלצה שלי היא להתמקד ברשימה של עד מאה או מאה וחמישים מוצרים ולבחון אותה מלמעלה למטה.

קבוצה של מאה מוצרים עשויה להגיע לשיעור של 20% מסך המוצרים אבל התרומה המצטברת שלהם לרווח תגיע רק ל-50% ואולי 60% מהרווח הכולל.

נכון שהכלל של 80-20 לא מתקיים אבל העיקרון שביסוד הכלל של פארטו מתקיים.

כלומר העיקרון של תיעדוף המשאבים.

דוגמה נוספת מהכיוון של ההוצאות

בחברות גדולות בהן יש כמה מפעלים, יש מצב שהמפעלים אינם חשופים לתרומה לרווח של כל מוצר שהם מייצרים כאחוז מסך הרווח של החברה.

במצב כזה, הטיפול בהתייעלות יהיה דרך העלויות של החומרים.

גם במקרה הזה נכין רשימה של כל החומרים ונמיין אותם בסדר יורד לפי סך העלות. כלומר שקלול של הכמות והמחיר.

יהיו מקרים בהם כלל 80-20 יתקיים, ואז נשקיע את המשאבים שלנו להתייעלות ברשימת החומרים שנמצאים בקבוצה של ה-20%.

אלא שגם כאן יתכן שהעלות של 20% מהחומרים תהיה רחוקה מ-80% מסך העלות.

במקרה כזה נתעדף את הטיפול  כמו בדוגמה למעלה. לפי כלל של 60-20, או אפילו 60-30. בקיצור, נתחיל מלמעלה. מהחומרים שהעלות שלהם היא הכי גבוהה.

סיכום והמלצה

וילפרדו פארטו מצא שבמקרים רבים 80% מהתוצאה נגרם על ידי 20% מהגורמים לתוצאה.

לכן אנחנו קוראים לעיקרון פארטו גם כלל 80-20.

עיקרון פארטו מאפשר לנו לתעדף את המשאבים שלנו בדרך להשגת התוצאה המבוקשת.

כשכלל 80-20 מתקיים, יהיה קל לתעדף את המשאבים, על ידי מיקוד הטיפול ב-20% מהגורמים לתוצאה.

כשהכלל 80-20 לא מתקיים, נמיין את ההשפעה של הגורמים הפעילים מלמעלה למטה ונטפל בגורמים המובילים. גם אם 20% מהגורמים לתוצאה רחוקים מ-80% מהתוצאה.

המהות הבסיסית של עיקרון פארטו לתיעדוף המשאבים נכונה כך או כך.

קבלו כלים מקצועיים ליצירת שיפור הטמיעו בארגון שלכם את הכלים המובילים בשוק ליצירת התייעלות ושיפור. קבעו שיחת יעוץ ראשונה של 30 דקות ללא עלות עם זאב רונן לחצו לתיאום שיחה

שאלת סקר מעניינת ורלוונטית

עיקרון פארטו הוא כלי פשוט לשימוש והוא גם מאד אינטואיטיבי.

האם הוא מוכר לך?

שאלת הסקר ששאלנו לראשונה לפני שבע שנים הייתה:

האם עיקרון פארטו היה מוכר לכם והאם אתם נעזרים בו ביום יום?

תוצאות ההצבעה בסקר מעוררות סימני שאלה.

אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.

סקר

רשימת מאמרים המציגים עוד כלים בהם כדאי להיעזר

  1. ניתוח ופתרון תקלות בתהליך היצור בשיטת עצם דג פורסם בשנת 2013
  2. לוח גאנט שהוביל לפיתוח טכנולוגיה חדשה ע"י צוות עובדים פורסם בשנת 2013
  3. איך לערוך סיעור מוחות: הכלי הבסיסי בפתרון בעיות ופיתוח חשיבה יצירתית? פורסם בשנת 2014
  4. תרשים זרימה – כלי להתייעלות ופתיחת חסמים בתהליכים פורסם בשנת 2014
  5. צוותי שיפור: המרכיבים החיוניים להצלחה פורסם בשנת 2014
  6. כלים לחקירה לסיבת השורש: עצם דג, 5Y's וסיעור מוחות [מצגת] פורסם בשנת 2015
  7. להגביר את תפוקת היצור בעזרת עצם דג פורסם בשנת 2015
  8. מדד OEE: שיפור היעילות במטרה לעמוד במועדי האספקה פורסם בשנת 2015
  9. מהי בקרת איכות סטטיסטית על תהליך היצור וכיצד לבצעה? פורסם בשנת 2016
  10. הגדלת התפוקה והיעילות בעזרת מדד OEE פורסם בשנת 2017
  11. מהי שיטת קנבן ואיך אנחנו יכולים להיעזר בה, גם בעסק וגם בבית? פורסם בשנת 2017
  12. איך לעבוד עם Lean Canvas ומדוע הוא הכלי הנכון לכל מיזם או מוצר חדש? פורסם בשנת 2018
  13. מפת חשיבה וכדורשת – כלים לפיתוח חשיבה יצירתית פורסם בשנת 2021
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג