עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

איך לערוך סיעור מוחות: הכלי הבסיסי בפתרון בעיות ופיתוח חשיבה יצירתית

סיעור מוחות הוא אחד הכלים הבסיסיים בפיתוח רעיונות, פתרון בעיות, חשיבה יצירתית, או כל עבודה קבוצתית אחרת.

למשל, כאשר אנחנו מפתחים עצם דג במטרה להגיע לסיבת השורש של בעיה מסוימת, או בעת שאנחנו משרטטים את תרשים הזרימה של תהליך מסוים, סיעור מוחות יהיה כלי בסיסי בו נשתמש.

היתרונות בסיעור מוחות.

ראשית, כבר בשם אנחנו מדברים על "מוחות", כלומר על מספר אנשים. עצם העבודה בקבוצה יכולה להביא עוד רעיונות וכיווני חשיבה שלא היו קודם. אך לא רק בכמות הרעיונות אלא זו גם דרך מהירה יותר ליצר פתרונות חדשים ויצירתיים.

איך לבצע?

  • הפורום. סיעור מוחות מתאים לכל קבוצה או צוות שמתכנס באופן קבוע (החל בהנהלה והמשך צוותי שיפור או כל צוות אד הוק שקם), אבל אם מכנסים צוות מיוחד, מומלץ שהצוות יהיה רב גוני ויגיע מתחומי עסוק שונים. כך נקבל מגוון רחב ועשיר של רעיונות.
  • בכתב. כאשר עושים סיעור מוחות והרעיונות מועלים תוך כדי שיחה, יש חשש שאחד הרעיונות "יכבוש" את הבמה וימנע רעיונות נוספים. לכן בשלב הראשון, כל אחד רושם לעצמו כמה שיותר רעיונות בשקט.
  • איסוף הרעיונות. בשלב הבא, אחרי שכולם סיימו לרשום, רושמים על לוח מרכזי את כל הרעיונות. כדי לשמור את כל המשתתפים מחוברים לדיון, נעבור מאחד לשני וכל אחד מציג רק רעיון יחיד. כך עוברים בסיבוב וחוזרים לעוד סיבוב, עד שנגמרו הרעיונות של כולם.
  • בלי הערות. הנטייה "הטבעית" שלנו היא להתייחס ולהעיר לכל רעיון שעולה. אלא שכאן אנו שוב מפסידים את ההזדמנות לאסוף עוד ועוד רעיונות. גם אם נאמר כבר משהו דומה, בזמן איסוף ורישום הרעיונות, אין הערות, אין מיזוג או עריכה של הרעיונות שעולים. רק אחרי שרשמנו את כל הרעיונות, נבחן אותם ונראה האם יש מקום לאחד רעיונות דומים או לערוך את מה שנרשם
  • סיכום. כעת נבחן את התוצאה ומרבית הסיכויים שקיבלנו הרבה מאד נושאים או רעיונות לטפל.

תעדוף וסינון.

בשלב האחרון של סיעור המוחות, נבקש, במקרים רבים, לתת סדר עדיפות לטיפול או למיין ולסנן ולבחור מספר מצומצם של רעיונות. יש הנוהגים להעביר את השלב האחרון, של התעדוף, או הסינון לצוות מאד מצומצם של שניים או שלושה מנהלים.

אני ממליץ על שיטת הניקוד: כל אחד מהמשתתפים בוחר שלושה עד חמישה רעיונות, הרעיון בעל העדיפות הגבוהה ביותר מקבל 3 נקודות (כאשר כל אחד בוחר 3 רעיונות, או 5 נקודות, לפי מספר הרעיונות שבוחרים), הרעיון הבא בתור מקבל נקודה אחת פחות וכך הלאה.

כעת מסכמים את הנקודות וקיבלנו אפשרות נוחה לתעדף את הרעיונות באופן שמבטא את עמדת הצוות.

באופן מפתיע, על פי רוב, יהיו מעט רעיונות שיקבלו הרבה נקודות ויעלו למעלה.

סיכום והמלצה.

במבט ראשון, שיטה זו מכבידה ומסרבלת את תהליך החשיבה. אך אם תעבדו על פיה, תמצאו שהיא מקצרת את הזמן להעלות רעיונות ומעשירה מאד את התוצאה.

בהצלחה.

קבלו כלים מקצועיים ליצירת שיפור הטמיעו בארגון שלכם את הכלים המובילים בשוק ליצירת התייעלות ושיפור. קבעו שיחת יעוץ ראשונה של 30 דקות ללא עלות עם זאב רונן לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

התיחסות לקביעת סדר העדיפות בביצוע הרעיונות שהועלו
כפי שעשינו בעת איסוף הרעיונות צריך שכולם יגיעו לידי ביטוי בעת קביעת התיעדוף (כך כולם ישארו מחוברים בעת היישום כי ירגישו שייכים) לכן כל אחד בפורום מתעדף את כל הרעיונות מהראשון עד האחרון ונותן לכל אחד מהרעיונות ערך לפי סדר העדיפות שלו,
את הרשימות של כולם מרכזים בטבלת רשימת הרעיונות ועושים סיכום נקודות לכל רעיום אחר כך ממינים מהנמוך לגבוה ומקבלים את סדר העדיפות הכללי של הפורום.
שנה טובה

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג