עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מה הם היתרונות של הבקרה החזותית?

בסיום תמצאו רשימה של מאמרים בנושא יעדים, מדידה ובקרה.

שאלות ותשובות על ניהול - והפעם השאלה בנושא תשלום עמלה לאנשי מכירות

גם השבוע פרסמתי סרטון חדש בערוץ היוטיוב שלי, במדור "אתם שואלים ואני משיב".

השאלה עלתה בדיון שערכנו בחברת הייטק גלובאלית בנושא מדוע לשלם עמלה לאנשי מכירות.

המנכ"ל של החברה, משוכנע שאין זה נכון לשלם עמלה לאנשי המכירות ושהוא יצליח יותר אם אנשי המכירות יקבלו שכר ללא עמלות.

אחרי הדיון שלנו, הוא שלח לי שני מאמרים שתומכים בדעתו.

את התשובה שלי תמצאו בסרטון היוטיוב.

אגב, בשבוע שעבר בטעות לא התפרסם הקישור לסרטון בערוץ היוטיוב.

לחצו כאן לצפייה בסרטון החדש

מה עניתם לשאלה על מדדים ויעדים בסקר שפרסמנו?

שאלת הסקר שפרסמנו לפני שבע שנים הייתה: "כיצד מתייחסים בחברה שלך למדדים ויעדים?".

מתוך כמאתיים ועשרים גולשים שהשיבו לסקר רק 31% השיבו:

"יש יעדים של החברה והם משויכים לסמנכ"לים. אחת לחודש מתקיים דיון בהנהלה וכל סמנכ"ל מציג את תכנית השיפור שלו".

כל השאר השיבו שאין יעדים (23%), או שיש יעדים ואין עליהם מעקב (32%), או שיש יעדים ורק המנכ"ל מכיר אותם (14%).

עבודה עם יעדים  ומדדים היא הדרך הטובה והמהירה ביותר להוביל שיפור, לחבר את העובדים למטרות החברה ולהשיג את המטרות.

אלא שאם היעדים אינם משויכים למנהלים ואין מעקב ותכנית פעולה לשיפור, המטרה אינה מושגת וכמעט ואין הבדל אם יש יעדים או אין.

מדהים שלפי הסקר שלנו רק בשליש מהחברות נעזרים בעבודה נכונה עם יעדים ומדדים.

הניסיון האישי שלי בליווי חברות מראה שהנתון שעולה מהסקר נכון.

עד כמה המידע ניתן להבנה בקלות

אלא שלא די שיש יעדים ויש עליהם מעקב ותכניות פעולה להשגתם.

אם אנחנו רוצים לרתום את כולם להשגת היעדים חשוב שהתוצאות יהיו ברורות, קלות לקריאה ושתהיה בקרה חזותית.

צעד ראשון, אוסף נתונים ללא עיבוד חזותי:

24.12 1

הטבלה למעלה מספקת לנו הרבה נתונים, אלא שגם לו היינו רואים את הנתונים בגודל סטנדרטי, היינו מתקשים להבין מה קורה ומה לשפר.

אגב, במציאות הטבלה הכילה עוד מדדים ונתונים.

צעד שני, אוסף נתונים מקבל צבע לפי העמידה ביעד:

98% מהיעד ומעלה הנתונים בצבע ירוק,
92% מהיעד עד 98% הצבע הוא צהוב.
מתחת ל-92% הצבע אדום.

נסתכל כעת על הטבלה:

24.12 2

צביעת הנתונים בתאים היא אוטומטית לפי התניה של אחוז העמידה בהשוואה ליעד.

כעת אנחנו רואים בקלות היכן מצבנו טוב יותר או פחות.

המנכ"ל מזהה בקלות היכן יש בעיה בעמידה ביעד ואיזה סמנכ"ל נדרש להגיש תכנית פעולה לשיפור.

כדי לדייק בתכנית הפעולה, יש גרף לכל מדד.

נתבונן בגרף של העמידה בתכנית היצור השבועית שהוא אחד הגרפים שמתפרסמים:

24.12 3

סיכום עד כאן של הבקרה החזותית

  1. למרות שהחברה אוספת נתונים ומציגה אותם. ברגע שכל מה שיש לנו הוא טבלה של מספרים בצבע אחד, לא נלמד ולא נשתפר.
    יש לפנינו אוסף של מספרים שאינו מזמין לצלול פנימה.
  2. התקנו צביעה מותנית של התאים לפי העמידה או אי העמידה ביעדים. כעת כבר יש לנו תמונה ברורה היכן עומדים ביעד והיכן רחוקים מהעמידה ביעד.
    המנכ"ל כבר יכול לקבוע סדר עדיפות על מה לשים דגש.
  3. לכל מדד יש גרף שמציג מה היה בשנים הקודמות ותמונת מצב כיום בהשוואה ליעד.
    הגרף של המדד שבחרתי להציג (עמידה בתכנית היצור השבועית) מאפשר לסמנכ"ל התפעול לראות בכל חודש (ומן הסתם הוא בוחן את מצבו כל שבוע) – את המציאות ולהכין תכנית פעולה וסדר עדיפות.
  4. בישיבת היעדים החודשית, המנכ"ל מקבל תמונת מציאות ברורה במהירות ומתמקד בתכניות לשיפור.

איתור צוואר הבקבוק ושכנוע המנכ"ל בעזרת תצוגה חזותית

בחברה מסוימת המנכ"ל זיהה אינטואיטיבית את צוואר הבקבוק באופן שגוי.

הוא השקיע בעוד ועוד מכונות, אך זרם התוצרת הגמורה לא עלה.

מנהלת התפ"י לא הצליחה לשכנע אותו שהוא טועה בזיהוי צוואר הבקבוק.

לכן היא בנתה תיאור גרפי של זרימת התוצרת: מעבר החלקים מתחנה לתחנה.

ראו להלן:

24.12 4

כעת קל היה לזהות שצוואר הבקבוק נמצא בתחנה השישית וכרבע מהחלקים "תקועים" שם. כל עוד לא נמצא פתרון לפתיחה של צוואר הבקבוק העומס שנוצר במקום רק מקשה על העבודה ועל זיהוי החלקים הדחופים.

התמונה הייתה ברורה.

המנכ"ל שינה מיד את תכנית הפעולה. בטווח הקצר נוספו עובדים בתחנה הבעייתית.

במקביל החברה השקיעה משאבי הנדסה וכסף בחיזוק המקום על ידי ציוד חדש ומתקדם.

סיכום והמלצה

פחות משליש מהחברות עובדות עם מדדים ויעדים גלויים וידועים לכל ומתקיים מעקב חודשי על השגת היעדים.

מתוך אותן חברות, יש חלק, שמסתפקים בהצגת הנתונים בטבלת מספרים ללא תצוגה גרפית שמזמינה לצלול לנתונים ומאפשרת לזהות נקודות חולשה במהירות.

המאמר היום קצר בצורה ניכרת בהשוואה למאמרים קודמים. זאת משום שלצרוך הצגת הרעיון, השתמשתי בפחות מלל ויותר המחשה ויזואלית.

שנאמר, תמונה אחת שווה אלף מילים ואני מקווה שהצלחתי להמחיש את היתרון של בקרה חזותית ושימוש בגרפים.

המאמר הנוכחי נולד כאשר נכשלתי לשכנע כמה מנכ"לים לעבוד עם גרפים.

שאלת סקר חשובה

הנושא בו דנו היום הוא בקרה חזותית על השגת היעדים. אבל האם בחברה שלך יעדים ומדדים?

מה באמת קורה אצלך בחברה?

הסקר פורסם לראשונה לפני שבע שנים, ושאלת הסקר היא:

כיצד מתייחסים בחברה שלך למדדים ויעדים?

אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.

סקר

רשימת מאמרים בנושא יעדים, מדידה ובקרה

  1. עבודה עם יעדים מדידים. האם זה טוב לנו כפרטים בארגון? פורסם בשנת 2014
  2. ניהול על פי יעדים פורסם בשנת 2014
  3. מדוע חברות רבות עובדות בלי יעדים? פורסם בשנת 2016
  4. כיצד להשתמש ביעדים אישיים למנהלים כדי להשיג את יעדי החברה? פורסם בשנת 2020
  5. השתמשו בבקרה חזותית כדי ששום בעיה לא תיעלם מהעין – העיקרון השביעי של טויוטה פורסם בשנת 2020
  6. כמה תפוקה אתם מפסידים במשמרת הלילה? פורסם בשנת 2020
  7. מה ההבדל בין ניהול משימות וניהול יעדים ומה עדיף? פורסם בשנת 2022
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

ההצגה הגרפית היא קלה להבנה ורצוי לפרסם את תוצאות המדדים בצורה גרפית כך שכל העובדים יוכלו לראות, לא צריך קורס בסטטיסטיקה בשביל לראות מגמה משבוע לשבוע של מדד תפוקה או פחת או השבתה של מכונות

פרסמו תגובה למאמר

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

תגובות אחרונות בבלוג