עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מה מעמדה של מנהלת משאבי אנוש אצלך בחברה?

בסיום תמצאו רשימה של מאמרים נוספים בנושא משאבי אנוש וניהול משאבי אנוש.

שאלות ותשובות על ניהול - והפעם השאלה איך לנהל ישיבות שלא יהיו בזבוז זמן?

לחצו כאן לקישור לסרטון.

צמרת ליגת העל בכדורגל היום

21.1 1

הטבלה למעלה, של צמרת ליגת העל (נכון לכתיבת שורות אלו) מציגה את מכבי תל אביב במקום הראשון עם 42 נקודות.

3 נקודות אחריה, במקום השני, נמצאת מכבי חיפה.

רק לפני כמה שבועות מכבי תל אביב הובילה בפער של 10 נקודות.

מכבי חיפה הצליחה לצמצם את הפער.

אולי בקרוב מכבי חיפה תעלה למקום הראשון ואולי מכבי תל אביב תשמור על המקום הראשון.

הכל תלוי בשחקנים ובמאמן שלהם.

מה יותר פשוט מעבודתו של שחקן הכדורגל?

עבודתו של שחקן הכדורגל היא מהפשוטות שיש. הוא בסך הכל רץ ימינה, שמאלה, קדימה אחורה ומנסה לבעוט בכדור.

משהו שגם ילדים בני ארבע עושים.

ובכל זאת מעורב כאן כישרון מיוחד, דבקות במטרה, נחישות לנצח והשחקנים המוכשרים בעולם מרוויחים מיליונים.

עוד לא זכיתי לשמוע מישהו שקורא להם "שחקנים פשוטים" או "עובדים פשוטים", למרות שלכאורה עבודתם היא פשוטה ביותר.

הרבה יותר פשוטה מהפעלת קו יצור מתוחכם, או ליקוט מדויק של הזמנה מורכבת.

עבודתם של שחקני הכדורגל כל כך פשוטה עד שכל צופה במגרש או בטלוויזיה מרשה לעצמו לצעוק להם הוראות. מסביר להם מה הם חייבים לעשות ברגע זה.

נבחרת השחקנים היא המפתח לניצחון

אין חולק על כך שנבחרת השחקנים (יחד עם המאמן) היא היתרון היחסי של כל מועדון כדורגל והיא המפתח לניצחון. הנהלות המועדונים משקיעות הון עתק בטיפוח השחקנים, בבחירתם, באימון שלהם ובבניית רוח יחידה.

לפני קרוב לשנתיים סיפרתי כאן על נבחרת בני סכנין. הצגתי את הסיפור שסיפר אז מוחמד אבו יונס, היו"ר של הקבוצה:

[אחרי שבני סכנין ירדו מליגת העל לליגה לאומית והתדרדרו גם שם] "במחצית העונה, אבו יונס נכנס לעובי הקורה. הוא מבין שהבעיה היא "בחדר ההלבשה". באווירה בין השחקנים. היו שם שני מחנות מסוכסכים.

"יש שחקנים שיש להם אגו" הוא אומר. "מסמנים שחקן במחנה השני ולא מוסרים לו". אבו יונס ממשיך: "האגו מעל לרדת ליגה. מעל המועדון". כשהוא מבין שזה המצב הוא משנה את הנבחרת: "שחררנו כמה שחקנים ועשינו טוב. גיבשו את הקבוצה". בהמשך העונה הם עושים מהפך. עולים ממקום 12 או 13 לראש הטבלה וחוזרים לליגת העל.

אבו יונס מלמד אותנו שרכישת הכוכבים בלי גיבוש הקבוצה, ואולי אף על חשבון הגיבוש של הקבוצה – גרמה נזק מאד גדול".

מסתבר שלמרות שמדובר ב"עבודה פשוטה", נדרש כישרון ונדרש לטפח רוח יחידה.

השחקנים הם המשאב האנושי של הנבחרת.

העובדים, המשאב האנושי, הם היתרון היחסי של החברה

כמו שחקני הנבחרת כך גם העובדים, הם המפתח לניצחון של כל חברה.

מוחמד יונס הוכיח כישרון והבנה ראויים לציון בניהול קבוצה של כעשרים שחקנים או פחות.

בחברות בהן יש עשרות, מאות ואלפי עובדים-שחקנים, "ניהול הנבחרת", או ניהול המשאב האנושי הוא תפקיד מקצועי וחשוב מאין כמותו.

ג'ק וולץ': מנהל משאבי אנוש צריך להיות האדם השני בחשיבותו בכל חברה

ג'ק וולץ' (Jack Welch), שהיה המנכ"ל והיו"ר של ג'נרל אלקטריק במשך עשרים שנה והביא את החברה לשווי של 400 מיליארד דולר, כותב בספרו "להוביל ולנצח": "אין ספק שמנהל מחלקת משאבי אנוש צריך להיות האדם השני בחשיבותו בכל ארגון שהוא,  מנקודת ראותו של המנכ"ל, מנהל משאבי אנוש צריך להיות שווה בחשיבותו לפחות למעמדו של החשב הראשי." (שם עמ' 89).

וולץ' כותב כי אמר את הדברים בהרצאה שנשא בפני 5,000 מנהלי משאבי אנוש. ואז השתררה דממת מות. המצב נראה לו מוזר והוא ביקש מכל מי שכך הם פני הדברים אצלו בחברה שירים יד. 50 ידיים הורמו.

כלומר, רק באחוז אחד מכלל אלפי החברות שנציגיהן היו בהרצאה, מנהל משאבי אנוש הוא התפקיד השני בחשיבותו!

רק 1%!

מבין החברות הרבות שאני מכיר, גם בכאלו שיש מנהלת משאבי אנוש, וגם כאשר היא סמנכ"לית וחברת הנהלה (ויש מעט חברות כאלו) – רק במיעוט קטן מעמדה יהיה כפי שתיאר וולץ'.

מדוע התפקיד של מנהלת משאבי אנוש אינו זוכה לחשיבות הנכונה?

  1. השכר של מנהלת משאבי האנוש הוא מספר ברור.
    התועלת שהיא מביאה, או הנזק שנגרם בהעדרה אינו ערך ברור שרשום בשורה אחת בספרי הנהלת החשבונות.
  2. אני לא בטוח שהגדרת התפקיד של מנהלת משאבי האנוש ברורה בחברות רבות ולא בטוח שהמנכ"ליות יודעות למדוד את הצלחתה. בהמשך אני מגדיר את המדדים.
  3. ובהיבט של העובדים: האם אנחנו יודעים למדוד את הערך הישיר שמביאים לנו עובדים טובים?
  4. אם לדייק ולמקד, האם אנחנו יודעים למדוד את התורמה של עובדים שהצלחת החברה חשובה להם?
    אם נחזור לרגע לעולם הכדורגל, עבודתם של שחקני הכדורגל היא פשוטה ביותר: להניע את הכדור ממקום למקום. אבל הם מעטים, נמצאים על המגרש לבדם, בלי רובוטים, בלי קווי יצור משוכללים או מסכי מחשב.
    הם פועלים תחת עיניהם של צופים רבים ובסיום יש תוצאה.
    ברור לכולם האם הכישרון, המוטיבציה, רוח הצוות והנחישות שלהם הובילו לניצחון או לא.
  5. האם אנחנו יודעים למדוד את הערך של שירות טוב, או איכות המוצרים והקשר בינם ובין עובדים שרוצים שהחברה תצליח?
  6. האם אנחנו יודעים למדוד מוטיבציה של עובדים?

ככל שאנו מבינים יותר את הקשר בין ההצלחה של החברה ובין עובדים שהצלחת החברה חשובה להם ופועלים למענה – כך נבין יותר את מקומה של מנהלת משאבי אנוש.

מהו הערך של עובדים שיש להם מוטיבציה והחברה חשובה להם?

יש קושי למדוד באופן ישיר מוטיבציה.

התוצאה של עובדים ללא מוטיבציה נראית לעין אבל לא פשוט למדוד אותה.

קל למדוד שני פרמטרים שמושפעים ישירות מהמוטיבציה של העובדים, ממידת המחוברות שלהם למטרות החברה ויש להם ערך משמעותי לעלויות של החברה:

  1. תחלופת עובדים.
  2. היעדרויות של עובדים.

נפרט בקצרה:

  1. תחלופת עובדים. ככל שתחלופת העובדים גדלה, כך גדלות עלויות הגיוס, המיון וההכשרה עובדים חדשים.
    כשעובדים עוזבים אנחנו מאבדים ידע ומקצועיות והאיכות יורדת. בנוסף העובדים מאבדים את הקשר בין התועלת שהלקוח מקבל, הזמנות חוזרות ומקום הפרנסה שלהם.
    ניתן למדוד את עלויות הנזק אך יותר קל למדוד את התחלופה של העובדים.
    עובדים בני דור Y דור Z יחששו פחות לחפש מקום אחר ויעזבו ביתר קלות.
  2. היעדרויות של עובדים. עובדים שלא מעוניינים, או לא מעיזים לעבור מחברה לחברה, אך אין להם מוטיבציה, או שהחברה פחות חשובה להם, ירבו להיעדר מהעבודה.
    היעדרויות של עובדים הוא אחד הנושאים החשובים ביותר לכל החברות והארגונים.
    המאמר: כיצד להתמודד עם היעדרויות של עובדים הוא המאמר הפופולרי ביותר בבלוג וכבר קראו אותו קרוב ל-38,000 גולשים!!
    קל מאד למדוד היעדרויות וגם להעריך את הנזק. ככל שההיעדרויות רבות יותר כך נרבה לעבות את מערך העבודה בעובדים נוספים, מיותרים, שלא היינו נזקקים להם אם היו פחות היעדרויות.
    קראו כאן על המדידה הכספית של היעדרויות עובדים ותחלופה שלהם.
    כפי שתראו בגרף להלן ניתן להקטין את שיעור ההיעדרויות של העובדים:

21.1

מהו התפקיד של מנהלת משאבי אנוש ואיך נמדוד את הצלחתה?

תפקידה של מנהלת משאבי אנוש הוא לשפר את המוטיבציה של העובדים ואת המחוברות שלהם לחברה.

לפני כמה חודשים הגדרתי בסדרת מאמרים את כל המדדים החשובים בכל חברה. בין היתר גם את המדדים של מנהלת משאבי אנוש.

מנהלת משאבי אנוש אינה אחראית על רווחת העובדים. אלא על המחוברות שלהם למטרות החברה והמוטיבציה שלהם. כל הפעולות שנקראות רווחה, מטרתן היא גיבוש, חיבור ושיפור המוטיבציה ועל כך נמדדת מנהלת משאבי אנוש.

ראו שוב את הקישור למצגת בה הצגתי את דרך החישוב של תרומתה הכספית של מנהלת משאבי האנוש. או בעצם את התרומה של עובדים בעלי מוטיבציה וכאלו שהחברה חשובה להם.

סיכום והמלצה

תפקידה העיקרי של מנהלת משאבי אנוש טובה הוא לשפר את המוטיבציה של העובדים ולחבר אותם למטרות החברה.

כחלק מתפקידה העיקרי היא גם הכתובת לטיפול בפרט ולקשר בין המנכ"לית והעובדים.

באחריותה גם לכוון את המנכ"לית בפעולתה מול העובדים. לסייע בגיוס עובדים מתאימים ושימורם.

לסייע למנכ"לית להיפרד ממנהלים או עובדים שהיא מתקשה להיפרד מהם.

תפקידה כולל גם טיפול בהכשרות ואירועים לאורך השנה.

אם תבחנו היטב תמצאו שהכל מתקשר למטרה העיקרית שהיא מוטיבציה וחיבור העובדים למטרות החברה.

מנכ"לים שסובלים מעזיבת עובדים ומנהלים או מקליטה לא נכונה של עובדים ומחפשים את האחריות בכל מיני גורמים חיצוניים, מפספסים את האחריות האישית שלהם למצב.

הדרך של מנכ"ל טוב לחבר את העובדים למטרות החברה, היא למנות סמנכ"לית משאבי אנוש טובה, למדוד את פעולתה ולמתג אותה בצמרת החברה.

שפרו את המוטיבציה של העובדים והחיבור שלהם לחברה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום, וצרו שיפור מתמשך במוטיבציה של העובדים לחצו לתיאום שיחה

שאלת סקר חשובה

רבים מהסקרים בארכיון הסקרים בבלוג קשורים למאמר היום.

 בחרתי באחד הסקרים החשובים:

שאלת הסקר ששאלנו לראשונה לפני שש שנים הייתה: האם יש אצלכם מדידה והתייחסות לשיעור התחלופה וההיעדרות של העובדים?

מדהים ומאכזב להיווכח כמה מעט חברות בכלל מודדות את שיעור ההיעדרויות ותחלופת העובדים.

מה המצב בחברה שלך?

אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.

סקר

רשימה של מאמרים נוספים בנושא משאבי אנוש וניהול משאבי אנוש

  1. מנהל משאבי אנוש – מי צריך את זה? פורסם בשנת 2013
  2. מדדי ביצוע ושיפור בתחום משאבי אנוש פורסם בשנת 2013
  3. תפקידו של ניהול משאבי אנוש בהשגת המטרות של הארגון פורסם בשנת 2015
  4. "כוכבים" והעובדים המקצועיים שאי אפשר בלעדיהם פורסם בשנת 2015
  5. מצגת: כיצד לנהל את היתרון היחסי של החברה: העובדים והמנהלים? פורסם בשנת 2017
  6. כיצד להתמודד עם היעדרויות של עובדים? פורסם בשנת 2017
  7. איך ליצור ולמדוד מוטיבציה של עובדים? פורסם בשנת 2017
  8. איך לשפר את יציבות העובדים ולהקטין את התחלופה? פורסם בשנת 2019
  9. אילו מנהלים אמורים להיות בחוד החנית של החברות? פורסם בשנת 2019
  10. כיצד אתם מתחזקים את המכונה האנושית? פורסם בשנת 2019
  11. כיצד ומתי נכון לפטר עובדים? פורסם בשנת 2020
  12. כולנו מדברים על הקושי לגייס עובדים ושוכחים לשמר אותם פורסם בשנת 2021
  13. המדדים שחשובים לניהול עסק – חלק שני: משאבי אנוש וכספים פורסם בשנת 2023
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

תראו את תוצאות הסקר שמראה שפחות מ 30% מהחברות יש להן מנהלת משאבי אנוש שבודקת תחלופת עובדים ומתיחסת למשמעות של התוצאות,
אז מה מתפלאים אחר כך שהפריון בארץ כל כך נמוך, בלי להשקיע בעובדים ובלי לחבר אותם למטרות החברה אין פריון, אין מוטיבציה
בקיצור הבעיה היא במנכ"לים יותר מכל גורם אחר. לצערי.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג