עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-4,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

השתמשו בבקרה חזותית כדי ששום בעיה לא תיעלם מהעין - העיקרון השביעי של טויוטה

המאמר נעזר בספר "דרכה של טויוטה", מאת ג'פרי ק' לייקר (הוצאת מטר).

לפני כמה שנים ליוויתי חברה שהיו לה כעשרים וחמש מכונות עיבוד שבבי. כשהתחלנו למדוד את המשתנים החשובים, מצאנו שהיעילות של המכונות (OEE) הייתה 47% בממוצע.

כשהתחלנו לחקור את הסיבות ליעילות הנמוכה מצאנו, בין היתר, כי זמן רב עובר בהמתנה לעובד האחזקה שיטפל בתקלה, או לכוון שיעשה סט אפ או למבקר האיכות שיבדוק ויאשר חלק ראשון.

התברר שבכל פעם שמכונה עצרה, עובד האחזקה, או הכוון או מבקר האיכות הניחו שהיא מחכה למישהו אחר. מבקר האיכות הניח שהמכונה בתקלה, עובד האחזקה חשב שהמכונה ממתינה לכוון שיעשה סט אפ או למבקר האיכות וכדומה.

היו באולם היצור הרבה מכונות והשליטה על רצף העבודה לקתה בחסר.

אחת הפעולות הראשונות שעשינו הייתה להתקין על כל מכונה מערכת מנורות, מעין רמזור מוגבה שסימן האם המכונה פועלת, או בתקלה, או בסט אפ או בהמתנה לאישור חלק ראשון ע"י מבקר האיכות. בעזרת הרמזור ניתן היה לזהות מרחוק את מצב המכונה והשליטה השתפרה פלאים. ניתן היה לרתום את ספקי השירותים הפנימיים (מבקר האיכות, הכוון ועובד האחזקה) להגיב מידית כל אימת המכונה שעצרה.

בשנה שלאחר מכן היעילות (OEE) כמעט הוכפלה ועלתה מ-47% ל-78.5%. לבקרה החזותית על מצב המכונות היה חלק חשוב בשיפור.

להשתמש בבקרה החזותית לשיפור הזרימה

"בקרה חזותית היא כל מתקן תקשורת המופעל בסביבת העבודה ומגלה לנו במבט חטוף כיצד העבודה צריכה להתבצע ואם היא סוטה מהתקן" (עמ' 170 בספר).

עיקרון הבקרה החזותית הוא העיקרון השביעי של חברת טויוטה והוא מתואר ע"י ג'פרי ק. לייקר (Jeffrey K. Liker) בספר דרכה של טויוטה (The Toyota Way).

לייקר כותב: "דרכה של טויוטה מכירה בכך שהניהול החזותי משלים את בני האדם, מפני שאנו מנותבים מבחינה חזותית, מבחינה מוחשית ומבחינה קולית. המדדים החזותיים הטובים ביותר נמצאים במקום העבודה, שם הם יכולים להזדקר לכם מול העיניים ולציין בבירור על ידי קול, מראה ותחושה מהו התקן וכל סטייה ממנו. מערכת בקרה חזותית מפותחת היטב מגדילה את פריון העבודה, מקטינה את מספר הליקויים והשגיאות, מסייעת לעמוד בלוחות הזמנים, מקלה את התקשורת, משפרת את הבטיחות, מקטינה את העלויות ובדרך כלל מעניקה לעובדים שליטה רחבה יותר בסביבתם" (שם עמ' 176).

האם אתם מתייחסים לבקרה החזותית?

האם אתם מכירים את הצופרים שאמורים להתריע על שריפה ובגלל אבק או תקלה יש התראות סרק, הצופר מעצבן ואז מנתקים אותו? יום אחד, כתוצאה מקצר חשמלי, או סיבה אחרת, מתחילה אש קטנה, אין התראה כי ניתקו את הצופר, האש הקטנה הופכת לאש גדולה ולשריפה - ובנין שלם נשרף.

התיאור למעלה הוא של אירוע קיצוני אבל הוא לא דמיוני וקורה מדי פעם. למרות שרבים מהקוראים הכירו מקרוב או משמועה מקרה דומה, ממשיכים לנתק צופרים כי הם מעצבנים. אגב, הצופרים מעצבנים כי זה תפקידם – זוהי בקרה קולית שמטרתה להתריעה על אירוע משמעותי שדורש התייחסות מידית.

הבקרות השונות, החזותית, או הקולית הן בעלות ערך בתנאי שמתייחסים אליהן. אחרת הן לא משיגות את מטרתן והן מיותרות. ראו להלן דוגמה של בקרה חזותית שלא מתייחסים אליה.

שני "רמזורים" על מכונות עיבוד שבבי. ברמזור אחד דולק האור הירוק שפירושו שהמכונה עובדת. בשני דולק האור הצהוב שפירושו שהמכונה בעצירה.

אף אחד לא התייחס לאור הצהוב ולא ניגש להפעיל את המכונה שהייתה בעצירה למרות שהיא הייתה אמורה לעבוד.

בנוסף לשני הרמזורים האלה, יש עוד ארבעה שכלל לא עובדים ואף אחד לא מתרגש.

20200615 133141

20200615 133053

אפשר לשאול מדוע להתקין מערכות בקרה אם איננו מתייחסים אליהן. אך עדיף להתקין מערכות בקרה חזותיות ולהתייחס אליהן. כך נוכל לשפר את זרימת החומר, לעבוד ביעילות גבוהה יותר, ליצר מוצרים מדויקים יותר ובעלויות נמוכות יותר.

חברות מתקדמות מתקינות מערכות MES - Manufacturing Execution Systems לניהול רצפת יצור. אלו הן מערכות מצוינות שמסייעות לייעל את היצור, לזהות בעיות במהלך העבודה ומספקות סטטיסטיקות אחריה.

הן מאפשרות לבחון במהלך היצור את היעילות, לקבל ערכי OEE, צריכת אנרגיה חריגה, חריגות בזמני המחזור ותקלות שקורות לעיתים קרובות וכדאי לתחקר אותן וליצר פעולות מתקנות.

המערכות האלו כל כך משמעותיות לשיפור היעילות שהזירה ליצור מתקדם ברשות החדשנות מממנת את ההצטיידות בהן וההטמעה שלהן כדי לצמוח לתעשייה 4.0.

הכל נכון בתנאי שהמנהלים נכנסים למערכת ונעזרים במידע שהיא מספקת כדי להשתפר

לדוגמה, באחת החברות קיימת מערכת מצוינת שמספקת מבחר גדול מאד של נתונים. ניתן להיכנס אליה דרך הסמרטפונים, או המחשבים בבית ובמשרד וגם להציג את הנתונים על מסכים ברחבי המפעל. אך חלק גדול מהמנהלים אינם מנצלים את ההזדמנות ולא נכנסים למערכת.

אחד המנהלים אמר לי שהמערכת מכילה יותר מדי נתונים בשביל להיכנס פנימה.

יתכן וזה המצב, אך במקרה כזה יהיה נכון יותר שאותו מנהל יאפיין את הצרכים שלו וייבנה עבורו מסך מתאים שמאפשר לו להתמקד רק במשתנים שהוא אחראי עליהם. הבחירה בהתעלמות מהמערכת פוגעת ביכולתו לנהל את תחומי האחריות שלו.

מערכות בקרה חזותית הן כלי חשוב ומועיל אך רק בתנאי שמסתכלים על הנתונים או מקשיבים להתראות שלהן ובעיקר מגיבים ופועלים לתיקון.

מסקנה: אין די בבקרה חזותית – דרושה משמעת ותרבות של התייחסות לממצאים שהמערכת מציגה לנו.

סדר וניקיון מאפשרים לזהות ולפתור בעיות לפני שהן הופכות למשברים

לייקר מתאר מציאות במפעלים בהם יש בלגן וכותב: "התפקוד הלקוי המקובל הוא לא לראות אם יש בעיות ולא לשמוע על שום בעיה, עד שהבעיות הסמויות קופצות ומכות בפרצופכם. אז בדרך כלל זו לא בעיה אלא משבר המצריך כיבוי שריפה, והמנהלים מבלים חלק ניכר מזמנם בהתרוצצות מכיבוי שריפה אחת לאחרת" (שם עמ' 167).

image003

ערמות של מלאים מיותרים מונעות מאיתנו לשלוט בחומר ולהבטיח שלא יהיה חוסר או עודף.

20200427 113409

שלוליות של שמן ולכלוך ליד המכונות מונעות מאתנו לזהות בעיות במכונות ולטפל בהן בשלבים מוקדמים.

בטויוטה פיתחו את שיטת 5S שמהווה תכנית כוללת לשמירה על מינימום פריטים ברצפת היצור או על שולחן המשרד, סדר קבוע וניקיון.

השיטה מבוססת על חמישה כללים:

  • מיין (Sort או ביפנית: Seiri): סלק את כל מה שמיותר בסביבת העבודה
  • סדר (Set in order או ביפנית: Seiton): לכל דבר קבע מקום וכל דבר יונח במקומו
  • הברק (Shine או ביפנית: Seiso): שמור על סביבת עבודה נקייה ומצוחצחת
  • תקנן (Standardize, ביפנית: Seiketsu): קבע נהלים והפוך את הנ"ל לשגרה
  • שמר (Sustain, ביפנית Shitsuke): משימת הניהול – שמר את הסטנדרטים וקבע תהליך רצוף של שיפור מתמיד

הקדשתי לשיטת 5S מספר מאמרים בבלוג ובסוף המאמר תמצאו קישור לכמה מהם.

המטרה של שיטת 5S אינה רק לקיים סביבה נקייה ומבריקה

חברות שמיישמות את שיטת 5S ככלי העומד בפני עצמו עלולות למצוא את עצמן עם מקום נקי ומסודר והרגשה שהן לא חסכו כסף.

לייקר מציין כי "דרכה של טויוטה אינה עוסקת בשימוש בחמשת ה-S כדי לארגן יפה ולתייג חומרים, כלים ובזבוזים על מנת לקיים סביבה נקיה ומבריקה [...] חמשת ה-S הם גם כלי המסייע לחשיפת בעיות, ואם משתמשים בו בתחכום הוא יכול להיות חלק מתהליך של בקרה חזותית במערכת רזה ומתוכננת היטב" (שם עמ' 170).

סיכום והמלצה

הבקרה החזותית מאפשרת לשלוט בזרימת היצור או מניעת תקלות בקלות, במהירות וביעילות. היא מאפשרת לנו לטפל בבעיות כשהן קטנות לפני שהן הופכות "לשריפה" שמאלצת את המנהלים לעזוב את שגרת העבודה שלהם ולהתמקד "בכיבוי השריפה".

הבקרה החזותית יכולה להיות "רמזורים" על המכונות שמאפשרים לנו לזהות במבט מהיר את מצב המכונות ולטפל מיידית במכונה שעצרה. היא יכולה להיות צופר אזעקה שמתריע על אירוע קריטי כמו אש, או מערכת קירור שהפסיקה לעבוד והיא יכולה להיות מערכת MES חכמה שנותנת לנו במבט מהיר את כל הנתונים החשובים של אולם היצור.

הבקרה החזותית מאפשרת לנו להתמודד טוב יותר בתחרות מול חברות מתקדמות בעולם המערבי.

אך כל סוג של בקרה החזותית שנתקין – אנחנו צריכים להתייחס אליה. אחרת היא חסרת תועלת לחלוטין.

ניתוק של צופרי אזעקה, רמזורים שלא עובדים או שאיננו מתייחסים אליהם ומערכות MES שאיננו מנצלים עלול לסכן את החברה ולבטח מקשה מאד על כושר התחרות שלנו.

יעוץ וליווי אישי ממוקד ומהיר למנכ"לים ביציאה מהמשבר שנוצר כתוצאה הקורונה

צוות המומחים של מצוינות בעסקים ואני נבנה יחד אתכם בזמן קצר, תכנית עבודה שתסייע לכם להשיג את היעדים המרכזיים שלכם.

צוות המומחים שלנו הוא רחב ומגוון. אנחנו מזהים את הצרכים הייחודיים לכל חברה ומוצאים עבורכם את הדרך המהירה והבטוחה ביותר להתמודד עם המשבר והיציאה ממנו.

אם אתם מעוניינים בעזרה המקצועית שלנו, הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לשלוח בקשה דרך הטופס ליצירת קשר באתר (לחצו כאן לקישור), או לרכוש שעות ייעוץ דרך החנות המקוונת באתר (לחצו כאן לקישור).

קישור למאמרים קודמים על העקרונות של טויוטה:

  1. העיקרון הראשון: בססו את ההחלטות הניהוליות שלכם על פילוסופיה ארוכת טווח גם על חשבון יעדים פיננסיים קצרי טווח
  2. העיקרון השני: צרו זרימה שוטפת כדי להעלות בעיות על פני השטח
  3. העיקרון השלישי: ניהול רזה: השתמשו במערכות משיכה כדי למנוע יצור עודף
  4. העיקרון הרביעי: שטחו את עומס העבודה: העיקרון הרביעי של טויוטה
  5. העיקרון החמישי: להשיג איכות בפעם הראשונה במקום לתקן בעיות
  6. העיקרון השישי: סטנדרטיזציה של משימות ותהליכים היא הבסיס לשיפור מתמיד והעצמת עובדים

מאמרים על שיטת 5S

  1. מהי שיטת 5S לארגון מקום העבודה וכיצד ליישם אותה?
  2. כיצד תשמרו על עבודה בשיטת5S לאורך שנים?
  3. כיצד נחליט מתי לזרוק חלקי חילוף ישנים או ציוד אחר? שאלות רלוונטיות גם לבית
  4. ערכת 5S: טופס מדידה + מצגת הסבר על השיטה – לרכישה בחנות המקוונת של האתר
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

בדקו אפשרויות ליצירת שיפור גם אצלכם

ספרו לי על האתגרים שעומדים בפניכם ונבחן יחד אם יש ביכולתי לסייע לכם ליצור שיפור משמעותי. מלאו את הטופס ונקבע שיחת היכרות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

מאמר מעניין,
בשביל שתייחסו לרמזורים או לוחות או כל אמצעי חזותי אחר חייב להיות משהו שזה תפקידו להגיב כאשר הרמזור או הדווח או הסימן פועל,
מניסיוני במקומותינו פרט לצופר אש לא מגיבים לרמזור או לדווח כי לא מינו אחראי ליישום,

היי דובי,
אתה צודק כמובן. בדרך כלל דברים מתחילים מלמעלה. המנהל הוא שיוצר תרבות של מחויבות

שתף/י את דעתך

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

עוד לקריאה בבלוג

  • חדש
  • פופולרי
  • תגובות אחרונות
Yoo! [url=https://mgciali.com/#]cialis online[/url] Order Canadian USA [url=https://viagrbest.com/#]get viagra[/url] [url=https://viagrbest.com/#]cheapest pharmacy to buy viagra[/url]
BiaVek /
12-07-2020

מאמר מקצועי חדש כל שבוע - כבר יותר מ-7 שנים

הצטרפו ליותר מ-4,500 מנהלים/ות בניוזלטר שלי וקבלו מאמרים חדשים ישירות למייל
זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

בלי ספאם - אני מכבד את הזמן והפרטיות שלך. הצהרת פרטיות.
זאב רונן, מייסד ומנכ"ל 'מצוינות בעסקים'