עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

שיקולים בתכנון של גודל המלאי ומלאי הביטחון

כמה פעמים יצא לכם להפסיד מכירות, או לקלקל יחסים עם לקוח בשל אספקה מאוחרת, כי לא היה לכם מלאי של תוצרת או מלאי של חומרי גלם?

ובאותה נשימה, מה ערך המלאי המת, או המלאי האיטי או כל שם אחר שתתנו למלאי שלא תמכרו או שתמכרו בהפסד? או מלאי, שהרהבתם עוז להשמיד אותו?

אז מה כדאי לנו, מלאים גדולים או רזים?

כאשר אנחנו חסרים במלאי ולא יכולים ליצור או למכור, אנחנו יודעים לספור מיד את אובדן הכסף והרווח.

כאשר יש לנו עודף מלאי, שלעיתים יהפוך למלאי מת או מלאי איטי מאד (שם מכובס למלאי מת), אנחנו לא רואים את הבעיה. המלאי שוכב במחסן, רחוק מהעין ואפילו לא מאד כואב בדוח הרווח והפסד כי הוא רשום בערכו.

לעיתים אפילו נבנה או נשכור עוד מחסן כי המחסנים הקיימים מלאים במלאי שלא זז.

הפגיעה האמתית תהיה בתזרים המזומנים, בגמישות שלנו וכמובן גם ברווח אבל יותר קשה לראותה.

לכן הנטייה שלנו תהיה להגדיל את המלאים.

לפני כמה ימים אמר לי מנהל מפעל בחברה גדולה: "אנחנו שואפים שכל החלפות המוצר יהיו ביום כאשר יש טכנאים. אבל אם יוצא שסדרת יצור מסתיימת בלילה, אז לא עוצרים את היצור אלא מיצרים למלאי, בפרט אם יודעים שתהיה הזמנה חוזרת בעוד חצי שנה, או שנה, או שנתיים או שלוש".

ככה הוא אמר, הוא התחיל בחצי שנה ועלה לשלוש ואני מניח שפשוט מייצרים כדי שהמכונה לא תעמוד כי זה נראה לא טוב.

ואם לא די בכך, הוא גם סיפר לי שקרא את ספר המטרה וזה ספר מצוין (המטרה, מאת ד"ר אליהו גולדרט בהוצאת קדמת עדן)...

מנהל המכירות באותה חברה ציין כי מדי פעם הם מיצרים למלאי וכעבור זמן, המוצר השתנה או הלקוח אינו מעוניין בו והמלאי הופך למלאי מת.

אני ממליץ לעבוד לפי השיטות של יצור רזה (lean production) ולייעל ולפשט את החלפת המוצרים. בנושא זה עסקנו בעבר ואחזור אליו בעתיד.

מלאי חומר גלם,

המלאי של התוצרת הגמורה והמלאי בתהליך, צריכים להיות, לדעתי, במינימום ההכרחי, רק מה שנדרש להזמנות הקיימות. לשם כך החברה צריכה לאמץ שיטות יצור מתקדמות יותר כמו "ניהול רזה".

המצב שונה כאשר מדובר במלאי של חומרי גלם, בפרט כאשר חומרי הגלם מסופקים מחו"ל בזמן אספקה ארוך.

במקרים כאלו, בחברות רבות, המנכ"ל יהיה מעורב בהזמנת המלאי של חומרי הגלם.

הוא לא יותר חכם ובוודאי אינו רואה את הנולד יותר טוב, אבל בשל הערך הכספי של חומרי הגלם ובעיקר העלות של חוסר בח"ג או עודף, המנכ"ל מבקש להיות מעורב.

השיקולים שכדאי לקחת בחשבון בקביעת גודל ההזמנות הם:

זמן האספקה ותכנית המכירות, בהנחה שהיא מתייחסת להזמנות של לקוחות בפועל או הזמנות חזויות.

ככל שהוודאות לגבי צפי היצור להזמנות גדלה, כך נוכל להקטין את עודף המלאי שנזמין כמלאי ביטחון.

מהצד הנגדי חשוב שנשקול את הסיכון שהמלאי שנזמין יהפוך עם הזמן למלאי מת. ככל שהמלאי יכול לשמש למגוון רחב יותר של מוצרים, כך הסיכון קטן אך איננו נעלם לחלוטין.

לעיתים ייכנסו גם שיקולים של שערי מטבע, בפרט שמטבע הרכישה של חומר גלם ומטבע המכירה אינם זהים (למשל רוכשים ח"ג בדולרים ומוכרים תוצרת גמורה באירו).

אך מאחר ואין לנו שליטה וגם לא יכולת חיזוי על התנהגות המטבעות, אני ממליץ לא להיכנס לספקולציה על שערי המטבע. במידת הצורך, רק במקום שיש בכל היגיון כלכלי, כדאי לעשות הגנה על שינוי אפשרי בשערים.

סיכום:

הגישה הכמעט "טבעית" שלנו תהיה לבנות מלאים גדולים כדי לא להיות בחוסר.

הסיכון שמלאי יהפוך למלאי מת גדול מאד, בפרט כאשר איננו בוחנים את הנושא כל הזמן בערנות גבוהה.

אני ממליץ ליצר רק להזמנות קיימות ולא לבנות מלאים של תוצרת בתהליך או תוצרת גמורה ואת המלאי של חומרי הגלם לבנות בזהירות ובשום שכל.

צרו שיפור בניהול המלאי ושרשרת האספקה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום והתחילו ליצור שיפור בעבודה השוטפת וחיסכון בהוצאות לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
6 תגובות

זאב שלום,
כל מלה בסלע והייתי מוסיף
שהיעד שלנו הוא לקנות ח"ג ולמכור תוצ"ג באותו חודש קלנדרי גם על חשבון עלות הקניה (בתנאי שהתמחיר מאפשר) משיקולי תזרים,
בארצנו רב המפעלים עובדים תזרימית, בתקופות של תנודות חריפות בביקושים אפשר להגיע לחוסר מזומנים
בעייתי לתפקוד העסק עם לא מקפידים על כיסוי הולם בין הקניה למכירה.
דובי שור

דובי שלום ותודה על התייחסותך,
אתה מעלה נקודה מעניינת ומאד חשובה של תזרים המזומנים בניהול המלאי. רק צריך לשים לב שהשיקול של התזרים לא יעצים את "תופעת הגל" שכתבת עליה במאמר האחרון שלך.
עבדתי פעם עם חברה שהייתה רוכשת חומרי גלם רק בתחילת החודש להזמנות שהיו צריכות לצאת באותו חודש. כתוצאה מכך לא הייתה עבודה בתחילת החודש ולחץ גדול בסופו. בדיוק הגל שתיארת במאמרך.
בקיצור צריך לאזן כל הזמן בין כל השיקולים והכוחות וליצור את המיטב.
זאב

דוד שטרית
10-02-2016

כיצד תושפע רמת מלאי הבטחון כתוצאה מזמן הספקה ארוך יותר?

ברודסקי יונתן
10-07-2017

זאב שלום.
כרגיל, מאמר מאוד חשוב ונכון.
ברצוני לחדד את ניהול מלאי תוצ''ג לפי FIFO ( כדאי לא להיתקע באיזה שנקודת זמן עם מלאי פג תוקף וכו').
בקביעת מלאי מינימום/ביטחון/ גודל הזמנות חו''ג מחו''ל חשוב מאוד לעבוד עם ריבוי ספקים (ולמצוא חלופות גם בארץ, אפילו במחיר יותר גבוהה, אך עם תכנון של חלופה במידה שיש בעיה בנמל/ משלוח וכו').

כמו כן, ניהול ייצור לפי מנות ''חכמות'' ולא ''לפחד'' לסיים סידרת ייצור גם בלילה ולעבור לסדרה אחרת...(יש תורני אחזקה/כוונים , מנהל משמרת ברמה גבוהה) ,למרות שעדיף לתכנן מראש מעבר לשעה שכולם נמצאים במפעל...

שלום יונתן,
מילה בסלע. דבריך מאד חשובים. בפרט אתה נוגע באחת הנקודות הכי בעייתיות: החלפת סדרת יצור בלילה. במקום זה, וכדי לא "להפסיד יעילות", מאריכים את היצור מעבר לנדרש וכאן אחד המקורות למלאים המתים.
תודה לך,
זאב

אושרית אדלר
13-11-2018

שלום זאב.
מאמר מעניין מאוד.
אני נתקלתי בתופעה זו בעבודתי הנוכחית וישנן כמה נקודות שהייתי רוצה לחדד:
1.מלאי מת- מתוקף תפקידו של הרכש להרים דגל לגבי מלאי שעומד הרבה זמן (פרק זמן שיוחלט בחברה) ולקיים ישיבה דחופה לגבי המלאי ולבדוק האם יש הזמנות בקנה או שיש להחזיר לספק את החו"ג או לחלופין למכור אותו.
2.ייצור למלאי- אני לא רואה בכך משהו רע במידה והמוצר נמכר באופן תדיר.
במידה ומייצרים למלאי בכדי שהמכונה לא תעמוד- אני מסכימה עם יונתן (שהגיב מעלה) אכן לא לפחד לעצור מכונה ויש הפסד כספי (משכורת עובד, הוצאות ישירות, חו"ג וכו,...)
3. במידה ומייצרים למלאי והלקוח שינה את המוצר באחריות המכירות להיות בקשר ישיר עם הלקוח ולראות את התמונה ולבקש ממנו לקנות את התוצרת או לפחות לשלם על חלקה שכן ה"ייצור העודף" נוצר בכדי לספק במיידית ללקוח ובכך לתת שירות מהיר וטוב.
או לחלופין שהמכירות יתנו דוגמאות ללקוחות נוספים ובכך יציעו ללקוחות להוסיף מגוון נוסף למורים שלהם.
4. בעת ניהול מלאי רזה יש לעבוד בצורה מאוד מדוייקת ומשותפת של מחלקת מכירות+ רכש+ תפ"י בכדי לתכנן את הרכש והייצור בצורה המיטבית ביותר

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג