עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד נחליט מתי לזרוק חלקי חילוף ישנים או ציוד אחר? שאלות רלוונטיות גם לבית

מכירים את התמונות למטה? גם אצלכם יש מצב דומה?

בלאגן במפעל 1

עם השנים מצטברים חלקי חילוף ופרטי ציוד. כבר אין מקום על המדפים ומתחילים למלא את הרצפה ואת המעברים, נעשה די צפוף ולא תמיד נמצא את פריט הציוד שנחפש, ובכלל כל תנועה במקום יותר מסורבלת. אבל איש לא יעז לזרוק, כי אולי פעם נזדקק לחלק מסוים. או שמדובר באטם, או גלגל שיניים למשאבה ישנה, חלק שכבר לא ניתן לרכוש אם יהיה צורך.

בעבר כאשר ניהלתי חברות, אני זוכר מחסנים מלאים עד אפס מקום. כאשר חיפשו חלק מסוים, גם אם הוא היה במחסן, הסיכוי למצוא אותו שאף לאפס.

השלב הראשון: מיון.

במסגרת פרויקט 5S שאני מוביל יחד עם בני באחת החברות, מתחילים כמובן בשלב המיון. בראשית השנה הצגתי את השיטה (5S) שפותחה בטויוטה ונמצאת היום בשימוש רחב בחברות רבות.

השלב הראשון, או ה-"S" הראשון, הוא מיון (Sort).

אפשר להשתמש בטכניקות שונות וטכניקה מומלצת היא לסמן עם מדבקות צבעוניות: ירוק - פריט הציוד חשוב, אדום – מועמד לפינוי, וצהוב – לדיון נוסף.

לכאורה, פשוט מאד. אבל העקרונות שהובילו אותנו לשמור הכל ולהם חלק ביצירת הבלגן, עדין שרירים וקיימים. לא כל כך פשוט להחליט לקום ולזרוק ציוד ששמרנו כל כך הרבה שנים.

ואכן, שלב המיון מלווה בהרבה וויכוחים ומחלוקות.

פניתי לחבר, מהנדס בכיר בחברה בינלאומית גדולה ושאלתי כיצד הם נוהגים.

טכניקה לקבלת החלטות (נכון גם לבית הפרטי...).

חברי הדגיש כי חלקים ללא תנועה מקשים על ניהול המחסן ובמקרים רבים לא מוצאים אותם וקונים חלקים חדשים כשצריך.

לכן הכלל אומר, שכל פריט שלא הייתה בו תנועה במשך 3 שנים עובר לבחינה האם לשמור, האם צריך או לא, האם הוא חלק ממכונה או ציוד פעיל.

בדרך כלל, בפעם הראשונה, כ-30% עד 50% מהפריטים ייכללו בקטגוריה הזו (של פריטים ללא תנועה במשך 3 שנים).

קריטריון נוסף לבחינה: האם הפריט הוא מחומר שנפגע עם הזמן, כמו רצועות הנעה, או גומיות. במידה וכן, כמובן שנחמיר בבחינה ונמעט לשמור.

כאשר עושים ספירת מלאי, שוב לבצע בחינה דומה לפריטים.

את החלקים ש"היה חבל לזרוק" למרות שהיו ללא שימוש, הם אחסנו בשלב הראשון במחסנים שנקראו "מחסני מצפון". במשך הזמן חיסלו את "מחסני המצפון". משום שלא היה שימוש בחלקים שהיו שם והמקום עלה ביוקר.

המלצה.

שלב המיון, כחלק ממהלך שלם של 5S, או כמהלך שעומד בפני עצמו, יחסוך לכם זמן יקר באיתור החלקים הקיימים, יאפשר עובדה נוחה ובעיקר בטוחה יותר ויתרום גם לאווירת עבודה טובה יותר.

אני ממליץ לשלב אותו כבר במסגרת הכנת התוכנית לשנה הקרובה.

בלאגן במפעל 2

שפרו את רמת הניהול בארגון וצרו שיפור באיכות וברווח שפרו את רמת הניהול בארגון עם הכשרות למנהלים, סדנאות מקצועיות ועבודה ממוקדת ומותאמת אישית. קבעו שיחת יעוץ ראשונה של 30 דקות ללא עלות עם זאב רונן לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

נקודה מאוד מעניינת אני באופן אישי נגד לשמור חלקיחילוף או בכלל לשמור ציוד מיושן, נכון שאלי גולדרט אהב את הפיתרון להוציא את המכונה הישנה ולהציל את המצב בייצור אבל כיום הציוד מתיישן בקצב של 3 - 5 שנים ומי שלא מחדש נשאר מאחור בנוסף זה תופס מקוםיקר וחבל על הכסף כפי שהראית בדוגמא , זה נכון בכל מצב, כמו כן אין בעיה היום להשיג או לייצר חלקים של ציוד ישן ויש רבים וטובים שמתפרנסים מייצור חלקים של מכוניות ישנות, אני ממליץ למהר ולזרוק.

דובי, תודה על הערתך המחכימה. אתה בהחלט מדגיש פן מאד ייחודי

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג