עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

עקרונות ההתחדשות העצמית המאוזנת

המאמר נשען על ההרגל השביעי בספר "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" (הוצאת אור-עם)

מזה כשנה אני מעשיר את המאמרים בבלוג ברעיונות מספרו של סטיבן קובי (Stephen R. Covey) , "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" (The Seven Habits Of Highly Effective People). ראו למטה קישור לכל המאמרים בהם הצגתי את ששת ההרגלים הראשונים.

כעת הגיע הזמן לסגור את המעגל ולהציג את ההרגל השביעי: "עקרונות ההתחדשות העצמית המאוזנת". ההרגל השביעי נוגע באופן אישי לכל אחת ואחד מהקוראים ומציע דרך לשפר את היכולת האישית.

סטיבן קובי פותח את הפרק בסיפור הבא:

תאר לעצמך שאתה נמצא ביער ופוגש איש המתאמץ בקדחתנות לנסר עץ.
"מה אתה עושה?" אתה שואל אותו.
"אתה לא רואה?" נשמעת התשובה קצרת הרוח. אני מנסר את העץ".
"אתה נראה תשוש!" אתה קורא. "כמה זמן אתה כבר עובד כך?".
"יותר מחמש שעות", עונה האיש, "ואני גמור! זו עבודה קשה".
"אולי תפסיק לכמה דקות ותשחיז את המסור?" אתה מציע. "כך ודאי תתקדם יותר מהר".
"אין לי זמן להשחיז את המסור," אומר האיש בפסקנות. "אני עסוק מדי בניסור".

לעצור ולהשחיז את המסור

אני משוכנע שכל אחד מכם זוכר לפחות מקרה אחד בו הוא היה זה שהציע לעצור ולהשחיז את המסור.

אני גם משוכנע שכל אחד מאתנו (גם אני כמובן), היה יותר מפעם אחת בעמדה של האיש המנסר שאין לו זמן לעצור ולהשחיז את המסור, אך יש לו הרבה זמן לעבוד לא נכון, או לא יעיל, או לעבוד בכלים שכבר לא מתאימים לשוק.

בדומה ללוחם הוויקינגי בתמונה למטה, שאין לו זמן לבחון כלים חדשים שיכולים לשפר את יכולותיו בשדה המערכה, כך עלול לקרות לכל אחד מאתנו.

vikings

ארבעה ממדי התחדשות

סטיבן קובי מדגיש כי ההרגל השביעי הוא יכולת יצור אישית. שמשמעו שימור ושיפור הנכס החשוב ביותר שיש לכם – אתם עצמכם. קובי מציג את ארבעת הממדים האישיים: הפיסי, הרוחני, המנטלי והחברתי-רגשי, שעלינו להשקיע בהם ולטפח אותם.

 dad 1

"השחזת המסור" האישי שלנו, או שיפור היכולת האישית שלנו מותנית בטיפוח כל אחד מהמדדים של מעגל הטבע שלנו. גם הפעם אני מעז להניח שבמישור התיאורטי אני זוכה להסכמה רחבה מאד בקרב קהל הקוראים.

הסכמה ש"כדי להיות אפקטיביים", כפי שאומר קובי, " עלינו להכיר בחשיבות הקצאת הזמן הקבועה לשיפור היכולת האישית בכל ארבעת הממדים".

אבל מה קורה אתך במישור המעשי? האם את, או אתה מצליחים להקדיש את הזמן הנדרש כדי לחדש ולטפח כל אחד מהממדים?

האם אנחנו מתחדשים?

לכולנו אורבת הסכנה של שקיעה ביום-יום ללא מבט קדימה. כדי להתחדש דרושה כוונה ותכנית פעולה. ההתחדשות אינה מגיעה מעצמה. אנחנו צריכים לשנות ממנהגינו. אלא שאזור הנוחות הבטוח של המוכר והידוע מפתה אותנו כל הזמן להישאר במקום.

אם אתם בעלים או מנהלים של עסק, או עובדים שכירים שמנהלים רק את עצמכם – כיצד אתם מגיבים לשינויים של המציאות? האם אתם מתמודדים, לוקחים אחריות, או מעבירים את האחריות ("האשמה") למישהו אחר? למנהל שלכם או לעובדים שלכם? לבן או בת הזוג שלכם או למזל הרע?

בסופו של דבר היכולת שלנו לשנות את המציאות בה אנו חיים היא קטנה מאד. לכן, אם כל החשש משינויים, יותר קל לנו לשנות את עצמנו מאשר את המציאות. היכולת להשתנות ולהתאים את עצמנו היא חלק מאותה התחדשות עצמית שקובי כותב עליה.

עסקתי לא מעט בבלוג בחדשנות ובהתחדשות של העסק (למשל במאמר על תעשייה 4.0 שפרסמתי כאן לפני חודשיים, או במאמר על האיזון הנכון בין הצורך בחדשנות מול עודף חדשנות – המאמר הנוכחי מתמקד בהתחדשות האישית.

שמירה על התחדשות אישית תיצור תרבות אישית של התחדשות שתקרין גם על העסק.

האם אני מתחדש?

סטיבן כותב ש"תהליך ההתחדשות מוכרח לכלול התחדשות מאוזנת בכל ארבעת הממדים של טבענו: הפיסי, הרוחני, המנטלי והחברתי-רגשי."

אם אני בוחן את עצמי מול ארבעת הממדים שסטיבן קובי מציג כאיזון הנכון – אני מוצא שאני פעיל בכול הממדים. אך מיד עולה בי החשד שעצם תחושת הנוחות שאני "בסדר" – כבר מצביעה על כך שאני שוקע לי בנחת במוכר ובידוע ולא מתחדש.

אני עוסק בכמה סוגי ספורט, כותב, קורא ולומד כל הזמן. אני עוסק ביוגה ותורם לחברה בכמה תחומים ולכאורה אני עומד בארבעת הממדים של ההתחדשות המאוזנת. אך הנה לאחרונה כאשר הרחבנו את הצוות של מצוינות בעסקים והתחלתי לעבוד יותר בשיתוף פעולה עם יועצים נוספים, אני מגלה שכל יום אני לומד דברים חדשים.

ההתחדשות האישית, כמוה כהתחדשות של החברה או העסק שלכם, קשורה קשר הדוק בפתיחות ובהקשבה שלכם לאנשים אחרים סביבכם (ראו את ההרגל החמישי: "בקש להבין תחילה ורק אחר כך להיות מובן – עקרונות של תקשורת אמפטית").

הבחינה העצמית שהצגתי כאן באה לאתגר אותך לבחון את עצמך באופן אישי. האם את או אתה מקיימים את ארבעת הממדים של ההתחדשות המאוזנת שסטיבן קובי מציג לנו?

סיכום והמלצה

הרעיונות שסטיבן קובי מציג בספרו "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד", מאפשרים לנו לחשוב אחרת. להצליח בזכות העצמה של עצמנו: פרואקטיביות, מנהיגות אישית, וקביעת סדר עדיפות אישי. ובזכות קשר שונה מול הסביבה: לחשוב אני מנצח – אתה מנצח, תקשורת אמפטית וסינרגיה. בהרגל השביעי סטיבן קובי מכוון אותנו להתחדשות עצמית מאוזנת בארבעה ממדים: פיסי, מנטלי, רוחני וחברתי-רגשי.

אני ממליץ לך לחזור ולקרוא מדי פעם בספר - או את המאמרים שכתבתי בעקבות הספר – ולפעול על פי עצותיו.

קבלו ליווי אישי מקצועי מזאב רונן קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחברה לחצו לתיאום שיחה

ראו קישור למאמרים אחרים בהם נשענתי על הרעיונות מששת ההרגלים הראשונים בספר של סטיבן קובי:

ההרגל הראשון: היה פרואקטיבי. מעגל הדאגה ומעגל ההשפעה.

ההרגל השני: כיצד להיות באמת אפקטיביים ולא רק עסוקים

ההרגל השלישי: כיצד לקבוע את סדר העדיפויות ולעסוק בחשוב במקום בדחוף?

ההרגל הרביעי: היתרונות בתרבות של מנצח-מנצח ואיך לבנות תרבות כזו?

ההרגל החמישי: בקש להבין תחילה ורק אחר כך להיות מובן – עקרונות של תקשורת אמפטית.

ההרגל השישי: על כוחה של הסינרגיה בעסקים ובחיים האישיים.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
3 תגובות

זה תהליך קשה אבל כדאי ,
ההתחדשות העצמית היא שמשאירה אותנו צעירים בגוף ובנפש ומאפשרת לנו להתמודד במציאות המשתנה במהירות בזמננו

תודה דובי,
ומי כמוך יודע שגם הספורט וגם הלמידה חשובים?

זה מזכיר לי כאשר אני מגיע למפעלים ובוחן את שיטות העבודה, התשובה שאני מקבל ממנהלים ועובדים זה, אנחנו עובדים ככה כבר שנים, מה אתה בא ומלמד אותנו איך לעבוד, ותשובתי היא האם תוכלו לייצר בצורה קלה יותר ומהירה יותר זה יכניס יותר כסף לחברה או פחות?

לאחר שאני מקבל תשובה כמובן שיותר, אז אני שואל האם זה שאתם עובדים כך כל כך הרבה שנים אומר שזאת צורת העבודה הנכונה?
כך אני מצליח להנחיל את שיטת ביצוע העבודה בצורה הנכונה בקלות יתרה.
תודה על ההקשבה.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג