עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מה חשוב לעובדים בשנת 2023? מה נשאר ומה השתנה? מאמר ראשון

המאמר נעזר בסקר שעשתה חברת CofaceBDI בשיתוף עם מגזין דה מרקר שהתפרסם במגזין של מאי 2023.
בסיום תמצאו קישור למאמרים נוספים בנושא זה משנים קודמות.

במאמרים הבאים, נבחן נושאים נוספים שעולים מהסקר החשוב הזה. כמו היציבות במקום העבודה, תחושת המשמעות בעבודה, קבלת משוב מהמנהל, עבודה מהבית והבחירה לעבוד כעצמאיים.

מזה 19 שנים שחברת CofaceBDI, בשיתוף עם מגזין דה מרקר עורכות סקר בשאלה "מי הן 100 החברות שהכי כדאי לעבוד בהן בישראל".

וזו השנה החמישית שאני מפרסם מאמר שדן בסקר הזה.  

את עשרת המקומות הראשונים, בסקר האחרון, תופסות (לפי הסדר) החברות הבאות: מיקרוסופט, אפלייד מטריאלס, צ'קפוינט, סייברארק, SAP, ביטוח ישיר, סיילספורס, התעשייה האווירית, בנק הפועלים ומקורות. (לחצו כאן לדירוג המלא וכאן לדירוג של עשר החברות המובילות בחמש השנים האחרונות יחד עם הסבר על שיטת הדירוג).

הסקר נערך בקרב כ-300 אלף מועסקים בכ-150 חברות בהן יש לפחות 100 עובדים. לא מצאתי השנה התייחסות לאופן בו בוצע הסקר המקדים שבחן מה חשוב לעובדים. הסקר המקדים מאפשר לדרג את החברות, כי הוא נותן את המשקל המתאים למשתנים השונים.

בשנים הקודמות צוין הנתון הבא:

כדי לשקלל את הפרמטרים השונים, נערך סקר מקדים בקרב יותר מ-2,000 עובדים שדרגו את סדר החשיבות של הפרמטרים בעיניהם.

יתכן כי כך נעשה גם השנה, או שדרוג סדר החשיבות של המשתנים השונים היה במסגרת הסקר הגדול.

מה חשוב לעובדים?

לדעתי המידע החשוב באמת הוא מה חשוב לעובדים ופחות הדירוג של החברות המובילות.

המידע הזה יכול וצריך לשמש אותנו להתייחסות נבונה במערכת היחסים עם העובדים.

בהבנה כיצד לשפר את היציבות והקטנה של תחלופת העובדים, יחד עם חיזוק המוטיבציה.

בהמשך לטבלה להלן עם הדירוג של המשתנים השונים שחשובים לעובדים בעשר השנים האחרונות, הסקר מציג לנו גם את השינוי בהתייחסות למרכיבים השונים.

15.05 1

אנחנו רואים שבהעדפות הראשונות לא חל שינוי:

יחסי העבודה במקום הראשון. כלומר, זהו המשתנה החשוב ביותר לעובדים מזה שש שנים.

שביעות הרצון מהמנהל ההישיר במקום השני בחשיבותו זו השנה השלישית.

בסך הכל שני המשתנים קשורים מאד אחד לשני. אנחנו מבלים הרבה שעות במקום העבודה ואנחנו מצפים שיהיה לנו נעים, משמעותי ומאתגר.

אנחנו עובדים הרבה מאד מול המנהל הישיר שלנו, ואם מערכת היחסים אתו אינה תקינה – היא משפיעה מאד על יחסי העבודה שלנו. לפחות כפי שהיא משתקפת מנקודת הראות שלנו.

האתגר המקצועי משלים את המסגרת שיוצרת לנו עניין בעבודה. זו השנה השניה שמשתנה זה נמצא במקום השלישי בחשיבותו. לפני כן בשנת 2021, בשנה שאחרי הקורונה היו נושאים אחרים שהעסיקו אותנו.

אבל לפני הקורונה 2019, ו-2020 האתגר המקצועי היה במקום הרביעי בחשיבותו.

יציבות תעסוקתית, מפגינה את השינוי הכי גדול. בקפיצה למקום הרביעי בחשיבותו. פרט לשנה שאחרי הקורונה, 2021, המשתנה הזה ירד למקום השישי והשנה הוא חוזר למקום הרביעי.

למרות שגל הפיטורים מאפיין בעיקר את מגזר היי טק, נראה מיד ששם פחות מוטרדים מהיעדר יציבות (ולכך בהמשך).

בכתבה במגזין דה מרקר כותב נתנאל גאמס:

"מה עוד הציבו העובדים ברשימה לפני נושא השכר בדירוג השנה? אתגר מקצועי(3) , הגשמה(5) , גמישות בשעות העבודה(6) .

מהמיקום של שלושת הפרמטרים האלה אפשר ללמוד משהו על הלך הרוח של העובדים כיום. הראש שלהם נמצא בפסגת פירמידת הצרכים של מאסלו: רחוק מאוד מסיפוק צורכי הקיום הבסיסיים, וקרוב יותר לאזור המימוש העצמי.

העובדים, ולא רק במקצועות הצווארון הלבן, אינם מסתפקים בתלוש שנכנס לחשבון הבנק מדי חודש. הם מצפים מהמעסיקים שלהם לאתגר אותם ולספק להם תחושה של הגשמה עצמית.

לא רק בהייטק, אלא אפילו בענפים פחות יוקרתיים כמו תעשייה, מסחר ושירותים, מככבים בצמרת הדירוג פרמטרים כמו אתגר והגשמה".

השינויים בעשור האחרון

נתבונן בגרף הבא שמציג את השינויים בעשור האחרון:

15.05 2

ומה עם השכר?

תמיד כשאני מציג את הסקר הזה כהוכחה לכך שהשכר אינו הדבר הכי חשוב לעובדים אני נתקל בחוסר אמון.

חשוב לציין שהשכר אכן חשוב לנו, אבל אינו הדבר הכי חשוב.

השנה פורסמו גם נתונים יותר מעמיקים על שיעורי ההצבעה: " שיעור העובדים שסבורים שהם מקבלים שכר ההולם את תפקידם נפל השנה ל־41%, לעומת 47% בדירוג אשתקד. בקרב נשים הירידה חדה אף יותר – אם בדירוג הקודם העידו 43% מהנשים מבין המשיבים שהן מקבלות שכר הולם, הרי שהשנה השיבו כך כשליש בלבד".

התצוגה הגרפית להלן מראה לנו שבכל חלוקה, הן מגדרית והן לפי קבוצות גיל - פחות עובדים חושבים שהם מקבלים שכר ההולם את תפקידם.

ועדין, משתנה השכר ממשיך לרדת בסדר החשיבות שלו ומגיע השנה למקום השביעי.

נדגיש, לא רק שתנאי השכר חשובים לעובדים, אנחנו רואים שפחות עובדים חושבים שהם מקבלים שכר הולם.

יחד עם זאת יש משתנים שחשובים יותר לעובדים.

זהו נתון מאד חשוב.

מנהלים רבים חושבים שכל מה שמעניין את העובדים הוא שכר. מאחר וכך, ומאחר ולדעתם לא ניתן להעלות את השכר, הם לא טורחים לחבר אותם למטרות החברה ולחזק את המוטיבציה שלהם בעזרת המשתנים האחרים.

לחילופין, יש מנהלים שכן יעלו את השכר, אבל יזניחו את יחסי העבודה, את מערכת היחסים עם המנהלים הישירים, האתגר המקצועי ושאר המשתנים, ואז יתפלאו שלעובדים אין מוטיבציה ויש תחלופה גבוהה למרות העליה בשכר.

תצוגה גרפית לעמדת העובדים בנושא השכר

15.05 3

מה חשוב לעובדים, לפי מגזרים 2023

נתבונן בטבלה הבאה:

15.05 4

יחסי העבודה ושביעות הרצון מהמנהל הישיר הם המשתנים החשובים ביותר בכל המגזרים.

השכר מופיע בין חמשת המשתנים החשובים רק במגזר הפיננסיים (וגם שם, רק במקום החמישי).

למיטב ידיעתי, תנאי השכר שם אינם מהנמוכים.

האתגר המקצועי, הגמישות בשעות העבודה וההגשמה העצמית נמצאים בראש מעיניהם של עובדי ההיי טק (אחרי יחסי העבודה ושביעות הרצון מהמנהל הישיר).

למרות שנראה כי עיקר הפיטורים הם במגזר זה, נושא היציבות התעסוקתית, כלל לא נמצא שם בין חמשת המשתנים החשובים.

מגזר ההיי טק מאופיין בעיקר בעובדים צעירים, בני דור Y ודור Z והם פחות מוטרדים מהשינויים ומהתלות במקום העבודה הנוכחי.

הם חושבים על מיזמים חדשים משל עצמם ועיסוקים שונים כעצמאיים בנוסף לעבודתם כשכירים או כמקור הפרנסה העיקרי.

בכתבה נוספת במגזין דה מרקר של מאי, מציגה רונית הראל סקר שנעשה במרץ השנה על ידי חברת Fiverr בקרב 7,000 אנשים. לפי הסקר 73% מבני דור Z בארה"ב רואים בעבודה כפרילנסרים בחירה חכמה בסביבה הכלכלית הלא ודאית.

(לחצו כאן לראות את ההעדפות לפי מגזרים בשנה שעברה).

סיכום והמלצה

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDI מסכמת כך את הסקר שנעשה:

"...בשנה שעברה הופתענו לגלות שאף שהתקופה אליה התייחס הסקר היתה מיד לאחר משבר הקורונה, מידת הנאמנות של העובדים דווקא ירדה, ורצונם "להיאחז" במקום העבודה הקיים פחת.

בשלהי התקופה הקודמת גילינו שהמשתנים החשובים לעובד משקפים רצון למהפך בחיים, לשינוי בסגנון החיים ולסגירת פערים ביחס עבודה/פנאי.

שיערנו שהשנה נראה שינויים נוספים במקדמים הללו, שישקפו יותר את נכונות העובדים לשינוי מהותי. ובכן, לא בדיוק. אמנם שוק העבודה השתנה, וחלק גדול מהשינויים הם מבניים ובהחלט יישארו על כנם כחלק מההתנהלות העתידית של השוק. כך למשל, השינוי הגדול בעבודה היברידית והשינוי ביחס עבודה/פנאי. אבל בכל מה שקשור לרצון העובדים לניידות ושינוי כיוון, התמונה השתנתה...". סוף ציטוט.

הסקר מצביע על כך שמזה כמה שנים, חמישה מבין ששת המשתנים החשובים ביותר לעובדים הם:

יחסי עבודה (1),

שביעות רצון מהמנהל הישיר (2),

אתגר מקצועי (3),

הגשמה עצמית (5),

וגמישות בשעות העבודה (6).

כל המשתנים האלו נמצאים בפסגת פירמידת הצרכים של מאסלו.

רחוק מאוד מסיפוק צורכי הקיום הבסיסיים, וקרוב יותר לאזור המימוש העצמי. העובדים, ולא רק במקצועות הצווארון הלבן, אינם מסתפקים בתלוש שנכנס לחשבון הבנק מדי חודש.

שני המשתנים הראשונים נמצאים למעלה אצל כל המגזרים וגם האתגר המקצועי וההגשמה העצמית נמצאים בין חמשת המשתנים הראשונים בכמעט כל המגזרים.

היציבות במקום העבודה עלתה שוב בחשיבותה השנה.

אך דווקא במגזר ההיי טק, שם יש גלי פיטורים נרחבים בתקופה האחרונה - פחות מודאגים מהנושא של היציבות במקום העבודה.

אני ממליץ בחום, להכיר היטב את המשתנים שחשובים לעובדים שלכם כאשר אתם חושבים כיצד לחברת אותם למטרות החברה, לחזק את המוטיבציה שלהם ואת רצונם להישאר אצלכם.

פחות עובדים חושבים שהם מקבלים שכר הוגן, גם אם יש נושאים שחשובים להם יותר.

שפרו את המוטיבציה של העובדים והחיבור שלהם לחברה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום, וצרו שיפור מתמשך במוטיבציה של העובדים לחצו לתיאום שיחה

שאלת סקר חשובה

כאשר אנחנו באים לתגמל עובדים מצטיינים, או עובדים שביצעו עבודה טובה, באופן חד פעמי או בשוטף – כדאי שנעשה זאת בדרך שתקלע למה שחשוב לעובדים.

הסקר של חברת CofaceBDI ומגזין דה מרקר ממחיש לנו שוב, שתגמול בתלוש השכר אינה הדרך הטובה ביותר למתן פרס, הוא הוקרה חד פעמית.

שאלת הסקר שפרסמנו לראשונה לפני שבע שנים עוסקת בנושא זה:

באילו שיטות אתם נוהגים להשתמש כדי לתגמל את העובדים?

עד כה הצביעו בסקר יותר מ-1,255 גולשים.

אני ממליץ לכם לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אתכם להצביע בעצמכם.

סקר

קישור למאמרים שדנו בסקרים אלו בשנים הקודמות

  1. מה שחשוב לעובדים בישראל בשנת 2018 עם השוואה לשנים קודמות? פורסם בשנת 2019
  2. מה הכי חשוב לעובדים בישראל בשנת 2020 והאם משבר הקורונה שינה את התמונה? פורסם בשנת 2020
  3. שימור עובדים בעידן מלא פיתויים, ומה חשוב לעובדים על פי סקר של BDI? פורסם בשנת 2020
  4. מה חשוב לעובדים בישראל במקום העבודה בשנים 2021 – 2017 ואיך השפיעה הקורונה? פורסם בשנת 2021
  5. מה חשוב לעובדים בישראל בשנת 2022 ואיך זה משפיע על שוק העבודה? פורסם בשנת 2022
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג