עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מדוע רק מיעוט מהחברות מצליחות ליישם ולשמר 5S?

בסוף המאמר תמצאו קישור לרשימה של מאמרים בנושא 5S, Lean ושיטות טויוטה.

בזמן האחרון אנחנו דנים בצוות של מצוינות בעסקים בשאלת היישום והשימור של 5S בפרט, ומדיניות Lean ומעורבות עובדים בכלל, לנוכח היעדר נחישות של ההנהלה.

פעם אחר פעם נתקלנו בחברות שרצו ליישם לין או רק את החלק של 5S ונכשלו. גם כשהצליחו ליישם, לא הצליחו לשמר לאורך זמן את השיטה.

המרכיב הכי משמעותי בהטמעה ובשימור הוא ההחלטה והנחישות של ההנהלה. למרות שגם העובדים יוצאים נשכרים, ההנהלה היא זו שאחראית להקמה ולביצוע לאורך זמן.

בחברה מסוימת, הייתה דרישה ברורה של החברה האם בחו"ל ליישם את המדיניות של 5S. אבל ההתנגדות השקטה של העובדים הוותיקים מסמסה את הביצוע.

מחצבות גולני

לפני כמה ימים הגענו לשפוט במחצבות גולני של חברת אבן וסיד במסגרת תעשייה יפה בישראל יפה.

המקום מדהים והביקור היה מאלף.

היה מרשים מאד לראות כיצד במחצבה, תעשייה כבדה עם כלים מכנים הנדסיים כבדים, שמרבית העובדים פזורים בשטח המחצבה במשימות שונות ופועלים כמעט לבדם או בצוותים קטנים – שומרים על רמת בטיחות גבוהה, 5S, לין ומעורבות של העובדים בהשגת המטרות של החברה.

אך לכך אגיע עוד מעט בליווי תמונות.

מהם היתרונות של הלין ושיטת 5S?

מאד בקצרה אפשר לומר שהיצור הרזה, או הניהול הרזה (Lean Production & Lean Management) הגיעו מטויוטה (Toyota Production System) – לחצו כאן לעיקרון הארבעה עשר של טויוטה ובסיום המאמר תמצאו קישורים לכל שלושה עשר העקרונות האחרים.

התכלית היא לעבוד יעיל יותר ולערב את העובדים בחשיבה, בפתרון בעיות ובקבלת החלטות.

המילה "רזה" אינה במשמעות של פיטורים אלא עבודה יעילה.

שיטת העבודה שקרויה 5S מבטיחה מקום נקי, מסודר, בטיחותי, עבודה יעילה יותר ובסביבה נעימה יותר.

להרחבה תיכנסו לקישורים למעלה.

אז מדוע העובדים מתנגדים?

שיטות העבודה תחת המטריה הרחבה של הלין הן ממש win-win. כולם מרוויחים מהן: החברה, העובדים, הלקוחות, הספקים ואיכות הסביבה.

אז מדוע יש התנגדות?

זו בדיוק השאלה ששאלנו את עצמנו.

המקור הראשון להתנגדות, הוא ככל הנראה החשש משינוי. טוב לנו במקום המוכר וכל שינוי מאיים עלינו. התרגלנו כבר לעבוד במקום מבולגן, מלוכלך ואולי גם מקום פחות בטיחותי. כל שינוי יזיז אותנו למקום לא מוכר ומי מבטיח לנו מה יהיה מקומנו שם.

אפשר לומר שהנטייה הכמעט טבעית שלנו היא להישאר במקום המוכר והידוע.

להתנגד לכל אפשרות של שינוי.

מקור נוסף להתנגדות הוא עובדים שאינם מחוברים לחברה ואין להם אמון בכל מה שנאמר להם על ידי ההנהלה.

לכן, כל רעיון של ההנהלה נתקל בהתנגדות.

על פי רוב זו תהיה התנגדות שקטה. איש לא ידבר נגד, אבל יכשילו את הביצוע.

מחצבות גולני

מחצבות גולני (וככל הנראה כל המחצבות של אבן וסיד) שייכים למיעוט החברות שמצליחות לקיים את שיטות ה-Lean ובפרט מעורבות פעילה של העובדים ועבודה בשיטת 5S.

תמיר נוימן סמנכ"ל משאבי אנוש במספנות ישראל, עמית צבעוני סמנכ"ל התפעול בשלא"ג שמיר ודובי שור ואיציק לב מהצוות של מצוינות בעסקים הצטרפו אלי.

אלון שמאי מנהל המחצבה, יאיר אביטן מנהל המרחב ויוספה טוביה קיבלו את פנינו.

לא בכל מקום מתייצבים לביקור מנהל המקום והמנהל האזורי מעליו. המעורבות שלהם העידה על החשיבות שהם מייחסים לתחרות של תעשייה יפה בישראל יפה ולצדדים שתורמים רבות לרווח בדרך שלא כולם מזהים.

לין

אחד הדברים הראשונים שראיתי היה הפוסטר הגדול של שמונת מוקדי הבזבוז וההתייחסות של יאיר ואלון לנושא.

היה ברור שהפוסטר לא תלוי רק ליופי, אלא מייחסים לנאמר בו חשיבות רבה בביצוע.

12.12 1

הזיהוי של שמונת מוקדי הבזבוז מגיע ישירות מעיקרון הניהול השני של טויוטה. מוקדי הבזבוז האלו כולם סמויים מהעין.

הם מאירים על בזבוזים מאד משמעותיים אך כאלו שאינם נאספים לשורה אחת בהנהלת החשבונות. קל להתעלם מהם ולהמשיך לבזבז בכיף. ההצפה של מוקדי הבזבוז מאפשרת למקד פעילות להתייעלות ולשיפור הרווח.

מעניין במיוחד הוא מוקד הבזבוז השמיני: "אי ניצול יכולות העובדים לשיפור מתמיד".

גם במעט המקומות שמתייחסים למוקדי הבזבוז, מתייחסים רק לשבעה הראשונים. לא מזכירים את היכולות העצומות של העובדים להוביל התייעלות ושיפור הרווח בחברה.

לאלון ויאיר, התרומה של העובדים מאד חשובה.

מעורבות העובדים ובטיחות

אלון ויאיר הדגישו כל זמן את המעורבות של העובדים בתהליכי השיפור וההתייעלות.

קל היה להרגיש את גאוותם על כל הצעת ייעול או שיפור שהגיעה מהעובדים.

הבטיחות היא במקום הראשון בחשיבותו שם.

בכל שנה, העובד שדיווח על המספר הכי גבוה של מפגעי בטיחות מקבל כפרס ארוחה זוגית (זכרו שלא גובה הפרס חשוב, אלא עצם קבלתו – קראו במאמר שבקישור על ההבדל בין הגישה היפנית והגישה האמריקאית).

כל מפגעי הבטיחות המדווחים מדווחים במחשב ומתבצע מעקב על השיפור.

שטח המחצבה מאד גדול ומסתובבים בו כלים כבדים.

12.12 2

מבקרי האיכות של החומר הגרוס מסתובבים לבדם גם בחושך והעובדים המליצו שלא להסתפק באפודים זוהרים אלא להשתמש באפודים שיש להם גם נוריות על האפוד.

ההמלצה התקבלה מיד.

12.12 3

 שלט גדול מאד ניצב ברחבת החציבה:

12.12 4

אלון, מנהל המחצבה סיפר בגאווה שגם הרעיון הזה הגיע מהעובדים.

שלטים הם חשובים ויפים אך אין בהם די.

המשמעת היא אחד הכלים הניהוליים המשמעותיים ואין בה כדי לפגוע בהוקרה, בהקשבה, בהערכה ובתשומת הלב לעובדים.

במקום קיימים כללי משמעת מאד ברורים בכל הקשור לבטיחות.

בכל בוקר יש מעקב על ביצוע השגרות הנדרשות בעזרת אפליקציה ייעודית.

בכל יום ראשון יש הדרכת בטיחות ומוצגים בה כל האירועים שקרו במחצבות של החברה האם בארץ ובחו"ל.  

כל אירועי הבטיחות מדווחים להנהלה בחו"ל.

5S

לשמור על עבודה בשיטת 5S במחצבה גדולה, זה אתגר לא קטן.

גם בנושא זה יש חשיבות רבה מאד לעמדת ההנהלה ולמעורבות והחשיבות שמייחסים לנושא המנהלים בכל רמות הניהול.

יש במקום מוסך לתיקון כלים כבדים של כל המחצבות של אבן וסיד בארץ.

ראו את התמונות למטה ונסו לחשב כמה שעות עבודה ועצבים ניתן לחסוך כשבהושטת יד לוקחים את הבורג או המפתח המתאימים, בלי לחפש. כל דבר מונח במקומו.

פעם בחודש יש ביקורת על ביצוע ושמירה של 5S.

כל מנהל מבקר יחידת אחת שאינו המנהל שלה.

12.12 5

סיכום והמלצה

חמישתנו מכירים היטב את התעשיה המסורתית ויודעים את הקושי להוביל תהליכי התייעלות ועוד יותר, הקושי לשמר אותם.

בפרט הקושי לשמר תהליכים כמו לין או 5S.

שאלנו את אלון שמאי, מנהל המחצבה, כיצד הם מצליחים לשמר את ה-5S, את מעורבות העובדים והלין בכלל.

אלון הודה שבהתחלה היו עליות וירידות.

עד שההנהלה למעלה התערבה והבהירה את החשיבות שהיא מייחסת לנושא.

כפי שראינו בדוגמה בתחילת המאמר, לפעמים לא מספיקה דרישת ההנהלה.

אני מכיר את בקרת הביצוע  שנסטלה נוהגים לעשות. הנהלה של קונצרן יכולה לתת הנחיות, אך אם היא לא מבצעת בקרה ומקפידה על קיום הנחיותיה - אז 5S, ככל הנראה, אינו ההנחיה היחידה שאינה מבוצעת.

דרך העבודה של מחצבות גולני עם הלין, עם 5S, ובעיקר המעורבות והחיבור של העובדים תורמת להם ליעילות ולרווח.

התבוננות בשמונת מוקדי הבזבוז ופעולה לשיפור תורמת באופן מהיר וישיר לרווח.

מעורבות העובדים בחשיבה והקשבה לדעותיהם ולרעיונות שלהם משפרת מאד את המוטיבציה שלהם.

אני ממליץ לכם לנתח כמה כסף תחסכו כשתקשיבו לרעיונות של העובדים, כשתיישמו 5S וכשהבטיחות תהיה במקום הראשון בכל רגע נתון.

רק כשתבינו מה תרוויחו ממהלכים אלו, תכנסו ליישם אותם ותעשו זאת במלוא הכוונה והנחישות.

התחילו לעבוד בשיטת 5S קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום והטמיעו את שיטת 5S לארגון מקום העבודה ושיפור התוצאות לחצו לתיאום שיחה

שאלת סקר חשובה

עבודה על פי 5S פותחה בטויוטה ואומצה בחברות גדולות כדי לשפר את הבטיחות, להתייעל ולשפר את הרווח. האם אתם מצליחים ליישם אותה?

לדעתך, מה הגורם העיקרי שאתם מצליחים או לא מצליחים ליישם את השיטה?

שאלת הסקר שפרסמנו לראשונה לפני שש שנים עוסקת בנושא זה והתשובות מעניינות מאד. גם אם מעט מאכזבות. ההצבעה האחרונה בסקר הייתה לפני שבועיים:

האם בחברה שלך מיישמים את הגישה של 5S?

אני מזמין אותך לצפות בתוצאות ההצבעה שהייתה עד כה ולהצביע בעצמך בסקר.

קישור למאמרים קודמים שעוסקים ב-Lean, 5S ושיטות טויוטה

  1. ערכי החשיבה ה"לינית" ויישומם בארגונים באמצעות אירועי קאיזן, כחלופה לדרכים מקובלות פורסם בשנת 2013
  2. מהי שיטת 5S לארגון מקום העבודה, וכיצד ליישם אותה? פורסם בשנת 2014
  3. כיצד תשמרו על עבודה בשיטת 5S לאורך שנים? פורסם בשנת 2016
  4. Lean Production, האם ניתן להטמיע "יצור רזה" ללא העובדים? פורסם בשנת 2016
  5. אלוהים נמצא בפרטים הקטנים אבל לנו יש נטייה להתעלם מהם פורסם בשנת 2019
  6. השתמשו בחשיבת LEAN כדי ליצור שיפור מתמיד בביצועים פורסם בשנת 2021
  7. העיקרון הארבעה עשר של טויוטה: היו ארגון לומד באמצעות חשיבה חסרת פשרות ושיפור מתמיד פורסם בשנת 2021
    בסוף המאמר הזה תמצאו קישור לכל שלושה עשר המאמרים האחרים שמציגים את עקרונות טויוטה.
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
3 תגובות

בקר טוב זאב,
השתתפתי במהלך הקריירה שלי באין ספור מהלכי LEAN , כולל הכשרה שקיבלתי בזמנו מפרופסור בעז רונן ( המטרה ) והצוות שלו. אוכל לומר בודאות שלא הייתה פעם אחת שמהלכים כאלו של LEAN כולל 5S הביאו לשיפור מהלכי הייצור שבסופם שיפרו את השורה התחתונה. בדרך כלל כל העובדים נרתמו בשמחה כולל המנהלים בדרגי הביניים , אבל ראשי הפירמידה השתתפו בתהליך לכאורה בלבד ולמרות הנאומים חוצבי הלהבות מעולם לא ירדו לשטח והשתתפו בתהליכי החשיבה והשיפור למרות מדיניות מוצהרת של החברה. בסופו של דבר, כאשר נדרשה השקעה לא קטנה בשיפור הכל קרס .
בהצלחה

שמח ומתרגש לראות שעדיין אלון ויאיר (אנשים יקרים) ממשיכים את התהליך שהתחלנו ב 2013 כמעט עשור
זה מוכיח שזה אפשרי, אפשר להטמיע תרבות של שיפור מתמיד לאורך זמן (עשור זה כבר קנה מידה)
זה תלוי מאד בנחישות ומחויבות ההנהלה ובנוסף באופן ובשיטת ההטמעה
הדגש בהטמעה הוא, לא יישום 5S, אלא הטמעת תרבות של מצוינות , 5S יבוא אחכ....
המשמעות שינוי דפוסי חשיבה והתנהגויות קודם כל בקרב המנהלים. דורש מהם להשתתף באופן תמידי בתהליכים, להיות מעורבים, לדרוש את ההטמעה ולאפשר את הזמן והמשאבים
זהו תנאי הכרחי ובסיס להצלחת יישום כלל שיטות הלין והשיפור המתמיד ( 5S ביניהן) לאורך זמן.
התחלנו בסדנאות למנהלים מהי מצוינות, מה מטרותיה, איך זה נראה ומהי התנהלות והתנהגות נכונה להשגתה
חיברנו את התיאוריה לפרקטיקה והתחלנו בהתנסויות בפרקטיקות לחיבור ההנהלה למטרות משותפות, להקשבה לצרכי העובד, לממש שיפורים ועוד
במחצבות אבן וסיד היתה /ועדיין ישנה הנהלה החל מהמנכל (מנחם), דרך מנהלי המחצבות, יו"ר הוועד והמנהלים בשטח שהבינו את המשמעות והרעיון ונרתמו באופן מלא
שמח לראות על ההתמדה ושמחצבות אבן וסיד הפכו להיות מוקד עליה לרגל ללמידה איך נראית תרבות של שיפור מתמיד
המשיכו והצליחו
שי

כמו כל דבר אחר שקשור בעסק הכל מתחיל ונגמר במנהלים לא בעובדים, בדרך כלל העובדים ישמחו לתרום מזמנם ומירצם לשפר את סביבת העבודה שלהם אבל אם המנהלים בדרג הביניים או בהנהלה מזלזלים אין סיכוי לקדם שום דבר בעסק, אז קודם כל לטפל תרתי משמע במנהלים

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג