עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

שיפור הרווח והמוטיבציה בזכות השקעה בסביבה, בסדר ובניקיון

לפני שנתיים ביקרתי כאורח במפעל של חברה בתחום המוצרים הכימיים. אולמות היצור היו מלוכלכים, התנאים הסביבתיים היו רעים וההזנחה שרתה בכול.

מניסיוני, יצור בתנאים כאלו גורר פגיעה במוטיבציה ובתפוקה וגם איכות נמוכה. אבל הייתי אורח, איש לא שאל לדעתי וחסכתי ממארחי את חוות דעתי, שספק אם בכלל הייתה מעניינת אותו, לו נאמרה.

תשומת לב כמנוף לשיפור הרווח.

לפני כמה שבועות ביקרתי במקום שוב, הפעם כשופט במסגרת "תעשייה יפה בישראל יפה". המקום עבר שינוי מדהים.

ככל הנראה, החברה הפסידה כסף והחברה האם החליטה על שינוי חד בכיוון. המנכ"ל הוחלף והמנכ"ל של חברה אחות הפך למנכ"ל גם בחברה זו יחד עם סמנכ"ל התפעול ושניהם הביאו אתם הנהלה חדשה שצמחה בחברה האחות.

במהלך השנה האחרונה החברה השקיעה הרבה מאד בארגון מחדש של המקום. אולמות היצור נוקו, קירות מלוכלכים נצבעו, נבנו קפיטריות לעובדים באולמות היצור, מקומות מוזנחים בחצר טופלו ונסללו.

מקודם היה ניכור של העובדים ומתח בינם ובין ההנהלה. כדי לשנות את האווירה, מנהל היצור העביר את משרדו לאחד מאולמות היצור והמנכ"ל החל לקיים פעילות משותפת עם העובדים כדוגמת ארוחות בוקר עם עובדים ביום ההולדת שלהם וכדומה. כשהדגש על תשומת לב והקשבה.

בשיחה אתנו, המנכ"ל ציין כי חל שיפור ניכר במכירות וברווח של החברה.

כלומר, השקעה במה שנקרא "החלקים הרכים", אותם חלקים שקשה להצביע מראש על החזר השקעה צפוי, יצרה שינוי בשורת הרווח.

אני מעריך שהשינוי המהיר בשורת הרווח היה תוצאה של תשומת הלב והיחס שהעובדים קיבלו מההנהלה יחד עם מעשים בשטח.

למותר לציין, כי בחברה הנ"ל יש מנהלת משאבי אנוש שהגיעה גם היא עם השינוי בשנה שעברה.

ההחלטה להשתתף בתחרות "תעשייה יפה בישראל יפה" של המועצה לישראל יפה נתנה דחיפה נוספת לשיפור המקום ולחיזוק הגאווה והנאמנות של העובדים.

זו הייתה דוגמה מרשימה מאד עד כמה העובדים, המשאב האנושי, מהווים גורם מפתח ברווחיות של החברה.

5S וחיבור העובדים למטרות החברה.

5S הוא שם של אחד המודולים של היצור הרזה (Lean Production), לא פעם הוא המודול הראשון שמטמיעים, אבל יש לו קיום משל עצמו וכוח רב בשיפור המוטיבציה, התפוקה והאיכות.

מנהלים רבים מכירים את המודול הזה אבל רואים בו מותרות, משהו "שנעשה פעם", בעתיד הרחוק. סוג של קו אופק שלעולם לא נגיע אליו.

לעיתים כאשר החברה נתקלת בקשיים כספיים, המקום הראשון שיחתכו בו יהיה בדיוק הפוך מהדרך בה נהגה החברה למעלה. השקעות בארגון סביבת העבודה ידחו לימים טובים יותר, קל וחומר הטמעה של 5S.

השקעה בקפיטריה נוחה, נקייה ומסודרת לעובדים יחד עם ארגון וניקיון של סביבת העבודה היא השקעה כספית קטנה אבל תהווה מנוף משמעותי לשיפור הרווח אם היא תלווה בניהול נכון.

צרו תרבות ארגונית של איכות, מצוינות ושיפור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום וצרו תרבות ארגונית מנצחת שמובילה לאיכות גבוהה ושיפור מתמיד לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג