עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

ערכי הגישה ה"לינית" ויישומם בארגונים באמצעות אירועי קאיזן, כחלופה לדרכים מקובלות

הגישה ה"לינית" (מלשון Lean - רזה) לעיצוב ארגונים מתבססת על הערכים הבאים: קשר מתמיד וקרוב עם הצרכן והענות מהירה לצרכיו: הרחבת מגוון הקשרים בין הארגון לצרכנים, חשיפת גרמים ארגוניים רבים לצרכן ולשוק, דיאלוג יזום מתמיד עם הצרכנים, זריזות ביישום שינויים המתבקשים מצרכיהם המשתנים. הפעלת עיקרון המשיכה ("פול").

שיפור מתמיד

באמצעות לימוד, תחקיר עצמי וארגוני בכול רמות הארגון, מרחב החלטות אישי גדול עידוד, הערכה ומשוב מתמידים המעודדים חידושים וחדשנות.

יעילות

באמצעות שיפורים קטנים מתמידים ומצטברים ולעיתים באמצעות פריצות דרך תהליכיות, או טכנולוגיות.

בטיחות

דגש על סביבת עבודה בטוחה בה העובד מתפקד ללא חשש לשלומו ובריאותו.

נוחות

תהליכי עבודה, כלים וציוד המאפשרים ביצוע העבודה בנוחות פיזית במטרה להקטין עייפות, שחיקה וכתוצאה מזה תאונות עבודה וטעויות בקבלת ההחלטות הגורמות לנזקים, כלכליים או אחרים.

ארגונים הפועלים בגישה זו לעולם לא יגידו "אצלנו הכול בסדר" משום שכול מה ש"בסדר" יכול להיות עוד יותר "בסדר". קרי: אפשרויות השיפור הן אין סופיות ואם לא תשתפר בתמידות בסופו שלדבר תישאר מאחור ביחס למתחרים ו/או לציפיות הלקוחות.

אירועי קאיזן

אירועי קאיזן הם אירועים הנמשכים ימים ספרים מרוכזים (3 -7) לפי העניין. מטופל בהם נושא/תחום אחד או שניים במטרה ליצור שינוי דרמטי לטובה, בשיעור של עשרות אחוזים לפחות תוך כדי מהלך האירוע.

האירוע עצמו כולל את המרכיבים הבאים:  מדידה, ניתוח, זיהוי הזדמנויות לשיפור, גיבוש הפתרונות/שינויים הנדרשים כדי לממש את ההזדמנויות, יישומן, ביצוען ומדידתן. הגורם המבצע הינו צוות שיפור בין תחומי.

סיפור מקרה

מערכת תעשייתית גדולה הזמינה ציוד מותאם במיוחד לצרכיה.

הציוד הופעל בהצלחה והתוצרת שווקה ביעילות ובאפקטיביות. בשל ההצלחה התרבו מאוד ההזמנות. לא ניתן היה להרחיב את כושר היצור מידית בעזרת ציוד נוסף משום שיצורו לוקח זמן רב וכן היה חשש להוציא הזמנה חדשה לציוד בשלב זה בשל עלותו הרבה. הוחלט לנסות להפיק יותר מהציוד הקיים.

ניסיונות הצוותים המקומיים להגדיל את התפוקה לא עלו יפה. זומן יועץ המתמחה ביישום אירועי קאיזן. בוצע אירוע שנמשך 7 ימים. התוצאה הייתה:

  • הקטנה של 51 אחוז בזמן העמידה הבלתי מתוכנן של הציוד.
  • סביבת עבודה נקייה, מסודרת, נוחה ובטיחותית.
  • שיטה לשמירה על איכות סביבת העבודה.
  • שינוי תפיסות של הצוות ביחס למרחב האחריות שלו.
  • צמצום זמני ההסבה.
  • שיפור מחויבות האנשים – ברק בעיניים.
  • רעיונות נוספים לשיפור המחכים להזדמנות ליישום.
  • יצירת תשתית להשמת עקרונות ורעיונות השיפור גם בקווים נוספים.
  • מודעות לאפשרות לשיפורים טכנולוגיים ותהליכיים נוספים.
הלל אפרת

הלל אפרת, מגשר מוסמך, עוסק ביישום גישת "הניהול הרזה" ו"הקאיזן" בעשר השנים האחרונות וכן בייעוץ ארגוני כללי, בשיפור ביצועים ובאמון מנהלים בכירים ב-25 השנים האחרונות.

טלפון נייד: 0522755398

כתובת דוא"ל: hillel@efrat.org.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג