איך נתאר חשיבת Lean(ניהול / ייצור רזה)?
הכי מתאים יהיה להסתכל בתמונה מטה. נוכל לדמיין את האופטימיסט מחייך אל הכוס המלאה למחצה, ואז נראה את הפסימיסט מזעיף פנים אל הכוס הריקה למחצה.
האדם עם חשיבת ה-Lean יתהה מדוע הכוס גדולה פי שניים ממה שהיא צריכה להיות. הוא יחשוב איך הוא יכול להכין את הכוס הזו אפילו יותר טוב ממה שהיא כרגע. ועוד יחשוב כיצד הוא יכול לעצב מחדש את הזכוכית כך שחצי ממנה לא יבוזבז.
זה מתאר בצורה מושלמת את גישת השיפור המתמיד בעיניה של תרבות ה-Lean וכך עלינו להניע את חשיבתנו ולשאוף לשיפור מתמיד.
חשיבת Lean מניעה שיפור מתמיד והטכניקה שמניעה שיפור מתמיד ברחבי הארגון היא Kaizen .Kaizen הוא מונח יפני שדורש שיפורים מצטברים קטנים שנעשים ברציפות לאורך זמן.
קאיזן נועד להיות חשיבה מקיפה בה כל העובדים מחפשים ללא הרף דרכים טובות יותר לבצע את עבודתם תוך כדי עבודת היום יום.
אנו רואים דוגמאות לפעילויות קאיזן ברחבי הארגון כאשר מהנדסי תכנון בודקים חומרים חדשים, עובדי קו מבטלים waste ועוד.
אך לא מדובר רק בשיפורים. זו גם הגישה שמחפשת שאפשר לעשות הכל טוב יותר. אדם חושב Lean מאמין שלא משנה כמה זה טוב כרגע, זה תמיד יכול להיות טוב יותר.
כדי שאירוע קאיזן יהיה יעיל חשוב שהעובדים יוסמכו לבצע שינויים.
כיום, כל ארגון מכיר בצורך בשיפור מתמיד, אך לא תמיד זה היה המקרה.
במשך שנים רבות חברות אמריקאיות פעלו מתוך אמונה שאם זה לא נשבר, אל תתקן את זה.
זה פשוט לא עובד יותר.
תחרות עולמית ולקוחות תובעניים יותר ויותר גרמו לחברות לחפש יותר ויותר דרכים להפחית את עלויותיהן והוזלת העלויות מביאה את החברה לחפש דרכים לשיפור כל היבט בפעילותן.
שיפור מתמיד הפך לחלק מרכזי בתרבות הארגונית בארגונים מצליחים.