עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

המנכ"ל וההנהלה: חלוקת האחריות והסמכויות בארגון

בשבועיים הקרובים אעסוק ביחסים שבין המנכ"ל, ההנהלה והארגון כולו. תחילה ברצוני להתייחס לנושא חלוקת האחריות והסמכויות בין המנכ"ל והכפופים לו בהנהלה.

לפני זמן מה פנה אלי סמנכ"ל תפעול בחברה מסוימת וסיפר שהמנכ"ל מתקשר כל הזמן לכפיפים שלו (של סמנכ"ל התפעול) ונותן הוראות ישירות, לא פעם בניגוד לתכנון ולהוראות של סמנכ"ל התפעול. סמנכ"ל התפעול היה מגלה שניתנו הוראות סותרות רק בדיעבד, כאשר עקב אחרי הביצוע.

כאשר העלנו את הדברים בפני המנכ"ל, הוא טען שכך הוא מגביר את שליטתו בחברה כדי לשפר את הביצועים ולא היה ער לנזק שהוא גורם לארגון.

במסגרת פרק האבחון בחברה אחרת, ביקשתי מהמרואיינים שיציירו לי את המבנה הארגוני של החברה. סמנכ"ל אחד צייר את המנכ"ל וממנו קווים לכל העובדים בחברה. עובדת בכירה אחרת ציירה מסגרת גדולה ריקה ואמרה:"זה המבנה הארגוני". שאר המרואיינים ציירו כל אחד תמונה שונה של ההירארכיה הארגונית.

תמונה דומה של חוסר בהירות וארגון בנושא חלוקת הסמכויות והאחריות קיימת בחברות רבות אתן עבדתי.

המנכ"ל הוא האחראי (במובן של "נותן דין וחשבון", או Accountability) בפני רשויות החוק, בעלי המניות או מועצת המנהלים. לכן הוא חייב להבטיח שהחברה משיגה את מטרותיה ויעדיה ובראש ובראשונה רווח וחוסן. מובן שהאינסטינקט הראשוני שלו הוא להיות מעורב בכל דבר, ולנסות להוביל באופן אישי את כל התהליכים שמתרחשים בחברה.

מצד שני יש לא מעט מצבים בהם המנכ"ל כלל אינו מעודכן במה שקורה תחתיו ומגלה באיחור רב, לעיתים כאשר כבר מאוחר לתקן, קטסטרופה כזו או אחרת.

איך המנכ"ל יכול להבטיח שהכל מתנהל באופן מיטבי, להתעדכן באופן שוטף אך בלי לחתוך את המנהלים מתחתיו?

נושא זה הוא קריטי כיוון שבאין חלוקת אחריות מסודרת, החברה כולה מתנהלת כספינה ללא קברניט. חברות וארגונים שמעוניינים לעבוד בצורה נכונה ורווחית צריכים לדאוג כי חלוקת האחריות והסמכויות בארגון יהיו נהירים לכל.

ההמלצה שלי:

  1. הגדרת תפקידים. ראשית חשוב שתהיה הגדרת תפקידים ברורה המגדירה את האחריות של כל אדם בארגון, על אחת כמה וכמה המנכ"ל, הסמנכ"לים והמנהלים בדרגים הנמוכים יותר (מנהלי צוותים, מחלקות, וכולי). הסמכות של כל בעל תפקיד נגזרת מתוך האחריות שהוטלה עליו והיעדים בהם הוא צריך לעמוד.
  2. יעדים. לאחר שהוגדרה בבירור חלוקת האחריות ונגזרו הסמכויות האישיות שכל בעל תפקיד, על המנכ"ל להציב יעדי ביצוע ברורים מדידים לחברי ההנהלה ולכל כפיפיו.
  3. בקרה. המנכ"ל עובר על התוצאות הנמדדות בהשוואה ליעדים לפחות פעם בחודש. כאשר המצב רגיש אפילו פעם בשבוע. כאשר מתגלה בעיה או אי-עמידה ביעד באחת המחלקות של החברה, המנכ"ל ידע בדיוק עם מי מהכפופים לו להעלות את הנושא.
  4. פעולה. כל אחד מחברי ההנהלה וראשי המחלקות מכין ומציג תכנית פעולה בהתאם ליעדים שהוצבו לו ולתוצאות הנוכחיות של הפעילות. את התכנית מציגים במסגרת פגישה אישית עם המנכ"ל או במסגרת ישיבת הנהלה.

בדרך זו המנכ"ל מעצים את כפיפיו, אינו מתערב בניהול הישיר שלהם ובאותו זמן שומר על בקרה מלאה ומוודא שהוא עומד ביעדיו והשגת המטרות שלו.

חוקי המדינה והבטיחות

לסיכום, אזכיר במשפט אחד כי המנכ"ל אחראי על בטיחות העובדים ואחראי כלפי הרשויות על קיום כל החוקים (מיסים, איכות סביבה, חוקי העבודה השונים ועוד). בכל מקרה של הפרה שתתגלה או, חלילה תאונת העבודה, המנכ"ל עלול למצוא את עצמו חייב בדין.

שפרו את עבודת ההנהלה והתוצאות העסקיות קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום וצרו שיפור מהיר בעבודת המנהלים בארגון לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
3 תגובות

לאחר פרסום המאמר בבלוג, התקשרה אלי סמנכ"לית בכירה בחברה גדולה וטענה כי הרשום כאן אינו מספיק. "המנכ"ל אצלנו", אמרה לי, "פועל לפי כל ההמלצות הרשומות למעלה, אך החברה יורדת בביצועים ואין התלהבות בקרב העובדים". לטענתה, המנכ"ל אמר לה פעם כי "תפיסת העולם שלו היא להלחיץ את האנשים. כך מגיעים לתוצאות יותר טובות".
היא הציעה להוסיף את הצורך ליצור מחויבות אצל העובדים והמנהלים. ליצור התלהבות ומוטיבציה. לשם כך לא מספיקה הטכניקה.

תשובתי לתגובה למעלה של אותה סמנכ"לית:
אכן, הטכניקה היא תנאי הכרחי אבל לא מספיק. צריך גם נשמה. ניהול אנשים דורש גם יחס אישי ולא די בטכניקה. כדי ליצור מחויבות חשוב למצוא את האיזון הנכון בין ניהול העובדים והמנהלים בארגון ובין מתן חופש פעולה ומשוב חיובי.

ככל שהארגון גדול יותר ומורכב יותר כך הבעיה של המנכל לשלוט גדלה,
אני מסכים עם הקביעה שבהרבה מפעלים אין למנהלים צל של מושג איך נראה המבנה האירגוני,
זה נובע בין השאר מהשכלה לקויה של המנכ"ל.
בענין הטכניקה אני יכול להעיד שיישום טכניקות של ניהול על פי התורה תחילה ואחר כך התאמתם לתרבות האירגונית הכרחית על מנת להצליח ביישום

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג