תחפשו בויקיפדיה את הערך "מועצת המנהלים" ותקבלו הסבר מלומד, חפשו את הערך "מנכ"ל" ושוב תקבלו פירוט. אבל אם תכתבו "הנהלה" או "הנהלת חברה" תגיעו לעשרות קישורים להנהלות של חברות ושום הסבר כללי, על הגוף שנקרא הנהלה. יש סמנכ"לים אבל לא "הנהלה" כגוף.
אין זה מקרה, כמובן. ההנהלה אינה ישות משפטית מוכרת ע"י הרשויות, אין לה חובות ואחריות כלפי החוק והרשויות.
חוק החברות (הציבוריות) מגדיר את אחריותם של האסיפה הכללית, מועצת המנהלים והמנכ"ל, אך לא מזכיר את ההנהלה.
ההנהלה אינה גוף מחויב המציאות בהיבט המשפטי. אבל להנהלה תפקידים מאד חשובים בחברה ומנכ"לים רבים נוטים להתעלם מגוף זה שיכול לסייע להם רבות.
ישיבות הנהלה.
באין ישיבות הנהלה, אין הנהלה אלא רק המנכ"ל והסמנכ"לים אשר אמורים לפעול איש איש בתחום אחריותו. ההנהלה כגוף נוצרת כאשר יש ישיבות הנהלה.
ומדוע, בעצם, דרושה לנו ההנהלה?
אמנה להלן מספר יתרונות חשובים בקיומה של ההנהלה:
- שיתוף וחיבור של הסמנכ"לים למטרות החברה ומצבה של החברה. אולי נשמע תמוה, אבל פגשתי חברות רבות שחברי ההנהלה אינם מודעים למצבה הכספי של החברה, למטרות של החברה או לנושאים אחרים. האחריות על כך היא, בדרך כלל, של המנכ"ל שנמנע מסיבות שונות מלדווח על מצבה של החברה לסמנכ"לים ואף אינו משתף אותם במטרות שהוא הציב לחברה. כאשר חברי ההנהלה אינם שותפים ומכירים את מצבה של החברה , איך יפעלו להשגת המטרות?
- גיבוש. לאגו יש תפקיד חשוב בכל מערכת יחסים ויחד עם מאבקי כוח, יש חשש למלחמות פנימיות ופגיעה בחברה. ניהול נכון של ישיבות ההנהלה וההנהלה עצמה יוביל לגיבוש ועבודה משותפת.
- בקרה על השגת היעדים. כאשר לחברה יש מטרות ברורות, יעדים מדידים ומדדים, ישיבות ההנהלה הן המקום הנכון בו המנכ"ל יעבור על המדדים העיקריים והסמנכ"לים יציגו את תכניתם להשיג את היעדים בהם יש פיגור. אני ממליץ לקרא מאמר שפרסמתי כאן ובו הצעתי דרך לניהול היעדים בהנהלה. למאמר לחצו כאן.
- ישיבות ההנהלה הן המקום הטוב ביותר למנכ"ל ליצור את מנהיגותו. עצם מינוי המנכ"ל לא הופך אותו למנהיג של החברה. יתרה מזאת, מנכ"לים רבים נתקלים בסמנכ"לים שפועלים עצמאית, לא סרים למרותו של המנכ"ל ואף ינסו להכשיל אותו. ישיבות ההנהלה בהן עוסקים גם במטרות החברה ויש בקרה על השגת היעדים הן הזדמנות מצוינת למנכ"ל לבסס את מעמדו.
המלצה לנושאים, ותדירות לישיבות ההנהלה.
- פעם בחודש, במועד קבוע, הנהלה צריכה לעבור על היעדים והמדדים העיקריים ברמת הסמנכ"לים ולהתרכז באותם מדדים שאינם עומדים ביעד. אין הכוונה שההנהלה תחליף את הסמנכ"ל שהיעד באחריותו, אלא שהסמנכ"ל יציג בישיבה את תכניתו לסגירת הפער.
- לפחות פעם נוספת בחודש, ראוי לעבור על נושאים שוטפים ולהקדיש זמן לדיווח קצר של המנכ"ל והסמנכ"לים.
- תדירות הישיבות המומלצת, אם כן, הינה לפחות פעמיים בחודש. בחברות רבות אני פוגש בסמנכ"לים מתוסכלים שחסרים את ישיבת ההנהלה כמקום בו הם יכולים להתעדכן ולהביע את דעתם בנושאים חשובים.
סדר יום.
ראשית להתחיל את הישיבה במועד. כאשר הישיבות מתחילות באיחור, מתפתח זלזול ולפעמים המשתפים "יתחרו" ביניהם מי יותר חשוב ויגיע אחרון.
בתחילת הישיבה לעבור על הפעולות המתקנות שהיו אמורות להתבצע עד למועד הישיבה. לא כדאי להיכנס לדיון חוזר בכל פעם בנושאים שכבר נדונו אלא רק לקבל דיווח האם בוצע או לא ומה בכוונת האחראי לעשות.
את עיקר הישיבה נקדיש לנושאים החדשים או למדדים העדכניים ובסיום לחזור בקיצור רב על ההחלטות.
חשיבה יצירתית.
עד כאן תיארתי את המלצתי לפעילות שגרתית של ההנהלה. אבל הנהלה שעובדת בצורה מסודרת, מתכנסת ודנה בסדר קבוע עלולה להיכנס לדפוסי פעולה מאובנים ולאבד את היצירתיות. לכן כדאי אחת לכמה זמן לנהל ישיבה אחרת, ללא סדר יום. היכנסו בקישור למאמר שפרסמתי כאן בנושא זה.