עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מדוע חיוני לפרסם את המבנה הארגוני בחברה

חברות מעטות נוהגות לפרסם את המבנה הארגוני שלהן על לוחות המודעות בחברה. כמעט לכל החברות היום יש תקן ISO-9001 או תקן דומה. התקן מחייב להציג מבנה ארגוני ולכן בתיקים של מנהלת האיכות יש שרטוט מתאים.

אלא שהשרטוט הזה נשאר ספון בדך כלל בקלסר ולא רואה אור.

מדוע? הכל למען העמימות.

בשבח העמימות

לפני כמה חודשים כתבתי כאן מאמר על הצורך בהגדרה ברורה של המבנה הארגוני.

האם אין די בכך שהגדרנו את המבנה ארגוני, כפיפות, אחריות וסמכות? מדוע כל כך חיוני לפרסם את האורגנוגרמה (תיאור של המבנה הארגוני)?

החברה היא מסגרת דינמית. כאשר החברה צומחת, נוספים תפקידים ומגיעים עוד מנהלים או בעלי תפקידים שונים. כאשר החברה מצטמצמת, מנהלים עוזבים ומאחדים תפקידים. גם במצב של שגרה, כביכול, קיימים שינויים.

המנכ"ל טרוד מדי בשביל להגדיר מחדש את המבנה על כל מה שנגזר ממנו (נטילת אחריות, יעדים, סמכות) על כל צעד של שינוי ובדרך כלל יעדיף להשאיר את העמימות.

המנהלים האחרים בחברה יעדיפו לא פעם את העמימות כי היא, לכאורה, משמרת את מעמדם. הגדרה ברורה תוחמת את מרחב הסמכות ומוטת השליטה (מנהלים רבים מפנטזים על מוטת שליטה רחבה מזו שבפועל) ומאידך היא גם מגדירה בבירור את נטילת האחריות (Accountability) עליה המנהל נמדד (ולכן מנהלים יעדיפו לצמצם).

ככל שהעמימות רבה יותר, מנהלים ינסו להשיג את סממני הכוח החיצוניים, שהם רכב יותר גדול, משרד עצמאי או משרד גדול יותר, ישיבה בסמיכות למשרד המנכ"ל או בקומה של משרדו וכדומה.

כמובן, עד שקורת תקלה. אז כל אחד ינסה להרחיק מעצמו את האחריות למה שקרה ולטיפול. גם במקרה הזה, ככל שהעמימות רבה יותר, כך יועצמו ההיבטים האחרונים של האחריות על נושא התקלות.

אם כך, לכאורה, לכולם יש אינטרס לשמר את העמימות, אלא שהחברה נפגעת.

העמימות פוגעת בחברה כי מעצימה את מאבקי הכוח, מחלישה את עבודת הצוות, פוגעת במחויבות של המנהלים למטרות החברה וליעדים שלהם וליעדי החברה, משאירה "חורים שחורים" של אזורים לא מנוהלים ואפילו עובדים ללא ניהול.

מנהלת משאבי אנוש

כאשר מנהלת משאבי האנוש עובדת בצמוד עם המנכ"ל מחד, ומאידך היא מחויבת לאחריות שלה, היא תשמור על החזית הזו עבור המנכ"ל.

היא תדאג לעדכן את המבנה הארגוני הפורמלי וכן לפרסום שלו בחברה (בהקשר הזה אני ממליץ לחזור למאמר שכתבתי בעבר ובו ציטטתי דברים שכתב ג'ק וולש בספרו "להוביל ולנצח"). כמובן, שהכוח של מנהלת משאבי אנוש מגיע בעיקר מהמעמד שמקנה לה המנכ"ל ומהאצלת הסמכות שלו.

סיכום

פרסום מעודכן של האורגנוגרמה מצמצם מאד את מאבקי הכוח, שכן המעמד, מוטת השיטה והאחריות בה כל מנהל מחויב ונמדד, מפורסמים, ידועים וברורים.

פרסום כזה מסייע "להאיר חורים שחורים" שאינם מנוהלים ומציג בבירור את ההיררכיה הניהולית, את "שרשרת הפיקוד" בחברה.

היא גם "מזכירה" למנכ"ל לא להתערב בעבודתם של כפיפיו.

שפרו את רמת הניהול בארגון וצרו שיפור באיכות וברווח שפרו את רמת הניהול בארגון עם הכשרות למנהלים, סדנאות מקצועיות ועבודה ממוקדת ומותאמת אישית. קבעו שיחת יעוץ ראשונה של 30 דקות ללא עלות עם זאב רונן לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

הי זאב,
הבלוגים שלך מדהימים – אוהבת לקרוא אותם למרות שכבר לא בתחום.
שואלת את עצמי למה תמיד שאתה כותב על מנהלי משאבי אנוש אתה כותב בלשון נקבה?
יש סיבה?
ד"ש .
חגית

היי חגית,
ראשית, תודה על המשוב הנהדר.
כפי שאומרים... "שאלה מצוינת, חיכיתי שתגיע כבר מזמן...". אבל זה אמיתי.
שתי סיבות: מרבית מנהלי משאבי אנוש הן נשים. בפרט בשנים האחרונות, רק נשים נכנסות לתחום חשוב זה. או מפני שהן יותר מתאימות וטובות בתחום, או שהמקצוע כבר לא "נחשב גברי". אין לי מושג מדוע ואיך קרה המהפך הזה. אני מכיר מעט מאד גברים בתחום, בעיקר כאלו שנכנסו מזמן.
מאחר וכך חשבתי שיהיה נכון לשמור על איזון ולא לכתוב רק על מנהלים אלא גם מנהלות. אגב, מאותן סיבות אני נוהג כך גם עם מנהלות אבטחת איכות.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג