עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

הסוס השחור של התעשייה - מנהל הביניים

שכבת הניהול של מנהלי הביניים נוצרת

כשעסק מתחיל את דרכו, בדרך כלל כעסק קטן, המייסד מגייס אנשים לפי כמות העבודה שצריך לבצע.

עד סדר גודל של 10-12 עובדים הכל בשליטתו וכל דבר עובר דרכו.

כאשר בעסק מועסקים יותר מ-12-15 עובדים, אצל כל מייסד מתחיל אובדן שליטה ועולה צורך לגייס מנהל נוסף או לקדם עובד מתוך העסק למנהל ולהתחלק אתו בעומס המשימות. כך נוצר למעשה מנהל הביניים הראשון בחברה.

במבנה האירגוני מנהל ביניים הוא כל עובד בעסק שקיבל אחריות על קבוצת עובדים ונמצא כפוף למנהל מעליו או אחראי על מנהל אחר או עובדים ברצפת הייצור של העסק, לא חשוב סוג העסק.

עם התפתחות העסק נוצרת שכבה של מנהלי ביניים שנמצאים בין המנכ"ל לעובדי הייצור, כולם הנם שלוחות של המנכ"ל לניהול העסק. הם קרובים גם לעובדים וגם למנכ"ל ומהווים חוצץ ביניהם. ככל שהארגון גדול יותר כך מספר השכבות האירגוניות בין המנכ"ל לעובדי הייצור גדל וכמות מנהלי הביניים גדלה.

סוס שחור

את המושג סוס שחור אני גונב מעולם הכדורגל. כתבי הספורט משתמשים במונח "סוס שחור" כאשר הם באים לתאר את השחקנים שעושים את כל העבודה במגרש עבור הכוכבים. אלו שבלעדיהם אין קבוצה מנצחת, והם אלו שעושים את כל העבודה הקשה על המגרש ומביאים את הכוכב ואת הקבוצה להישגים שלה בלי לקבל את השבחים הראויים.

בחיפוש שערכתי בויקיפדיה לא מצאתי הגדרה של מנהל הביניים בתעשייה (מדהים לדעתי), הוא עד כדי כך מוחבא מהעין הציבורית. למושג מנהל יש הסברים רבים.

כן מצאתי בויקיפדיה הגדרה ל"סוס שחור" ואני מצטט:

"סוס שחור (Dark horse) פירושו סוס כהה או סוס אפל, הוא מונח המשמש לתיאור אדם או דבר אחר העולה לגדולה, במיוחד באיזושהי תחרות או אתגר בהם נראה כמעט בלתי אפשרי שינצח.

המונח הוטבע לראשונה במירוצי סוסים, בהם סוס שחור הוא סוס מרוצים שלא ידוע למהמרים ולכן קשה מאוד להמר על סיכוייו."

מנהל הביניים הוא הסוס השחור של התעשיה, הוא זה שעל פיו המפעל יצליח או לא, ובלי סוסים שחורים אין לשום מפעל סיכוי לכן הבחירה בהם היא קריטית לעתידו של המפעל.

מה צריך לדעת מנהל ביניים טוב

על מנהל הביניים להכיר היטב את הטכנולוגיה והמכונות, כולל הפעלה שלהן, בקו שלו – וכן את כל תהליכי העבודה בסביבה בה הוא עובד.

הוא צריך להיות מוכשר ומושכל בניהול עובדים, ולהכיר שיטות שונות לניהול אנשים.

הוא צריך לדעת מה הצרכים של הלקוחות והספקים הפנימיים שלו. להכיר את המוצרים אותם הקבוצה שלו מייצרת, ממה הם מורכבים ואיך מייצרים אותם. עליו לדעת ולהבין מה הוא מוצר איכותי, ולדאוג לאיכות המוצרים שהקבוצה שלו מוציאה.

עליו להיות מתורגל בשימושי מחשב כולל בתוכנות בסיסיות ותוכנות MRP.

עליו להתמצא באיסוף נתונים וניתוחם.

עליו להכיר שיטות לפתרון בעיות כגון למה למה למה, עצם דג, סיעור מוחות, עיקרון פארטו, היסטוגרמה, תרשים תהליך, ושיטות ניהול אחרות.

ולבסוף, עליו לדעת איך להוביל צוות שיפור של עובדים בחברה.

מה צריך מנהל ביניים לדעת על מנת לבצע את תפקידו היטב

שיטות בניתוח אירוע כולל למה למה למה, ניתוח עצם דג, פארטו, סיעור מוחות, תאור תהליך עבודה ניתוחו ושיפורו, תרשימי בקרה והשימוש בהם.

איסוף נתונים על התהליכים אותם הקבוצה שלו מבצעת וריכוזם בטבלאות וגרפים.

הובלת צוות שיפור

מהו מצבם של מנהלי הביניים בתעשייה הישראלית?

רב מנהלי הביניים בתעשייה הישראלית רחוקים מצבירת הידע הנדרש להיות מנהל ביניים טוב, רובם אינם מבינים וגם לא נדרשים לעשות ניתוחי אירוע או איסוף נתונים, לא כל שכן לנתח את אותם נתונים.

זה לא אומר שאין מנהלי ביניים טובים, זה אומר שהמנכ"לים בתעשייה לא דואגים להכשרה מספקת למנהלים שלהם, או לא בוחרים את העובדים המתאימים לתפקיד.

סיכום

מנהל ביניים בתעשייה חייב להיות כלי רב ערך בעל ידע נרחב בשיטות ניתוח אירועים, ניהול עובדים, ואיכות.

על מנת לגבש צוות של מנהלי ביניים טובים צריך ללמוד מה פערי הידע שלו ולהשלים אותם בהדרכה.

זו אחריותו של המנכ"ל לדאוג לטיפוח מנהלי הביניים שלו, אותם סוסים שחורים שבלעדיהם אין לו סיכוי להצליח.

שפרו את עבודת ההנהלה והתוצאות העסקיות קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום וצרו שיפור מהיר בעבודת המנהלים בארגון לחצו לתיאום שיחה
דובי שור

יועץ בכיר בצוות 'מצוינות בעסקים'

נייד :052-6540122 | פקס:04-9572555 | טל:04-9972679

כתובת דוא"ל: dovshure@netvision.net.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג