עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

שיפור המוטיבציה של העובדים והתרבות הארגונית בעזרת האצלת אחריות למנהלי המשמרות

פואד, מנהל המשמרת, ניגש אלי ושאל האם אני מכיר את הנושא של העברת האחריות אליהם, אל מנהלי המשמרת. הנהנתי בחיוב.

שמע, הוא אמר לי בגאווה רבה, זה רעיון מצוין, קשה, אבל כעת אני מבין טוב יותר מה אני עושה כאן וזה פותח את הראש. אני לוקח אחריות, הוסיף.

אחריות כוללת.

תחומי הפעילות השונים של תהליך היצור חולקו בין מנהלי המשמרת. כל מנהל משמרת קיבל אחריות כוללת על תחום מסוים ונמדד עליו באמצעות מדדי ביצוע. באחריותו היה לעדכן כל יום את הגרף, על לוח המדדים החדש שהותקן, וכמובן להוביל שיפור.

אחריות כוללת פירושה, אחריות 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. פירושה שעליו להיות בקשר עם שאר מנהלי המשמרת גם על המדד שהוא מוביל וגם על המדדים שהם מובילים.

כעת נדרשו מנהלי המשמרת לשיתוף פעולה ותקשורת הדוקה. אף אחד מהם לא יצליח בלי המעורבות ושיתוף הפעולה של עמיתיו.

כל מי שעבד במקום בו יש משמרות מכיר את התחרות הסמויה בין מנהלי המשמרת. תחרות שיכולה אף להגיע לגרימת נזק למפעל כדי להכשיל את המשמרת הבאה (כפי שהתוודו באזני, בעבר, מנהלי המשמרת במפעל גדול שניהלתי).

המהלך החדש דרש מהם שינוי עצום של הרגלי העבודה, ושל החשיבה. גם ברמת הארגון, מדובר בשינוי של התרבות הארגונית כולה, והדבר לוקח זמן.

נחזור למשמרת של פואד.

המשכתי לעבר מסכי הבקרה, אורי שישב לידם, הציג לי בגאווה את הנתונים של המדד שבאחריות המשמרת שלהם.

אחד מעובדי האחזקה עצר אותי וסיפר לי שרואים שינוי מאד גדול בהתייחסות של העובדים. "רואים שכולם לוקחים אחריות", הוא אמר. הוא לא הכיר את המהלך החדש אבל היה עד לתוצאה, הוא הרגיש שיש שינוי מאד גדול.

מנהל התפעול סיפר לי כמה קשה היה להכניס את התרבות החדשה. המנכ"ל, סיפר כמה קשה היה לדחוף את מנהל התפעול להעביר את האחריות.

למרות שההחלטה הייתה משותפת, הביצוע שלה היה ארוך. נדרש שינוי בתרבות העבודה. החלטות שבעבר נלקחו רק ע"י מנהל התפעול הועברו אל מנהלי המשמרת. כלומר, שאלות שבעבר מנהל התפעול הכריע בהן לאורך היממה, הועברו כעת אל מנהלי המשמרת. כל אחד מהם נושא כעת באחריות כוללת, 24 שעות ביממה וחבריו שואלים אותו אם נדרש.

קל לכתוב "העברת האחריות" אבל הרבה יותר קשה לבצע.

מנהל התפעול נדרש לוותר על קבלת החלטות שוטפות ומנהלי המשמרת נדרשו לקבל את האחריות להחלטות ולתוצאות. 

לכולם זה היה שינוי תרבותי לא פשוט. כולנו מכירים את הקושי לשנות אורחות חיים והרגלים שהיכו בנו שורשים לאורך שנים רבות.

אבל מרגע שהעברת האחריות הצליחה, השינוי בשטח היה מהיר. הגאווה, השותפות והאחריות שהלכו והתפשטו במעגלים גדלים והולכים אל כל העובדים, הובילו שיפור במוטיבציה של העובדים ובתרבות הארגונית של החברה כולה, וכמובן גם לשיפור בתוצאות העסקיות.

סיכום.

ראשיתו של המהלך בהחלטה של ההנהלה להטמיע תרבות של "יצור רזה", "Lean Production", שהמעורבות של העובדים ושקיפות הם שניים מארבעת היסודות שלו.

במהלך החודשים שעברו החברה הטמיעה מספר רכיבים של היצור הרזה, אבל החלק הזה, של העברת האחריות למטה, אחריות כוללת ומלאה, לקח זמן. בעיקר משום שהוא מצריך שינוי בהתנהגות של כולם, ממנהל התפעול עד מנהלי המשמרת.

אך, שכרו של השינוי בצדו, השיפור במוטיבציה ובתוצאות הוא מהיר.

שפרו את המוטיבציה של העובדים והחיבור שלהם לחברה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום, וצרו שיפור מתמשך במוטיבציה של העובדים לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג