מצוינות בעסקים - מובילים שיפור והתייעלות בחברות ומפעלים

עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-2,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מה זה עיקרון פארטו, ואיך אנחנו יכולים להיעזר בו?

"משרד האוצר: 20% מהישראלים משלמים 85% ממס ההכנסה" (ידיעה בדה מרקר מתאריך 8 בפברואר 2017).

החלוקה הזו מדגימה את העיקרון שנקרא פארטו, או כלל 80-20.

הכלל הזה נוסח ע"י הכלכלן האיטלקי וילפריד פארטו (1848 עד 1923) והוא טוען כי בתופעות רבות 80% מהתוצאות או הפעילות מקורן ב-20% מהגורמים הפעילים. פארטו מצא כי בתקופתו 80% מהעושר באיטליה נמצא בידי 20% מהאיטלקים.

הכלל הזה אכן מתקיים בתופעות רבות, למשל בדוגמה אתה פתחתי את המאמר, גם אם לא בדיוק בערכים 80 – 20.

איך זה עוזר לנו?

אם נטפל ב-20% מהמוצרים העיקריים (ראו דוגמה בהמשך) נוכל להשיג שיפור משמעותי של התוצאה (למשל, ברווח). כך נוכל לרכז את המאמצים ואת המשאבים שלנו ולהיות תכליתיים ויעילים.

נניח שאנחנו רוצים לשפר את הרווחיות של החברה ולשם כך בוחנים את התמחור של המוצרים. אם אנחנו מוכרים 100 סוגים שונים של מוצרים ונסדר אותם בטבלה בסדר יורד (מהמוצר שמיצר את הרווח הכי גבוה עד המוצר שמיצר את הרווח הכי נמוך), סביר להניח שנמצא כי 20 המוצרים הראשונים ברשימה מייצרים כ-80% מהרווח.

כך שאם נחקור את התמחור של עשרים המוצרים האלו (כלומר, נבחן את העלויות של כל מוצר וכמה רווח הוא מותיר), נפעל לשיפור הרווחיות של כל מוצר, או שנחליט להפסיק למכור אותו, נוכל להשיג שיפור מהיר ברווחיות של החברה.

נבחן דוגמה:

נניח שיש לנו חברה עם מפעל לנעלי גברים ומחזור המכירות הוא 10 מיליון ₪ בשנה. החברה אינה מרוויחה ואינה מפסידה.

נעלי גברים חומות הם המוצר שמוכר הכי הרבה, והן מייצרות 40% מההכנסה, כלומר, 4 מיליון ₪ בשנה. בשורה התחתונה המוצר, אינו מפסיד ואינו מרוויח.

נעלי גברים אדומות הן המוצר שמוכר הכי מעט והן מייצרות 0.5% מההכנסה, כלומר 50 אלף ₪ בשנה.

הבדיקה התמחירית גילתה שהנעליים האדומות נמכרות במחיר הנמוך מהעלות ומביאות הפסד של 10% מערך המכירה. כלומר 5,000 ₪.

יש לנו מוצר (נעלים חומות) שלא מפסיד ולא מרוויח ומוצר (הנעלים האדומות) שמפסיד 10% מערך המכירה שלו.

נעבוד בצורה מסודרת ונרכז את הנתונים בטבלה:

מוצר מחזור מכירות שנתי באלפי ש"ח השיעור מסך המחזור של החברה רווח או הפסד באחוזים מסך המכירות של המוצר רווח או הפסד באלפי ש"ח
סך כל המכירות 10,000 100% 0% 0
נעלי גברים חומות 4,000 40% 0% 0
נעלי גברים אדומות 50 0.5% -10% -5
הערה: לחברה יש עוד מוצרים. סך הרווח אינו סכום רק של שני המוצרים הרשומים.

הנהלת החברה החליטה לבצע מהפך, לגייס את העובדים ובעזרת צוותי שיפור לשפר את הרווחיות של החברה.

בשל אילוצים שונים, ההנהלה החליטה שיהיו רק שני צוותי שיפור.

צוות א' טיפל ברווחיות של הנעלים החומות והשיג שיפור של 5% מההכנסות השנתיות של המוצר.

צוות ב' טיפל ברווחיות של הנעלים האדומות והשיג שיפור של 10% מההכנסות השנתיות של המוצר.

נרכז שוב את הנתונים בטבלה:

מוצר מחזור מכירות שנתי באלפי ש"ח השיעור מסך המחזור של החברה שיעור השיפור מההכנסות השנתיות של המוצר רווח או הפסד באחוזים מסך המכירות אחרי השיפור רווח או הפסד באלפי ש"ח
סך כל המכירות 10,000 100% 2.05% 205
נעלי גברים חומות 4,000 40% 5% 5% 200
נעלי גברים אדומות 50 0.5% 10% 0% 0
הערה: בשאר המוצרים לא היה שינוי, ולכן כל מה שהושג ע"י שני הצוותים עבר לרווח של החברה. לעומת זאת, עד אז הנעלים האדומות היו מוצר הפסדי, וסגירת ההפסד במוצר הגדילה את הרווח הכללי.

קל לראות שלמרות שצוות השיפור שטיפל ברווחיות של הנעלים האדומות השיג שיפור בגובה של 10% מההכנסות השנתיות של המוצר והצוות שטיפל ברווחיות של הנעלים החומות השיג שיפור של 5% מההכנסה בלבד, תרומת שיפור הרווחיות של הנעלים החומות משמעותית הרבה יותר. כמעט אפשר לומר שהשיפור של הרווחיות של הנעלים האדומות הוא זניח.

לכן, הצוות הראשון פעל נכון כאשר ניתח ושיפר את הרווחיות של הנעלים החומות, ואילו להפעיל צוות שיפור על הנעלים האדומות הייתה טעות.

הצוות השני היה צריך לעבוד על המוצר השני ברשימת הפארטו.

סיכום:

עקרון פארטו, או כלל 80-20, מצביע על כך שקרוב ל-20% מהגורמים הפעילים קובעים 80% מהתוצאה.

כלל זה מאפשר לקבוע סדר עדיפות בהתייחסות שלנו לים הנתונים שמונח לפנינו ולטפל בגורמים העיקריים (בקירוב 20% מכלל הגורמים) ולהשפיע על התוצאה בצורה מהותית.

בדוגמה ראינו כיצד הקצאת משאבים נכונה (במקרה הזה הקצאה של צוותי השיפור) תיתן תמורה גבוהה יותר בזמן קצר יותר.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

קבעו שיחת היכרות

בדקו אפשרויות ליצירת שיפור והתייעלות. מלאו את הטופס ואחזור אליכם במהירות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
4 תגובות

הפרטו טוב לשימוש כמעט בכל היבט של העסק ובעיקר בכל מקום בו רוצים להפריד בין טפל לעיקר,
למעשה בימינו שווה לכל רשימת נתונים שעוברת אצלכם לעשות מיון מגדול לקטן ולקבל באופן מיידי את סדר הטיפול במוצרים על המדף (ערך מלאי) בלקוחות לפי מכירות לשנה או במוצרים לפי מכירות בשנה, בחלוקה של פריטי רכש ובקביעת הדרך בה ננהל את המלאי של אותו פריט בהתאם להשתייכותו לקבוצה A B או C,
מנהל רכש ומחסנים שאינו עושה שימוש בפרטו מפספס פן חשוב ביותר בעבודתו.

היי דובי,
תודה על תגובתך. אכן הפרטו הוא כלי רב ערך ובשימוש בכל מקום. בדרך כלל הוא מוזכר ככלל 80-20. רק הבוקר נכחתי בדיון על היעילות של מוצרים בפיתוח. נאמר שם שב- 20% מאמץ משיגים 80% יעילות ונדרשים עוד 80% מאמץ להשיג את יתרת ה- 20%

אולי צריך להפוך את ה 80% ל100% ולעצור שם
סמיילי

הכי פשוט להבין 20% מהכבישים גורמים ל 80% מהתאונות . שזה הכי נכון .

שתף/י את דעתך

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

עוד לקריאה בבלוג

  • חדש
  • פופולרי
  • תגובות אחרונות

זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

זאב רונן

זאב רונן, B.Sc, בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

כיום, אני משמש כמוביל ומנחה פרויקטים להגדלת הרווח הנקי במספר רב של חברות ויועץ לחברות ויחידים בתחום העסקי והיזמות.

ספרי הראשון: Manage! Best Value Practices for Effective Management

קראו את ספרי הראשון "Manage!" - הספר מספק מבט חדשני על ניהול בימינו, מתמקד בניהול אנשים ומסביר איך לשפר את התוצאות העסקיות ע"י רתימה וחיבור העובדים למטרות החברה. הספר מתפרסם באנגלית בשלב זה.

Manage Cover Front smaller

קראו את הפרק הראשון מהספר בבלוג >>

רכשו את הספר באמאזון >>

רכשו את הספר ישירות דרכי >>

קבל/י מאמר חדש ומקורי בכל שבוע

הצטרף/י ליותר מ-2,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים ומקבלים מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.
זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

בלי ספאם - מכבדים את הזמן והפרטיות שלך.

זאב רונן, מייסד ומנכ"ל 'מצוינות בעסקים'