עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מה חשוב לעובדים בשנת 2023? מאמר שני ואחרון

זהו המאמר השני שנעזר בסקר שעשתה חברת CofaceBDI  בשיתוף עם מגזין דה מרקר ושהתפרסם במגזין של מאי 2023.
בסיום תמצאו קישור למאמרים נוספים בנושא זה משנים קודמות.

במאמר הקודם שנעזר בסקר זה, ושעסק במה שחשוב לעובדים בשנת 2023, ראינו את הפרמטרים החשובים לעובדים ומיקומם בסדר העדיפות לאורך עשר השנים האחרונות.

בפרט התייחסתי לעובדה שפחות נשים וגברים חושבים שהם מקבלים שכר שהולם את תפקידם, ועדין, בסדר העדיפות, השכר הוא רק במקום השביעי.

במאמר הזה אתייחס לתחושת ההשפעה של העובד, תרומתו למקום העבודה, הקשר עם המנהל הישיר וחיפוש עבודה אחרת. בסיום אתייחס לנושא העבודה מהבית בעזרת שני סקרים נרחבים.

האם קיבלת משוב חיובי מהמנהל בחודש האחרון?

21.5 1

אני מוכרח להודות שבנושא הזה הסקר הפתיע אותי. כשאני שואל עובדים איך הם יודעים שהמנהל שלהם מרוצה מהם, התשובה היא שאינם יודעים, או שהם עונים: "כשהוא לא כועס עלי".

מעטים הם המנהלים שאני פוגש, שנוהגים לתת משוב חיובי כנוהג קבוע.

ופתאום, כמעט שלושה רבעים מהעובדים, בסקר גדול מאד, אומרים שקבלו משוב חיובי בחודש האחרון.

שביעות הרצון מהמנהל הישיר, היא הפרמטר השני בחשיבותו זו השנה השלישית ואם המנהלים נוהגים לתת משוב חיובי, יש לכך חשיבות רבה מאד.

האם למנהלים שלכם אכפת מכם?

אם הנתון הקודם, לגבי המשוב החיובי, הפתיע אותי, הנתון הבא בהחלט מוכר: 85% מהעובדים מרגישים שהמנהלים שלהם מכירים אותם כאדם ושאכפת להם.

21.5 2

גם מנהלים שלא נותנים משוב חיובי לעובדים, מעבירים תחושה שאכפת להם מהעובדים שלהם. ואם זה לא יגיע מהמנהל הישיר – תחושת האכפתיות תגיע ממנהלת משאבי אנוש והעובד מרגיש שהוא חשוב כאדם למקום העבודה.

האם יש לך השפעה במקום העבודה?

21.5 3

אם שני הנתונים למעלה ביטאו אופטימיות באשר למחוברות של העובדים, הנתון האחרון הוא פסימי.

כל אחד מאיתנו רוצה להרגיש שהוא משמעותי, שהוא יוצר שינוי.

כאשר פחות ופחות עובדים מרגישים שיש להם השפעה במקום העבודה, משמעות הדבר, שהם יהיו פחות מחוברים ותהיה להם פחות מוטיבציה.

משוב חיובי הוא כלי ניהולי מאד חשוב.

הפגנת אכפתיות לכל עובד חשובה מאד.

אבל, אם לא נקשיב לעובדים, נתייעץ אתם ונשתף אותם בחשיבה על האתגרים של החברה – נפסיד אותם במערכה על השגת המטרות. ובאותו הזמן נפסיד הרבה ידע סמוי ומוטיבציה של העובדים.

פחות מחפשים בחוץ ויותר רוצים להתקדם בתוך הארגון

החשש ממיתון ומפיטורים החזיר את היציבות במקום העבודה למקום הרביעי השנה אחרי שהיה במקום השישי לפני שנה.

פחות עובדים מחפשים עבודה בחוץ, או מבקשים לעשות הסבה מקצועית.

במקביל לירידה שאנחנו רואים בבדיקה של אפשרויות התעסוקה מחוץ לארגון והסבה מקצועית, יש נתון מענין נוסף בסקר.

לשאלה האם יציעו עצמם לתפקיד שמתפנה בארגון ענו בחיוב 82% מהעובדים בהשוואה ל-69% בשנה שעברה. הנתון הזה מצטרף לירידה בחיפוש מקום עבודה אחר ומיקוד בתוך הארגון.

ראו את הגרפים להלן:

21.5 4

מאחורי המספרים עולים בכתבה נתונים נוספים שאינם באים לביטוי בגרפים למעלה:

מבין העובדים ששוקלים לעשות הסבה מקצועית בולט חלקם של בעלי תפקידים בתחום שירות לקוחות, אדמיניסטרציה, נציגי שיווק, נהגים ועובדי יצור.

אלו הם מקצועות עם שכר נמוך יותר והעובדים שם ממשיכים לשאוף לשדרג את הכנסתם.

"ככל שחלקם ינטשו את העבודה שלהם לטובת קריירה אחרת, כך יחריף המחסור העז המורגש כבר כעת בעובדים בתפקידי נהגים ונציגי מכירות".

זה מזכיר לנו שסטטיסטיקה יכולה להטעות.

קיימת התמונה הכללית של חיפוש עבודה ובתוך הסטטיסטיקה יש מקצועות שהעובדים בהם ממשיכים וימשיכו לחפש עבודה שתשדרג את הכנסתם.

צריך גם לזכור, כמו בתקופת הקורונה, המצב הנוכחי יחלוף. מתישהו תחזור גאות כלכלית ונחזור לשוק של עובדים.

מי שיסתכל קדימה וינצל את ההזדמנות לחבר את העובדים - עשוי להקטין את התחלופה העתידית.

עבודה מהבית

עבור העובדים בהיי טק, הגמישות בשעות העבודה תופסת את המקום הרביעי בחשיבותו. לפני היציבות בעבודה ובודאי שלפני תנאי השכר.

21.5 5

אמנם לא ניתן לעבוד על קו היצור מהבית, אבל גם בתעשייה אני פוגש את עובדי המטה שעובדים יום, או יומיים בשבוע מהבית.

מנהלת צוות של מהנדסים באינטל אמרה לי שכל הצוות שלה עובד מהבית כל השבוע ביעילות גבוהה מאד.

לדבריה הם יודעים שאם לא יהיו יעילים הם יחזרו לעבוד מהמשרד והאיום הבלתי כתוב הזה, משמש כתמריץ.

נראה שלא ניתן להחזיר את העובדים לעבודה מלאה במשרדים על אף שהיעילות של העבודה מהבית מוטלת בסימן שאלה.

בכתבה הנ"ל, במגזין דה מרקר מצוטט סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ממרץ השנה ולפיו רק 30% מהמנהלים בהייטק סבורים שהעבודה מהבית יעילה. בעוד 52% סבורים שהיא יעילה במידה מועטה.

בכתבה שפורסמה בכלכליסט, בספטמבר לפני שנה מצוטט סקר רחב היקף במיקרוסופט:

"לפי סקר חדש שערכה מיקרוסופט, 87% מהעובדים חושבים שמהבית הם עובדים באותה מידת יעילות כמו במשרד - אם לא יותר. לעומתם, 80% מהמנהלים שהשתתפו בסקר הביעו דעה שונה".

"בסקר השתתפו מעל 20 אלף עובדים ב-11 מדינות. מנכ"ל החברה סאטיה נאדלה אמר בריאיון ל- BBC  לגבי תוצאות הסקר שיש לפתור את המתיחות הזו, שכן הרגלי העבודה שהיו נהוגים לפני המגפה כנראה לא ישובו לעולם. "עלינו להתגבר על מה שאנחנו מגדירים כ'פרנויית פריון העבודה', כי הנתונים שבידינו לפיהם יותר מ-80% מהעובדים מגדירים את עצמם כיעילים, אך המנהלים לא חושבים כך, פירוש הדבר הוא שיש נתק בין הציפיות ובין מה שהעובדים מרגישים", אמר.

השינוי שקרה בתקופת הקורונה, יצר מציאות שלא ניתן לחזור ממנה. אם המנהלים סבורים שהעבודה מהבית פחות יעילה, הם יאלצו למצוא את הכלים לחיות עם המציאות החדשה ולהשיג יעילות גבוהה יותר בעבודה מהבית.

סיכום והמלצה

הסקר המקיף שעושה מדי שנה חברת CofaceBDI בשיתוף מגזין דה מרקר מאפשר לנו ללמוד פרטים חשובים על מה שחשוב לעובדים. זו אינה רכילות גרידא, אלא מנוף לשימור העובדים, לחיבור שלהם למטרות החברה והעצמת המוטיבציה שלהם.

במאמר הראשון שפרסמתי לפני שבוע, התייחסתי לפרמטרים השונים ובפרט לנושא השכר.

33% מהנשים ו-41% מהגברים חושבים שאינם מקבלים שכר שהולם את תפקידם. ועדין השכר הוא רק במקום השביעי בסדר העדיפות של העובדים.

במאמר הנוכחי עסקתי בנושאים נוספים שעלו בסקר.

73% מהעובדים העידו כי קיבלו משוב חיובי מהמנהל שלהם בחודש האחרון. זהו נתון חשוב מאד ומפתיע. בשטח אני פוגש תמונה עגומה יותר, אבל הסטטיסטיקה מראה תמונה אופטימית.

85% מהעובדים מרגישים שהמנהלים שלהם מכירים אותם כאדם ושלמנהלים אכפת מהעובדים. הנתון הזה בהחלט מוכר. גם מנהלים שלא יודעים לתת משוב חיובי, מגלים אמפטיה כלפי העובדים ושומרים על קשר אישי.

לעומת זאת, בשלוש השנים האחרונות פחות ופחות עובדים מרגישים שיש להם השפעה במקום העבודה. הנתון הזה מדאיג.

אם יש לי השפעה, משמע אני משמעותי. כולנו רוצים להרגיש משמעותיים והרגשה כזו מעצימה אותנו ומחברת אותנו למקום העבודה.

החברות יאלצו למצוא את הדרכים להקשיב לעובדים ולתת להם את ההרגשה שיש להם השפעה.

פחות עובדים מחפשים בימים אלו עבודה חדשה. אלא שמאחורי הסטטיסטיקה הכללית יש מקצועות עם הכנסה נמוכה יותר והעובדים שם ממשיכים וימשיכו לחפש הזדמנות לשדרג את הכנסתם. בפרט מדובר בנהגים ונציגי מכירות. מקצועות שגם היום סובלים מחוסר עובדים.

לבסוף התייחסתי לנושא העבודה מהבית.

בכתבה בדה מרקר, מוזכר סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ממנו עולה  תמונה של פערים בין העובדים והמנהלים: בעוד העובדים חושבים שהיעילות לא נפגעה עם המעבר לעבודה מהבית, המנהלים חושבים אחרת.

תמונה דומה, עולה מסקר מקיף מאד שעשתה מיקרוסופט לפני שנה. הסקר ההוא מצוטט בכתבה בכלכליסט ושם מצוטט גם מנכ"ל מיקרוסופט שמודה שאין דרך חזרה מהעבודה מהבית.

החברות יידרשו למצוא את הכלים המתאימים לשיפור היעילות של העבודה מהבית.

שפרו את המוטיבציה של העובדים והחיבור שלהם לחברה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום, וצרו שיפור מתמשך במוטיבציה של העובדים לחצו לתיאום שיחה

שאלת סקר חשובה

נושא המשוב החיובי של המנהל הישיר עלה בסקר והנתון הפתיע אותי לטובה.

שאלת הסקר שפרסמנו לפני שש שנים עוסקת בנושא זה. לאור התשובות שלכם בהצבעה אולי לא הייתי צריך להיות מופתע:

האם לדעתך יש צורך להחמיא לעובדים על תוצאות חיוביות בעבודה?

עד כה הצביעו בסקר יותר מ-354 גולשים.

אני ממליץ לכם לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אתכם להצביע בעצמכם.

סקר

קישור למאמרים שדנו בסקרים אלו בשנים הקודמות

  1. מה שחשוב לעובדים בישראל בשנת 2018 עם השוואה לשנים קודמות? פורסם בשנת 2019
  2. מה הכי חשוב לעובדים בישראל בשנת 2020 והאם משבר הקורונה שינה את התמונה? פורסם בשנת 2020
  3. שימור עובדים בעידן מלא פיתויים, ומה חשוב לעובדים על פי סקר של BDI? פורסם בשנת 2020
  4. מה חשוב לעובדים בישראל במקום העבודה בשנים 2021 – 2017 ואיך השפיעה הקורונה? פורסם בשנת 2021
  5. מה חשוב לעובדים בישראל בשנת 2022 ואיך זה משפיע על שוק העבודה? פורסם בשנת 2022
  6. מה חשוב לעובדים בשנת 2023? מה נשאר ומה השתנה? מאמר ראשון פורסם בשנת 2023
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

התשובות המפתיעות של העובדים מפתיעות באמת והן גם בניגוד למה שאני מתרשם ממנו בשטח,
היה כדאי לבדוק מי נשאל ואת השאלה המדוייקת ואת המגזרים השונים שענו באחוזים כאלו גבוהים.
הלוואי וזה נכון

פרסמו תגובה למאמר

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

תגובות אחרונות בבלוג