עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

המאמר ה-400. מעט מאד סטטיסטיקה, מה מעניין אתכם ומה אני פוגש בתעשייה

400 מאמרים פורסמו עד כה בבלוג. המאמר הראשון פורסם באמצע ספטמבר 2011, מאז היו באתר ובבלוג 233 אלף ביקורים של יותר מ- 150 אלף גולשים.

קצב הכניסות לבלוג צומח במהירות כפי שניתן לראות בדיאגרמה להלן ומעניין לנסות ללמוד מה הם הנושאים שהכי מעניינים אתכם:

אבא 1

מהם הנושאים הכי פופולריים בבלוג ואיך הם משתקפים במפגשים שלי בתעשייה?

היעדרויות עובדים

המאמר הכי פופולרי פורסם במרץ לפני שנה והוא דן בשאלה כיצד להתמודד עם היעדרויות של עובדים. כמעט 19 אלף גולשים קראו את המאמר ומדי יום ממשיכים להיכנס אליו עשרות נוספים.

הנושא של שימור עובדים והתמודדות עם ההיעדרויות של העובדים הוא הנושא הכי "חם" שאני פוגש. הוא מטריד מנהלים רבים, אך מעט חברות מצליחות ליצור שינוי.

כיצד מתמודדים עם ההיעדרויות?

למאמר הנ"ל צורף סקר בו שאלתי: "האם וכיצד מתמודדים בחברה שלך עם ההיעדרויות של עובדים מהעבודה?". 522 גולשים השיבו על הסקר, 62% מהם ענו שאין שום התייחסות בפועל לנושא ההיעדרויות ומפעילים את היצור עם מי שמגיע.

מותר לנו להניח, שאו שהיצור נפגע כי לא הגיעו מספיק עובדים, או שמראש זימנו עובדים בעודף. כך או כך הנזק הכספי לחברה הוא גדול מאד. הנושא מעסיק כמעט את כל החברות ובכל זאת 62% מציינים כי בפועל אין שום התייחסות.

מה זה אומר עלינו? מה זה אומר על הניהול של החברות?

לקראת הסיום של המאמר אתייחס לשאלה הכואבת הזו.

המנכ"ל

המאמר הבא במידת הפופולריות שלו נקרא "מי המנהל כאן? 3 טיפוסי מנהלים פחות מוצלחים". המאמר פורסם בינואר לפני שנה וקראו אותו כמעט 17 אלף גולשים. 192 גולשים השיבו לסקר בו שאלתי "האם בחברה שלך יש מנהלים שאינם ממלאים את תפקידם?". רק 23% השיבו שיש בחברה שלהם מנכ"ל מצוין שמוביל את המנהלים תחתיו לתפקד היטב. בעיקר ע"י הצבת יעדים ובקרה על השגתם".

חשוב להדגיש כי הסקר אינו מודד את המנכ"לים או המנהלים בחברה אלא כיצד הם נתפסים ע"י העובדים בחברה. זו נקודת מבט מאד חשובה לדעתי, והיא זוכה לתשומת לב מועטה בדרך כלל.

המנכ"ל וההנהלה

בין עשרת המאמרים הפופולריים, יש עוד שני מאמרים שעוסקים ביחסים בין המנכ"ל וההנהלה, כל אחד מהם נקרא ע"י כמעט 15 אלף קוראים.

המאמר הראשון פורסם בשנת 2013 ונקרא: "המנכ"ל וההנהלה: חלוקת האחריות והסמכות בארגון". המאמר השני נקרא: "מהגדרת תפקיד להגדרת אחריות: כיצד הגדרה פותרת בעיות בתוך הארגון".

המאמרים פורסמו לפני שהתחלתי לצרף סקרים והם מלמדים אותנו על העניין הרב שיש לקוראים ביחסים המורכבים בין המנכ"ל וההנהלה איתה הוא אמור להוביל את החברה להצלחה. אציין כי אני עדיין פוגש מנכ"לים שעובדים ללא הנהלה.

שיפור שיטות והתייעלות

"עצם דג" ושיטת "למה, למה". המאמרים שתופסים את המקום השלישי והרביעי במידת הפופולריות עם קרוב ל- 16.5 אלף כניסות, התפרסמו בשנת 2013 ועוסקים בכלים לשיפור שיטות, או חתירה לגורמי השורש. המאמר הראשון הוא "ניתוח כשלים: להגיע לסיבת השורש ולייצר פתרון בשיטת למה, למה" והמאמר השני "ניתוח ופתרון תקלות בתהליך היצור בשיטת עצם דג".

בימים אלו, אני עורך סקר מנהלים רחב מאד באינטרנט, על ההיכרות, הניסיון ומידת ההצלחה בשימוש עם כלים שונים לשדרוג ושיפור תהליכי העבודה והרווח. בסקר הזה נמצאים עצם הדג ושיטת "למה, למה" כמעט במקום האחרון. לפי הסקר (שנפרסם אותו לכשיושלם) שני הכלים האלו כמעט ואינם מוכרים. קרוב ל- 50% מהמשיבים ציינו שאינם מכירים או כמעט ואינם מכירים אותם, ולשאלה על הניסיון המעשי בשימוש בהם, יותר מ- 60% ציינו כי אין להם, או כמעט ואין להם ניסיון מעשי כזה.

מוקדי הבזבוז. את המאמר החמישי במידת הפופולריות עם קצת יותר מ- 15 אלף קוראים פרסמתי לפני שנה. המאמר עוסק במוקדי הבזבוז ונקרא "מוקדי הבזבוז: היכן אנחנו מפסידים כסף רב בלי לשים לב".

העובדה שהמאמרים האלו מאד פופולריים מצביעה, לדעתי, על רצון ללמוד. אם כי בשטח, אני מזהה שמרנות והיעדר נכונות לאמץ שיטות חדשות וכלי עבודה שנמצאים בעולם כבר עשרות שנים.

תפקידו של המנכ"ל באימוץ שיטות חדשות והתמודדות האתגרים המרכזיים

אם אתם מעוניינים להמשיך לראות מה הם המאמרים הפופולריים לחצו כאן, או שתבחרו בסרגל את הכפתור "הבלוג" (שני מימין) ואז תבחרו בכפתור "מאמרים פופולריים" (שני מלמעלה).

אני מבקש לדון כעת בתפקידו של המנכ"ל באימוץ שיטות חדשות והתמודדות עם האתגרים בפניהם עומדת החברה.

בספרו גלגל התנופה: מטוב למצוין (Good to Great) מציג ג'ים קולינס (Jim Collins) את קן אייברסון (Kenneth Iverson) המנכ"ל של חברת נוקור (Nucor Steel) שיצרה מוצרים בתעשיית הפלדה. אייברסון היה אחד מאחד-עשר המנכ"לים שהפכו את החברה שלהם מטובה למצוינת.

לדברי קולינס, אייברסון "ראה את הבעיה הראשונה, השנייה והשלישית העומדת בפני תעשיית הפלדה, לא ביבוא הפלדה אלא בניהול". בכנס של תעשייני הפלדה אייברסון הצהיר כי "הבעיה האמתית שעמדה בפני תעשיית הפלדה האמריקנית היתה נעוצה בעובדה שמנהליה לא הצליחו להדביק את קצב החדשנות" (שם בעמוד 61).

אייברסון אמר את הדברים האלו בשנת 1977. בתעשייה הישראלית היום, 41 שנים יותר מאוחר, עדיין מאשימים בפריון הנמוך את הממשלה ומנהלים רבים מאד נמנעים מלהכניס חדשנות. שיטות טויוטה, למשל, שנקראות במקומות רבים יצור רזה (Lean Production) נדירות בתעשייה שלנו.

אני פוגש התנגדות לאמץ כלים ניהוליים מתוך ה"לין", או התנגדות לשתף את העובדים בפתרון בעיות ככלי חשוב ברתימתם למטרות החברה. אני אפילו נתקל בהתנגדות של מנהלים לעבודה עם יעדים ומדדים.

אני משוכנע שהממשלה יכולה לעשות יותר למען התעשייה, אבל האחריות להגדלת הפריון בכל חברה מוטלת קודם כל על כתפי המנכ"ל.

אני פוגש גם מנכ"לים ששואפים להכניס שיטות חדשות ולהתקדם, אבל נבלמים מול ההתנגדות של סמנכ"ל כזה או אחר ועוצרים.

סיכום והמלצה

מאז ספטמבר 2011 התפרסמו בבלוג 400 מאמרים שנקראו ע"י יותר מ- 150 אלף גולשים.

הנושא שהכי העסיק את קהל הקוראים דן בשאלה כיצד להתמודד עם היעדרויות של עובדים. בסקר שצורף למאמר טענו 62% מהמשיבים כי בחברה שלהם לא מתמודדים עם הבעיה.

המאמרים הבאים ברשימת המאמרים הפופולריים עוסקים במנכ"ל ובכלים לשיפור.

למרות העניין הרב שנושאים אלו מעוררים בקרב הקוראים, בשטח, אני עדיין פוגש שמרנות רבה מאד בשיטות ניהול ואפילו באימוץ של פעולה עם תכניות עבודה לשנה או לשנים הקרובות ועבודה עם יעדים ומדדים.

המלצה: תמצאו בבלוג עשרות מאמרים שמציגים כלי ניהול ושיטות עבודה שיקדמו את החברה שלכם. אני ממליץ לכם לבחון כל הזמן כלים ושיטות חדשות. ובתור התחלה, אפשר להתחיל בשיטות שפותחו בטויוטה ואומצו בעולם הרחב (בעיקר תחת השם "לין", או יצור רזה).

תודה

אני מבקש להודות ל- 21 הכותבים שתורמים מאמרים חשובים לבלוג ומגוונים בנושאים חדשים ובעיקר תורמים זווית ראיה שונה משלי. לרשימת הכותבים והצגתם לחצו כאן.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג