עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מעורבות העובדים בתהליכי שיפור ופתרון בעיות

לא מזמן שוחחתי עם אסף, קצין צעיר, שסיפר לי בהתלהבות כי כאשר הוא מחפש פתרון לבעיות מורכבות הוא משתף את החיילים, כיוון שהם מביאים את הרעיונות הכי מקוריים.

עוד הוסיף כי כאשר הוא משתף את החיילים, המוטיבציה שלהם מאד עולה ואז הוא יכול לפנות אליהם עם משימות נוספות.

כמובן שלחיילים יש רעיונות מקוריים. הם לא שותפים לדיונים השוטפים ולכן דעתם אינה נשמעת. בקבוצה הקטנה, סביב המנכ"ל, ששותפה בפתרון הבעיות בשוטף, כולם כבר מכירים את כולם וחוזרים על הדברים באופן כזה או אחר.

ברגע שנכנסים אנשים חדשים לצוות החשיבה הם מביאים רעיונות חדשים, נקודות מבט חדשות והיכרות שונה של המציאות.

לכן הרעיונות שאסף קיבל היו מקוריים בכל פעם שצירף משתתפים חדשים.

גם המוטיבציה שהוא זיהה אצל החיילים שלו הייתה מובנת. במקום להיות רק ראש קטן שממלא הוראות, המפקד שלהם פנה אליהם וביקש הצעות ועזרה בחשיבה לפתרון בעיה מסוימת. כל אחד מאתנו היה מעריך פניה כזו אל הראש שלו. כל אחד מאתנו היה מפרש זאת כסימן להערכה ומתגאה על כך. ומכאן הדרך סלולה להגברת השותפות ועליה במוטיבציה.

רצה המקרה ולמחרת ביקרתי במפעל השייך לחברה גלובלית גדולה מאד.

בחברה הזו החזון מורכב משלושה חלקים ואחד מהם הוא "100% מעורבות עובדים". המנהל בכל אתר (מפעל יצרני, מרכז לוגיסטי וכדומה), צריך להטמיע את החזון ולמצוא את הדרכים להשיג את המעורבות של העובדים. הוא גם נמדד על כך.

מנהל המפעל אותו ביקרתי אמר לי כי הוא מתרשם שבחברות רבות מדברים על שינוי, אבל רק מדברים. לא באמת רוצים לשנות ולא באמת מוכנים לשלם את המחירים הנדרשים כדי להשיג שיפור.

המעורבות של העובדים ניכרה בכל פינה בה סיירנו במפעל.

היעדים של כל מכונה היו מפורסמים באופן ברור ולידם התוצאות האחרונות. העובדים היו שותפים בתהליכי השיפור והיו גאים בהישגים.

בישיבת הבוקר של צוות השיפור בה ניתחו את התוצאות של יום האתמול, השתתפו מנהלי המחלקות ומנהלים בדרג ביניים הקרוב ביותר אל העובדים.

ניהול הישיבה עובר בתורנות (אחת לכמה שבועות) בין המשתתפים וכך כל אחד לומד להוביל פורום כזה ומשיגים גם חיזוק של המנהיגות אצל מנהלי הביניים.

סיכום והמלצה

מבין כל הנושאים שאני פוגש בתעשייה, הנושא של מעורבות העובדים הוא הנושא השנוי ביותר במחלוקת. יש תומכים נלהבים ויש שכלל אינם מאמינים כי לעובדים יש מה לתרום. כמעט ואין אמצע.

בקורס למנחים של צוותי שיפור שאני מקיים בימים אלה, העלו המנחים המיועדים לדיון את השאלה איך להשיג מקסימום פתיחות ומעורבות של העובדים בצוותים.

לעומת זאת, בפגישה שהייתה לי בעבר עם מנכ"ל וותיק של חברה גדולה ומצליחה, הוא ציין כי אינו מאמין שלעובדים יש מה לתרום והציע שבצוותים ישתתפו מנהלים מדרג הביניים.

אני ממליץ כן לשאוף לצרף את העובדים לתהליך השיפור. תמיד נשמע רעיונות חדשים, העובדים יתוודעו למטרות החברה ויצטרפו למאמץ להגדיל את הרווח.

הפכו את העובדים למחויבים לחברה ולהצלחתה שפרו את החיבור של העובדים שלכם לחברה ולמטרותיה, והרוויחו מהידע היחודי שהם מביאים. קבעו שיחת יעוץ ראשונה של 30 דקות ללא עלות עם זאב רונן לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

אני מחזיק בדעה שכאשר עוסקים בשיפור כל מי שיש לו השפעה על האפשרות לשיפור באותה סביבה צריך להיות שותף,
כך יוצרים את השותפות ואת המוטבציה.
אהבתי את המאמר.

דובי תודה על התגובה. הקושי העיקרי שאני מזהה הנו הערכה של מנהלים רבים כי לעובדים שלהם אין יכולת לתרום בחשיבה, במידע ובתהליך השיפור.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג